همه چیز در مورد حملات DDOS دیداس

حملات DDos یکی از خطرناک‌ترین و آسیب زننده‌ترین حملاتی است که برای از بین بردن اطلاعات قربانی و عدم دسترسی کاربران به سایت، انجام می‌شود.

DDOS چیست؟

حملات DDoS یا همان Distributed denial of service در لغت به معنای توزیع انکار خدمات است. در سال 2020 به دلیل تاثیر پاندمی کرونا، افراد در خانه به‌صورت آنلاین کار می‌کردند. به همین دلیل حمله ddos در این سال شدت یافت و خدمات ضروری و از راه دوری که مردم ناچار بودند آن‌ها را انجام دهند، مورد این حملات قرار گرفتند. همچنین ddos در عملیات کسب‌وکار اختلال ایجاد کرد و گاهی به اخاذی از افراد پرداخت. حال اگر هنوز این سوال که DDOS چیست ذهنتان را درگیر کرده، در این مطلب از آراد آرپانت همراه ما باشید.

معنی DDOS چیست؟

برای پاسخ به سوال حمله ddos چیست، باید بگوییم که در این حملات برای به‌هم‌زدن ترافیک یک سرویس، شبکه هدفمند یا یک سرور تلاش می‌شود. در این صورت عملکرد آن مختل شده و سیل ترافیکی افزایش می‌یابد. پس از اینکه درخواست‌ها برای دسترسی به سایت یا اطلاعات یک سرور افزایش پیدا کند، حمله ddos امکان خاموش‌کردن موثر سرور، آسیب‌پذیر کردن آن و مختل کردن عملیات کسب‌وکار سازمان را پیدا می‌کند. 

انواع DDOS چیست؟

حال که دانستید DDOS چیست، باید بگوییم که حملات ddos، بر 3 نوع هستند و در ادامه هرکدام از حملات سایبری را بررسی می‌کنیم.

1- حملات حجمی

شایع‌ترین نوع حمله DDoS، حملات حجمی است که با درخواست داده‌های نادرست در هر پورت در پهنای باند یک شبکه یا در یک مجموعه به وجود می‌آید. این کار سبب تحت تاثیر قراردادن شبکه می‌شود و دیگر امکان دریافت ترافیک منظم وجود نخواهد داشت. حملات حجمی دارای زیرمجموعه‌هایی است که شایع‌ترین نوع آن، حمله حجمی یک سیل UDP (user datagram protocol) می‌باشد. در این حملات به ارسال بسته‌های جعلی با آدرس‌های نادرست، مانند آدرس آی پی قربانی برای برنامه‌هایی با سرور‌های بر پایه‌ UDP می‌پردازند تا سیلی از ترافیک پاسخ ایجاد شود. 

2- حملات پروتکل

در این حملات از پروتکل‌هایی که برای انتقال داده استفاده می‌شود (مانند پروتکل SIP) برای سقوط یک سیستم استفاده می‌کنند. از شایع‌ترین حملات پروتکل می‌توان سیل SYN را نام برد که با ارسال این بسته‌ها، فرایند ساخت یک اتصال TCP/IP مورد حمله قرار می‌گیرد. در این صورت قربانی مجبور می‌شود به‌جای تایید یک اتصال، همگام‌سازی را انجام دهد و منتظر اتصالی باشد که قرار نیست اتفاق بیفتد.

3- حملات برنامه

حملات برنامه هم شبیه به حملات پروتکل عمل می‌کند و روی نقاط ضعف یک برنامه تمرکز می‌کند. هدف اول این حملات ترافیک مستقیم وب است که دستیابی سختی دارد. چراکه یک مجموعه هوشمند به سطح بسیار بالایی از ترافیک اینترنت برخورد نمی‌کند. 

تماس با کارشناس خدمات پشتیبان شبکه

آشنایی با نحوه جلوگیری از حملات ddos

در این قسمت از مطلب DDOS چیست، قصد داریم راه‌های جلوگیری از این حملات را بیان کنیم. 

1– با ترافیک شبکه خود به‌خوبی آشنا باشید

هر سازمان زیرساخت‌هایی با الگوهای ترافیک اینترنتی معمولی دارد. اگر با الگوی ترافیک آشنا باشید می‌توانید در صورت بروز فعالیت غیرعادی، متوجه حمله ddos شوید.

2- یک طرح پاسخ به denial of service ایجاد کنید

بهتر است یک تعریف از DDOS چیست و پس از این حمله چه اتفاقاتی می‌افتد، داشته باشید. در این شرایط می‌توانید در زمان حمله بهترین عملکرد را داشته باشید. هرچقدر شرکت و زیرساخت‌های شما پیچیده‌تر باشد، باید طرح پاسخ DDoS بهتر و دقیق‌تری داشته باشید. در طرح خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • چک‌لیستی از سیستم‌ها
  • دارابودن یک تیم پاسخ آموزش‌دیده
  • تعریف پروسه‌ی مقابله با حمله و روش‌های اطلاع‌رسانی
  • ایجاد فهرستی از مخاطبین داخلی و خارجی که نیاز است از حمله آگاه شوند
  • طراحی یک پلن ارتباطی برای ارتباط با ذی‌نفعان دیگر مانند مشتریان و فروشندگان

3– به مقاوم‌سازی شبکه خود بپردازید

باید زیرساخت‌های خود را به‌قدری قوی کنید تا مقاومت خوبی در برابر حملات DDoS داشته باشد. در این مقاوم‌سازی، فایروال‌ها اهمیت زیادی دارند به این دلیل که هدف برخی حملات، فایروال‌ها هستند. بهتر است همیشه تمام مراکز داده خود را در یک مکان فیزیکی نگذارید و آن‌ها را در مراکز داده‌های مختلف بگذارید. همچنین از عدم وجود تنگناهای ترافیکی در شبکه خود مطمئن شوید.

برای این کار، صفحه خدمات امنیت شبکه آراد آرپانت را ببینید. 

4- برای یک cyber hygiene خوب تمرین کنید

باید این را بدانید که کاربران شما باید از بهترین شیوه‌های امنیتی همچون دانستن اطلاعات کافی برای جلوگیری از حملات فیشینگ، شیوه‌های احراز هویت امن، تغییر رمزهای عبور و غیره بهره‌مند باشند. هرچقدر در یک سازمان خطاهای کاربری کمتری رخ دهد، حتی در صورت بروز حمله ایمنی بیشتری به وجود می‌آورد. 

5- پهنای باند دارای مقیاس بالاتری باشد

اگر حمله‌ DDoS ترافیک شدیدی را در شبکه شما به وجود آورد، باید برای کاهش ترافیک و افزایش امنیت سایت، پهنای باند را بیشتر کنید. با افزودن پهنای باند، سازمان می‌تواند به جذب حجم بیشتری از ترافیک بپردازد. البته این راه‎حل تمام حملات را متوقف نمی‌کند؛ چراکه این حملات همیشه در حال افزایش است. 

6– به‌کارگیری نرم افزار و سخت افزار ضد حملات DDoS

حملات ddos مدتی است که به میزان زیادی اتفاق می‌افتد برای همین هم باید از محصولات و ابزاری که وظیفه کاهش یا دفع حملات را دارند، استفاده کنید.

7– به سمت فضای ابری حرکت کنید

حملات DDoS متوقف نمی‌شوند؛ اما با حرکت به سمت فضای ابری، می‌توانید تعداد حملات را کمتر کنید. پهنای باند ابر نسبت به منابع پیش‌فرض بیشتر است. همچنین در ماهیت ابر با عدم وجود بسیاری از سرورها در یک مکان مواجه می‌شوید.

8– از علائم حمله آگاهی کافی داشته باشید

دریافت spamهای زیاد و ناگهانی، تعطیلی وب‌سایت و کندشدن سرعت سایت، نشانه‌هایی از حمله DDoS است. اگر با این نشانه‌ها روبرو شدید، باید به بررسی سازمان بپردازید.

9- حفاظت از DDoS را برون‌سپاری کنید

برخی شرکت‌ها در زمینه DDoS-as-a-Service فعالیت دارند. این شرکت‌ها تخصص کامل برای کاهش آسیب حمله، تقویت دفاع و scale کردن منابع برای پاسخ به یک حمله را دارند.

10- بر فعالیت‌های غیرمعمول نظارت کامل داشته باشید

وقتی که بدانید DDOS چیست و نشانه‌های آن را بشناسید، می‌توانید نظارت خوبی برای ترافیک عجیب‌وغریب شبکه‌ خود داشته باشید. اگر در زمان مناسب بر ترافیک سایت نظارت داشته باشید، سازمان شما توانایی شناسایی نقطه حمله به DDoS و کاهش اثرات آن را خواهد داشت.

همیشه این را بدانید که بازیگران بد به سمت آسیب‌پذیرترین بخش شبکه می‌روند. شما باید راه‌حل مناسبی را برای بهبود نظارت ترافیک اینترنتی خود داشته باشید. در این صورت می‌توانید دید بازتری از امنیت سازمانتان داشته باشید و همیشه از آن استفاده کنید. این کار باید توسط متخصصان امنیت شبکه و سایبری انچام شود. خدمات پشتیبانی شبکه، کار هر کسی نیست و بهتر است این موضوع را به متخصصان شبکه بسپارید. 

سخن آخر 

در این مطلب از بلاگ آراد آرپانت ابتدا تعریف DDOS چیست را بررسی کردیم و سپس انواع و نحوه جلوگیری از آن را بیان کردیم. همان‌طور که گفته شد، حملات DDoS مخفف Distributed Denial of Service است و مجرمان سایبری از این روش برای افزایش ترافیک مخرب استفاده می‌کنند. در اثر این حمله، شبکه دیگر همانند قبل نمی‌تواند کار کند و ارتباط عادی داشته باشد. 

این حمله همانند یک ترافیک غیرمنتظره، به مسدودکردن بزرگراه می‌پردازد و جلوی رسیدن افراد به مقصد را می‌گیرد. در صورت عدم ایمن بودن دستگاه‌ها یا سرورها، حملات DDoS اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید با استفاده از نظارت بر پهنای باند، نظارت بر ترافیک، استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ایمن و غیره سیستم خود را ایمن کنید.

به‌طورکلی برای هر سایت، باید از حملات DDoS پیشگیری کرد. به همین دلیل باید در زمان خرید سرویس میزبانی به این موردتوجه داشته باشید. آراد آرپانت در این راه می‌تواند به شما کمک کند، تنها کافی است با مشاوران این مجموعه تماس بگیرید و سوالات خود در مورد ابزار حمله ddos و نرم افزار حمله ddos را بپرسید.

خدمات پشتیبان شبکه با آراد آرپانت
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟