روش انتخاب پسورد مناسب و قوی برای اکانت‌های مختلف

برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب رمز عبور قوی و مناسب، این مطلب را بخوانید.

راهنمای انتخاب پسورد قوی و امن (انتخاب پسورد قوی)

انتخاب پسورد قوی یکی از اولین، ساده‌ترین و مهم‌ترین اصول حفظ و حراست از امنیت داده‌های شما در محیط وب محسوب می‌شود. فرقی ندارد بخواهید از حساب کاربری‌تان در اینستاگرام حفاظت کنید یا می‌خواهید پسورد حساب بانکی‌تان را تغییر دهید؛ در هرصورت انتخاب رمز عبور قوی کمک می‌کند تا حد زیادی از حسابتان حفاظت کنید. برای یادگیری راه‌های انتخاب پسورد قوی و مطمئن، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بهترین روش‌های انتخاب رمز عبور

انتخاب پسورد قوی یک اصل ساده و اساسی دارد: پسوردی انتخاب کنید که حدس زدن آن آسان نباشد (حتی غیرممکن باشد) و شما هم نتوانید آن را فراموش کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل از شماره‌های خاص مانند شماره همراه، کد ملی، تاریخ تولد یا حتی بدتر از آن، از توالی عددی مانند 123456 برای پسورد استفاده کنید، حسابتان را به روی افراد بیگانه‌ و سودجو باز کرده‌اید.

خوب است که بدانید اولین گزینه هکرها برای باز کردن حساب افراد، امتحان کردن پسوردهایی مانند توالی عددی، Password1، passw0rd و گزینه‌های مشابه آن است. همچنین به لطف شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات شخصی شما مانند تاریخ تولد، ازدواج و... به سادگی در دسترس قرار دارد و نمی‌تواند گزینه مناسبی برای پسورد باشد.

پس انتخاب پسورد قوی چه اصولی دارد و چطور می‌توانیم رمز عبوری قدرتمند درست کنیم که از ذهنمان هم پاک نشود؟

مشاوره خدمات امن سازی شبکه آراد آرپانت

راهنمای زیر در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

خصوصیات پسورد قوی را بشناسید

بهترین اقدام برای انتخاب پسورد قوی این است که قبل از هر چیزی خصوصیات آن را بشناسید.

رمز عبور قدرتمند خصوصیات زیر را دارد:

  • حداقل 12 کاراکتر دارد. هرچقدر رمز عبور طولانی‌تر باشد، بهتر است.
  • ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علائم خاص است. هرچقدر پسورد انتخابی‌تان از کاراکترهای ترکیبی بیشتری تشکیل شده باشند، حدس زدن و هک آن‌ها سخت‌تر خواهد بود.
  • مسیری مشخص و به یاد ماندنی روی صفحه کلید نمی‌سازد.
  • حاوی اطلاعات شخصی شما نیست.
  • هر رمز عبور صرفا متعلق به یک حساب و منحصر به فرد است.

رمز عبوری طولانی بسازید

طول زیاد یکی دیگر از رمزهای انتخاب پسورد قوی است. همانطور که قبلا هم گفتیم، رمزی انتخاب کنید که حداقل 12 کاراکتر داشته باشد و اگر می‌توانید بیشتر از این را به خاطر بسپارید، بهتر است تعداد آن را به بیش از 12 افزایش دهید.

سعی کنید تا جایی که می‌توانید در پسوردتان از ترکیب مختلف استفاده کنید. حروف بزرگ و کوچک، علائم و نشانه‌ها، اعداد و... می‌توانند به قدرتمند شدن پسورد کمک کنند.

رمز عبور قوی واضح نیست

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در انتخاب پسورد قوی به یاد داشته باشید این است که رمز عبور خوب، برای دیگران قابل حدس زدن نیست و نمی‌توان معنای آن را به درستی فهمید.

هرچقدر ارتباط معنایی میان کاراکترهای رمز عبور کمتر و سست‌تر باشد، طبعا حدس آن برای دیگران سخت‌تر خواهد شد. 

نکته مهم دیگری که باید در این زمینه به ذهن بسپارید این است که از مسیرهای متوالی در صفحه کلید استفاده نکنید. مثلا qwerty یکی از رمزهای متداول کاربران در جهان است. طبعا حدس این این شکل و رمز برای هکرها بسیار آسان خواهد بود.

برای هر حساب رمز عبوری جدا بسازید

ممکن است پس از انتخاب پسورد قوی، ترغیب شوید که از آن برای همه حساب‌هایتان استفاده کنید. این اشتباه می‌تواند امنیت تمام حساب‌هایتان را به خطر بیندازد. 

در صورتی‌که هکری موفق به کشف پسورد حسابتان شد، می‌تواند به سادگی آن را روی تمام حساب‌هایتان امتحان کنید و به این ترتیب تمام آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند.

ترجیحا برای هر حساب، یک پسورد قوی انتخاب کنید و آن را هیچ‌جای دیگر تکرار نکنید.

از رمزهای قدیمی استفاده نکنید

حوصله انتخاب پسورد قوی ندارید و می‌خواهید از رمزهای عبور قدیمی خود استفاده کنید؟ اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوید. در خدمات امنیت شبکه مهم است که پسوردها و کلمه‌های عبور جدید، قوی و مشخص استفاده کنید. این موضوع به آن معنی نیست که عبارات یا کلمه‌های به یاد ماندنی یا تکراری را در ساخت کلمه عبور، استفاده کنید. بلکه باید از عبارات و حروف متفاوت برای ایجاد پسورد قوی، استفاده کنید. 

بازیابی رمزهای قدیمی، مخصوصا رمزهایی که قبلا در معرض هک قرار گرفته‌اند، به شدت امنیت شما را در معرض خطر قرار می‌دهند. حتی اگر سال‌هاست از رمز خود استفاده نکرده‌اید، نباید به فکر استفاده مجدد از آن‌ها بیفتید.

بیشتر بخوانید: امنیت در لینوکس بیشتر است یا ویندوز؟

مشاوره خدمات پشتیبانی شبکه در آراد آرپانت

توصیه‌هایی برای انتخاب پسورد قوی

در هنگام استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه آراد آرپانت، توصیه‌های لازم امنیتی به شما داده می‌شود. با این حال، برخی از نکات را می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید:

  • از تولیدکننده‌های پسورد کمک بگیرید

اگر برای انتخاب پسورد قوی و ساختن آن‌ها وقت ندارید، می‌توانید به سادگی از نرم‌افزارهای تولیدکننده رمز عبور کمک بگیرید. امروزه مولدهای رمز عبور امنی ابداع شده‌اند که با ایجاد دنباله‌هایی از کاراکترهای تصادفی و ترکیب نشانه‌ها، رمزهایی بسیار قوی ایجاد می‌کنند که هک آن‌ها ساده نیست.

شما با کمک این نرم‌افزارها می‌توانید همچنین رمزهای حسابتان را مدیریت کنید و بنابراین نیاز نیست که نگران فراموشی آن‌ها باشید.

  • به جای رمز عبور، عبارت عبور بسازید

اگر انتخاب رمز عبور برایتان سخت است، می‌‌توانید عبارت عبور بسازید چون عبارات عبور معمولا طولانی‌تر هستند و حدس زدنشان بسیار سخت‌تر است. 

می‌توانید عبارتی بسازید و در آن‌ها از علائم نگارشی تا حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید. البته سعی کنید که این عبارات تصادفی باشند و نتوان آن را حدس زد.

  • از شکلک‌ها استفاده کنید

شکلک‌ها هم گزینه‌های مناسبی برای انتخاب پسورد قوی هستند. آن‌ها می‌توانند به جای نماد مورد استفاده قرار بگیرند و به خاطر سپردن آن هم کار سختی نیست.

اگر پلتفرم مورد استفاده‌تان شکلک‌ها را قبول نمی‌کند، از نماد کدگذاری شده آن‌ها به جای خود شکلک کمک بگیرید. مثلا ☺نماد شکلک لبخند است و...

  • با استفاده از کد، رمزها را اختصاصی کنید

ممکن است واقعا انتخاب پسورد قوی برای هر حساب، کار سختی باشد. به این ترتیب می‌توانید با یک ترفند ساده، از یک رمز عبور واحد برای همه حساب‌ها کمک بگیرید.

بیایید با مثال آن را توضیح دهیم:

فرض کنید رمز عبور حسابتان cHb1%pXAuFP8 است. شما می‌توانید همین رمز عبور را برای تمامی حساب‌ها مورد استفاده قرار دهید، به شرطی که آن‌ها را اختصاصی کنید. مثلا اگر قرار است این رمز عبور برای حساب اینستاگرام مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند ابتدای همین رمز از کد Instapass استفاده کنید.

به همین ترتیب می‌توانید با اضافه کردن کد Bnakpass به رمز، آن را برای حساب بانکی‌تان مورد استفاده قرار دهید و...

  • با اضافه کردن رمز به حافظه عضلانی، آن را به سادگی به ذهن بسپارید

شاید عجیب به نظر برسد اما عضلات ما حافظه دارند و اتفاقا کمک گرفتن از آن‌ها می‌تواند به تسریع به حافظه سپردن اعداد و رمزها کمک کند.

کافیست چند مرتبه پسورد انتخابی‌تان را پشت سرهم تایپ کنید تا فرم آن وارد حافظه عضلانی‌تان شود و به این ترتیب به سادگی آن را به حافظه خواهید سپرد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا روش‌های انتخاب پسورد قوی را با شما به اشتراک بگذاریم. به یاد داشته باشید که اگرچه ممکن است به ذهن سپردن همه رمزهای عبور برای همه حساب‌ها کاری سخت باشد، اما هرگز وسوسه نشوید تا آن را در دستگاهتان ذخیره کنید. این کار می‌تواند امنیت حسابتان را به خطر بیندازد.

راهکارهای شما برای حفاظت از رمز عبورتان چیست؟ کدام یک از موارد ذکر شده را رعایت می‌کنید؟ آیا مورد دیگری هم به نظرتان می‌رسد که به آن اشاره نشده باشد؟ نظرات خود را با آراد آرپانت، به اشتراک بگذارید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟