همه چیز در مورد شبکه محلی (LAN)

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با شبکه محلی (LAN)، این مطلب را بخوانید.

شبکه محلی (LAN) چیست؟


شبکه محلی LAN چیست؟ اگر به‌دنبال راه‌هایی برای به حداکثر رساندن پتانسیل شبکه خانگی خود هستید، می‌توانید از این فناوری استفاده کنید. همچنین، زمانی که برای کار کردن در خانه از چندین لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی استفاده می‌کنید. این شبکه مدیران شرکت‌ها را قادر می‌کند تا داده‌ها را در هر رایانه ذخیره کنند و آن‌ها را در سراسر سازمان به کار گیرند.

 درحال حاضر ایجاد شبکه به‌دلیل افزایش روند مجازی‌سازی توسعه یافته است. LAN به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که گره‌های شبکه را دسته‌بندی کرده و داده‌ها را بین کارمندان و کاربران به اشتراک بگذارند. برای این‌که اطلاعات کافی از شبکه محلی، مزایا و انواع آن داشته باشید در این مقاله از وبلاگ آراد آرپانت با ما همراه باشید. 


بررسی شبکه محلی LAN

کاربرانی که برای سوال شبکه محلی LAN چیست به‌‌دنبال پاسخی هستند، باید نگاهی به تاریخچه آن داشته باشند. بنا به گفته آرتور شلسینگر مورخ معروف: «علم و فناوری انقلابی در زندگی ما ایجاد کرده است». در ابتدا شبکه‌های محلی در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت که برای کاربرد در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقی به راه افتاد. 

بعد از آن در خانه‌ها، اداره‌ها و سازمان‌ها در دهه ۱۹۸۰ تجاری‌سازی شد و بدین ترتیب استفاده گسترده از این نوع شبکه‌ها شروع شد. در واقع شبکه‌های محلی قبل از اینترنت به وجود آمدند. این شبکه راهی برای اتصال کاربردی و آسان وسایل الکترونیکی در مقیاس خانگی است. می‌توانید با کمک LAN امکانات در دسترس مثل کامپیوتر، موبایل، پرینتر و تلویزیون را در خانه به یکدیگر متصل کنید. آن‌ها را ازطریق این شبکه کنترل کنید تا بتوانید به تبادل داده‌ها بپردازید. 

ساده‌ترین شبکه‌های محلی متصل به اینترنت فقط به یک روتر و راهی برای اتصال دستگاه‌های محاسباتی به آن مانند کابل‌های اینترنتی نیاز دارند. البته شبکه‌های محلی بزرگ نظیر آن‌هایی که در ساختمان‌های اداری کلان هستند، ممکن است به روترها یا سوئیچ‌های اضافی برای ارسال داده‌ها نیاز داشته باشند. اگر تفاوت سوئیچ و روتر را نمی‌دانید، قبلا در یک مقاله مجزا درباره آن به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

انواع شبکه محلی LAN چیست؟ 

این‌که انواع شبکه محلی LAN چیست به این شبکه‌ها بر اساس نوع دستگاه‌هایی که به‌هم متصل هستند، دسته‌بندی می‌شود. البته زیرساخت‌های یک شبکه محلی هم در تقسیم‌بندی تاثیرگذار است و می‌تواند اتصال قابل اعتمادی را فراهم کند. LAN به اتصال دستگاه‌ها در شعاع یک کیلومتری (سیمی) یا شعاع ۱۰۰ متری (بی‌سیم) کمک می‌کند. شبکه محلی بر پایه توپولوژی یا معماری به 3 دسته ستاره‌ای، حلقوی و گذرگاهی هم تقسیم می‌شود. شبکه های کامپیوتری انواع مختلفی دارند اما انواع شبکه‌ محلی باتوجه به نوع دستگاه‌ها شامل موارد زیر است: 


• شبکه محلی مشتری سرور

در این نوع شبکه تعدادی رایانه وجود دارد که به یک سرور مرکزی متصل هستند. چاپگرها یا هارد دیسک ازطریق آن، مدیریت می‌شوند. هر رایانه‌ای ازطریق کابل اینترنت یا سیگنال‌های بی‌سیم به سرور متصل شده است. وجود یک سرور مرکزی به این منظور است که شبکه‌های محلی قادر به مدیریت بارهای سنگین هستند. 


• شبکه محلی نظیر به نظیر

در این نوع شبکه محلی سرور مرکزی وجود ندارد؛ یعنی هر رایانه در اجرای خود شبکه سهیم است. کامپیوترها همگی ازطریق یک روتر به اینترنت متصل هستند. استفاده از این روش در اکثر شبکه‌های محلی خانگی راه‌اندازی می‌شود. مزیت استفاده از این روش این است که دستگاه‌ها می‌توانند آزادانه داده‌ها را با یکدیگر مبادله کنند. 


نحوه کار شبکه محلی LAN چیست؟ 

برای استفاده از این شبکه بهتر است ابتدا اطلاعاتی از سوال نحوه کار شبکه محلی LAN چیست، داشته باشید. شبکه‌های محلی در یک نقطه مرکزی به اینترنت متصل می‌شوند که اغلب از یک روتر استفاده می‌کنند. البته همین شبکه‌ها در فضاهای بزرگ‌تر ممکن است از سوئیچ‌های شبکه برای تحویل بسته‌های کارآمدتر استفاده کنند. 

شبکه‌های محلی به‌طور تقریبی از اترنت و وای فای یا هر 2 برای اتصال دستگاه‌های داخل شبکه استفاده می‌کنند. وای فای پروتکلی برای اتصال به شبکه ازطریق امواج رادیویی است. اترنت برای اتصالات فیزیکی شبکه است که نیاز به استفاده از کابل‌هایی را دارد. در این شبکه همه کاربران یک رمز عبور و نام کاربری اختصاصی دارند که می‌توانند ازطریق آن وارد شبکه شوند و اطلاعات را ذخیره کنند. 

شبکه محلی LAN با استفاده از کابل کواکسیال شکل گرفته است که یک کابل الکتریکی است. همچنین، برای حمل سیگنال‌ها رادیویی استفاده می‌شود. رایج‌ترین نوع شبکه درحال توسعه اترنت است که ثابت شده است یک راه موثر برای خدمت به عنوان یک رسانه انتقال داده است. این کابل‌های اترنت تا ۱۰۰ متر کشیده می‌شوند که این محدودیت نهایی آن نیست. 

پشتیبانی سخت افزار شبکه با آراد آرپانت

تجربه شخصی در زمینه استفاده از شبکه محلی LAN

طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های محلی امری بسیار ضروری است. در شرایط امروزی جامعه‌ها نیاز به یکپارچگی رسانه‌های مختلف، تلفیق و ترکیب داده‌ها، صدا و تصویر روی یک بستر مشترک دارند. شبکه‌ها انواعی از شبکه محلی LAN، شبکه گسترده WAN و شبکه محلی بی‌سیم WLAN را در بر می‌گیرد.

باتوجه به تجربه‌ای که در استفاده از شبکه محلی برای کتابخانه خود داشتم، توانایی ارسال اطلاعات با سرعت بالای آن را به وضوح دیدم. همچنین برای راه‌اندازی آن هزینه بسیار پایینی را پرداخت کردم. اگر قصد دارید در محل کار کوچک خود چندین کامپیوتر را به‌هم متصل کنید، اولین راهکاری که به ذهنتان می‌آید، متصل کردن آن‌ها ازطریق شبکه LAN باشد. 


مزایای شبکه محلی LAN چیست؟ 

باتوجه به این‌که شبکه‌های محلی از مزایا و معایب متفاوتی برخوردار هستند، ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که مزایای شبکه محلی LAN چیست؟ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه‌ها سرعت بالای انتقال اطلاعات در داخل شبکه است. همچنین از آن‌جا که این شبکه در پوشش جغرافیایی محدودی کاربرد دارد، مدیریت آن هم آسان‌تر از دیگر شبکه‌ها است. برخی از مزایای دیگر شبکه LAN عبارت‌اند از: 

  1. اشتراک‌گذاری منابع: با به کارگیری شبکه محلی LAN امکان اشتراک‌گذاری منابعی مانند هارد و چاپگرها فراهم می‌شود و به‌دنبال آن هزینه‌های سخت‌افزار کاهش می‌یابد. 
  2. نرخ انتقال بالا: رایانه‌های موجود در شبکه LAN به‌راحتی می‌توانند داده‌ها و پیام‌ها را به یکدیگر ارسال و دریافت کنند. 
  3. داده‌های متمرکز: با استفاده از این شبکه می‌توانید داده همه کاربران شبکه را روی رایانه ذخیره کنید و اجازه دهید تا در هر زمان به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
  4. هزینه کم‌تر: پیاده‌سازی، نگهداری و مراقبت از شبکه محلی نسبت به سایر شبکه‌ها ارزان‌تر است. 
  5. افزایش بهره‌وری: با بهبود ذخیره‌سازی اطلاعات، بازیابی و سایز عملکردها افزایش می‌یابد.
  6. اشتراک‌گذاری اینترنت: به همه کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند اتصال اینترنت را به اشتراک بگذارند. 

سخن پایانی

اکنون دیگر پاسخ جامع و کاربردی از پرسش شبکه محلی LAN چیست، دارید. متوجه شدید که این شبکه‌ها در یک مکان جغرافیایی محدود بر اساس پروتکل‌های اترنت و وای فای پیاده‌سازی می‌شوند. شبکه‌های محلی با معرفی هوش مصنوعی، همچنان یک فناوری پویا به حساب می‌آیند. 

کاربران از این طریق می‌توانند به داده‌ها و اطلاعات دسترسی داشته باشند و آن‌ها را در دستگاه خود ذخیره کنند. این شبکه‌ها به مدیران این امکان را می‌دهد که برای ذخیره کردن فایل‌ها و اطلاعات از یک سرور مرکزی، استفاده کنند که در نتیجه آن، هزینه ذخیره‌سازی کاهش می‌یابد. 


سوالات متداول


شبکه محلی LAN چیست؟ 


مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی است که به شبکه‌های کامپیوتری اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین به تبادل، اشتراک‌گذاری و ذخیره منابع و اطلاعات بپردازند. 


مزایای شبکه محلی را نام ببرید؟ 

امکان اشتراک‌گذاری نرم‌افزارها و برنامه‌ها، استفاده مشترک از اینترنت، سهولت دسترسی به اطلاعات، سرعت زیاد و همچنین امنیت بالای شبکه از مزایای آن است. 


شبکه محلی LAN چگونه کار می‌کند؟ 

در داخل شبکه برای اتصال دستگاه‌ها می‌توان از کابل یا فناوری وای فای استفاده کرد. از این طریق به شبکه داخلی مورد نظر متصل شد و امکان تبادل اطلاعات و استفاده از دستگاه‌ها به آسانی میسر می‌شود. 

آراد آرپانت؛ ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟