سرور ابری یا Cloud server چیست؟

همه چیز درباره سرور ابری یا کلود سرور را در این مطلب بخوانید و با مزایا و ویژگی‌های Cloud Server، آشنا شوید.

سرور ابری چیست و چطور باید امنیت آن را تامین کرد؟ 

فناوری اطلاعات دنیایی پیچیده است که در آن اصطلاحات عجیب به چشم می‌خورد و ممکن است افراد را گیج کند. از سوی دیگر به دلیل پیشرفت تکنولوژی افراد مجبورند در محل تحصیل و کار خود از این اصطلاحات استفاده کنند. یکی از این عبارت‌هایی که کاربرد زیادی در دنیای IT دارد، “ابر” (کلود – Cloud) است. پلتفرم‌های ابری، محیط ابری، فضای ذخیره‌سازی ابری و محاسبات ابری امروزه بخشی از زبان ما به‌حساب می‌آیند. اما به‌هرحال ممکن است ندانید برخی از این اصطلاحات به چه معنا هستند. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم سرور ابری چیست و توضیحاتی را در این زمینه بیان کنیم. اگر شما هم می‌خواهید با این مبحث بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب از آراد آرپانت همراه ما باشید.

مفهوم سرور ابری چیست؟

سرور ابری چیست؟ سرور ابری نوعی سرور مجازی به شمار می‌آید و برای ذخیره‌‎سازی کاربرد دارد. زیرساخت سرور ابری منابع قدرتمندی دارد که برای ذخیره و پردازش داده‌ها، اطلاعات، برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زیرساخت در دو دسته فیزیکی و مجازی وجود دارد که در آن یک یا چند سرور مجازی قرار گرفته است. نرم‌افزار ویژه ابری این سرورها را به چند لایه ماشین مجازی (VM) تقسیم می‌کند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند همانند یک سرور مجازی فعالیت جداگانه‌ای داشته باشند. امکانات و قابلیت‌های ویژه‌ای در این نوع سرورها وجود دارد که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به کمک اینترنت و رابط کاربری بتوانند از تمامی ویژگی‌های ارائه شده استفاده کنند. 

ویژگی‌های سرور ابری چیست؟

ارائه‌دهندگان مختلفی سرور ابری را سرویس‌دهی می‌کنند و هرکدام ویژگی‌های مختلفی دارند. در این قسمت از مطلب سرور ابری چیست قصد داریم این ویژگی را به شما معرفی کنیم تا باتوجه‌به نیاز کسب‌وکار خود بهترین سرویس را انتخاب کنید. به‌طورکلی سرور ابری دارای ویژگی‌های زیر است.

  • شما می‌توانید بسته به نیاز کسب‌وکار خود سرور ابری مجازی، فیزیکی یا ترکیبی را انتخاب کنید.
  • به دلیل قابل دسترس بودن از طریق اینترنت، دسترسی چند کاربر به طور هم‌زمان به آن وجود دارد.
  • سرور ابری برای شما تمام قابلیت‌های یک سرور فیزیکی را فراهم می‌کند.
  • این سرور می‌تواند از راه دور نیز خدمات خود را ارائه دهد. 
  • سرور ابری با در اختیار داشتن ظرفیت بالا، هم برای پردازش وظایف و بارهای کاری فشرده قابل استفاده است و هم به کاربر این امکان را می‌دهد که حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات را ذخیره کنند.
  • برای پرداخت هزینه استفاده از این سرور می‌توانید به‌صورت Pay-As-You-Go (به‌ازای مصرف خود) و یا ماهانه و سالانه اقدام کنید.

نحوه کار سرور ابری چیست؟

حال که فهمیدید سرور ابری چیست، در این قسمت از مطلب می‌خواهیم نحوه کار آن را بررسی کنیم. فعالیت سرور ابری از طریق “مجازی‌سازی” (Virtualization) اتفاق می‌افتد. برای اینکه یک سرور ابری ایجاد شود باید بر روی یک یا چند سرور فیزیکی نرم‌افزار مدیریتی Hyporvisor (هایپروایزر) نصب شود. بدین صورت ترکیبی از ماشین‌های مجازی ایجاد شده و در انتها نیز سرور مجازی به وجود می‌آید. این سرورهای مجازی از طریق اینترنت (ابر)  برای استفاده مشترک در اختیار سازمان‌ها و مشتریان دیگر قرار می‌گیرد.

سرور ابری یک مدل IaaS است و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که به‌جای اینکه برای خرید تجهیزات و نیروی کار جهت نگهداری از آن‌ها هزینه کنند، در سرورهای مجازی ابری فضایی را اجاره کنند و از ویژگی‌های متنوع آن برخوردار شوند. 

"ابر" ویژگی‌های مختلف همچون قابلیت ذخیره‌سازی، توسعه برنامه‌ها و نرم‌افزارها (PaaS)، افزایش پهنای باند، میزبانی برنامه‌ها و نرم‌افزارها (SaaS)، سرعت عملکرد، پلتفرم‌های ارتباطات یکپارچه (UCaaS) و غیره را ارائه می‌کند که این کار با کاهش هزینه‌های زیرساخت اتفاق می‌افتد. به همین دلیل هم می‌توان سرور ابری را یکی از عوامل اصلی رشد کسب‌وکارها دانست. 

خدمات پشتیبانی شبکه در آراد آرپانت

برقراری امنیت سرور ابری

حال با تمام این موارد بحث امنیت سرور ابری پیش می‌آید که یک چالش بزرگ برای شرکت‌ها و سازمان‌ها است. سرورها در هر لحظه در معرض حملات سایبری هستند. بنابراین متخصصان آی تی باید برای امنیت سیستم ابری (راهکارها و خدمات امنیت شبکه آراد آرپانت) خود کارهای مختلفی انجام دهند. راه‌حل را بررسی کنیم. امنیت ابری یکی از راه‌های جلوگیری از هجوم به سرور ابری است که در ادامه مقاله سرور ابری چیست قصد داریم آن را بررسی کنیم.

مفهوم امنیت ابری چیست؟

برقراری امنیت برای سرور ابری به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد و کسی نمی‌تواند به‌صورت صددرصد این امنیت را تضمین کند. شرکت‌ها به دلیل اختیارات کاربر، باید قوانینی را در پلتفرم‌های مختلف سرور ابری، حتی در مدل Saas ایجاد کنند. این کار را باید یک کارشناس امنیت با دانش مناسب انجام دهد. چنین بسته‌ خدماتی برای تامین امنیت در دو پلتفرم Saas و Iaas وجود ندارد. در Iaas شما این امکان را دارید که بدون بررسی امنیت، هر نرم‌افزاری را بر روی سیستم خود اجرا کنید، در این صورت سازمان مسئول امنیت ابری شماست.

حال در این قسمت از مطلب سرور ابری چیست، می‌خواهیم مفهوم امنیت ابری را بررسی کنیم. امنیت ابری یعنی مجموعه‌ای از سیاست‌ها، سازمان‌ها، افراد و نرم‌افزارها که برای حفاظت از ارتباط بین ابر و کاربر، شبکه و داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صورت برای زیرساخت‌ها، برنامه‌ها و  داده‌ها یک‌لایه محافظتی به وجود می‌آید. در صورت استفاده شما از سرور ابری، تمامی دسترسی‌های لایه‌ی امنیتی شما شامل Firewall، IPS و IDS مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای اینکه جلوی این اتفاق را گرفت، می‌توان از روش‌های کارآمد همچون رمزنگاری داده‌ها استفاده کرد. درصورتی‌که سیستمی از این روش در انتقال داده خود بهره نبرد، ممکن است اطلاعات خود را از دست بدهد. سیستم‌های مربوط به رمزنگاری اعم از SSL و TLS در فضای ابر امنیتی وجود دارد که وظیفه رمزنگاری تمام ارتباط بین سرور و نرم‌افزار را دارند. استفاده از این سیستم‌ها در کنار انتخاب پسورد قوی و مناسب و گرفتن نسخه پشتیبان و بک آپ، می‌تواند امنیت شبکه شما را در فضای وب، تضمین کند. 

دلیل استفاده از سرور ابری چیست؟

برای پاسخ به این سوال می‌خواهیم مزایای سرور ابری را بررسی کنیم.

استفاده راحت 

سرور ابری در عرض چند دقیقه قابل راه‌اندازی است. شرکت شما می‌تواند با خرید سرور ابری عمومی، در خصوص نصب سرور، تعمیر و نگهداری آن و سایر مواردی که برای داشتن یک سرور فیزیکی ممکن است رخ دهد نگرانی نداشته باشد.

مقیاس‌پذیری

ممکن است در کوتاه‌مدت نیاز باشد از منابع محاسباتی بیشتر یا کمتری استفاده شود. در این شرایط با استفاده از سرور ابری می‌توانید با چند کلیک در هر زمان به حذف یا افزودن ظرفیت و منابع مورد نیاز خود بپردازید.

امنیت و قابلیت دسترسی

سرورهای ابری عمومی در مرکز داده مناطق مختلف جهان نگهداری می‌شوند به همین دلیل سازمان‌ها می‌توانند در مواقع نیاز با امنیت و سرعت بیشتری به داده‌ها و فرایندهای کاری خود دسترسی داشته باشند. همچنین در صورت بروز مشکل برای نرم‌افزارها و برنامه‌ها در سرور ابری، بقیه داده‌ها و برنامه‌ها دچار اختلال نخواهند شد. به‌طورکلی در سرور ابری امنیت داده‌ها و اطلاعات شما نسبت به سرور داخلی بیشتر حفظ خواهد شد.

برخی دیگر از مزایای سرور ابری شامل یکپارچه‌سازی و هزینه مقرون‌به‌صرفه به مانند استفاده کردن از سیستم های توزیع محتوا یا cdn است.

دریافت تعرفه خدمات امن سازی شبکه آراد آرپانت

کلام آخر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی کلمات و اصطلاحات مختلفی وارد دنیای کار و تحصیل شده‌اند. شما نیز ممکن است به‌عنوان فردی که در این جامعه زندگی می‌کنید با برخی از آن‌ها روبرو شوید و مفهوم آن را ندانید. نگران نباشید با یک جستجوی ساده می‌توانید به پاسخ سوالات خود برسید. ما نیز در این مطلب از آراد آپانت سعی کردیم ابتدا به شما بگوییم که سرور ابری چیست و سپس ویژگی‌ها، نحوه کار آن در خدمات پشتیبانی شبکه، تامین امنیت و مواردی از این قبیل را بررسی کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید باشد.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟