رمزنگاری؛ ایمن سازی داده‌های حساس و ذخیره سازی و انتقال داده‌ها

معرفی کامل انواع الگوریتم های رمزنگاری (Encryption) به زبان ساده را در این مطلب بخوانید.

انواع رمزگذاری داده ها در ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات (Encryotion)


کسب‌وکارهای مدرن دارای انبوهی از داده‌ها هستند، از اطلاعات مالی گرفته تا سایر داده ها که بیشتر آن‌ها را می‌خواهند خصوصی نگه دارند. انواع رمزگذاری داده ها به شما اجازه می‌دهد تا از حریم خصوصی داده ها محافظت کنید و درعین‌حال آنها را در دسترس کاربران قانونی قرار دهید. دانستن نحوه عملکرد رمزگذاری داده ها و گزینه‌های شما می‌تواند به شما کمک کند خطرات خود را به حداقل برسانید و از باارزش‌ترین داده‌های خود محافظت کنید.

در دنیایی که جرایم سایبری در حال افزایش است، مایه آرامش است که بدانیم انواع رمزگذاری داده ها چیست و چگونه کار می‌کند؟ امروزه به همین خاطر رمزگذاری شامل مفاهیم جدیدی است و دانستن آن برای همه ما حیاتی است.

انواع رمزگذاری داده ها چیست؟

رمزگذاری فرایند تبدیل یا درهم‌سازی داده‌ها و اطلاعات به یک نسخه غیر قابل خواندن و رمزگذاری شده است که فقط با دسترسی مجاز قابل خواندن است. رمزگذاری یک ابزار امنیتی پرکاربرد است که می‌تواند از رهگیری داده‌های حساس، چه در حین ذخیره‌سازی در فایل‌ها و چه در حین انتقال در شبکه‌ها، جلوگیری کند. در واقع رمزنگاری، در ابتدایی‌ترین حالت، علم استفاده از کدها و رمزنگاری‌ها برای محافظت از پیام‌ها است.

خدمات امنیت شبکه در آراد آرپانت

مزایای رمزگذاری داده ها

اکنون که با مفهوم رمزگذاری داده ها آشنا شدید نوبت آشنایی با مزایای آن است. 

یکپارچگی داده ها را ارتقا می‌دهد

 رمزگذاری می‌تواند از تغییر تصادفی یا مخرب داده‌های حساس جلوگیری کند.

پشتیبانی از انطباق 

رمزگذاری به‌صراحت توسط بسیاری از مقررات و استانداردهای صنعت موردنیاز است. وجود رمزگذاری قوی می‌تواند به حسابرسان و متخصصان خدمات پشتیبانی شبکه نشان دهد که داده‌های حساس به‌خوبی توسط سازمان محافظت می‌شوند.

محافظت از داده ها در حین انتقال 

 هر زمان که داده ها بین دو سیستم منتقل می‌شود خطرات زیادی برای یکپارچگی و محرمانه بودن داده ها وجود دارد، از جمله حملات مرد در وسط (MitM) و حمله دیداس. رمزگذاری داده‌های در حال انتقال که معمولاً توسط پروتکل امنیت لایه حمل‌ونقل (TLS) اجرا می‌شود، از بسیاری از این خطرات محافظت می‌کند (انواع پروتکل‌های مورداستفاده در احراز هویت یا Authentication).

از داده‌ها در فضای ذخیره‌سازی ابری محافظت می‌کند 

وقتی داده‌ها در ابر عمومی ذخیره می‌شوند، می‌توانند در معرض طیف وسیع‌تری از تهدیدات، از جمله قرار گرفتن تصادفی در معرض اینترنت، دسترسی سایر مستأجران ابری، و توسط خودی‌های مخرب در ارائه‌دهنده ابر قرار بگیرند. رمزگذاری داده ها در فضای ذخیره‌سازی ابری به طور پیش‌فرض لایه‌ای از محافظت در برابر همه این تهدیدات را فراهم می‌کند.

کار از راه دور را ایمن می‌کند 

 با رشد گسترده کار از راه دور، بسیاری از کارمندان داده ها را خارج از دفاتر فیزیکی ذخیره می‌کنند و دسترسی کارگران به سیستم‌های شرکتی از دستگاه‌های شخصی رایج شده است. اطمینان از رمزگذاری داده ها در هر جایی که ذخیره می‌شود می‌تواند امنیت را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

از مالکیت معنوی محافظت می‌کند

برای بسیاری از سازمان‌ها، مالکیت معنوی یک دارایی استراتژیک است که می‌تواند میلیون‌ها ارزش داشته باشد. با رمزگذاری این داده ها و مدیریت ایمن کلیدهای رمزگذاری، یک سازمان می‌تواند آن را برای مهاجم بی‌فایده کند.

انواع رمزگذاری داده ها

انواع رمزگذاری داده ها که هر کدام مزیت و کاربرد خاص خود را دارند در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

رمزگذاری متقارن

در این روش رمزگذاری ساده، تنها از یک کلید مخفی برای رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات استفاده می‌شود. درحالی‌که قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تکنیک رمزگذاری است، اشکال اصلی این است که هر دو طرف قبل از اینکه بتوانند آن را رمزگشایی کنند، باید کلیدی برای رمزگذاری داده ها داشته باشند. الگوریتم‌های رمزگذاری متقارن شامل AES-128، AES-192 و AES-256 است. ازآنجایی‌که پیچیدگی کمتری دارد و سریع‌تر اجرا می‌شود، رمزگذاری متقارن روش ترجیحی برای انتقال داده ها به‌صورت انبوه برای مقابله با حملات سایبری است.

رمزگذاری نامتقارن

رمزگذاری نامتقارن که با نام رمزنگاری کلید عمومی نیز شناخته می‌شود، روشی نسبتاً جدید است که از دو کلید متفاوت اما مرتبط برای رمزگذاری و رمزگشایی داده ها استفاده می‌کند. یک کلید مخفی و یک کلید عمومی است. کلید عمومی برای رمزگذاری داده ها و کلید خصوصی برای رمزگشایی (و بالعکس) استفاده می‌شود. امنیت کلید عمومی موردنیاز نیست؛ زیرا به‌صورت عمومی در دسترس است و می‌توان آن را از طریق اینترنت به اشتراک گذاشت. 

رمزگذاری نامتقارن گزینه بسیار قوی‌تری برای اطمینان از امنیت اطلاعات منتقل شده از طریق اینترنت ارائه می‌دهد. وب‌سایت‌ها با استفاده از گواهینامه‌های لایه سوکت ایمن (SSL) یا امنیت لایه حمل‌ونقل (TLS) ایمن می‌شوند. یک پرس‌وجو به یک وب سرور یک کپی از گواهی دیجیتال را ارسال می‌کند و یک کلید عمومی را می‌توان از آن گواهی استخراج کرد، درحالی‌که کلید خصوصی می‌ماند.

انواع رمزگذاری داده ها چگونه کار می‌کند؟

داده‌هایی که باید رمزگذاری شوند، متن ساده یا متن شفاف نامیده می‌شوند. متن ساده باید از طریق برخی الگوریتم‌های رمزگذاری منتقل شود که اساساً محاسبات ریاضی هستند که باید روی اطلاعات خام انجام شوند. الگوریتم‌های رمزگذاری متعددی وجود دارد که هر کدام بر اساس کاربرد و شاخص امنیتی متفاوت هستند.

به‌غیراز الگوریتم‌ها، یک کلید رمزگذاری نیز نیاز دارد. با استفاده از کلید مذکور و یک الگوریتم رمزنگاری مناسب، متن ساده به داده‌های رمزگذاری شده تبدیل می‌شود که به‌عنوان متن رمزی نیز شناخته می‌شود. به‌جای ارسال متن ساده به گیرنده، متن رمز شده از طریق کانال‌های ارتباطی ناامن ارسال می‌شود. 

هنگامی که متن رمز به گیرنده موردنظر می‌رسد، او می‌تواند از یک کلید رمزگشایی برای تبدیل متن رمز شده به قالب قابل خواندن اصلی خود یعنی متن ساده استفاده کند. این کلید رمزگشایی باید همیشه مخفی بماند و ممکن است شبیه کلید مورداستفاده برای رمزگذاری پیام باشد یا نباشد. بیایید با یک مثال همین را بفهمیم. برای درک بهتر چگونگی کارکرد انواع رمزگذاری داده ها آن را با یک مثال توضیح خواهیم داد.

مثال:

شخصی می‌خواهد یک متن شخصی برای دوستش بفرستد، بنابراین آن را با استفاده از نرم‌افزار تخصصی رمزگذاری می‌کند که داده‌ها را به چیزهایی غیر قابل خواندن تبدیل می‌کند. او سپس پیام را می‌فرستد و دوستش نیز به نوبه خود از رمزگشایی صحیح برای ترجمه آن استفاده می‌کند.

مشاوره خدمات امنیت سایبری آراد آرپانت

چه زمانی از انواع رمزگذاری داده ها استفاده کنیم؟

در اینجا فقط به چند مورد از مکان‌هایی که احتمالاً در زندگی روزمره خود از انواع رمزگذاری داده ها استفاده می‌کنید را بیان می‌کنیم.

وب‌گردی

مرورگرها و وب‌سایت‌ها از HTTPS، یک پروتکل رمزگذاری شده، برای ارائه ارتباطات ایمن استفاده می‌کنند و از خواندن داده‌های ما توسط بازیگران بد در حین انتقال جلوگیری می‌کنند. رمز نگاری می‌تواند مانند یک فایروال در مقابل حملات سایبری عمل کند. 

تجارت الکترونیک

ما به شرکت‌ها اعتماد داریم که از اطلاعات مالی ما هنگام خرید آنلاین یا استفاده از بانکداری آنلاین محافظت می‌کنند. رمزگذاری روش مهمی برای انجام آن است.

پیام‌رسانی ایمن

وقتی از یک برنامه پیام‌رسانی استفاده می‌کنیم، انتظار داریم پیام‌ها خصوصی باشند. برخی از برنامه‌های پیام‌رسان از انواع رمزگذاری داده ها برای حفظ حریم خصوصی و امنیت ارتباطات کاربرانشان در حین انتقال استفاده می‌کنند. برخی دیگر حتی از رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کنند، بنابراین فقط فرستنده و گیرنده می‌توانند پیام‌ها را بخوانند.

چرا استفاده از انواع رمزگذاری داده ها مهم است؟

داده‌هایی که بیش از هر زمان برای مهاجمان در دسترس و مطلوب هستند و نیاز به محافظت بیشتری دارد. علاوه بر این، بسیاری از کسب‌وکارها با الزامات مقررات حفاظت از داده ها مواجه هستند که بسیاری از آنها به‌صراحت نیاز به استفاده از انواع رمزگذاری داده ها دارند.

غیر از مزایای واضح خدمات امنیت شبکه، حفاظت از حریم خصوصی و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، رمزگذاری به اطمینان از یکپارچگی داده ها کمک می‌کند. رمزگذاری محتوای cdn را از تغییرات ناخواسته محافظت می‌کند و می‌تواند برای تأیید منشأ و صحت داده ها استفاده شود.

سخن آخر

رمزگذاری داده ها یک روش امنیتی رایج و مؤثر است. در واقع رمزگذاری فرایندی است که پیام‌ها یا اطلاعات به‌گونه‌ای است که فقط اشخاص مجاز بتوانند آن را بخوانند. ما در این مقاله درباره انواع رمزگذاری داده ها صحبت کرده‌ایم و در ادامه شما را با چگونگی کارکرد آن شما را آشنا کرده‌ایم. امیدواریم این مطلب آراد آرپانت اطلاعات سودمند و مفیدی را برای شما داشته باشد.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟