همه چیز درباره cdn یا شبکه انتقال محتوا

در این مطلب تمام دانستنی‌های لازم درباره اینکه شبکه توزیع محتوا (CDN) چیست و چه کاربردی دارد را می‌خوانید.

به نظر شما سایت‌های بزرگی همچون فیس‌بوک، اینستاگرام، گوگل و غیره چطور این حجم زیاد بازدیدکننده را پشتیبانی می‌کنند و با استفاده از چه سروری به نیاز تمام آن‌ها پاسخ می‌دهند؟ این وب‌سایت‌ها سرور قوی را بکار نمی‌برند؛ بلکه از تکنولوژی CDN بهره می‌برند. در این مطلب از آراد آرپانت قصد داریم شما را با این تکنولوژی و مزایای استفاده از آن آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

cdn چیست و چگونه کار می ‌کند؟

شاید این سوال که cdn چیست برای شما هم پیش آمده باشد. سی دی ان همان شبکه انتقال محتوا است. این سرویس می‌تواند سرعت سایت شما را به‌قدر زیادی افزایش دهد. در واقع CDN سبب شده تا محتوای سایت شما برای کاربر از نزدیک‌ترین سرور در منطقه جغرافیایی او لود شود و این‌گونه کارایی و سرعت سایت شما بیشتر می‌شود. به این ترتیب تاثیر Cdn در سئو نیز مشخص می‌شود.

استفاده کردن از سیستم تحویل محتوا یا cdn در طراحی سایت، باید به شکلی باشد که به امنیت سایت صدمه‌ای وارد نکند. قبلا در مطلب اقداماتی که باید برای افزایش امنیت سایت جدی بگیرید، در مورد چک لیست امنیتی طراحی سایت، حرف زدیم. اما یک برنامه نویس بک اند، باید این نکته را هم در نظر داشته باشد که افزایش نرخ packet loss و ناامن بودن سرویس انتقال و تحویل داده، امنیت کاربران را هم به خطر می‌اندازد و آن‌ها را در برابر حملات سایبری، تضعیف می‌کند. بنابراین لازم است تا در هنگام پیاده سازی cdn، نکات امنیتی را هم در نظر داشته باشید.

مفهوم cdn چیست؟

Cdn مخفف چیست؟ cdn مخفف عبارت Content Delivery Network می‌باشد. برای اینکه مفهوم cdn چیست را بهتر درک کنید، ابتدا نحوه بارگذاری یک وب‌سايت را بررسی می‌کنیم. زمانی یک کاربر در مرورگر خود آدرس سایتی را وارد می‌کند، مرورگر شما با سرور میزبانی سایت اتصال برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز که شامل فایل‌های CSS، JS و html، ویدیوها و تصاویر است را دریافت می‌کند. سرعت بارگذاری این فایل‌ها به فاصله میان موقعیت مکانی کاربر و سرور میزبانی بستگی دارد. برای مثال اگر محل قرارگیری هاست سایت شما در تهران باشد، سرعت دسترسی به مطالب سایت برای کاربرانی که در یاسوج هستند نسبت به کاربران پاریس بیشتر است. این امر به دلیل فاصله کمتر اتفاق می‌افتد. هرچقدر فاصله کاربر از هاست بیشتر باشد، به زمان بیشتری برای دسترسی به مطالب نیاز دارد.

حال با کمک cdn محتوای سایت شما در میان سرورهایی در موقعیت‌های مکانی مختلف پخش می‌شود و هنگامی که کاربر وارد سایت شما می‌شود، نزدیک‌ترین سرور، محتوا را برای کاربر بارگذاری می‌کند. در این صورت سرعت لود وب‌سایت بیشتر می‌شود. همچنین اگر سایتی از این سرویس استفاده نکند، در یک زمان تعداد زیادی کاربر وارد آن می‌شود و سایت توان پشتیبانی از این همه درخواست را ندارد؛ در این صورت سرور سایت down شده و دیگر نمی‌تواند کار کند. برخی هکرها در حملات DOS و DDOS دقیقا همین کار را می‌کنند. یعنی با کمک ربات‌ها میزان درخواست یک سایت را افزایش می‌دهند تا سرور از پس حجم زیاد درخواست برنیاید.

به همین دلایل امنیتی ساده و پیچیده است که شما نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه دارید و نباید آن را نادیده بگیرید.

نحوه کار cdn چگونه است؟

حال که با مفهوم cdn چیست آشنا شدید، می‌خواهیم نحوه کار آن را بررسی کنیم. برای این منظور باید شما را با چند اصطلاح آشنا کنیم.

ORIGIN SERVER

این اصطلاح به معنای هاست اصلی یا سرور اصلی سایت شما است. شما معمولا در زمان خرید سرور و یا هاست برای وب‌سایت خود می‌توانید موقعیت سرور خود را انتخاب کنید.

EDGE Server

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، CDN از سرورهای مختلف متصل‌به‌هم تشکیل شده است. Edge Server یا سرور لبه دارای نزدیک‌ترین موقعیت به کاربر است و وظیفه دارد اطلاعات سایت را به کاربر ارسال کند.

POP (Points of Presence)

Pop یعنی نقاط حضور و گروهی از سرورهای لبه در یک موقعیت مکانی را نشان می‌دهد. زمانی که تعداد کاربران در یک موقعیت مکانی افزایش پیدا کند، نیاز است تا سرورهای لبه در نقطه حضور مربوطه نیز بیشتر شود. یک شبکه توزیع محتوا از مجموعه کل POPها تشکیل می‌شود.

Cdn‌ها ترکیبی از شبکه‌ای از سرورها هستند که با نام نقاط حضور یا POP شناخته می‌شوند. محل قرارگیری هریک از این سرورها مکان‌های پرجمعیتی است. زمانی که کاربر یک وب سایت را باز می‌کند، یک CDN آن را به نزدیک‌ترین سرور لبه (Edge Server) متصل می‌کند. به این ترتیب به‌جای اینکه درخواست کاربر به سرور اصلی سایت برود، ابتدا به سرور لبه رفته سپس همان درخواست از سرور لبه به سرور اصلی می‌رود. سرور لبه نسخه‌ای از پاسخ سرور اصلی به درخواست کاربر را در خود ذخیره می‌کند. در این صورت اگر کاربر دیگری همان درخواست را داشته باشد، به‌سرعت آن را ارسال می‌کند. بعد از درخواست به سرور لبه، پاسخ ذخیره شده به دستش می‌رسد. به این ترتیب دیگر لازم نیست درخواست کاربر به سرور اصلی فرستاده و منابع سرور اشغال شود.

باید این را هم بدانید که تعداد این سرورهای لبه بسیار زیاد است و یک یا چند سرور لبه در تمام مراکز استان‌های یک کشور وجود دارد. در این صورت دیگر با افزایش درخواست کاربران، سرور سایت شما دچار مشکلاتی همچون Down شدن نمی‌شود. این مورد با توزیع‌شدن این درخواست‌ها روی سرورهای لبه مشخص می‌شود.

تماس با کارشناس خدمات پشتیبان شبکه

دلیل استفاده از cdn چیست؟

در این قسمت از مطلب cdn چیست می‌خواهیم مزایای استفاده از cdn را بررسی کنیم.

  • این تکنولوژی سبب افزایش امنیت سایت (خدمات امنیت شبکه) می‌شود و جلوی بروز حملات DDOS را می‌گیرد.
  • Cdn با کاهش‌دادن بار سرور اصلی، سرعت سایت شما را افزایش می‌دهد.
  • در این شرایط با فاصله کم بین فرد درخواست‌کننده و سرور پاسخ‌دهنده روبرو می‌شوید.
  • مهم‌ترین دلیل استفاده از cdn مربوط به موارد سئو است. سرورهای لبه در کشورهای زیادی وجود دارند. تصور کنید یک ربات جستجوگر گوگل از کشور آمریکا بخواهد وارد سایت شما شود. شبکه اینترنت ایران ضعیف است و امکان دسترسی این ربات‌ها به سایت بسیار کم است. اما با استفاده از این تکنولوژی سرورهای لبه در کشورهای دیگری هم وجود دارد و یک کپی از اطلاعات سایت روی آن‌ها قرار دارد. در این صورت دیگر نیاز نیست ربات‌ها به سرور اصلی دسترسی داشته باشند و درخواست آن‌ها توسط Edge Server بررسی می‌شود.

کدام CDN برای ایران بهتر است؟

در این قسمت از مطلب cdn چیست می‌خواهیم از میان انواع cdn بهترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم. ابر آروان بهترین CDN داخل ایران به‌حساب می‌آید. Amazon CloudFront و CloudFlare نیز بهترین cdn‌های خارجی هستند. اما بهتر است از cdn‌های ایرانی استفاده کنید؛ چراکه انواع خارجی آن سروری را در ایران ندارند.

بررسی فایل‌هایی که در CDN ذخیره می‌شود

شما می‌توانید محتوای وب‌سایت خود را در سرورهای CDN و در حافظه پنهان (CACHE) ذخیره کنید و زمانی که کاربر درخواست خود را اعلام کرد، فایل‌های ذخیره شده از سرور لبه برای کاربر فرستاده می‌شود. فایل‌های استاتیک با فرمت‌های زیر در cdn ذخیره می‌شود. باتوجه‌به تنظیمات ارسال شده از طرف هاست شما به سرور لبه، مدت‌زمان اعتبار فایل‌ها مشخص می‌شود. فایل‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • استایل‌شیت‌: CSS
  • تصاویر: SVG, JPG, ,PNG GIF, TIF
  • جاوا اسکریپت: JS
  • ویدیو و صدا: FLV (Flash), WMV (Windows Media),HLS, MOV (QuickTime), MP4 (HTML5 videos), MP3 and WAV
  • فونت‌های وب: EOT, LWFN, OTF, CFF, AFM, FFIL, WOFF, PFM, FON, PFB, SVG, TTF, XSF, STD, PRO, و…
  • سایر فرمت‌های فایل: HTML, PDF, ODT, JSON, PPT, ODP, DOC, RTF, EPUB, ODS, TXT, XLS, ZI

در صورتی که فایل‌های بالا دچار تغییر شد، باید در پنل تنظیمات CDN خود، حافظه کش (حافظه پنهان) را به‌روزرسانی کنید.

سخن آخر 

در این مطلب از آراد آرپانت در مورد cdn چیست صحبت کردیم. سپس نحوه کار و دلایل استفاده از این تکنولوژی را بررسی کردیم. همان‌طور که گفته شد CDN تاثیر زیادی در افزایش سرعت سایت دارد. همچنین یک لایه امنیتی جدید به سایت شما اضافه می‌کند و قابلیت اطمینان و آپ تایم را بهبود می‌بخشد. تقریبا هر سایتی می‌تواند از cdn استفاده کند پس شما باید هرچه زودتر از این ابزار استفاده کنید و عملکرد سایت خود را ارتقا دهید. در صورتی که سوالی دارید می‌توانید در قسمت نظرات آن را مطرح کنید و یا با مجموعه آراد آرپانت به‌صورت تلفنی ارتباط برقرار کنید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟