پینگ (Ping) چیست و چه کاربردی دارد؟

همه چیز درباره پینگ Ping اینترنت و نحوه کاهش آن را در این مطلب بخوانید.

پینگ اینترنت چیست و چه تاثیر‌ی در سرعت شبکه دارد؟

این واژه برای شما‌یی که راجع به آن نمی‌دانید، احتمالا یک حس کنجکاو‌ی ایجاد کرده است که هم‌اکنون اینجا هستید؛ اینکه پینگ اینترنت چیست؟ گیمر‌ها یا کسانی که با بازی‌ها‌ی آنلاین سر‌و‌کار دارند، ممکن است این اصطلاح را به‌خوبی بشناسند و یا شاید هم حداقل یک بار به گوششان خورده باشد. اگر‌چه کاربرد پینگ فرا‌تر از این‌ها‌ است و تنها به بازی مرتبط نیست. می‌توان گفت که پینگ یک نشانه از کیفیت و سرویس‌دهی اینترنت است و با سرعت اتصال ارتباط دارد؛ اما قضیه به همین سادگی‌ها هم نیست. اگر می‌خواهید به جواب سوال خود، یعنی "پینگ اینترنت چیست" برسید و حتی راه‌ها‌یی برای بهبود آن پیدا کنید، بهتر است برای چند دقیقه‌ی کوتاه، نگاه خود را مهمان این مقاله از وبلاگ آراد آرپانت کنید. مطمئنا اطلاعات خوبی دستگیر شما خواهد شد. شاید اصلا بتوانید استرس ناشی از عدم دسترسی به سرور، آن هم در مواقع حساس را متحمل نشوید.


منظور از پینگ اینترنت چیست؟

اجازه دهید برای روشن‌شدن موضوع از یک مثال خیلی ساده نشان دهیم که واقعا پینگ اینترنت چیست. با این تعریف دیگر پینگ را فراموش نخواهید کرد. حتما برایتان پیش آمده است که به‌محض کلیک‌کردن رو‌ی یک لینک به‌سرعت پیامد آن مثل وارد‌شدن به سایت دیگر را ببینید. درحالی‌که بار دیگر با امتحان‌کردن همین لینک، مجبور شوید زمان بیش‌تر‌ی را منتظر بمانید. می‌پرسید پینگ چیست؟ پاسخ، درست جلو‌ی چشمان شما‌ست. پینگ یک عامل و دستور جهت اندازه‌گیری زمان تاخیر اتصال بین دو دستگاه است. در حالت اول، پینگ پایین است؛ اما در دومی پینگ طولانی‌تر است. حتی در بازی‌ها‌ی آنلاین هم این به چشم می‌خورد. زمانی که منتظر می‌مانید تا به سرور وصل شوید، نشانی از پینگ است.

پس پینگ معیار محاسبه فاصله‌ی زمانی اتصال دو دستگاه در شبکه است و به‌واسطه‌ی آن می‌توان فهمید که زمان ارسال بسته‌ی اطلاعاتی از کامپیوتر به سرور و برگشت از آن چقدر است. پینگ تایم چیز‌ی است که هر روز بدون آن که متوجه شوید، بار‌ها با آن مواجه می‌شوید. همه‌ی کار‌ها‌ی آنلاین از جمله کلیک‌کردن رو‌ی لینک، استریم ویدیو، انجام بازی آنلاین و اتصال به سرور، حتی تاخیر در ورود به سایت همگی نشانی از پینگ تایم دارند.


پینگ چه مراحلی دارد؟

در حقیقت وقتی می‌گوییم خدمات پشتیبانی شبکه، تنها از یک دستگاه حرف نمی‌زنیم، بلکه پا‌ی تعداد‌ی دستگاه و سرور به میان می‌آید. در نتیجه منطقی است که تبادل داده بین دو دستگاه و یا بیش‌تر انجام شود. چطور است نقشه‌ی راه را برایتان ترسیم کنیم تا بهتر درک کنید که پینگ اینترنت چیست؟ به بسته‌ی داده‌ای که جابه‌جا می‌شود، پکت (Packet) می‌گویند که سرنوشت آن در شبکه چنین رقم می‌خورد:

  1. ارسال پکت از سیستم مبدا به مقصد
  2. پردازش اطلاعات توسط سیستم مقصد
  3. فرستادن پاسخ توسط سیستم گیرنده (سیستم مقصد اولیه) به سیستم مبدا
  4. دریافت پاسخ توسط سرور مبدا

با این اوصاف به نظر شما پینگ در اینترنت چیست؟ در مجموع به زمان انجام این 4 مرحله پینگ تایم می‌گویند؛ به همین سادگی. 

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

Packet Loss چیست؟

به نظر شما آیا همیشه می‌توان پاسخی از سرور مقابل دریافت کرد؟ نه این‌طور نیست. گاهی ممکن است یکی از سرور‌ها به‌کندی کار کند و یا اینکه down شود. این حالت که مانع از اتصال دو دستگاه به هم می‌شود Packet Loss نام دارد؛ اما نتیجه‌ی آن در پینگ اینترنت چیست؟ از آنجاکه اتصال به‌درستی انجام نمی‌شود، بسته‌ها‌ی داده و اطلاعات به مقصد نمی‌رسند. 

اگر به هر نحو‌ی پاسخ و یا ری‌اکشن درستی دریافت نکنید و با پاسخ‌ها‌یی مثل Request timed out روبرو شوید، چند معنی محتمل می‌تواند وجود داشته باشد:

  1. پکت اصلا به دستگاه مقصد نرسیده است.
  2. پاسخ به سرور شما ارسال نشده است و یا شاید هم توسط آن دریافت نشده است.
  3. داده‌ها‌ی پکت در مسیر رفت و یا برگشت از بین رفته‌اند.

رفع مشکلات این چنینی گاهی به خدمات امنیت شبکه مربوط می‌شود و باید متخصص امنیت سایبری، مورد شما را بررسی کند.


کاربرد پینگ در تست سرعت اینترنت چیست؟

فراموش نکنید که اگر پینگ بالا باشد، سرعت اینترنت کم می‌شود (10 ترفند ساده برای رفع کندی سرعت اینترنت)؛ اما اگر پینگ تایم کم باشد، به این معنا‌ست که پینگ خوب است و سرعت و کیفیت اینترنت و شبکه بالا‌ست. هرچقدر پینگ بیشتر باشد، پاسخ سرور را دیر‌تر دریافت می‌کنید و در این شرایط است که از سرعت پایین شبکه به ستوه می‌آیید. با این اوصاف به نظر شما ارتباط سرعت سرور با پینگ اینترنت چیست؟ پینگ تایم رابطه‌ی کاملا معکوسی با سرعت اینترنت دارد. به همین دلیل هم این زمان تاخیر، یک معیار خوب برای چک‌کردن وضعیت سرور‌ها است.

کاربردهای پینگ اینترنت چیست؟

همین حالا گفتیم که پینگ تایم آشکار‌کننده‌ی وضعیت سرور‌ها است؛ اما این کاربرد زیاد‌ی کلی است، این‌طور نیست؟ بیایید نگاه دقیق‌تر‌ی به کارایی‌ها‌ی پینگ تایم بیندازیم. گرچه این زمان، کاربرد‌ها‌ی گسترده‌ای دارد؛ اما 3 تا از مهم‌ترین کاربرد‌ها‌ی آن که نمی‌توان نا‌دیده گرفت شامل این موارد است:

  • اطمینان از اتصال کامپیوتر به اینترنت
  • اطمینان از معیوب‌بودن یا نبودن کارت شبکه 
  • راهی برای پیدا کردن دامنه به کمک DNS یا DNS Name Resolution
  • اطلاع از بسته‌ها‌یی که از بین رفته‌اند به‌واسطه‌ی پیام‌ها‌یی مثل Request timed out
  • آگاهی از تعداد پکت‌ها‌ی نابود‌شده

بیشتر بخوانید: cdn چیست و چگونه کار می ‌کند؟

چطور باید پینگ را اندازه‌گیری کرد؟ 

حال که به جواب خود در رابطه با اینکه پینگ اینترنت چیست، دست یافته‌اید، بهتر است نحوه‌ی تست آن را نیز بیاموزید. برای اینکه از اندازه و عدد واقعی پینگ آگاه شوید، کار سختی در پیش ندارید. کافی است در بخش سرچ ویندوز Run را جستجو و سپس آن را اجرا کنید. عبارت CMD را در بخش Run تایپ نمایید. حالا از طریق Command Prompt وارد عمل شوید و عبارت Ping را همراه با URL تایپ کنید.

بهترین اندازه پینگ سرعت اینترنت چیست؟

تابه‌حال هرآنچه که گفته‌ایم در رابطه با پینگ بالا، پایین و خوب بوده است؛ اما هیچ یک از این‌ها یک مقدار واقعی را نشان نداده‌اند، این‌طور نیست؟ پس بهترین پینگ اینترنت چیست؟ این بار لازم است که با اعداد و ارقام حرف بزنیم تا شرایط ملموس‌تر شود و ازاین‌پس بتوانید در رابطه با میزان پینگ قضاوت کنید. پینگ تایم در کل به 3 دسته تقسیم می‌شود:

  • خیلی خوب: پایین‌تر از 20 میلی‌ثانیه
  • متوسط: بین 50 تا 100 میلی‌ثانیه
  • خیلی ضعیف: بیش‌تر از 150 میلی‌ثانیه
خدمات شبکه با آراد آرپانت

عوامل موثر بر پینگ اینترنت چیست؟

احتمالا حالا با شناخت پینگ و تاثیر‌ی که بر سرعت اینترنت دارد، می‌خواهید بدانید که چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارد. با آگاهی از این موضوع شما تا حد‌ی قادر خواهید بود که از اینترنت مطلوبی که می‌خواهید برخوردار شوید. به این دلیل که برخی از امور علی‌رغم بیش‌تر آن‌ها، قابل کنترل و در حیطه‌ی اراده هستند. خب، پس این عوامل موثر بر پینگ اینترنت چیست؟ 

محل جغرافیایی، پهنا‌ی باند، سرعت اتصال اینترنتی و شرکت سرویس‌دهنده از جمله عوامل ذکر‌شده هستند. اگر به دنبال پینگ پایین و سرعت بالا هستید، باید به هنگام خرید سرویس اینترنت به اختصاصی‌بودن آن توجه کنید. در ضمن بهتر است بدانید که به‌واسطه برخورداری از سرویس اشتراکی اینترنت، سرعت دانلود همیشه بیش‌تر از آپلود است. درحالی‌که اصلی‌ترین عامل موثر بر پینگ، سرعت آپلود است و نه دانلود. پس هنگام خرید سرویس اینترنت این نکته را از یاد نبرید تا از اینترنتی با کیفیت مطلوب بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

امیدوار‌یم که این مقاله از آراد آرپانت انتظارات شما را برآورده کرده باشد. به نظر می‌رسد که دیگر چیز‌ی برای گفتن باقی نمانده است. حالا همه‌ی اطلاعات ضروری را در رابطه با پینگ و اینکه ارتباط سرعت و پینگ اینترنت چیست دارید. شما می‌دانید که پینگ پایین یعنی سرعت زیاد و پینگ بالا هم بر‌عکس. پس هروقت حرف از پینگ به میان بیاید، می‌توانید متوجه منظور بقیه باشید و حتی در رابطه با آن اظهارنظر کنید. بعلاوه شاید الان بتوانید با فراهم‌کردن یکی دو مورد از عوامل موثر بر پینگ، از سرویس اینترنت بهتر‌ی بهره‌مند شوید. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟