زیر ساخت شبکه چیست؟ {بررسی کامل انواع زیرساخت‌های شبکه}

برای کسب اطلاعاتی جامع و کاربردی در رابطه با زیر ساخت شبکه و انواع زیرساخت‌های شبکه مطلب زیر را مطالعه نمایید.

زیرساخت شبکه چیست؟ +معرفی انواع زیرساخت‌های شبکه

زیرساخت‌های شبکه، پایه و اساس تمامی سازمان‌های مدرن محسوب می‌شوند و قابلیت اتصال و کانال‌های ارتباطی لازم میان دستگاه‌ها، سیستم‌ها و برنامه‌های مختلف را ایجاد می‌کند. یک زیرساخت شبکه شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و پروتکل‌هایی است که امکان انتقال ، ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها را در شبکه‌های گوناگون مهیا می‌کند. طراحی مطلوب زیرساخت‌های شبکه سبب بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌های عملیاتی و ارتقای امنیت و قابلیت اطمینان می‌شود. بااین‌حال، مدیریت و حفظ زیرساخت‌های شبکه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله با زیرساخت‌های شبکه و انواع آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. همراه آراد آرپانت باشید. 

زیرساخت شبکه چیست؟

زیرساخت شبکه چیست؟

زیرساخت‌های شبکه، اجزای فیزیکی و مجازی هستند که سبب برقراری ارتباط و انتقال داده میان دستگاه‌ها، سیستم‌ها و برنامه‌ها در یک سازمان یا شرکت می‌شوند. این زیرساخت دارای سخت‌افزارهایی مانند روترها، سوییچ‌ها، سرورها و کابل‌ها و همچنین نرم‌افزارهایی مانند سیستم‌های عامل، پروتکل‌های شبکه و ابزارهای امنیتی است. زیرساخت شبکه سبب ایجاد بنیانی برای سرویس‌های مختلف شبکه شامل اتصال اینترنت، ایمیل، اشتراک‌گذاری فایل و دسترسی از راه دور می‌شود. یک زیرساخت شبکه با طراحی مطلوب، اهمیت قابل‌توجهی برای کارایی و اجرای فعالیت‌های سیستم‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای یک سازمان دارد. 


تفاوت‌های زیرساخت‌های شبکه و زیرساخت IT

عبارات زیرساخت‌های شبکه و زیرساخت‌های IT غالباً به‌جای هم استفاده می‌شوند. اما از نظر فنی، تفاوت جزئی میان آن‌ها وجود دارد. زیرساخت IT شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و تأسیسات (مانند یک دیتاسنتر) است. اما زیرساخت‌های شبکه شامل تأسیسات نیست.

همچنین گروه‌های IT مدیریت زیرساخت‌های IT و همچنین دستگاه‌های کاربران مانند رایانه‌های دسکتاپ، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و موبایل‌ها را بر عهده دارند. بنابراین می‌توان گفت زیرساخت‌های شبکه، زیرمجموعه‌ای از یک زیرساخت IT هستند. 

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

اجزای زیرساخت شبکه 

یک زیرساخت شبکه دارای چندین جز است که در خدمات پشتیبانی شبکه هم وجود دارد. در این بخش، این اجزا را بررسی می‌کنیم. 


سخت‌افزار شبکه

 سخت‌افزار شبکه دارای چندین دستگاه فیزیکی و کابل‌های تشکیل‌دهنده شبکه یک سازمان است. 

سرورها

سرورها رایانه‌هایی هستند که وظیفه نگهداری سیستم‌های عامل و برنامه‌های نرم‌افزاری را برای چندین کاربر یا برنامه‌های دیگر بر عهده دارند. به‌طور مثال، سرورهای ویندوز روی OS ویندوز سرور اجرا می‌شوند که با سیستم‌عامل ویندوز که روی لپ‌تاپ‌ها و PC ها اجرا می‌شود، متفاوت است. سرورها معمولاً قدرتمندتر از رایانه‌های تحت دسکتاپ یا لپ‌تاپ‌ها هستند. می‌توان سرورها را به‌عنوان مرکز هوش یک زیرساخت شبکه تلقی کرد. 

کابل‌های شبکه 

اگر سرورها را بتوان ذهن و مرکز هوش زیرساخت‌های شبکه نامید، کابل‌های شبکه، رگ و شریان آن‌ها را تشکیل می‌دهند. کابل‌های شبکه، ابزارهایی هستند که طی آن داده‌ها میان سرورها و همچنین دستگاه‌های دیگر در شبکه، جابجا می‌شوند. در شبکه‌های بی‌سیم (مانند شبکه‌های وای فای)، کابل‌های شبکه با امواج الکترومغناطیسی جایگزین می‌شوند. 

سوییچ‌ها 

سوییچ‌ها دستگاه‌های زیرساخت‌های شبکه هستند که داده‌ها را به گیرندگان موردنظر، منتقل می‌کنند. اساساً کابل‌های شبکه داده‌ها را حمل می‌کنند. اما آن‌ها از مقصد داده‌های ارسالی آگاهی ندارند. بنابراین در یک شبکه، کابل‌ها به یک سوییچ متصل می‌شوند. سوییچ داده‌ها را از یک کابل گرفته و آن را به کابل دیگر مقصد داده‌ها ارسال می‌کند. 

روترها 

همانند سوییچ‌ها، روترها نیز داده‌ها را به سمت مقصد هدایت می‌کنند. بااین‌حال، معمولاً آن‌ها جهت ارسال داده‌ها از یک شبکه به شبکه دیگر، طراحی می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: 7 تفاوت بین سوئیچ و روتر چیست؟

فایروال‌ها 

فایروال‌ها، جزو ابتدایی‌ترین دستگاه‌های امنیتی در زیرساخت‌های شبکه محسوب می‌شوند. فایروال ها جهت بررسی پاکت‌های شبکه و تعیین مسدود شدن یا اجازه عبور پاکت‌ها به یک شبکه طراحی می‌شوند. معمولاً قوانین حاکم بر انسداد یا عبور پاکت‌ها توسط ادمین شبکه شما تعیین می‌شوند. 

نرم‌افزار شبکه

نرم‌افزار شبکه شامل کلیه نرم‌افزارها جهت اجرای شبکه، برنامه‌ها و سیستم‌های عامل و اپلیکیشن‌های کاربران است. 

سیستم‌عامل 

سیستم‌های عامل، بخش‌های پیچیده‌ای از نرم‌افزار هستند که از اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری، پشتیبانی کرده و آن‌ها را مدیریت می‌کنند. به‌طورکلی شما پیش از استفاده از برنامه، باید آن برنامه را در یک سیستم‌عامل سازگار، نصب کنید. سیستم‌عامل‌های رایج، شامل ویندوز، لینوکس و macOS هستند. 

اپلیکیشن‌ها

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، جزئی از نرم‌افزار هستند که کاربران فعالیت‌های خود را با آن‌ها انجام می‌دهند. به‌طور مثال می‌توان به برنامه‌های نرم‌افزاری مشهور مانند مایکروسافت ورد، اکسل و پاورپوینت اشاره کرد. 

سرویس‌های پروتکل شبکه 

به‌طورکلی، انواع پروتکل های شبکه نه سخت‌افزارند و نه نرم‌افزار. پروتکل‌های شبکه نوعی سرویس هستند. این پروتکل‌ها، نقشی حیاتی در زیرساخت شبکه دارند. پروتکل‌های شبکه، مجموعه قوانینی هستند که دستگاه‌های شبکه و برنامه‌ها به‌منظور ارتباط با یکدیگر، اجرا می‌کنند. برخی از پروتکل‌های شبکه شامل پروتکل انتقال فرامتن (HTTP)، پروتکل انتقال فایل (FTP)، پروتکل انتقال فایل امن (SFTP) و پروتکل کنترل انتقال (TCP) هستند. 

خدمات دواپس با آراد آرپانت

روندهای اصلی زیرساخت شبکه 


پیشرفت‌های فناوری، تغییر نیازهای کسب‌وکار و افزایش تقاضا برای دستیابی به‌سرعت و امنیت بیشتر، سبب تکامل مداوم زیرساخت‌های شبکه می‌شوند. برخی از روندهای اصلی زیرساخت‌های شبکه عبارت‌اند از: 

شبکه‌های 5G

انتظار می‌رود سرعت بالاتر، تأخیر کمتر و اتصال‌پذیری بیشتر توسط شبکه‌های 5G مهیا شود. 

بیشتر بخوانید:


تفکیک شبکه

هدف از این اقدام، تفکیک اجزای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تجهیزات شبکه مانند سوییچ‌ها و روترها است. با این اقدام، انعطاف‌پذیری بیشتر، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نوآوری در طراحی و مدیریت ترافیک شبکه حاصل می‌شود. 

اتوماسیون شبکه 

ابزارهای اتوماسیون در حال ایجاد انقلاب در مدیریت زیرساخت‌های شبکه هستند. این ابزارها سبب استقرار سریع‌تر، افزایش چابکی و بهبود امنیت زیرساخت شبکه می‌شوند. 

تحول ابری

گذار از رایانش ابری در حال تغییر زیرساخت‌های شبکه می‌شود و بیشتر شبکه‌ها در حال استفاده از راهکارهای زیرساخت‌های ابری برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌ها هستند. 

رایانش لبه‌ای 

 پردازش داده‌های نزدیک‌تر به منبع داده، با توجه به قابلیت حل چالش‌های رشد تعداد دستگاه‌های متصل شده و افزایش تقاضا برای تأخیر کم، امنیت و پردازش داده‌های مقرون‌به‌صرفه، شهرت یافته است. 

امنیت شبکه 

حملات سایبری نسبت به گذشته، شدت بیشتری یافته‌اند و تأمین امنیت شبکه، یکی از اولویت‌های اصلی سازمان‌ها تلقی می‌شود. درنتیجه، راهکارهای پیشرفته‌تری جهت تأمین امنیت، ضروری هستند. 

برای دریافت خدمات امنیت شبکه می‌توانید به آراد آرپانت مراجعه کنید.

مشاوره خدمات امنیت شبکه

انواع زیرساخت‌های شبکه 

در این بخش، به انواع زیرساخت‌های شبکه اشاره می‌کنیم. 

شبکه محلی (LAN)

یک LAN شبکه‌ای است که دستگاه‌ها را در یک ناحیه جغرافیایی کوچک مانند یک دفتر اداری یا ساختمان، متصل می‌کند. این شبکه برای اشتراک‌گذاری منابع مانند پرینترها، فایل‌ها و دسترسی اینترنت استفاده می‌شود. 

شبکه ناحیه گسترده

شبکه ناحیه گسترده

یک WAN، شبکه‌ای است که دستگاه‌ها را در یک ناحیه جغرافیایی بزرگ مانند چندین اداره در کشورها یا شهرهای مختلف به یکدیگر، متصل می‌کند. این شبکه برای برقراری اتصال میان نقاط دور و دسترسی متمرکز به منابع استفاده می‌شود. 

شبکه ابری

شبکه ابری از فناوری رایانش ابری جهت دسترسی به منابع و سرویس‌ها در اینترنت استفاده می‌شود. این شبکه برای ذخیره‌سازی داده، برنامه‌های نرم‌افزاری و سرورهای مجازی استفاده می‌شود. 

شبکه بی‌سیم 

شبکه بی‌سیم از امواج رادیویی جهت اتصال دستگاه‌ها بدون نیاز به کابل‌ها استفاده می‌کند. این شبکه بیشتر برای دستگاه‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود. 

شبکه خصوصی مجازی (VPN)

یک VPN، یک شبکه امن است که امکان دسترسی به منابع را در یک شبکه خصوصی به کاربران راه دور می‌دهد. 

شبکه ذخیره‌سازی (SAN) 

شبکه SAN، شبکه اختصاصی است که دسترسی پرسرعتی را برای دستگاه‌های حافظه‌دار ارائه می‌کند. این شبکه برای بکاپ داده، آرشیو و بازیابی از فاجعه استفاده می‌شود. 

شبکه اینترنت اشیا (IoT)

شبکه اینترنت اشیا قابلیت برقراری ارتباط میان حسگرها، دوربین‌ها و وسایل خانگی هوشمند را به اینترنت دارد. این شبکه برای پایش و کنترل دستگاه‌ها از راه دور استفاده می‌شود. 

کلام پایانی 

به‌طورکلی، زیرساخت شبکه پایه و اساس فناوری‌های مدرن ارتباطاتی محسوب می‌شود. این شبکه به دستگاه‌ها امکان برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری منابع را می‌دهد و کسب‌وکارها و افراد می‌توانند به‌صورت مؤثر با کارآمدی بیشتر کار کنند. سازمان‌ها با توجه به طیف گسترده‌ای از انواع شبکه‌ها می‌توانند بهترین زیرساخت را برای برآورده کردن نیازهای خود انتخاب کنند. با توجه به تکامل و پیشرفت روزافزون فناوری‌ها مانند خدمات دواپس، زیرساخت‌های شبکه همچنان نقش بسیار مهمی در تسهیل ارتباطات و انتقال داده‌ها ایفا خواهند کرد. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟