همه چیز درباره mac address و ویژگی‌های آن

در این مطلب با تعریف mac address و اینکه چطور می‌توان آن را دریافت کرد، آشنا خواهید شد.

mac address چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید یک کد پستی مخصوص به خود را دارد که در مواقع گوناگونی از آن استفاده می‌کنید. هر دستگاهی که یک گره یا Node در شبکه است نیز یک آدرس یکتا و مخصوص به خود دارد که به آن مک آدرس یا mac address گفته می‌شود. با استفاده از مک آدرس دستگاه‌ها شناخته می‌شوند و می‌توان در شبکه با آنها ارتباط برقرار کرد یا خدماتی را به آنها ارائه کرد.‌ به همین خاطر تمام دستگاه‌هایی که به شبکه متصل هستند باید یک مک آدرس داشته باشند. زمانی که می‌خواهید دستگاه‌های داخل شبکه را شناسایی کنید، به‌احتمال زیاد به مک آدرس برخورد می‌کنید و این سؤال برای شما پیش می‌آید که mac address چیست در ادامه این مقاله از سایت آراد آرپانت با ما همراه باشید تا به سؤالاتی نظیر mac address چیست، کاربرد mac address چیست و mac address تلفن همراه کجا قرار دارد پاسخ دهیم. علاوه بر آن می‌توانید با خدمات پشتیبانی شبکه آراد هم در زمینه امن سازی آدرس مک، آشنا شوید. 

mac address چیست؟

همان‌طور که گفتیم هر دستگاه هوشمندی که در یک شبکه جهانی؛ مانند اینترنت یا یک شبکه محلی قرار داشته باشد به یک آدرس فیزیکی یا MAC (media access control) نیاز دارد. مک آدرس به نام کنترل‌کننده روابط کاربری شبکه امکان اتصال به اینترنت به‌صورت بیسیم را فراهم می‌کند. مک آدرس از ۱۲ عدد تک‌رقمی که بر مبنای دستگاه اعداد پایه ۱۶ هستند، تشکیل شده است. این شماره‌ها به‌صورت دوتایی و توسط خط ‌فاصله یا دو نقطه نمایش داده می‌شوند. در نمایشXX:XX:XX:XX:XX:XX هر XX نشانه ۸ بیت است. جالب است بدانید دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر شخصی، مودم خانگی، لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه و تمامی دستگاه‌هایی که به شبکه اینترنت متصل می‌شوند یک mac address دارند. مک آدرس اسامی دیگری نیز دارد که در ادامه مقاله به معرفی آن می‌پردازیم:

  • آدرس سخت‌افزار اترنت (Ethernet hardware address ) یا EHA
  • آدرس فیزیکی (Physical address)
  • آدرس‌های سخت‌افزاری شبکه‌ای (Network hardware address)
  • آدرس حکاکی شده (Burned in address) یا BIA

مشاوره خدمات امن سازی آراد آرپانت

mac address چیست و هر دستگاه چند mac address دارد؟

 حالا که با mac address آشنا شدید این سؤال پیش می‌آید که دستگاه‌هایی که از آنها نام بردیم چند مک آدرس دارند. دستگاه ممکن است بیشتر از یک mac address داشته باشد. به طور مثال لپ‌تاپی که شما از آن استفاده می‌کنید اگر دارای پورت wifi و اترنت باشد برای هرکدام از این اتصالات mac address متفاوتی دارد. حتی بلوتوث دستگاه نیز از مک آدرس اختصاصی خودش استفاده می‌کند.

کاربرد mac address چیست؟

همان‌طور که تا کنون متوجه شدید mac address مانند کد ملی عمل می‌کند و هویت و شخصیت دستگاه موردنظر را مشخص می‌کند و به‌صورت اختصاصی آدرس IP خصوصی را در اختیار دستگاه‌هایی که در شبکه حضور دارند، قرار می‌دهد. 

کاربرد mac address زمانی مشخص می‌شود که بسته‌های اطلاعاتی در شبکه اینترنت به دست روترها می‌رسد. روترها باید اطلاعات دریافتی را به دستگاه موردنظر ارسال کنند، این کار تنها با استفاده از mac آدرس امکان‌پذیر است. از دیگر کاربردهای mac address می‌توان به عیب‌یابی مشکلات اتصال در شبکه و ایمن‌سازی اتصال به شبکه (خدمات امنیت شبکه) اشاره کرد.

چگونه mac address دستگاه‌های مختلف را پیدا کنیم؟

پس از پاسخ‌هایی که برای سؤال mac address چیست دادیم نوبت به روش پیدا کردن مک آدرس در دستگاه‌های مختلف می‌رسد. مهم نیست دستگاه متصل به اینترنت شما چه چیزی باشد؛ زیرا mac address دستگاه‌ها معمولاً در قسمت settings/status قرار دارد. نکته حائز اهمیت در زمان پیدا کردن مک آدرس دستگاه آن است که سازندگان دستگاه‌های مختلف نام‌های مختلفی نظیر Address، wireless ID، Wi-Fi address، Hardware ID و Physical را برای مک آدرس قرار می‌دهند. اگر نتوانستید واژه mac address را پیدا کنید می‌توانید به دنبال یکی از اسامی بالا بگردید.

چگونه مک آدرس لپ‌تاپ با سیستم‌عامل ویندوز را پیدا کنیم؟

  • کلیدهای start + R را فشار دهید
  • پنجره‌ای که باز می‌شود RUN نام دارد در این پنجره کلمه CMD را تایپ کنید و سپس Enter را فشار دهید.
  • در خط فرمان ipconfig/all را تایپ کرده و سپس Enter را بزنید.
  • اکنون مک آدرس‌ها برای شما نشان داده می‌شوند. برای رابط‌های بدون سیم عبارت Wi-Fi یا wireless را در بخش توضیحات یا نام جستجو کنید و برای رابط‌های سیمی عبارت گیگابیت یا اترنت را جستجو کنید.

چگونه مک آدرس لپ‌تاپ با سیستم‌عامل MAC را پیدا کنیم؟

  • گزینه System Prefernces را در لپ‌تاپ خود باز کنید.
  • روی آیکن Network بزنید.
  • رابط یا interface موردنظر خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Advanced کلیک کنید.
  • در زیر سربرگ Hardware می‌توانید مک آدرس خود را مشاهده کنید.

چگونه مک آدرس تلفن همراه با سیستم‌عامل اندروید را پیدا کنیم؟

  • ابتدا وارد بخش Setting تلفن همراه خود شوید.
  • سپس وارد بخش about phone شوید.
  • در ادامه از طریق status وارد information شوید.
  • در قسمت پایین صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید مک آدرس خود را پیدا کنید.

چگونه مک آدرس را در تلفن همراه با سیستم‌عامل IOS پیدا کنیم؟

  • ابتدا setting را باز کنید.
  • از منوی باز شده وارد بخش General شوید.
  • سپس About را انتخاب کنید.
  • در قسمت Wi-Fi address می‌توانید مک آدرس تلفن همراه خود را پیدا کنید.

چگونه مک آدرس را در سیستم‌عامل لینوکس پیدا کنیم؟

  • یک console window یا terminal را باز کنید.
  • سپس کلمه ifconfing را تایپ کنید.
  • مک آدرس با عنوان HWaddr و در قالب AB:12:34:56:78 فهرست شده است.

بیشتر بخوانید: امنیت در لینوکس بیشتر است یا ویندوز؟

دریافت تعرفه خدمات شبکه

mac address چیست و آیا می‌توان mac address را عوض کرد؟

برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که به‌طورکلی هیچگاه امکان تغییر مک آدرس وجود ندارد. مک آدرس به طور اختصاصی توسط کمپانی سازنده برای دستگاه‌های سخت‌افزار تعریف می‌شود. البته گاهی در عملیات تست نفوذسنجی امکان تغییر این آدرس به‌صورت موقت وجود دارد به این عملیات mac Apoofing یا جعل آدرس می‌گویند. اغلب تغییر آدرس به‌خاطر افزایش امنیت و جلوگیری از حملات سایبری اجرا می‌شود، این روش کمک می‌کند تا اطلاعات به هر شکلی انتشار پیدا نکند. تغییر مک آدرس کار دشواری نیست و برای تغییر آن می‌توانید به قسمت تنظیمات ویندوز بروید، البته بعضی از کارت‌های شبکه امکان تغییر مک آدرس را به کاربر نمی‌دهد.

مک آدرس چگونه عمل می‌کند؟

در ادامه مقاله mac address چیست به بررسی چگونگی عملکرد مک آدرس می‌پردازیم. زمانی که بسته‌های اطلاعاتی دریافتی از اینترنت به روتر شما می‌رسند روتر آنها را به دستگاه متناسب موجود در شبکه خود می‌فرستد. این کار با استفاده از مک آدرس‌ها و از طریق اختصاص‌دادن یک آدرس ip خصوصی به هر یک از دستگاه‌هایی که به شبکه متصل است انجام می‌شود. روتر شما درخواست‌های اطلاعاتی ورودی را پیگیری می‌کند، به همین خاطر هنگام بازگشت این اطلاعات روتر می‌تواند IP خصوصی صحیح را به بسته‌های اطلاعاتی ربط بدهد و آنها را به دستگاهی که مک آدرس متناسب با همان IP خصوصی دارد، بفرستد. خوب است بدانید دستگاه‌ها بیش از یک مک آدرس دارند؛ زیرا آنها از طریق اتصال به اینترنت به روش‌های مختلف mac address دیگری هم کسب می‌کنند.

کلام آخر 

همان‌طور که پیش‌ازاین برای پاسخ به سؤال mac address چیست گفتیم، mac address یک شناسه سخت‌افزاری است که برای هر دستگاه به طور منحصربه‌فرد تعریف می‌شود و از طریق مک آدرس دستگاه در شبکه قابل‌شناسایی است. اگر کمی وارد دنیای اینترنت و شبکه شوید و بخواهید با دستگاه خود به دنیای اینترنت متصل شوید، دستگاه شما باید Network Interface cart یا به‌اختصار NIC داشته باشد. امروزه واسط‌های گوناگونی نظیر وای‌فای و اینترفیس اترنت برای اتصال به اینترنت وجود دارند که همگی به مک آدرس نیاز دارند. اگر به حوزه تکنولوژی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید اطلاعات دیگری در مورد آن کسب کنید به سایت آراد آرپانت مراجعه کنید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟