معرفی لیست انواع تجهیزات شبکه و سرور

برای آشنایی بیشتر با تجهیزات شبکه و اینکه چطور باید از آن‌ها استفاده کرد، این مطلب را بخوانید.

انواع تجهیزات شبکه و سرور چیست؟

چقدر با انواع تجهیزات شبکه آشنا هستید؟ امروزه کمتر موسسه و سازمانی را می‌توان پیدا کرد که از شبکه و سرور برای ارتباطات داخلی خود استفاده نکند. شبکه، دیگر جزئی از زندگی ما انسان‌های قرن بیست و یکم شده است و آشنایی نسبی با انواع تجهیزات شبکه، برای هر فردی ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه این مطلب، انواع تجهیزات شبکه و سرور را به شما معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها آشنایی نسبی پیدا کنید. 

شبکه کامپیوتری چیست؟ 

قبل از شروع به معرفی انواع تجهیزات شبکه لازم است درباره شبکه کامپیوتر صحبت کنیم. وقتی 2 یا چند رایانه به منظور ایجاد ارتباط و اشتراک گذاری اطلاعات به همدیگر متصل می‌شوند (با ip و mac address متفاوت)، به آن شبکه کامپیوتری گفته می‌شود. این شبکه‌ها انواع مختلفی دارند از جمله: 

  • LAN شبکه محلی 
  • WAN شبکه گسترده
  • PAN شبکه شخصی
  • MAN شبکه شهری

معرفی انواع تجهیزات شبکه و سرور 

برای راه و اندازی و ایجاد یک شبکه کامپیوتری، وجود یک سری وسیله، ضروری و لازم است و بدون وجود آن‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد. این تجهیزات انواع مختلفی دارند و وجود هر کدام از آن‌ها با کاربرد منحصربفردشان برای فعالیت و نگهداری سرور ضروری است. آنها به دو دسته فعال (active) و غیرفعال (passive) تقسیم می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع تجهیزات مورد استفاده در راه اندازی و خدمات پشتیبانی شبکه را به شما معرفی کنیم. 

تجهیزات شبکه اکتیو 

تجهیزات فعال یا اکتیو برای فعالیت باید به برق وصل شوند و مودم و منبع تغذیه از جمله آن‌ها هستند. در ادامه به معرفی این مورد از انواع تجهیزات شبکه می‌پردازیم:

مودم 

مودم یکی دیگر از انواع تجهیزات شبکه است. تقریبا بیشتر مردم با مودم و عملکرد آن آشنایی دارند. کاربرد مودم اتصال به اینترنت است. نقش مودم این است که در تلفن سیگنال‌های دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کند و برعکس. مودم انواع مختلفی دارد، اما در حال حاضر مودم ADSL بیشترین کاربرد را دارد. قطعی اینترنت، می‌تواند به علت درست کار نکردم مودم هم باشد. 

منبع تغذیه (POE)

عملکرد منبع تغذیه از انواع تجهیزات شبکه را می‌دانید؟ نقش این فناوری، تامین برق سایر تجهیزات موجود در شبکه از طریق کابل متصل است و اسامی دیگر آن coupler و injector است. 

سوییچ 

درباره سوییچ که یکی از انواع تجهیزات شبکه چی به گوشتان خورده است؟ این وسیله که در ۲ نوع مدیریت شده و مدیریت نشده وجود دارد، گره‌های شبکه را به یکدیگر وصل می‌کند. سوییچ به چند کاربر این امکان را می‌دهد تا همزمان اطلاعات را از طریق شبکه ارسال کنند. بعضی از درگاه‌های سوییچ می‌توانند از منبع تغذیه استفاده کنند. 

  • سوییچ مدیریت شده (managed network switch) همانطور که از نامش پیدا است قابلیت تنظیم ترافیک داده و مدیریت نظارت بر شبکه را دارد. 
  • در سوییچ مدیریت نشده (unmanaged network switch) برعکس نوع قبلی، تمام تنظیمات پیش فرض است و امکان هیچ نوع تغییری در آنها وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: 7 تفاوت بین سوئیچ و روتر چیست؟


POE Splitter

احتمالا با شنیدن نام این ابزار، نوع کارکردش را می‌توانید حدس بزنید. این وسیله وظیفه مهم تفکیک جریان برق را از داده‌های موجود در کابل را دارد و با استفاده از آن می‌توان جریان برق را از طریق کابل به سمت سایر تجهیزات متصل فرستاد. 

کارت شبکه 

از دیگر انواع تجهیزات شبکه کارت شبکه است. کارت شبکه که به انگلیسی به آن network adaptor یا Lan Card می‌گویند، دو نوع سیمی و بی‌سیم دارد، که نوع بی‌سیم یا وایرلس هم دو مدل اینترنال و اکسترنال دارد. یکی از مهمترین اجزای شبکه است و نقش آن ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال است. وجود این قطعه برای اشتراک گذاشتن منابع سخت افزاری ضروری است. برخی از کارت‌های شبکه می‌توانند از منبع تغذیه استفاده کنند. 

مسیریاب یا روتر (Router)

کاربرد مسیریاب در شبکه یافتن موثرترین و بهترین مسیر برای جابه جایی داده‌ها از یک شبکه به شبکه دیگر است و می‌تواند سرعت اینترنت شبکه را افزایش دهد. 


بیشتر بخوانید: 10 ترفند ساده برای رفع کندی سرعت اینترنت


پرینت سرور 

با این وسیله می‌توان پرینترهای مختلف را به چاپگر اصلی متصل کرد و در واقع پرینتر را شبکه کرد. 

Access Point

این دستگاه تجهیزات بی‌سیم را به یکدیگر و همچنین تجهیزات سیمی را به تجهیزات بی‌سیم متصل می‌کند. نقش اکسس پوینت در شبکه‌های وایرلس مشابه نقش سوییچ در شبکه‌های کابلی است. 

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

تجهیزات شبکه پسیو 

تجهیزات غیرفعال یا پسیو برای فعالیت به برق نیاز ندارند. انواع آچارها، اتصالات و کابل‌ها در دسته انواع تجهیزات شبکه پسیو قرار می‌گیرند که در بخش بعد توضیحاتی درباره‌شان ارائه می‌کنیم. 

کابل هم محور 

این کابل که با نام کواکسیال هم شناخته می‌شود، جریان برق را به طور متمرکز و پرقدرت انتقال می‌دهد. موارد مصرف آن، کابل کشی پهنای باند اینترنت، خطوط تلفن و تلویزیون است. برای پیاده سازی شبکه، از یک کابل هم محور بزرگ به عنوان کابل اصلی و چندین کابل هم محور کوچک برای ایجاد ایستگاه‌های کاری استفاده می‌شود. 

سوکت 

از سوکت برای اتصال کابل به وسایل مختلف استفاده می‌شود. 

کابل فیبر نوری 

بخش مرکزی این کابل پرمصرف از جنس شیشه است و با سرعت بالایی اطلاعات را منتقل می‌کند. مورد مصرف این کابل برای پهنای باند و فواصل بیشتر از ۱۰۰ متر است. 

کابل زوج سیم به هم تابیده 

کابل زوج سیم به هم تابیده از جمله انواع تجهیزات شبکه پسیو است. این کابل twisted pair از ۴ جفت سیم مسی ساخته شده است و در شبکه‌های کامپیوتری و تلفن استفاده می‌شود. رایج‌ترین نوع این کابل، کابل‌های CAT 1 تا CAT6 هستند. 

آنتن بی‌سیم 

 آنتن بی‌سیم یا وایرلس برای رفع مشکل کاهش سرعت و افت سیگنال ناشی از فاصله زیاد بین امواج فرستنده و گیرنده به کار برده می‌شود. 

پچ پنل 

قطعه‌ای مستطیل شکل که با قرارگیری بین انتهای کابل‌ها و تجهیزات شبکه، کارش جلوگیری از اتصال کابل‌ها به طور مستقیم به سایر تجهیزات است. 

کیستون 

از کیستون برای اتصال کابل‌های مسی با سایر تجهیزات شبکه استفاده می‌شود. 

هاب USB 

برای دسترسی به تعداد بیشتری درگاه‌ ورودی از هاب USB استفاده می‌شود. این قطعه یک درگاه خروجی دارد. 

رک 

کار رک حفاظت و نگهداری از انواع تجهیزات شبکه است. این وسیله معمولا به شکل محفظه‌ی فلزی با در شیشه‌ای است که در اندازه‌های مختلفی از خیلی بزرگ و ایستاده تا سایزهای کوچک و دیواری موجود است. رک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از: 

  • پچ پنل
  • دماسنج
  • ماژول برق
  • سینی
  • خنک کننده

تجهیزات حفاظت از کابل‌ها 

کارکرد اصلی این تجهیزات محافظت از کابل‌ها است (مثل داکت و ترانک)

داکت 

داکت از جمله انواع تجهیزات شبکه است که از آن برای محافظت از کابل‌ها در مقابل آسیب و عوامل بیرونی و منظم کردن محیط شبکه استفاده می‌کنند. بیشتر داکت‌ها سفید رنگ هستند و انواع مختلفی دارند که روی دیوار یا روی زمین کشیده می‌شوند. 

ترانک 

ترانک برای نصب کلید و پریز اضافی و جلوگیری از شلوغی و بی‌نظمی کابل کشی‌ها در جایی به کار می‌رود که برای شبکه و برق باید خروجی نصب کرد. کاربرد ترانک با داکت تفاوت دارد. 

انواع آچار برای شبکه

آچار یکی از پرکاربردترین انواع تجهیزات شبکه است. برای نصب و راه‌اندازی شبکه به آچارهای مختلفی نیاز است که تعدادی از مهمترین آن‌ها را با ذکر توضیحات نام می‌بریم:

آچار شبکه 

آچار شبکه برای پیاده‌سازی شبکه کاربردهای فراوانی دارد از جمله محکم سازی سیم‌ها، جداسازی روکش کابل، قطع و بریدن کابل و پرس سوکت. 

سیم لخت کن

احتمالا اسم این ابزار را شنیده‌اید و با کاربرد آن آشنا هستید، با استفاده از آن می‌توان روکش کابل‌ها را جدا کرد. 

تستر شبکه 

برای اطمینان از اتصال به زمین و نصب صحیح سوکت‌ها از تستر شبکه استفاده می‌شود که دو نوع دیجیتال و آنالوگ دارد. این ابزار ۸ چراغ و دو بخش ریموت و مستر دارد. ۸ چراغ سبز نصب صحیح سوکت‌ها را نشان می‌دهد. 


ابزارهای دیگری هم برای مانیتورینگ و تست امنیت شبکه وجود دارد که نرم افزاری هستند و در مطالب دیگر به آن‌ها پرداختیم. اما نباید بعد از راه اندازی شبکه و مدیریت آن، خدمات امنیت شبکه را هم فراموش کرد. شبکه اینترنت، می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال داده‌ها و اطلاعات باشد اما به همان اندازه باید امنیت کاربران سیستم را در برابر حملات سایبری و نفوذ، تضمین کرد. 

دریافت تعرفه خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

سخن آخر 

امیدواریم که با مطالعه این مقاله در بلاگ آراد آرپانت، با انواع تجهیزات شبکه آشنایی پیدا کرده باشید و از این به بعد در هر جایی که با آن‌ها روبه‌رو شدید، سردرگم نشوید و از وظیفه و کاربرد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید. با مطالعه این مقاله می‌توانید پاسخ مناسبی برای کاربرد انواع تجهیزات شبکه پیدا کنید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟