راهنمای حل مشکلات قطعی اینترنت

اگر قطعی اینترنت دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا با دلایل و علت قطع شدن اینترنت، آشنا شوید

علت قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت چیست؟

قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت اتفاق آزار‌دهنده‌ای است که قطعا برای تک تک شما پیش آمده است. همان‌طور که می‌دانید دنیا‌ی ما هم‌اکنون بر پایه‌ی اینترنت می‌چرخد. کار، تحصیل و حتی فعالیت‌ها‌ی ساده‌ی زندگی روزمره ما به کمک آن انجام می‌گیرند. اگر حتی برای ثانیه‌ای شبکه‌ی کامپیوتر و اینترنت به مشکل بر بخورد، آسیب‌ها‌ی زیاد‌ی به بار می‌آید. از تماشا و دانلود نا‌تمام فیلم و سریال که ساده‌ترین عواقب را دارند تا آسیب‌دیدن پروژه‌ها‌ی دانشگاهی و کار‌ی که از تاوان سنگینی برخوردار هستند. پس راه‌حل چیست؟ 

اما صبر کنید شاید بهتر باشد سوال بهتر‌ی را بپرسیم؛ اینکه اصلا مشکل کجا‌ی کار است؟ آیا شما هم می‌خواهید که کم‌تر با مشکلات اینترنتی سر‌و‌کله بزنید و یا اینکه حداقل خود‌تان بدون کمک کسی آن را حل کنید؟ ‌پس ادامه‌ی این مقاله از آراد آرپانت؛ ارائه دهنده‌ی خدمات دواپس و پشتیبانی شبکه، که در رابطه با قطع شدن شبکه کامپیوتر می‌باشد را از دست ندهید. 


علت قطع شدن شبکه کامپیوتر چیست؟

کمی پیش از یک تجربه‌ی آشنا که بین همه‌ی ما مشترک است، گفتیم. پس اجازه دهید که از همین مشکل کوچک اما آزار‌دهنده بگوییم. ‌چند بار پیش آمده است که درست در ثانیه‌ها‌ی پایانی تماشا و یا دانلود فیلم با قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت مواجه شوید؟ حتما عصبانیت شما در آن لحظه سر به فلک زده است. در رابطه با کسانی که کار‌ها‌ی مهم‌ و حیاتی با شبکه دارند، چطور؟ به هر حال سرنوشت کار‌ی یا تحصیلی این افراد به نوعی به ارتباط با شبکه بستگی دارد. قرار‌گرفتن داده‌ها در معرض خطر، آن هم تنها بخاطر قطع شدن شبکه کامپیوتر؟ 

پیشنهاد ما این است که دلایل محتمل برای قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت را بشناسید و در کنار آن، از خدمات پشتیبانی شبکه و سرور، استفاده کنید. در این حالت یا می‌توانید از بروز مشکل جلوگیری کنید و یا اینکه در حداقل زمان با دستان خود‌تان آن را رفع نمایید تا زیاد متضرر نشوید (با خدمات امنیت شبکه). در این بخش شما ضمن شناخت علل قطع و وصل شدن شبکه کامپیوتر، جواب این سوال را هم می‌گیرید؛ اینکه "چگونه اینترنت قطع شده کامپیوتر را وصل کنیم؟"

1. اشکال در ارائه‌دهنده سرویس

به نظر شما چطور یک سرویس‌دهنده می‌تواند با مشکلی مثل قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت مواجه شود؟ تصور کنید که در بازه‌ی زمانی 5 دقیقه‌ای 2 حالت پیش‌رو‌ی شما‌ست. در یکی از آن‌ها تنها 2 میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند؛ اما در دیگر‌ی 12 میلیون نفر. خب، به نظر شما سرعت و قدرت شبکه در این دو شرایط یکی است؟ البته که نه. 

حالا اجازه دهید این موضوع را در شرایط واقعی بررسی کنیم. روزانه بیش‌تر از 80٪ از مردم کشور به شبکه نت وصل هستند. طبیعتا در برخی از ساعات شبانه‌روز، فشار وارده به زیر‌ساخت‌ها‌ی شبکه‌ای ارائه‌دهندگان سرویس از قبیل مخابرات، ایرانسل و همراه اول بسیار زیاد می‌شود و در نهایت اختلال در شبکه را به بار می‌آورد. راه‌حل چیست؟ 

اگر تاب صبر‌کردن را دارید و با نبود اینترنت برای چند ساعت به مشکل خاصی بر‌نمی‌خورید، حدودا به مدت 3 تا 6 ساعت منتظر بمانید تا اختلال ایجاد‌شده رفع شود. در غیر این صورت با پشتیبانان و کارشناسان سرویس‌دهنده تماس بگیرید تا عامل قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت را رفع کنند. استفاده از شبکه انتقال محتوا هم می‌تواند در کاهش قطعی اینترنت، موثر باشد.

2. ایجاد اختلالات در اتصال کابل شبکه

گاهی علت قطع شدن شبکه کامپیوتر ساده‌تر از چیز‌ی است که فکر می‌کنید. ممکن است مشکل از کابل رابط مودم باشد. بنابراین برای اطمینان از این موضوع و رفع سریع‌تر آن بهتر است از چندین جنبه کابل را بررسی کنید:

  • آیا کابل‌ها به طور کامل و به‌درستی به پریز تلفن و مودم متصل هستند؟ اگر شل هستند آن‌ها را جدا و دوباره متصل کنید.
  • آیا کابل سالم است؟ له‌شدگی، پارگی و یا آسیب‌ها‌ی فیزیکی دیگر به قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت منجر می‌شود.
  • آیا اتصال مودم با کامپیوتر برقرار است؟
  • و آخرین مورد که نکته‌ی ظریفی در رابطه با اینترنت است، به طول کابل مربوط می‌شود. طول کابلی که برای شبکه و اینترنت استفاده می‌کنید، چقدر است؟ اندازه‌ی این کابل باید کم‌تر از 20 متر باشد، تا منجر به ایجاد اختلالی در شبکه نشود.

3. قطع شدن شبکه کامپیوتر به دلیل قطعی ارتباط آن با مودم

هنگام تنظیمات کانفیگ مودم، روتر هم تنظیم می‌شود (7 تفاوت بین سوئیچ و روتر چیست؟)؛ اما گاهی همین تنظیمات به مشکل بر‌می‌خورند. قطع و وصل شدن شبکه کامپیوتر و همچنین کاهش کیفیت نت همه از نتایج این عامل هستند. جهت اطمینان از وجود این مشکل و یا رفع آن موارد زیر را دنبال کنید:

  • مهم نیست مودم از نوع سیمی و یا وایرلس است، سعی کنید به اندازه‌ی کافی به مودم نزدیک شوید؛ نهایت فاصله باید 10 متر باشد. در غیر این صورت امواج وایرلس و کابل مختل می‌شود.
  • حالا ببینید که آیا واقعا مشکل از مودم است یا دستگاه شما؛ اما چطور؟ پی‌بردن به این موضوع کار راحتی است. کافی است ببینید که آیا دستگاه‌ها‌ی متصل دیگر به این شبکه هم مشکل دارند یا نه. اگر اختلال تنها در اینترنت شما‌ست؛ پس یعنی کامپیوتر خود شما از این لحاظ با مشکلاتی روبرو شده است که البته با انجام تنظیمات مربوطه حل می‌شود. در همین حین اگر فهمیدید که همه‌ی دستگاه‌ها به مشکل بر‌خورده‌اند و در حقیقت عامل اصلی قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت، مودم است، باید مودم را ریست و سپس کانفیگ کنید.

4. تاثیر فیلتر‌شکن بر شبکه

ممکن است به نظر عجیب بیاید؛ اما فیلتر‌شکن هم یکی دیگر از عوامل قطع شدن شبکه کامپیوتر است. بیشتر آن‌ها برای رد‌شدن از تحریم‌های اعمال‌شده، هر بار IP خود را تغییر می‌دهند که این موضوع، ارتباط دستگاه با شبکه را ضعیف می‌کند. پس در صورت قطع‌شدن اینترنت آن را غیر‌فعال کنید. البته برخی از vpnها (تفاوت vpn و vps چیست؟) بلا‌فاصله پس از روشن‌شدن دستگاه، به طور اتوماتیک فعال می‌شوند و لازم است که به این موضوع توجه شود.

5. آنتی‌ویروس؛ عامل قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت

هم‌اکنون فایروال‌ها و آنتی‌ویروس‌ها نسبت به گذشته ارتقا‌ی بیش‌تر‌ی یافته‌اند تا هیچ خطر‌ی از جمله تهاجم هکر‌ها دستگاه را تهدید نکند. درعین‌حال همین موضوع بر شبکه تاثیر گذاشته است. بطوریکه منجر به قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت می‌شود. در نتیجه در طول مدتی که می‌خواهید به شبکه متصل باشید و به اینترنت نیاز دارید، بهتر است فایروال را به طور موقت غیر‌فعال کنید.

6. ایرادات شبکه ویندوز کامپیوتر

گاهی ممکن است که اختلال قطع شدن شبکه کامپیوتر نه از سرویس‌دهنده و نه از مودم باشد، بلکه از گیرنده نت یعنی دستگاه شما باشد. اگر منبع اختلال، کامپیوتر و ویندوز شما‌ست باید از روش‌ها‌یی که دراین‌رابطه وجود دارند برای رفع آن استفاده نمایید.

7. کارت شبکه

قطعه‌ی الکترونیکی داخل لپ‌تاپ و کامپیوتر که امکان اتصال به اینترنت را از طریق کابل و یا وایرلس برقرار می‌کند، کارت شبکه نام دارد. این قطعه اگر با مشکلاتی مثل نیم‌سوز شدن و یا اتصال ضعیف مواجه شود، باید برای رفع آن‌ها حتما از یک کارشناس خبره و متخصص کمک بگیرید تا مسئله‌ی قطع شبکه اینترنت حل شود.

8. اشغال پهنا‌ی باند اینترنت با مهمان‌ها‌ی نا‌خوانده

طبیعتا با اشتراک‌گذاری رمز عبور شبکه با دیگران و یا حتی لو‌رفتن آن، کاربران متصل به این نت افزایش می‌یابند. در این حین همراه با تغذیه پهنا‌ی باند شما، کاهش سرعت اینترنت و ایجاد فشار بر آن، شبکه از حمل حجم زیاد ترافیک عاجز می‌ماند. در نتیجه مشکلی که به وجود می‌آید، قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت است. راهکار این مسئله تغییر رمز عبور شبکه است.

با استفاده از خدمات Help Desk، می‌توانید یک نیروی مقیم برای انجام خدمات و رفع مشکلات شبکه داشته باشید. 

آراد آرپانت؛ شرکت پشتیبانی شبکه

سخن پایانی

ازآنجاکه قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت مسئله‌ی رایج و مهمی است، در این مقاله از وبلاگ آراد آرپانت تلاش کردیم که مهم‌ترین عوامل آن را ذکر کنیم. بعلاوه با راهکار‌ها‌یی که در رابطه با قطع شدن شبکه کامپیوتر داده شد، از این پس مطمئنا خود شما هم می‌توانید از عهده‌ی این مسئله بر‌بیایید. خب، حالا قادر هستید که با خیالی راحت به کار‌ها‌ی خود برسید و ترس قطع شدن شبکه سیستم را نداشته باشید. اگر همچنان سوالی یا نکته‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید با کارشناسان و گروه پشتیبانی آراد آرپانت ارتباط برقرار کنید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟