اقداماتی که باید برای افزایش امنیت سایت جدی بگیرید

راهکارهای افزایش امنیت سایت را در این مطلب بخوانید.

چک لیست نکات امنیتی طراحی و افزایش امنیت سایت

هرچقدر هم که مهارت‌های توسعه‌دهنده شما زیاد باشد، نیاز است که توسعه‌دهندگان وب از چک لیست امنیت سایت استفاده کنند. معمولا بیشتر از امنیت، به مواردی همچون عملکرد و طراحی توجه می‌شود. اگر از روش های افزایش امنیت سایت استفاده نشود و وب‌سایت سطح امنیت بالایی نداشته باشد، اطلاعات مشتریان به سرقت می‌رود و حملات مخرب اتفاق می‌افتد. زمانی که هکرهای آنلاین تهدیدات خود را افزایش دادند، امنیت وب سایت اهمیت پیدا کرد و برای ورود به سایت از سرویس‌های تایید هویت استفاده شد. همچنین برای خراب کردن تلاش‌های خرابکاران، شیوه‌های رمزگذاری نوین بکار گرفته شد. حال در این مطلب از آراد آرپانت قصد داریم دلیل اهمیت امنیت در وب و چک لیست آن را بررسی کنیم.

دلیل اهمیت چک لیست امنیت سایت در توسعه وب چیست؟

باتوجه‌به داده‌ها، هر 39 ثانیه یک حمله سایبری در اینترنت اتفاق می‌افتد. همچنین این مقدار رو به افزایش نیز هست. اگر سایت شما توسط یک بدافزار آلوده شود، داده‌های شما سرقت شده و منابع مصرف می‌شود. یعنی نیروهای مخرب می‌توانند به داده‌های حساس کاربران قدیمی و بازدیدکنندگان جدید دسترسی پیدا کنند. حال باتوجه‌به اینکه روزانه هزاران بدافزار جدید تولید می‌شوند، باید یک چک لیست برای امنیت سایت خود تهیه کنید و پروتکل‌های آن را به‌دقت انجام دهید.

حملات وب تاثیرات مالی هم دارد. به‌طورکلی اقدامات پیشگیری هزینه کمتری نسبت به فرایند پاک‌سازی سایت دارد. اگر حملات سایبری اتفاق بیفتد، اطلاعات کاربران در معرض خطر قرار می‌گیرد و شرکت‌ها مبالغ زیادی را از دست می‌دهند. در این صورت اعتبار و وفاداری مشتری را از دست خواهید داد و با ریزش 20 درصدی مشتریان مواجه خواهید شد. به همین دلیل باید از روش های افزایش امنیت سایت استفاده کنید و به چک لیست امنیت سایت اهمیت دهید.

تهیه چک لیست امنیتی برای سایت؛ یکی از روش های افزایش امنیت سایت

اگر بتوانید سایتی با درجه امنیتی بالا ایجاد کنید، هم شما و هم کاربرانتان به احساس اطمینان خاطر می‌رسید. در این قسمت از مقاله روش های افزایش امنیت سایت، فعالیت‌هایی که برای حفظ وب سایت از حملات تهاجمی نیاز دارید را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بهتر عمل کنید.

1- انتخاب سرویس میزبانی وب ایمن

اساس امنیت سایت به میزان قابل‌توجهی به نوع سرویس میزبانی وب شما وابسته است. در صورت عدم استفاده ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ از سرورهای ایمن، سایت شما به امنیت نخواهد نرسید. هنگام خرید هاست نیاز است تا به موارد امنیتی توجه کنید و سایت خود را از گزند محفوظ نگه دارید. البته هیچ‌وقت به طور 100 درصد اطمینان وجود ندارد؛ اما پارامترهای زیر برای ارائه‌دهنده امن مهم است. البته این را هم بدانید که در زمان انتخاب هاست باید دقت کنید که عملکرد آن با سایت شما متناسب باشد.

  • از فایروال‌های با لایه‌های محافظتی استفاده می‌کنند.
  • برای جلوگیری از حمله DDoS ابزارهای حفاظتی را بکار می‌برند.
  • به اسکن بدافزارها و محافظت از سرور اهمیت می‌دهند.
  • آپ تایم مناسب را جدی می‌گیرند.
  • از گواهینامه ssl (Secure Sockets Layer پشتیبانی می‌کنند.
  • در کمترین زمان ممکن پشتیبان‌گیری منظم و بازگردانی بکاپ را انجام می‌دهند.
  • از نرم‌افزارها و سیستم‌عامل امن استفاده می‌کنند.

2- رمزگذاری همه اتصالات و ورود کاربران

بعد از اینکه یک میزبانی وب مناسب انتخاب کردید، یکی از مهم‌ترین روش های افزایش امنیت سایت، رمزگذاری تمام اتصالات مربوط به سایت است. این امر اهمیت ویژه‌ای برای سایت‌هایی دارد که به ثبت‌نام یا ثبت سفارش نیاز دارند. همان‌طور که قبلا هم گفته شد، در صورت استفاده از گواهینامه ssl، ضریب امنیت سایت افزایش می‌یابد. در واقع زمانی که پروتکل انتقال (Hypertext HTTPS) را پیاده‌سازی کنید، شرایط ایمنی سایت بهبود می‌یابد. یکی از اولویت‌های اصلی، احراز هویت است که نقش مهمی را در محافظت از صفحات دارد. در این صورت برای اطمینان خاطر کاربران باید یک سیستم رمز عبور استاندارد به همراه سیستم احراز هویت داشته باشید.

3– استفاده از ابزار WAF یا همان Firewall Application Web

WAF را می‌توان یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند دانست که از بروز دردسرهای امنیتی مختلف جلوگیری می‌کند و به‌خوبی، حملات به‌ویژه ربات‌های خودکار را شناسایی و از عملکردشان جلوگیری می‌کند. از کاربرد اصلی فایروال می‌توان به نظارت بر ترافیک پروتکل انتقال HTTP اشاره کرد که بیشتر از HTTPS در معرض خطرات امنیتی قرار می‌گیرد. فایروال ModSecurity و بقیه ابزارها، سبب کاهش حملات رایجی همچون Croos-Site Forgy، SQL injection، Cross-Site Scripting و غیره می‌شوند. به‌طورکلی ابزار WAF یک محافظ بین سیستم وب و اینترنت به‌حساب می‌آید و یکی از موارد مهم در چک لیست امنیت سایت است.

4– ایمن نگه‌داشتن پایگاه داده

پایگاه داده همان پاشنه آشیل سایت شما است که معمولا هکرها برای حمله به آن برنامه‌ریزی می‌کنند. در سرور اطلاعات زیادی در مورد سایت و کاربران وجود دارد که در صورت دسترسی هکرها به آن، ممکن است فاجعه رخ دهد. پس نیاز است تا به‌خوبی از این اطلاعات نگهداری کنید و موارد بااهمیت را در یک سیستم محلی امن بگذارید. همیشه باید داده‌های حساس همچون اطلاعات شناسایی، آدرس ایمیل، کارت‌های اعتباری و غیره را دور از خطر قرار دهید. بهتر است همواره این قاعده کلی را رعایت کنید که رمزگذاری داده‌های مربوط به کاربران اهمیت زیادی دارد.

برای این کار می‌توانید از خدمات امنیت شبکه آراد آرپانت، کمک بگیرید. 

5– هک کردن سایت خود

آخرین کاری که جزو روش های افزایش امنیت سایت تهیه چک لیست به شمار می‌آید، حمله به سایت و ارزیابی پارامترهای امنیتی است. بدین ترتیب می‌توانید به تست امنیت سایت و حدس اقدامات مخربانه بپردازید تا بتوانید از این حملات جان سالم بدر ببرید. بهترین راه برای حسابرسی برنامه های‌وب شما، خود هک‌کردن است؛ در این صورت عملکرد خود در برابر حملات رایج سایبری را خواهید فهمید. در این راستا برای امتحان‌کردن عملکرد وب‌سایت ابتدا تست نفوذ را انجام دهید.

خدمات امن سازی شبکه در آراد آرپانت

آشنایی با روش‌های افزایش‌ امنیت wordpress

حال که با چک لیست امنیت آشنا شدید، در این قسمت از مطلب روش های افزایش امنیت سایت قصد داریم نحوه افزایش امنیت وردپرس و کارهای لازم برای این امر مهم را بیان کنیم.

هسته اصلی وردپرس را بروزرسانی کنید

  • بروزرسانی‌های سایت بسیار اهمیت دارد چراکه در نسخه‌های جدید معمولا مشکلات برطرف شده و امنیت افزایش می‌یابد.

از رمز عبور پیچیده استفاده کنید

  • بهتر است رمز عبور شما ترکیبی از اعداد، حروف و کاراکترها باشد تا هیچ هکری نتواند آن را هک کند. 

از نام کاربری admin یا ادمین استفاده نکنید

  • نام کاربری admin با ادمین، اولین نام کاربری است که یک هکر برای نفوذ به سایت استفاده می‌کند. پس بهتر است این نام استفاده نکنید.

به طور مداوم بک آپ تهیه کنید

  • بهتر است به‌صورت روزانه یا هر 3 روز یکبار یک بکاپ از سایت خود تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل برای قالب و افزونه و پاک‌کردن آن‌ها، بتوانید سایت خود را به روال قبلی برگردانید.

احراز هویت دو مرحله‌ای

  • درصورتی‌که امکان استفاده از رمز عبور پیچیده را به هر دلیل ندارید، از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید. در این روش نیاز به وارد کردن ایمیل است تا کد کوتاه برای شما ارسال شود تا به این ترتیب وارد پیشخوان سایت خود شوید.

بیشتر بخوانید: انواع پروتکل های مورد استفاده در احراز هویت یا Authentication

محدودیت در آپلود فایل توسط کاربر

  • اگر در سایت شما مکانی برای آپلود سایت توسط کاربر وجود دارد، بهتر است محدودیت‌هایی را اعمال کنید تا افراد نتوانند فایل‌هایی همچون exe و php را آپلود کنند. چراکه این فایل‌ها ممکن است حاوی ترفندهایی برای هک سایت شما باشد.

پنهان کردن فایل‌های حساس

  • اطلاعات حساس سایت خود را مخفی و یا کدگذاری کنید تا در دسترس افراد سودجو قرار نگیرد.

ایجاد محدودیت در دسترسی سایت

  • دسترسی افراد به پیشخوان خود را بر اساس اعتمادی که به آن‌ها دارید تعیین کنید.

دانلود افزونه و قالب از منابع معتبر

  • سعی کنید افزونه‌ها را به‌صورت اورجینال خریداری کنید و از سایت‌های نامعتبر برای دانلود آن‌ها استفاده نکنید.

ایجاد محدودیت در ورود به پیشخوان

  • بهتر است برای ورود به سایت محدودیت بگذارید. در این صورت هکرها نمی‌توانند برای ورود به سایت بیشتر از سه بار تلاش کنند.

غیر فعال کردن ویرایشگر وردپرس

  • ویرایشگر وردپرس به مدیران این امکان را می‌دهد که از طریق پیشخوان تغییرات لازم در کدها را ایجاد کنند. در این صورت اگر هکری وارد سایت شد، به‌راحتی می‌تواند به کدها دسترسی داشته باشد. در نتیجه بهتر است این ویرایشگر را با افزودن یک قطعه کد غیرفعال کنید.

انجام این سپرهای امنیتی، تنها مختص به سایت‌های وردپرسی نیست و تمام سایت‌های اینترنتی با هر cms متفاوت باید از خدمات پشتیبانی شبکه استفاده کنند. 

سخن آخر

در این مطلب از آراد آرپانت سعی کردیم چک لیست امنیت سایت برای توسعه‌دهندگان وب را بررسی کنیم. همچنین شما را با روش های افزایش امنیت سایت و وردپرس آشنا کردیم. درصورتی‌که در این مورد سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان آراد آرپانت ارتباط برقرار کنید و یا مقاله‌های مرتبط در همین وب سایت را مطالعه کنید.

مشاوره خدمات امن سازی شبکه آراد آرپانت
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟