تفاوت بین VPN و VPS در چیست؟

چه تفاوتی بین VPN و VPS وجود دارد؟ مزایا و معایب هر کدام چیست؟ در این مطلب بخوانید.

تفاوت vpn و vps چیست؟

به‌خاطر شباهت‌هایی که vps و vpn در تلفظ و نوشتار با یکدیگر دارند، گاهی به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند و کاربران فکر می‌کنند این دو مشابه یکدیگر هستند. این در حالی است که vpn و vps از لحاظ کاربرد و عملکرد کاملاً با هم متفاوت‌اند. برای اینکه تفاوت vpn و vps را بهتر متوجه شوید باید بگوییم که vpn وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید با آدرس اینترنتی یا IP متفاوتی نسبت به IP خودتان به اینترنت متصل شوید؛ علاوه بر این vpn ابزاری است که امکان ناشناس و خصوصی ماندن هنگام استفاده از وب را به شما می‌دهد. vps نیز مانند رایانه‌ای است که کیس آن در مکانی با زیر ساخت‌های استاندارد و قدرتمند قرار داشته باشد و موس، کیبورد و مانیتور آن به جهت مدیریت از راه دور کیس در منزل شما قرار گرفته باشد؛ به‌طورکلی vps نوعی میزبان وب است. در ادامه این مقاله از سایت آراد آرپانت همراه ما باشید تا شما را با دیگر تفاوت vpn و vps آشنا کنیم. 

vps چیست؟

برای اینکه درک بهتری از تفاوت vpn و vps داشته باشید بهتر است به‌صورت جداگانه به معرفی آن‌ها بپردازیم.

Virtual Private Server با نام اختصاری vps در لغت به معنای سرور مجازی شخصی است. این کامپیوتر مجازی مانند کامپیوتر شخصی که در منزل خود دارید از بخش‌های مختلفی مانند هارد و پردازنده تشکیل شده است. کامپیوتر مجازی قدرت خود را از کامپیوتر بزرگ‌تر یا سرور می‌گیرد و آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. سرورها در ساختمانی که تمام استانداردهای نگهداری در آن رعایت می‌شوند قرار دارند. این ساختمان با نام دیتاسنتر یا مرکز داده شناخته می‌شود و با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی ساز منابع سخت‌افزاری آن بین چند کاربر vps تقسیم می‌شود. 

برای آشنایی بیشتر، مطلب سرور مجازی یا vps چیست؟ را بخوانید.

مزایای استفاده از vps چیست؟

حالا که به جهت شناخت تفاوت vpn و vps صحبت از vps به میان آمد نمی‌توان از مزایای آن چشم‌پوشی کرد. با خرید vps اغلب ویندوز و لینوکسی با مشخصات سخت‌افزاری انتخاب شده مانند هارد و رم در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. با واردکردن اطلاعاتی نظیر رمز عبور و آدرس سرور که توسط شرکت ارائه‌دهنده به شما داده می‌شود، وارد vps می‌شوید. برای اتصال به vps و استفاده از امکانات آن می‌توانید از کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت استفاده کنید. زمانی که به دنبال تفاوت vpn و vps هستید باید به این نکته توجه کنید که در vps سیستم‌عاملی در اختیار شما قرار می‌گیرد که علاوه بر قابلیت IP جداگانه و اختصاصی امکان استفاده از تک قابلیت vpn بسته به موقعیت وی پی اس خریداری شده نیز در آن وجود دارد. مزایای خرید و استفاده از vps به شرح زیر است:

  • داشتن IP اختصاصی و ثابت از کشور و منطقه دلخواه
  • امکان اتصال با موبایل و تبلت در آن وجود دارد
  • داشتن IP اختصاصی و ثابت از کشور و منطقه دلخواه
  • نصب نرم‌افزارهای دلخواه روی vps 
  • میزبانی از چندین وب‌سایت
  • خدمات پشتیبانی شبکه 24 ساعته
  • قابلیت ارتقا منابع سخت‌افزاری
  • دسترسی ادمین و root در سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز (امنیت در لینوکس بیشتر است یا ویندوز؟)
  • مقرون‌به‌صرفه
  • کیفیت بهتر و سرعت بیشتر در مقایسه با هاست‌های اشتراکی
خدمات پشتیبانی شبکه در آراد آرپانت

vpn چیست؟

در ادامه مقاله تفاوت vpn و vps نوبت به معرفی vpn می‌رسد. Virtual Private Network با نام اختصاری vpn شبکه‌ای ایمن و خصوصی برای اتصال کاربران به internet و وب‌گردی فراهم می‌کند. علاوه بر این vpn اطلاعات دریافتی و ارسالی را با استفاده از پروتکل‌های خاصی رمزگذاری می‌کند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که vpn به‌عنوان یک تونل برای اتصال شما به اینترنت عمل می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر با روشن بودن vpn هیچ‌کس نمی‌تواند ببیند شما چه کاری انجام می‌دهید. vpn یکی از روش‌های حفاظت از داده‌های شرکت‌ها و افراد جهت مدیریت دسترسی کاربران به داده‌ها است. زمانی که کاربران با برنامه‌ها و ویژگی‌های وب از طریق اینترنت در تعامل هستند، vpn از داده‌ها محافظت می‌کند و جلوی حملات سایبری را می‌گیرد. vpnها به جهت کنترل دسترسی، راه‌حل‌های مدیریت هویت و مدیریت دسترسی مورداستفاده کاربران قرار می‌گیرند.

مزایای vpn چیست؟

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم از vpn برای حفظ امنیت در هنگام استفاده از وب استفاده می‌شود؛ اما مواردی که باعث تفاوت vpn و vps شده است به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چراکه مزایای vpn بسیار بیشتر از موارد گفته شده است. در ادامه به معرفی برخی از مزایای vpn می‌پردازیم:

  • به دلیل رمزگذاری اطلاعات کاربران قبل از انتقال آن از طریق شبکه، داده‌های کاربران همواره در برابر هکرها ایمن خواهند بود.
  • اگر اغلب به شبکه‌های wifi ناامن (مانند وای‌فای رستوران، کافه و فرودگاه) دسترسی دارید، با استفاده از vpn می‌توانید امنیت خود را حفظ کنید و از ایمن بودن اتصال خود مطمئن شوید.
  • در کنار تمام ویژگی‌های فوق استفاده از vpn بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  • امکان تغییر IP (آی پی چیست؟) و نشان‌دادن محتواهای مسدود شده از طریق vpn وجود دارد. به‌عنوان‌مثال اگر وب‌سایت نتفلیکس که برای نمایش فیلم استفاده می‌شود در کشور خاصی محدود باشد با استفاده از vpn می‌توان از امکانات این سایت استفاده کرد.

معایب vpn چیست؟

در این بخش همراه ما باشید تا معایب vpn را هم برای شما بیان کنیم.

کاهش سرعت اینترنت

به دلیل لایه امنیتی و فایروال که در هنگام استفاده از vpn به اتصال دستگاه‌تان به اینترنت اضافه می‌شود، کندی سرعت اینترنت امری طبیعی است (10 ترفند ساده برای رفع کندی سرعت اینترنت). اگر سرعت اینترنت شما با مشکل مواجه است، استفاده از vpn برای وب‌گردی و فعالیت درون اینترنت می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

امکان نفوذ Key Logger یا تروجان‌ها به سیستم‌عامل

شاید تابه‌حال چیزی در مورد Key Logger یا تروجان‌ها نشنیده باشید. در مورد تروجان‌ها می‌توان گفت که آنها اطلاعات مربوط به فعالیت کاربران درون اینترنت از جمله رمزهای عبور و نام کاربری را در سرورهای خود ذخیره می‌کند. در این صورت امکان افشاشدن و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران وجود دارد.

مسائل امنیتی

کسب سطح بالایی از خدمات امنیت شبکه به پیکربندی صحیح vpn شما بستگی دارد. در برخی موارد نیز مشکل leak یا نشت DNS و IP رخ می‌دهد و داده‌های ایمن را فاش می‌کنند.

احتمال قطع‌شدن اتصال vpn

اگر اتصال vpn قطع شود موقعیت ناشناس خود را از دست می‌دهید. اگر از vpn برای مواردی نظیر معاملات ارزی و ترید استفاده می‌کنید، در صورت قطعی و عوض‌شدن IP حساب کاربری شما توسط صرافی مسدود می‌شود و در نتیجه سرمایه شما از بین می‌رود.

دریافت تعرفه خدمات دواپس

تفاوت vpn و vps چیست؟

حالا که با vpn و vps آشنایی کاملی پیدا کردید نوبت به معرفی تفاوت vpn و vps می‌رسد. vps سرویسی است که توسط هاست به دلیل میزبانی برنامه یا وب‌سایت ارائه می‌شود. امکاناتی نظیر نصب نرم‌افزارهای موردنیاز، در اختیار داشتن سیستم‌عامل لینوکس (سیستم عامل لینوکس linux چیست؟) یا ویندوزی با دسترسی کامل و ادمین، IP ثابت در موقعیت جغرافیایی خارج یا داخل ایران و میزبانی یک یا چندین وب‌سایت توسط vps در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. vpn نیز ابزاری است که کاربر با استفاده از آن در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود می‌تواند از امکان وب‌گردی در محیطی امن استفاده کند. به‌طورکلی در مورد تفاوت vpn و vps می‌توان گفت که از vpn برای حفاظت از اطلاعات و داده‌های کاربران در هنگام استفاده از اینترنت استفاده می‌شود درحالی‌که vps اطلاعات شما را ایمن نگه نمی‌دارد.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله خواندید vpn و vps از نظر کاربرد و عملکرد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در کنار تفاوت vpn و vps هر کدام از آنها امکانات مختلفی برای ارائه به کاربران دارند که با درنظرگرفتن شرایط و ویژگی‌هایی که نیاز دارید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به طور مثال اگر برای ترید و خریدوفروش ارز دیجیتال قصد استفاده از vpn و vps را دارید بهتر است از vps استفاده کنید؛ زیرا با قطع اتصال، IP شما تغییر نمی‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد vpn و vps و موارد دیگر می‌توانید به سایت آراد آرپانت مراجعه کنید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟