همه چیز درباره حمله سایبری و راه‌های مقابله با آن

حمله سایبری یا Cyberattack چیست و چطور باید با آن مقابله کرد و در مقابل آن، مقاوم شد؟

حمله سایبری چیست؟

در دنیای امروز که استفاده از تکنولوژی‌های مختلف مرسوم شده، یک چالش بزرگ هم وجود دارد و آن، جلوگیری از هک شدن سیستم و نگهداری از داده‌هاست. در مطلب حمله سایبری چیست، ابتدا به تعریف حملات سایبری می‌پرازیم و بعد، با انواع حملات و راه‌های جلوگیری از آن‌ها آشنا می‌شویم. با آراد آرپانت همراه باشید تا 0 تا 100 امنیت سایبری و ضدحمله به حملات سایبری را متوجه شوید.

تعریف حمله سایبری

احتمالا تابه‌حال اصطلاح حمله سایبری را شنیده باشید؛ اما ممکن است دقیقا ندانید حمله سایبری چیست. این حمله ارتباط مستقیمی با اینترنت و شبکه دارد و خطرناک ترین حملات سایبری می‌توانند یک شبکه بزرگ را از کار بیندازند. حمله سایبری به زبان ساده یعنی حمله‌ای که به‌صورت آگاهانه و غیراخلاقی برای سرقت یا تخریب اطلاعات سیستم یک شخص یا سازمان صورت می‌گیرد. زمانی که یک هکر با مقاصد غیراخلاقی به یک سیستم حمله کند، این اقدام یک حمله سایبری به‌حساب می‌آید.

هکرها معمولا دلایلی را برای حمله به یک سیستم دارند. اهداف هکرهای کلاه سفید مشخص است و حمله آن‌ها هم حمله سایبری نیست. اما هکرهای دیگر حملاتی را برای نقض سیستم اطلاعاتی یک شخص یا سازمان انجام می‌دهند که حمله سایبری نام دارد. یک حمله سایبری می‌تواند اعتبار و ارزشی که یک شخص طی چندین سال به دست آورده را در عرض چند دقیقه از بین ببرد یا یک شرکت را ورشکسته کند و سبب ازبین‌رفتن اعتماد مشتریان شود. در این تعریف، به شخصی که حمله سایبری می‌کند، مهاجم می‌گویند. 

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

بررسی خسارت‌های به وجود آمده با حملات سایبری

حال که دانستید حمله سایبری چیست، در این قسمت قصد داریم خسارت‌هایی که با حمله سایبری ایجاد می‌شود را بررسی کنیم. اگر حملات سایبری جزئی باشد، باز هم می‌تواند خسارت مالی بزرگی را به شخص یا شرکت تحمیل کند. در ادامه برخی از مشکلاتی که در زمان حملات سایبری رخ می‌دهد را بیان می‌کنیم.

1. اختلال در سیستم

زمانی که یک سیستم ویروسی شود، ممکن است در عملکرد آن اختلال ایجاد شود. در این صورت، عملکرد سایت برای استفاده کاربران زیر سوال می‌رود و ممکن است کاربر را از دریافت خدمات شما، منصرف کند.

2. از دست دادن اعتبار

اگر مشتریان شما از حملات زیرساختی سایبری و افشا شدن اطلاعاتشان مطلع شوند، دیگر اعتمادشان را به سیستم امنیتی شما از دست می‌دهند.

3. مشکلات مالی و ورشکستگی

در صورت بروز حمله سایبری به بخش اقتصادی شرکت یا سازمان، مشکلات مالی و ورشکستگی به وجود می‌آید.

4. مشکلات روحی و روانی

حتی اگر حمله سایبری به اقتصاد شرکت لطمه وارد نکند، یک تهدید به‌حساب می‌آید و از لحاظ روحی سازمان شما را دچار تهدید می‌کند.

5. ضربه به کاربران

اگر حمله سایبری دسترسی به خدمات را دچار مشکل کند، فقط صاحب سیستم دچار مشکل نمی‌شود و این مشکل گریبان کاربران را هم می‌گیرد؛ مثل عدم دسترسی به سایت‌های دانشگاه و سیستم دانشجویی.

تماس با کارشناس خدمات پشتیبان شبکه

آشنایی با انواع حملات سایبری

حملات سایبری انواع مختلفی دارند و هدف از آن‌ها ضربه مالی و روانی یا سرقت و از بین بردن پایگاه داده است. خدمات پشتیبانی شبکه به منظور جلوگیری و مقابله از این نوع حملات، انجام می‌‌شود. در ادامه مطلب حمله سایبری چیست، شما را با انواع حملات Cyber آشنا می‌کنیم.

1. حمله با استفاده از بدافزارها

بدافزار به باج‌افزارها، کرم‌ها و ویروس‌های کامپیوتری گفته می‌شود. معمولا در حملات سایبری بیشترین نقش را ویروس‌ها بر عهده دارند. طبق نتایج بیشترین خسارت توسط بدافزار فلیم و اکتبر سرخ ایجاد شده است. این دو ویروس ضربه بزرگی به کل دنیا وارد کردند. بدافزار می‌تواند از راه‌های مختلف مانند استفاده از فلش حاوی ویروس، باز کردن پیوندهای ناشناس (لینک) و عدم استفاده از آنتی‌ویروس وارد یک سیستم شود و در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. یک بدافزار قابلیت ایجاد حملاتی همچون موارد زیر را دارد.

  • از بین بردن اطلاعات
  • کپی یا سرقت اطلاعات
  • عدم دسترسی به سیستم

2. فیشینگ یا تقلب

در حملات فیشینگ ممکن است کاربر حتی متوجه ضربه نشود؛ چون در این نوع حمله سایبری، پیوندها و صفحات جعلی را طراحی می‌کنند و کاربر نمی‌داند که این صفحات واقعی نیستند. هدف فیشینگ دزدیدن اطلاعات حیاتی همچون آدرس‌ها، شماره‌حساب، رمز عبور و غیره است. برای مثال ممکن است یک صفحه پرداخت طراحی شده باشد و مبلغ ناچیزی را از شما دریافت کند. در این صورت با واردکردن اطلاعات حساب، اطلاعات برای مهاجم ذخیره شده تا در اسرع‌وقت حساب شما را خالی کند.

این حمله معمولا توسط شبکه‌های اجتماعی، پیامک یا ایمیل انجام می‌شود و با احساساتی کردن قربانی و دادن خبرهایی همچون جرائم یا برنده‌شدن، او را مجبور به کلیک روی لینک مربوطه می‌کند. در این صورت یک بدافزار روی سیستم قربانی نصب می‌شود یا اطلاعاتی همچون آدرس و پسورد ایمیل و اطلاعات سیستم به دست مهاجم می‌افتد. از بین انواع حملات سایبری که در این مقاله با مضمون حمله سایبری چیست، گفته می‌شود، فیشینگ را می‌توان رایج‌ترین روش دانست. فیشینگ همیشه هم بی‌سروصدا نیست و گاهی با تماس صوتی و جریحه‌دار کردن قربانی اتفاق می‌افتد.

3. حملات DDOS

حملات ddos سیستم را با مشکل روبرو می‌کنند و بر شبکه تاثیر زیادی می‌گذارند. این حمله با نام حمله انکار سرویس هم معروف است و در آن هزاران سیستم به طور هم‌زمان و خودکار درخواستی را به سیستم یا سایت قربانی ارسال می‌کنند و در پهنای باند اختلال ایجاد می‌کنند. در این صورت مخاطبان واقعی نمی‌توانند وارد سایت شوند.

4. حمله با مرد میانی

حملات مرد میانی یا (Man-in-the-middle (MitM را بیشتر هکرهای واقعی انجام می‌دهند. در این حمله مهاجم برای استراق سمع یا سرقت به سیستم ارتباطی بین دو نفر نفوذ می‌کند. این روش بیشتر در مکان‌هایی مثل فروشگاه‌ها، فرودگاه‍ها و جاهایی که دو نفر از یک شبکه وای‌فای WIFI رایگان عمومی یکسان استفاده می‌کنند رخ می‌دهد. قربانی هم غافل از اینکه یک مهاجم در بین آن‌ها حضور دارد، ارتباط خود را ادامه می‌دهد. البته این حمله فقط در شرایطی که گفته شد اتفاق نمی‌افتد و ممکن است مهاجم زمانی حمله به یک سیستم را انجام دهد و بدون اطلاع کاربر بدافزاری را نصب کند. سپس به انتقال داده‌ها و استراق سمع بپردازد. در حمله مرد میانی، مهاجم می‌تواند کارهای زیر را انجام دهد.

به غیر از موارد بالا، حملات با اولویت کمتری هم وجود دارد که در ادامه بیان می‌کنیم:

5. دزدیدن اطلاعات

ممکن است مرد میانی پیامی که نفر اول ارسال می‌کند را بدزدد و آن را برای نفر دوم نفرستد. در این شرایط ردپایی از مهاجم باقی می‌ماند.

6. تاخیر در ارسال

مرد میانی می‌تواند داده یا پیام را از نفر اول دریافت کند و پس از گذشت زمان، آن را برای نفر دوم بفرستد. در این صورت قربانی‌ها تصور می‌کنند که در سرویس موردنظرشان اختلال ایجاد شده است. هنگام اقدامات افزایش امنیت سایت، باید حملات مرد میانی را بسیار جدی گرفت و با آن، مقابله کرد. 

7. استراق سمع بدون نشان‌دادن خود

در این شرایط قربانی متوجه حضور مهاجم نمی‌شود و مرد میانی به‌راحتی اطلاعات را سرقت می‌کند.

خدمات شبکه با آراد آرپانت

بررسی روش‌های جلوگیری از حملات سایبری 

پس از اینکه با تعریف حمله سایبری چیست آشنا شدید و انواع آن را شناختید، باید روش‌های جلوگیری از این حملات را هم یاد بگیرید. برای اینکه سیستم شما در برابر حملات سایبری ایمن باشد، باید به موارد زیر اهمیت دهید.

  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل

زمانی که یک به‌روزرسانی برای سیستم شما ارائه می‌شود، یعنی باگ‌های قبلی برطرف شده پس باید حتما به‌روزرسانی‌ها را انجام دهید.

  • استفاده از رمز عبور قوی 

سعی کنید در زمان انتخاب رمز عبور از ترکیب حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، کاراکتر و اعداد استفاده کنید تا الگوی مشخص و قابل حدسی نداشته باشد. رمز عبور ساده توسط نرم‌افزارهای بازگشایی رمز در عرض زمان کوتاهی به دست می‌آید.

  • افزایش دقت و تمرکز

زمانی که می‌خواهید یک فایل را دانلود کنید، دقت زیادی به خرج دهید؛ چراکه همین روش، یکی از راه‌های دسترسی مهاجم به سیستم شما است.

  • افزایش اطلاعات و دیدن آموزش

ممکن است در اثر ناآگاهی کاری را انجام دهید و سیستم خود را به خطر بیندازید. در این صورت باید اطلاعات خود را در زمینه امنیت شبکه بالا ببرید.

سخن آخر

در این مطلب ابتدا مفهوم حمله سایبری چیست و انواع آن آشنا شدید. با خواندن این مطلب، متوجه می‌شوید که یک حمله Cyber چقدر می‌تواند باعث ضررهای مالی جبران ناپذیر و خسارت‌های داده‌ای و از دست رفتن کاربران شود. برای جلوگیری از این اتفاق و مقاوم شدن در برابر سایبر اتک، باید از خدمات امنیت شبکه استفاده کنید. همه‌ی سیستم‌ها و شبکه‌ها‌ی کامپیوتر‌ی، ممکن است در معرض حملات امنیتی و مخرب قرار بگیرند. تنها با استفاده از خدمات امن سازی است که می‌توانید جلوی این تهاجم‌ها و تعرض‌ها، مقاوم شوید.

آراد آرپانت، انواع خدمات امن سازی و Hardening را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای افزایش توان امنیتی و بهبود عملکرد سیستم به خدمات آراد آرپانت، مراجعه کنید. ما از انواع روش‌های ارزیابی امنیتی برای شناسایی راه‌های نفوذ و تهدیدهای امنیتی استفاده می‌کنیم. روش‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی هم برای مقاوم سازی امنیتی شما به کار گرفته می‌شود که باعث بالا رفتن قدرت سپر امنیتی شما خواهد شد.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟