وی پی اس (VPS) چیست؟

همه چیز درباره سرور مجازی یا VPS و کاربردهای آن را در این مطلب بخوانید.

سرور مجازی یا vps چیست؟ 

انتخاب نوع هاست همیشه در زمان توسعه یک کسب‌وکار یا راه‌اندازی سایت یک چالش به‌حساب می‌آید. ممکن است در این زمان ندانید که بین هاست لینوکس، هاست ابری، سرور مجازی و غیره کدام را انتخاب کنید. شاید هم معنی این مفاهیم را به‌خوبی ندانید. اگر شما هم نمی‌دانید vps چیست در این مطلب از آراد آرپانت همراه ما باشید تا vps را تعریف کنیم و اطلاعاتی در مورد کاربردها، مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

تعریف سرور مجازی یا vps

VPS مخفف Virtual Private Server است و معنای فارسی آن می‌شود سرور مجازی. حال پیش از اینکه به شما بگوییم vps چیست ابتدا می‌خواهیم سرور را تعریف کنیم. سرور (server) یک رایانه قدرتمند می‌باشد که همه اطلاعات و فایل‌های وب‌سایت شما روی آن بارگذاری می‌شود. زمانی که شخصی آدرس سایت شما را در مرورگر وب جستجو می‌کند، سرور (همان کامپیوتر قدرتمند) اطلاعات لازم را برای مرورگر ارسال کرده تا در نهایت سایت به کاربران نمایش داده شود. برای اینکه بهتر این تعریف را درک کنید باید بدانید که در انگلیسی کلمه Serve یعنی پذیرایی‌کردن. Server نیز کسی است که با چیدن فایل‌ها و دیتاها در ظرف مرورگر از کاربران پذیرایی می‌کند.

حال می‌خواهیم بگوییم vps چیست. در سرور مجازی یا vps تکنولوژی مجازی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید بخواهید بدانید که تکنولوژی مجازی‌سازی چه معنایی دارد. مجازی‌سازی یعنی به‌جای نسخۀ واقعی، یک نسخه مجازی از چیزی ساختن. در سرورهای مجازی به‌جای اینکه برای هر سرور از چند سخت‌افزار مستقل استفاده شود با استفاده از نرم‌افزار به شبیه‌سازی یک سخت‌افزار قدرتمند به چند سرور می‌پردازند. بدین ترتیب شما چند سرور جدا با منابع مخصوص خودتان (CPU ،RAM و سایر دیتاها) و سیستم‌عامل مستقل روی یک سخت‌افزار (سرور فیزیکی اختصاصی) خواهید داشت.

نحوه کار سرور مجازی یا vps چگونه است؟

اگر بخواهیم سرور مجازی را به چیزی تشبیه کنیم، باید بگوییم که سرور مجازی شبیه به یک واحد آپارتمان در یک مجتمع مسکونی بزرگ می‌باشد. هرکس در واحد خود و در کنار همسایگان دیگر در این مجتمع مسکونی (سرور فیزیکی) زندگی می‌کند و فضای اختصاصی خود را دارد. 

مجتمع آپارتمانی دارای چندین واحد مختلف است که هر کس می‌تواند در واحد خود هر چیزی را کم و زیاد کند و آن را مدیریت کند. همچنین در این مجتمع اگر واحدی مخالف قوانین عمل کند مالک مجتمع وارد عمل می‌شود و مشکل را برطرف می‌کند. 

در مورد VPS نیز همین‌طور است. چندین کاربر از یک سرور استفاده می‌کنند؛ ولی جدا از هم هستند. در این شرایط هیچ منبعی تاثیری روی سایر منابع ندارد و هرکس بدون دخالت سایر منابع سرعت و امنیت مورد نیاز خود را خواهد داشت. در نهایت بهترین اتفاق همین است! شما می‌توانید با پرداخت هزینه خدمات به‌صورت اشتراکی از مزایای یک سرور خصوصی استفاده کنید.

کاربردهای مختلف یک vps چیست؟

خدمات بسیاری توسط سرورهای مجازی یا vpsها ارائه می‌شود. در این قسمت از مطلب vps چیست برخی از کاربردهای آن را بیان می‌کنیم.

  • استفاده از vps توسط برنامه‌نویس‌ها به‌عنوان فضایی برای تست‌کردن کدهایشان
  • استفاده از سرور مجازی توسط تریدرهایی که در بازارهای جهانی فعالیت می‌کنند برای مخفی نگه‌داشتن آی‌پی ایران
  • تبدیل‌شدن به سرور گیم
  • میزبانی از سایت‌هایی با ترافیک نسبتا بالا
  • سرور هاست ایمیل
  • جایگزین VPN (تفاوت vpn و vps چیست؟)
  • دیتابیس سرور
خدمات پشتیبانی شبکه در آراد آرپانت

مزایا و معایب سرور مجازی یا vps چیست؟

حال که فهمیدید vps چیست و با کاربردهای آن آشنا شدید، می‌خواهیم مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. سرور مجازی هم ممکن است یک خرج اضافه برای شما باشد و هم نیاز شما را به‌خوبی برطرف کند. پس باید با شناختن مزایا و معایب آن ببینید که انتخاب خوبی برای شما خواهد بود یا خیر.

مزایای سرور مجازی یا vps چیست؟

  • از نظر سرعت و قابلیت اطمینان نسبت به هاست اشتراکی بهتر است.
  • درصورتی‌که سایر سرورهای مجازی که روی سرور فیزیکی شما به‌صورت مشترک نصب شده‌اند ترافیک بالایی داشته باشند، سایت شما دچار مشکل نخواهد شد.
  • شما می‌توانید با دسترسی root (یا superuser) به سرور، آن را پیکربندی کنید.
  • تمام فایل‌ها و دیتابیس شما در مقابل حملات سایبری امنیت کامل دارند و سرورهای همسایه نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • شما به‌راحتی می‌توانید آن را ارتقا دهید؛ یعنی اگر قصد توسعه وب‌سایت خود را داشته باشید امکان بالا بردن پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی سرور مجازی، CPU و RAM به‌راحتی وجود دارد.
  • باتوجه‌به امکانات متنوعی که در اختیار دارید و در مطلب vps چیست نیز تا حدودی در مورد آن صحبت شد، مبلغ مناسبی را باید پرداخت کنید.
  • شما این امکان را دارید که نصب و اصلاح نرم‌افزارهای خاص را روی سرور مجازی خود انجام دهید.

معایب سرور مجازی یا vps چیست؟

  • هزینه بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.
  • باید دانش فنی بیشتری برای مدیریت این سرور داشته باشید.
  • درصورتی‌که تنظیمات سرور به‌درستی انجام نشود، ممکن است امنیت آن به خطر بیفتد.

زمان مناسب برای استفاده از سرور مجازی یا vps چیست؟

درصورتی‌که قصد دارید میزبان سایت خود را از هاست اشتراکی به سرور مجازی تغییر دهید باید حتما موقعیت لحظه‌ای سایتتان را ارزیابی کنید. اگر شاهد رخ‌دادن برخی موارد در سایت خود هستید باید هاستینگ خود را تغییر دهید در غیر این صورت به همان روال قبل ادامه دهید. حال این اتفاقات برای انتخاب vps چیست. در این قسمت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • در خصوص امنیت سایت خود نگران هستید (چک لیست نکات امنیتی طراحی و افزایش امنیت سایت)
  • حجم بسیار زیادی از ترافیک روانه وب‌سایت شما شده است.
  • سرعت سایت شما کند شده است (شاید بتوانید آن را با استفاده از cdn، حل کنید و کندی پینگ اینترنت را از بین ببرید).
  • وب‌سایت شما یک فروشگاه آنلاین است که رونق خوبی دارد و هر روز شلوغ‌تر می‌شود.
  • قصد نصب نرم‌افزارهای Custom یا به قولی سفارشی را دارید. این کار در هاست‌های اشتراکی قابل انجام نیست.
  • سرور ارورهای مختلفی را برایتان ارسال می‌کند. این کدها سه رقمی هستند و با عدد 5 شروع می‌شوند.
  • پول و دانش کافی را برای اداره یک سرور اختصاصی ندارید.
  • وبمستر هستید و مشتریان شما افزایش پیدا کرده‌اند.

در صورتی‌که هر کدام از این 8 مورد رخ داد باید به سرور مجازی مهاجرت کنید!

دریافت تعرفه خدمات شبکه

چه کسانی نباید از سرور مجازی استفاده کنند؟

در قسمت قبل از مطلب vps چیست دانستید که چه زمانی باید از سرور مجازی استفاده کرد. حال در این قسمت می‌خواهیم بگوییم که چه کسانی نباید سراغ این سرور بروند. معمولا کسب‌وکارهایی که سه ویژگی زیر را دارند نباید به دنبال تهیه vps باشند.

1. کسب‌وکارهای نوپا با بودجه کم

بهتر است اگر تازه راه را شروع کرده‌اید از هاست اشتراکی استفاده کنید؛ خصوصا اگر بودجه زیادی ندارید. البته در زمان انتخاب میزبان، به دنبال ارزانی نباشید و مواردی همچون خدمات امنیت شبکه و خدمات پشتیبانی شبکه ارائه‌دهنده را نیز در نظر بگیرید تا به مشکل نخورید.

2. کسب‌وکارهای فاقد دانش فنی لازم

برای استفاده از سرور مجازی باید مقداری دانش فنی وجود داشته باشد. بنابراین اگر مجموعه‌ای قصد دارد از vps استفاده کند باید در بین اعضای خود شخص یا اشخاصی را با این توانایی داشته باشد. در غیر این صورت باید یک VPS مدیریت شده را خریداری کند تا مسئولیت امور فنی را به شرکت ارائه‌دهنده واگذار کند. اگر شرکتی بدون دانش کافی و یا پرداخت هزینه برای vps مدیریت شده از سرور مجازی استفاده کند، کار بیهوده‌ای انجام داده است.

3. کسب‌وکارهای نیازمند به توان کامل یک سرور

ممکن است شخص یا شرکتی به بیشتر از توان یک سرور مجازی نیاز داشته باشد. در این صورت بهتر است یک سرور اختصاصی تهیه کند. البته برای اداره سرور اختصاصی نیز باید یک متخصص وجود داشته باشد.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم در ابتدا به شما بگوییم که سرور مجازی یا vps چیست. بنابراین برخی اصطلاحات همچون سرور و مجازی‌سازی را نیز تعریف کردیم. در ادامه نحوه کار و کاربردهای آن را بررسی کردیم و مزایا و معایب آن را بیان کردیم. در انتها نیز موارد استفاده و عدم استفاده از این سرور را قرار دادیم تا با بررسی همه جوانب بتوانید بهترین تصمیم را برای کسب‌وکار و وب‌سایت خود بگیرید. امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب از آراد آرپانت شما را به‌خوبی راهنمایی کنیم.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟