10 راهکار برای افزایش سرعت اینترنت

اگر کندی سرعت اینترنت دارید و نمی‌دانید با ان چه کنید، این مطلب را بخوانید تا با راهکارهای افزایش سرعت اینترنت در کامپیوتر آشنا شوید.

10 ترفند ساده برای رفع کندی سرعت اینترنت

 امروزه علاوه بر برقراری تماس از تلفن همراه برای مقاصد گوناگونی نظیر تماشای فیلم، چت کردن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، خرید و ارسال ایمیل استفاده می‌شود. با گسترش تکنولوژی و استفاده مردم از اینترنت، تلفن‌های همراه نیز به نسل چهارم اینترنت یعنی 4G مجهز شدند؛ اما عوامل گوناگونی سرعت اینترنت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث کندی آن می‌شود. مهم نیست از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنید یا وای‌فای، سرعت پایین اینترنت هنگام گشت‌وگذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هر فردی را کلافه می‌کند. در ادامه این مقاله از سایت آراد آرپانت همراه ما باشید تا ده ترفند ساده برای رفع کندی سرعت اینترنت در اختیار شما قرار دهیم.

ترفندهای بالا بردن سرعت اینترنت در تلفن همراه

علت کندی سرعت اینترنت در تلفن همراه معمولاً ناشی از ازدحام شبکه است. این اتفاق موقتی است و ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها به همین منوال باقی بماند. اگر شما نیز با مشکل کندی سرعت اینترنت در تلفن همراه خود مواجه هستید، پیش از تماس با پشتیبانی شرکت مخابراتی تلفن همراه خود از پنج ترفند زیر استفاده کنید:

1. استفاده هم‌زمان چند برنامه از اینترنت دیتا 

یکی از مهم‌ترین علل کندی سرعت اینترنت در تلفن همراه استفاده هم‌زمان چند برنامه از اینترنت دیتا است. به‌عبارت‌دیگر استفاده هم‌زمان از چندین برنامه که به اینترنت دیتا نیاز دارند باعث کاهش پهنای باند و پایین آمدن سرعت اینترنت می‌شود. اگر از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنید، برای مدیریت برنامه‌هایی که از اینترنت دیتا استفاده می‌کنند به منوی تنظیمات بروید سپس از طریق Network and Internet وارد Mobile Network شوید، در منو App Data Usage را انتخاب کنید. پس از بررسی وضعیت استفاده داده برنامه‌ها، اگر مصرف برنامه‌ای زیاد بود با ضربه به روی آن در صفحه‌ای که باز می‌شود Unrestricted Data Usage و Background Data را غیرفعال کنید.

2. کش مرورگر و برنامه‌ها را پاک کنید

کش یا حافظه پنهان یکی دیگر از دلایل کندی سرعت اینترنت در سیستم‌عامل اندروید (مخصوصاً نسخه‌های قدیمی) است. برای افزایش سرعت اینترنت و پاک‌کردن حافظه پنهان موبایل ابتدا به منوی تنظیمات بروید و برنامه مرورگر و سایر برنامه‌هایی که حافظه پنهان دارند را پیدا کنید. در تنظیمات داخلی این برنامه‌ها روی گزینه Clear Cache کلیک کنید تا تمام حافظه پنهان برنامه پاک شود. این کار علاوه بر بالابردن سرعت اینترنت باعث ایجاد فضای خالی در موبایل شما نیز می‌شود.

این قسمت می‌تواند بخشی از خدمات امنیت شبکه هم محسوب شود و از داده‌های پنهان شما محافظت کند.

3. مرورگر مناسبی دانلود کنید

مرورگرها حجم زیادی از مصرف روزانه اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند پس استفاده از یک مرورگر بهینه یکی از روش‌های افزایش سرعت اینترنت است. مثلاً مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) یکی از بهترین مرورگرها برای سیستم‌عامل اندروید است. در کنار تجربه یک وب‌گردی منحصربه‌فرد با گوگل کروم این برنامه معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آنها فضای زیادی است که به خود اختصاص می‌دهد. مرورگرهای دیگری نظیر Opera Max و Opera Mini هم می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

4. برنامه‌های بلااستفاده را غیرفعال یا حذف کنید

بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که در تلفن همراه خود از آنها استفاده می‌کنید در پس‌زمینه هم از باتری و هم از اینترنت شما استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اینستاگرام و فیس‌بوک جزو برنامه‌هایی هستند که حتی زمانی که اجرا نمی‌شوند و از آنها استفاده نمی‌کنید از اینترنت شما استفاده می‌کنند. اگر با کندی سرعت اینترنت مواجه هستید می‌توانید این برنامه‌ها را حذف یا غیرفعال کنید. 

5. آپلود تصاویر را غیرفعال کنید

اگر هنگام وب‌گردی فقط می‌خواهید مطالب سایت‌ها را بخوانید و به عکس‌ها نیازی ندارید، برای افزایش سرعت اینترنت می‌توانید مرورگر خود را روی حالت متن قرار دهید. برای این کار باید  تنظیمات Text-Only را در مرورگر خود فعال کنید پس از فعال‌کردن این گزینه دیگر عکس‌ها آپلود نمی‌شوند و فقط متن قابل‌مشاهده است. حالت متن مرورگر تأثیر زیادی بر سرعت اینترنت دارد و کندی سرعت اینترنت را رفع می‌کند. ویژگی Text-Only در منوی تنظیمات بسیاری از مرورگرها وجود دارد.

مشاوره تلفنی با کارشناس خدمات شبکه

ترفندهای بالا بردن سرعت اینترنت در مودم

افزایش سرعت مودم برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. کندی سرعت اینترنت در مودم هم دلایل گوناگونی دارد که از جمله آن می‌توان به قدیمی بودن روتر (تفاوت سوئیچ و روتر) و فاصله زیادی که با شما دارد، اشاره کرد. در ادامه مقاله به معرفی پنج روش برای افزایش سرعت مودم می‌پردازیم:

1. ری استارت کردن مودم

اگر با کندی سرعت اینترنت مودم خود مواجه هستید، ساده‌ترین و پرکاربردترین روش، ری استارت کردن مودم است. معمولاً با یک خاموش و روشن‌کردن مودم مشکلات پیش‌آمده حل می‌شود. پس اگر سرعت اینترنت شما کاهش‌یافته می‌توانید طبق مراحل زیر مودم خود را ری استارت کنید:

  • در گام اول مودم خود را خاموش کنید
  • سپس سیم برق را جدا کنید
  • 30 ثانیه منتظر بمانید
  • سیم برق را مجدداً وصل کنید
  • مودم خود را روشن کنید و سپس چراغ‌های سرعت را بررسی نمایید.

2. مودم را در جای مناسب قرار دهید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش سرعت مودم قراردادن آن در جای مناسب است. قرار دادن مودم در گوشه‌ اتاق باعث به هدررفتن برخی از سیگنال‌های مودم می‌شود؛ زیرا مودم سیگنال‌ها و امواج خود را در جهات مختلف منتشر می‌کند؛ پس برای افزایش سرعت اینترنت بهتر است مودم را در مرکز خانه قرار دهید. در زمان استفاده از مودم برای افزایش سرعت اینترنت به نکات زیر توجه کنید:

  • مودم را یک متر بالاتر از سطح زمین قرار دهید
  • مودم را در کنار دستگاه‌هایی نظیر مایکروویو، تلویزیون و تلفن بی‌سیم قرار ندهید
  • مودم را در مکانی قرار دهید که در آن بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنید
  • از برنامه‌هایی نظیر Cloud check برای پیدا کردن بهترین نقطه منزل برای قرارگیری مودم استفاده کنید.

3. تغییر جهات آنتن مودم

اگر با مشکل کندی سرعت اینترنت مواجه هستید، می‌توانید آنتن مودم را به‌صورت عمودی تنظیم کنید. زمانی که آنتن در حالت عمودی قرار می‌گیرد با انتشار سیگنال افقی فضای بیشتری را پوشش می‌دهد. اگر مودم شما از آن دسته مودم‌هایی است که ۲ آنتن دارد، می‌توانید یکی از آنها را به‌صورت افقی و دیگری را به‌صورت عمودی قرار دهید با این کار انتشار سیگنال و امواج به طور یکنواخت در تمام بخش‌های منزل انجام می‌شود.

4. کنترل تنظیمات امنیتی مودم

کنترل تنظیمات امنیتی مودم یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرعت اینترنت است. گاهی به‌خاطر ضعف امنیتی که در مودم وجود دارد برخی افراد سودجو مودم را هک می‌کنند و از پهنای اینترنتی آن استفاده می‌کنند. اگر تاکنون برای امنیت مودم خود از روش‌های امنیتی استفاده نکردید می‌توانید با وارد کردن IP مودم، مک آدرس (mac address چیست) و ورود به تنظیمات آن از طریق WPA2 پسورد پیچیده‌ای برای آن قرار دهید یا از روش مخفی‌کردن نام شبکه وای‌فای استفاده کنید.

5. استفاده از مبدل‌های پاورلاین

علاوه بر مواردی که گفته شد ترفندهای پیشرفته‌ای نیز برای افزایش سرعت مودم وجود دارد. اگر منزل شما بزرگ است و قراردادن وای‌فای در مرکز خانه ممکن نیست، می‌توانید از مبدل‌های رپیتر یا poweeline adapters استفاده کنید. برای استفاده از مبدل‌ها باید آن را در کنار مودم به برق متصل کنید و با استفاده از کابل آن را به مودم متصل نمایید. مبدل دیگر را در محلی که بیشتر از سایر مکان‌ها در آن از اینترنت استفاده می‌کنید به برق متصل کنید. در این روش می‌توانید از مبدل دوم نیز سیگنال کافی را برای دستیابی به‌سرعت اینترنت مناسب دریافت کنید.

خدمات پشتیبانی شبکه در آراد آرپانت

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنت افزایش سرعت اینترنت برای استفاده از فضای وب است. در این مقاله از سایت آراد آرپانت تلاش کردیم کاربردی‌ترین نکات برای رفع کندی سرعت اینترنت را در اختیار شما قرار دهیم. اگر در این زمینه سؤالات دیگری داشتید، می‌توانید با کارشناسان خدمات پشتیبانی شبکه ما تماس بگیرید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟