همه چیز درباره تفاوت‌های سوئیچ و روتر

انواع تجهیزات شبکه مانند Switch و Router را بشناسید و تفاوت سوئیچ و روتر را در اینجا بخوانید.

7 تفاوت بین سوئیچ و روتر چیست؟

گاهی اوقات به نظر می‌رسد تکنولوژی پیچیده است چراکه سخت‌افزارها، مخفف‌ها و اصطلاحات مختلفی در آن وجود دارد. بنابراین زمانی که در مورد موضوع مشخصی هم صحبت می‌شود، ممکن است اصطلاحات تخصصی آن موضوع را پیچیده کنند. در این مطلب سعی داریم تفاوت سوئیچ و روتر و هاب و معنی هرکدام را بررسی کنیم.

بررسی ویژگی‌‌های هاب

در این قسمت از مطلب تفاوت سوئیچ و روتر قصد داریم ویژگی‌های هاب را بررسی کنیم. اصلا هاب سوئیچ چیست؟ هاب ابزاری است که چندین کامپیوتر در شبکه را به هم متصل می‌کند. زمانی که در یکی از پورت‌های هاب سیگنالی دریافت شود، هاب آن سیگنال را به پورت‌های دیگر هم ارسال می‌کند تا در آخر سیگنال به گره مقصد برسد.

هاب در برابر سوییچ قابلیت‌های کمتری دارد و ساده‌تر است. هاب نمی‌تواند آدرس‌های ورودی و خروجی را تفکیک کند و امکان ارسال اطلاعات دریافتی را برای عضو خاصی از شبکه ندارد. به همین دلیل هم بسته‌های دریافتی در یک پورت، به همه پورت‌ها فرستاده می‌شود. معمولا بهتر است از هاب استفاده نشود، مگر اینکه امنیت در شبکه برای شما اهمیت نداشته باشد. با استفاده از هاب اطلاعات ارسالی به دست همه کارمندان شرکت می‌رسد درصورتی‌که این اطلاعات فقط باید به دست شخص خاصی برسد.

بررسی ویژگی‌‌های سوئیچ

پیش از اینکه تفاوت سوئیچ و روتر را بررسی کنیم، می‌خواهیم ویژگی سوئیچ را بیان کنیم. به کمک سوئیچ می‌توان اتصال چند سیستم را به هم انجام داد. زمانی که اولین بسته اطلاعاتی ارسال شد، جدولی توسط سوئیچ ایجاد می‌شود تا اتصال ابزارهای متصل در شبکه را با مک آدرس‌شان انجام دهد.

یکی از مزایای سوئیچ که در هاب وجود ندارد، توانایی قائل‌شدن تفاوت میان کامپیوتر‌های مختلف در شبکه است. سوئیچ‌ها به کمک مک آدرس رایانه‌ها و ابزارهای متصل بر روی شبکه، می‌توانند بفهمند هر ابزاری با چه پورتی متصل است.

هاب قیمت کمتری نسبت به سوئیچ و روتر دارد به همین دلیل هم برای تشکیل شبکه‌های کامپیوتری می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ اما همان‌طور گفته شد با استفاده از هاب حجم بالای اطلاعات در همه سیستم‌های شبکه ارسال می‌شود که این مشکل با سوئیچ برطرف می‌شود. چراکه سوئیچ آدرس هر رایانه را در اختیار دارد و بدین ترتیب بسته‌های مورد نظر را به‌درستی به مقصد که می‌تواند رایانه یا سخت‌افزار شبکه‌ باشد، می‌رساند.

سوئیچ سیسکو چیست؟

یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات شبکه در دنیا، کمپانی سیسکو است. به همین دلیل هم می‌توان گفت سوئیچ‌هایی که در شرکت سیسکو ساخته می‌شوند، کیفیت بسیار خوبی دارند. طبق آمارهای به‌دست‌آمده، لقب پرفروش‌ترین سوئیچ سیسکو را می‌توانیم به سوئیچ Cisco 2960 بدهیم.

سری X و XR آخرین مدل تولید شده از سوئیچ 2960 هستند و مدل‌های قدیمی دیگر تولید نمی‌شوند. مدل 3750 نیز سوئیچ سیسکو پرکاربرد قدیمی دیگری است که امروزه تولید نمی‌شود. امروزه سری جدید Cisco-3850 در بازار وجود دارد. کارکرد این سوئیچ در لایه 3 اتفاق می‌افتد و قابلیت‌هایی همچون مسیریابی و روتینگ را نیز به شبکه اضافه می‌کند که از تفاوت سوئیچ ها به‌حساب می‌آید. 

تماس با کارشناس خدمات پشتیبان شبکه

بررسی ویژگی‌های روتر در شبکه

برای اینکه تفاوت سوئیچ و روتر را بیان کنیم، بهتر است پیش از آن ویژگی‌های روتر را بررسی کنیم. روتر هم ابزاری در شبکه است که به کمک آن می‌توان ارسال و دریافت بسته‌های اطلاعات را در بین شبکه‌های دیگر انجام داد. همه بسته‌هایی که در شبکه ارسال می‌شوند، آدرس مقصد خود را به همراه دارند. روترها به کمک این آدرس، بسته اطلاعاتی را به مقصد موردنظر هدایت می‌کنند. به‌طورکلی بهتر است زمانی از روتر استفاده کنید که می‌خواهید شبکه‌ داخلی را به یک شبکه‌ گسترده‌تر وصل کنید.

برای مثال زمانی که در گوگل در حال جستجو هستید، روتر شما وظیفه دارد بسته‌های مورد نظر را به سمت سرورهای گوگل ارسال کند تا عملیات پردازش آغاز شود. ارسال بسته‌ها بین دو شبکه‌ی مختلف را می‌توان مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه‌ روتر دانست. البته روترهای جدیدی که در بازار وجود دارند، دارای کارایی و قابلیت بیشتری هستند.

بررسی تفاوت سوئیچ و روتر

ممکن است باتوجه‌به مواردی که بیان شد، این سوال برایتان پیش آید که رایانه‌ها می‌توانند به کمک روتر و سوئیچ به شبکه متصل شوند. پس تفاوت سوئیچ و روتر چیست؟ در این قسمت این سوال را پاسخ می‌دهیم.

  • مهم‌ترین تفاوت مسیریاب و سوئیچ این است که طراحی سوئیچ برای اتصال کامپیوتر در یک شبکه انجام شده است؛ اما روتر برای اتصال چندین شبکه با هم به وجود آمده است.
  • معمولا برای شبکه خانگی از روتر برای اتصال دستگاه‌ها به اینترنت استفاده می‌شود. تمام دستگاه‌هایی که در خانه وجود دارد همچون تلفن‌های هوشمند، رایانه لوحی (تبلت‌ها) و رایانه با اتصال بی‌سیم و یا با سیم به روتر متصل می‌شوند. روتر همان‌طور که از نامش مشخص است تمام دستگاه‌هایی که به آن متصل شده است را به‌سوی مودم کابلی یا DSL هدایت می‌کند.
  • سوئیچ‌ها بیشتر در شبکه‌های بزرگ بکار برده می‌شوند؛ مانند شرکت‌ها، مدارس و محیط کسب‌وکار. سوئیچ‌ها می‌توانند در یک شبکه محلی کامپیوترهای زیادی را به هم متصل کنند. همچنین ممکن است در شبکه‌های بزرگ چندین سوئیچ وجود داشته باشد تا اتصال گروه‌های مختلف سیستم‌های کامپیوتری به یکدیگر انجام شود.
  • معمولا سوئیچ‌ها برای دسترسی به اینترنت به روتر متصل می‌شوند.

تفاوت سوئیچ و روتر بسیار زیاد است اما می‌توانند به طور متناوب استفاده شوند. برای مثال غالبا روترها دارای چند پورت LAN و یک پورت WAN هستند. 

پورت‌های LAN طراحی شده‌اند تا کامپیوتر را از طریق اترنت متصل کنند. طراحی پورت WAN برای اتصال به مودم انجام شده است. سوئیچ‌ها دارای پورت WAN نیستند و فقط پورت lan دارند و برای اتصال به مودم می‌توانید از هریک از پورت‌های استاندار استفاده کنید. البته ممکن است برای اینکه اتصال به‌درستی برقرار شود، مجبور شوید یک کابل اترنت متقاطع را بکار ببرید.

شاید بتوان از یک سوئیچ به‌عنوان روتر استفاده کرد؛ اما باید بدانید که سوئیچ‌ها معمولا دارای گزینه‌های پیکربندی مشابه روتر نیستند. استفاده از سوئیچ‌ها نسبت به روترها سریع‌تر است البته روترهای مدرن عملکردی شبیه به سوئیچ دارند.

باتوجه‌به مواردی که در تفاوت سوئیچ و روتر بیان شد، می‌توان این‌طور گفت که در زمان انتخاب یک دستگاه مرکزی برای شبکه خانگی خود، روتر بهترین گزینه به‌حساب می‌آید.

از تفاوت‌های دیگر روتر و سوئیچ می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • سوئیچ در لایه data link کارایی دارد. در صورتی‌که روتر در لایه network کار می‌کند.
  • سوئیچ اطلاعات را به شکل packet و frame ارسال می‌کند درحالی‌که در روتر ارسال اطلاعات فقط به شکل packet انجام می‌شود.
  • سوئیچ امکان انتقال در حالت half duplex و full duplex را دارد؛ ولی روتر فقط انتقال را در حالت full duplex انجام می‌دهد.
  • در سوئیچ امکان وجود برخورد در حالت full duplex وجود دارد؛ اما در روتر احتمال برخورد خیلی کم است.
  • سوئیچ با NAT سازگاری ندارد درصورتی‌که روتر قابلیت سازگاری با NAT را دارد.

به خدمات پشتیبانی شبکه نیاز دارید؟ آراد آرپانت، انواع خدمات پشتیبانی شبکه و خدمات امنیت شبکه را با بهترین کیفیت، در اختیار شما می‌گذارد. 

مزایای استفاده از سوئیچ

  • ترافیک اضافه بر شبکه را حذف می‌کند.
  • در کابل‌کشی صرفه‌جویی می‌کند.
  • در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری سخت‌افزارهایی مانند پرینتر را دارد.

مزایای استفاده از روتر

  • از DHCP، NAT، WAN، VPN پشتیبانی می‌کند.
  • از دیوار آتشین (Firewall) پشتیبانی می‌کند.
  • ترافیک شبکه را مدیریت می‌کند.
  • امکان اشتراک‌گذاری سخت‌افزارهای مبتنی بر شبکه را فراهم می‌کند.
  • در هزینه راه‌اندازی شبکه صرفه‌جویی می‌کند.

سخن آخر

در این محتوا سعی کردیم ویژگی‌‌ها و کاربردهای مختلف سوئیچ، روتر و هاب را بررسی کنیم و در نهایت تفاوت سوئیچ و روتر را بیان کنیم. امیدواریم پس از خواندن این مطلب از آراد آرپانت بتوانید ابزار مناسبی برای شبکه کامپیوتری خود انتخاب نمایید. کارشناسان آراد آرپانت برای راهنمایی و مشاوره شما آماده هستند.

مشاوره خدمات امن سازی شبکه آراد آرپانت
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟