معرفی سیستم عامل لینوکس linux

لینوکس یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌عامل‌های منبع‌باز است که امکان تغییر و توسعه آن توسط برنامه‌نویسان وجود دارد. به همین دلیل ما همواره شاهد ارائه‌ی توزیع‌های مختلفی از آن هستیم.

سیستم عامل لینوکس linux چیست؟

لینوکس یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌عامل‌های منبع‌باز است که امکان تغییر و توسعه آن توسط برنامه‌نویسان وجود دارد. به همین دلیل ما همواره شاهد ارائه‌ی توزیع‌های مختلفی از آن هستیم. اگر می‌خواهید به پرسش (لینوکس چیست؟) به‌صورت جامع و دقیق پاسخ دهید؛ مطالعه‌ی این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

لینوکس چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، لینوکس مانند ویندوز، iOS و MacOS نوعی سیستم‌عامل است که محبوب‌ترین پلتفرم جهان یعنی اندروید برپایه‌ی آن طراحی شده است. باتوجه‌به این مسئله می‌توان نتیجه گرفت که لینوکس نوعی نرم‌افزار است که تمامی منابع سخت‌افزاری مرتبط با لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما را مدیریت می‌کند.

قسمت‌های مختلف لینوکس

بخش‌های مختلف لینوکس چیست؟ سیستم‌عامل لینوکس متشکل از قسمت‌های مختلفی به شرح زیر است:

  1. هسته (Kernel): هسته لینوکس چیست؟ قسمتی از کل است که به آن لینوکس نیز گفته می‌شود. هسته در مرکز سیستم قرار دارد و CPU، حافظه و دستگاه‌های جانبی را مدیریت می‌کند.
  2. دیمون‌ها (Daemons): سرویس‌های پس‌زمینه مختلف مثل صدا، چاپ و... هستند که در زمان بوت یا بعد از ورود به سیستم راه‌اندازی می‌شوند.
  3. بوت لودر (Bootloader): نرم‌افزاری است که فرایند بوت را در کامپیوتر مدیریت می‌کند. به باور بیشتر کاربران بوت لودر صرفاً نوعی صفحه‌نمایش است که بعد از بوت‌شدن در سیستم‌عامل از بین می‌رود.
  4. سرور گرافیکی: سرور گرافیکی یا سرور X نوعی سیستم فرعی است که گرافیک را روی مانیتور نمایش می‌دهد.
  5. سیستم Init: کاربرد Init در لینوکس چیست؟ نوعی سیستم فرعی که وظیفه‌ی بوت‌استرپ فضای کاربر و کنترل دیمون‌ها را برعهده دارد.
  6. محیط دسکتاپ: بخشی است که کاربران معمولاً با آن تعامل دارند. برای انتخاب محیط دسکتاپ گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که هرکدام از آن‌ها اپلیکیشن‌های داخلی خاص خود را دارند.
  7. اپلیکیشن‌ها: محیط‌های دسکتاپی نمی‌توانند مجموعه‌ی کاملی از برنامه‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار دهند؛ بنابراین لینوکس هزاران نرم‌افزار باکیفیت را ارائه کرده است که به‌راحتی قابل‌نصب و راه‌اندازی هستند.

بیشتر بخوانید: انواع رمزگذاری داده ها (Encryption) در ذخیره سازی و انتقال اطلاعات

مزایای استفاده از لینوکس چیست؟

بعد از کسب اطلاعات کلی در مورد ماهیت این سیستم عامل ممکن است بپرسید که علت استفاده از لینوکس چیست و چرا زمانی که سیستم‌عامل بیشتر دستگاه‌ها عملکرد نسبتاً مناسبی دارد باید کارکردن با این محیط متفاوت را یاد بگیریم؟

سیستم‌عامل رایج دستگاه‌های مختلف در موارد گوناگون عملکرد چندان فوق‌العاده‌ای از خود نشان نمی‌دهند و در بیشتر موارد با مشکلات متعددی از قبیل بدافزارها، ویروس‌ها، خرابی‌های متعدد، کاهش سرعت و... مواجه هستند.

بنابراین، درصورتی‌که با یکی از موارد فوق روبه‌رو هستید می‌توانید به سراغ استفاده از لینوکس که در دسته‌ی قابل‌اعتماد‌ترین سیستم‌های کامپیوتری قرار دارد، بروید. مجموعه‌ی مزایای استفاده از این سیستم‌عامل را می‌توانیم به‌صورت زیر خلاصه کنیم:

امنیت بالا

مهم‌ترین مزیت استفاده از لینوکس چیست؟ امنیت بالا اصلی‌ترین دلیل تمایل توسعه‌دهندگان به استفاده از این سیستم‌عامل است. البته لینوکس به‌صورت صددرصدی امن نیست؛ اما در مقایسه با سایر سیستم‌ها آسیب‌پذیری پایین‌تری دارد.

به‌طوری که هر برنامه باید توسط کاربر اصلی تأیید شود و ویروس‌های مختلف هم تا زمانی که کاربر، پسورد دسترسی را در اختیار آن‌ها قرار ندهد، اجرا نخواهند شد؛ بنابراین برای محافظت از این سیستم‌عامل به آنتی‌ویروس هم نیازی نیست.

بیشتر بخوانید: امنیت در لینوکس بیشتر است یا ویندوز؟

رایگان بودن

استفاده از لینوکس برخلاف سایر سیستم‌عامل‌ها رایگان است و شما می‌توانید آن را بر روی هر تعداد کامپیوتری که می‌خواهید نصب کنید.

عملکرد قدرتمند

لینوکس در شبکه‌های مختلف، سطح عملکردی بالایی دارد و می‌تواند تعداد کاربران زیادی را به‌صورت هم‌زمان مدیریت کند. 

فضای موردنیاز پایین

برای اجرای لینوکس در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌ها به فضای کمتری نیاز دارید.

منبع‌باز بودن

مفهوم منبع‌باز بودن لینوکس چیست؟ کد منبع لینوکس به‌راحتی در دسترس توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان قرار دارد؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند با ایجاد تغییراتی در این سیستم‌عامل نسخه‌ی سفارشی موردنظر خود را تولید کنند.

کنترل آپدیت‌های نرم‌افزاری

اگر از دست آپدیت‌های نرم‌افزاری ویندوز خسته شده‌اید، می‌توانید نصب لینوکس را در نظر بگیرید؛ چرا که فرایند آپدیت در این سیستم‌عامل به طور کامل توسط کاربر کنترل و مدیریت می‌شود. به‌علاوه روند انجام آن‌ها نیز در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌ها سریع‌تر و راحت‌تر است.

نصب آسان

فرایند نصب لینوکس در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌ها مثل ویندوز آسان‌تر بوده و در مدت‌زمان کمتری نیز انجام می‌شود. آراد آرپانت خدمات لینوکس را به صورت تخصصی به شما ارائه می دهد.

خدمات امنیت شبکه در آراد آرپانت

معایب استفاده از لینوکس چیست؟

هر سیستمی در کنار مزایای گوناگون، معایب مشخصی دارد که اطلاع از آن‌ها برای کاربران ضروری است:

محدودیت نرم‌افزاری

مهم‌ترین عیب لینوکس چیست؟ محدودیت نرم‌افزارهای سازگار با این سیستم‌عامل یکی از بزرگ‌ترین معایب لینوکس است؛ بنابراین ممکن است نتوانید نرم‌افزار دلخواه خود را که با لینوکس سازگار باشد، پیدا کنید.

یادگیری نسبتاً دشوار

اگر با خط فرمان آشنا نیستید، کار‌کردن با لینوکس و استفاده از آن می‌تواند برای شما چالش‌برانگیز باشد.

پشتیبانی سخت‌افزاری محدود

بیشتر سازندگان سخت‌افزارها، درایوری را به لینوکس اختصاص نمی‌دهند؛ بنابراین ممکن است امکان استفاده از یک سخت‌افزار خاص مثل پرینتر با لینوکس وجود نداشته باشد.

نبود پشتیبانی فنی

منبع‌باز بودن لینوکس در کنار مزایای گوناگونی که دارد منجر به نبود پشتیبانی فنی از این سیستم‌عامل شده است؛ بنابراین در صورت بروز مشکل هیچ راه‌حلی برای آن وجود نخواهد داشت؛ مگر اینکه خود شما چاره‌ای برای آن پیدا کنید. به‌علاوه پیداکردن یک فرد متخصص هم که در زمینه‌ی توزیع‌های گوناگون لینوکس اطلاعات کافی داشته باشد، دشوار است.

عدم پشتیبانی از بازی‌های مختلف

ازآنجایی‌که لینوکس کاربران محدودی دارد؛ در اولویت توسعه‌دهندگان بازی قرار نداشته و تعداد بازی‌های سازگار با آن محدود است. البته امکان دانلود بازی‌ها با نرم‌افزارهای شخص ثالثی مانند Steam وجود دارد؛ اما بازی‌ها در زمان اجرا مشکلات متعددی را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی امکانات و ویژگی‌های بهترین نرم افزارهای مدیریت تسک

توزیع‌های گوناگون لینوکس

مفهوم توزیع‌های مختلف لینوکس چیست؟ این سیستم‌عامل دارای نسخه‌های متعددی است که به آن‌ها توزیع‌های لینوکس گفته می‌شود. توزیع‌های گوناگون لینوکس می‌توانند نیاز کاربران مختلف اعم از مبتدی تا پیشرفته را تأمین کنند. شما می‌توانید نسخه‌ی موردنظر خود را به‌صورت رایگان روی هر تعداد دستگاهی که می‌خواهید نصب کنید.

معرو‌ف‌ترین توزیع‌های لینوکس شامل موارد زیر است:

  • DEBIAN
  • ELEMENTARY OS
  • LINUX MINT
  • SOLUS
  • OPENSUSE
  • MANJARO
  • UBUNTU
  • FEDORA
  • ANTERGOS

شاید بپرسید که بهترین توزیع لینوکس چیست؟ برای انتخاب بهترین توزیع لینوکس باید به سه سؤال زیر پاسخ دهید:

  1. میزان مهارت شما در کارکردن با کامپیوتر چقدر است؟
  2. شما رابط کاربری مدرن یا استاندارد را ترجیح می‌دهید؟
  3. سرور یا دسکتاپ؟

اگر مهارت‌های شما در کارکردن با کامپیوتر ابتدایی است؛ بهتر است به سراغ توزیع‌هایی مثل LINUX MINT، UBUNTU، Elementary OS یا Deepin بروید. درصورتی‌که مهارت‌های شما در حد متوسط یا بیشتر است می‌توانید Fedora یا Debian را انتخاب کنید. در آخر باید اشاره کنیم که اگر تسلط کافی بر سیستم‌های کامپیوتری دارید نسخه‌ای مانند Gentoo گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

اگر به دنبال نسخه‌ی سروری در خدمات پشتیبانی شبکه و حتی برای خدمات امنیت شبکه هستید، دو گزینه پیش روی شما قرار خواهد گرفت:

  1. به رابط کاربری دسکتاپ نیاز دارید؟
  2. کارهای مختلف خود را صرفاً با استفاده از خط فرمان انجام می‌دهید؟

هرکدام از این توزیع‌ها مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای کاربران مشخصی طراحی شده‌اند؛ بنابراین پیش از انتخاب نسخه‌ی موردنظر خود به این موارد توجه کرده و در نهایت مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: انواع پروتکل های ارتباطی شبکه و کاربرد آن ها

اطلاع از نرخ خدمات تخصصی دواپس

سخن آخر

با مطالعه‌ی این مطلب متوجه شدیم که لینوکس چیست و چرا بسیاری از توسعه‌دهندگان استفاده از آن را به سایر سیستم‌عامل‌ها ترجیح می‌دهند. اگر مبتدی هستید ممکن است استفاده از توزیع‌های مختلف لینوکس برای شما دشوار و زمان‌بر باشد؛ بنابراین بهتر است ابتدا آموزش‌های مقدماتی را پشت سر گذاشته و در نهایت مناسب‌ترین نسخه را انتخاب کنید. شما می‌توانید پرسش‌های خود را در این زمینه با آراد آرپانت در میان بگذارید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟