BackUp یا بکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

همه چیز درباره backup یا پشتیبان گیری را در این مطلب بخوانید و با روش‌های تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌ها، آشنا شوید.

پشتیبان گیری یا بکاپ چیست؟

بکاپ گرفتن از اطلاعات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حفظ و حفاظت از آن‌ها انجام می‌شود. اگر با پشتیبان‌گیری از اطلاعات آشنا نیستید و دوست دارید که بدانید بکاپ چیست با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

بکاپ چیست؟

بیایید قبل از هرچیزی به این سوال پاسخ دهیم: بکاپ چیست؟

در ساده‌ترین تعریف، بکاپ گرفتن یا دریافت نسخه پشتیبان از اطلاعات، به معنای تهیه نسخه‌ای کپی از داده‌های مهم است که در مکانی جایگزین و جدا از محل اصلی انباشت اطلاعات، ذخیره می‌شوند. 

بنابراین درصورت حذف یا آسیب به اطلاعات اصلی، نگرانی خاصی بابت از دست رفتن آن‌ها وجود نخواهد داشت و کاربران قادر خواهند بود که آن را بازیابی کنند.

ممکن است از داده‌ها براساس ضرورت، اهمیت و اولویت، در بازه‌های مختلف و بنابر تغییرات، چندین مرتبه بکاپ‌گیری شود. مثلا ممکن است کسب و کاری مجبور باشد دائما از اطلاعات درحال تغییر مشتریان خود، بکاپ بگیرد و این فرآیند روزانه چندمرتبه تکرار شود.

پس درنظر داشته باشید که تعداد دفعات بکاپ از داده‌ها و همچنین محل ذخیره با اهمیت و شدت تغییرشان ارتباط مستقیم دارد.

خدمات نیروی هلپ دسک در آراد آرپانت

اهمیت بکاپ چیست؟

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که اصلا اهمیت گرفتن نسخه بکاپ چیست و چرا باید از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان دریافت کنید. 

برای درک اهمیت تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات، باید به درک این واقعیت برسیم که محل ذخیره اطلاعات، همیشه در معرض خرابی و آسیب قرار دارد. لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما هر لحظه امکان دارد که از کار بیفتد یا آسیب ببیند. 

ممکن است هارد درایوتان خراب شود یا در اثر نوسانات برق، بخشی از حافظه آن دچار خسارت جدی شود. در این صورت اگر اطلاعات مهمی در کامپیوترتان داشته باشید، چه اتفاقی می‌افتد؟ یا اگر مورد حملات سایبری مانند حملات دیداس قرار بگیرید، اطلاعات شما در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد. 

اینجاست که باید از قبل به تهیه نسخه پشتیبان از تمام اطلاعات مهمی که در سیستم ذخیره کرده‌اید، فکر کنید. نسخه پشتیبان اطلاعات این اطمینان را به شما می‌دهد که تحت هر شرایطی، به داده‌ها دسترسی دارید و هیچ مشکلی نمی‌تواند آن‌ها را به طور کامل از بین ببرد.

راه‌های گرفتن نسخه بکاپ چیست؟

بسته به نوع داده‌ای که قصد دارید از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید، راه‌های متعددی برای بکاپ وجود دارد. گرفتن نسخه بکاپ از اطلاعات می‌تواند به سادگی کپی کردن آن‌ها روی هارد اکسترنال یا فلش مموری یا ذخیره کردن اطلاعات در فضای ابری و شبکه‌های محلی (ip لوکال) باشد.

امروزه پلتفرم‌های زیادی برای ارائه خدمات بکاپ وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مایکروسافت، گوگل کلاود، ای دبلیو اس و آژر اشاره کرد. 

این پلتفرم‌ها امکان ذخیره‌سازی اطلاعات در فضا ابری عمومی و خصوصی را برای کاربران فراهم می‌کنند. 

از طرف دیگر، کاربران خانگی هم می‌توانند برای دریافت نسخه پشتیبان اطلاعات خود از نرم‌افزارهایی که مخصوص این هدف طراحی شده‌اند کمک بگیرند. دراپ باکس، کاربونیت، مایکروسافت باکس، گوگل درایو و وان درایو از معروف‌ترین پلتفرم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که حتما اسمشان به گوشتان خورده است یا با آن‌ها کار کرده‌اید.

این ابزارها به صورت رایگان به شما امکان می‌دهند که اطلاعاتتان را ذخیره کنید یا اینکه درصورت نیاز به ابزارهای اضافی، بعضی از قابلیت‌های آن‌ها را بخرید و فعال کنید.

از آنجایی که سطح امنیت این نرم‌افزارها به اندازه پلتفرم‌هایی که به صورت اختصاصی برای کسب و کارها طراحی شده‌اند نیست، گزینه خوبی برای استفاده سازمانی نیستند. برای مشاوره بیشتر، بهتر است از خدمات امنیت شبکه آراد آرپانت کمک بگیرید. 

این یعنی اگر شما قرار است در کسب و کارتان از اطلاعات نسخه بکاپ بگیرید، بهتر است از نسخه شرکتی پلتفرم‌ها استفاده کنید.

خدمات پشتیبانی شبکه در آراد آرپانت

در ادامه به صورت دقیق‌تر به شما خواهیم گفت که روش‌های بکاپ چیست با پنج روش اصلی دریافت نسخه پشتیبان از اطلاعات آشنا خواهید شد:

  • دستگاه‌های پرتابل

همانطور که گفتیم، یکی از ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین گزینه برای دریافت نسخه پشتیبان از اطلاعات این است که آن‌ها را در سی‌دی، دی‌وی‌دی، فلش مموری یا هارد اکسترنال کپی کنید.

البته همانطور که می‌دانید این دستگاه‌ها محدودیت دارند و برای حجم کمی از داده قابل اجرا هستند. درواقع برای حجم وسیعی از داده باید از چندین دستگاه برای پشتیبان‌گیری استفاده کنید که همین مسئله می‌تواند بازیابی آن‌ها را دشوار کند.

  • افزونگی

اگر دوست دارید که بدانید یکی از استراتژی‌های کارآمد دریافت نسخه بکاپ چیست باید با افزونگی آشنا شوید. این تکنیک پشتیبان‌گیری درواقع به معنای شبیه‌سازی سیستم اصلی و کپی کردن اطلاعات روی آن است.

مثلا اگر قرار است از اطلاعات ایمیل نسخه پشتیبان تهیه کنید، می‌توانید سرور ایمیل دیگری را راه‌اندازی و تمام ایمیل‌های اینباکس خود را به آن متصل کنید (خدمات ایمیل). این تکنیک درعین کارآمدی به مدیریت قدرتمندی نیاز است و مستلزم آن است که روزانه چندین مرتبه در فایل پشتیبان تغییر ایجاد کنید.

  • دیسک خارجی در شبکه

یکی دیگر از راه‌های تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها این است که هارددیسکی خارجی با حجم بالا را در شبکه مستقر کنید و از آن برای آرشیو اطلاعات و ذخیره نسخه پشتیبان داده‌ها بهره بگیرید.

این دیسک‌ها به شما امکان می‌دهند که اطلاعات را ظرف چند دقیقه بازیابی کنید. چنین کاری برای خدمات پشتیبانی شبکه دقیق‌تر و بهتر، لازم است. 

  • نرم‌افزار و سخت‌افزار پشتیبان‌گیری

بسیاری از شرکت‌ها، طیف وسیعی از نرم‌افزار و سخت‌افزارهای پشتیبان‌گیری از اطلاعات را برای کاربران فراهم کرده‌اند. بیایید کمی بیشتر بررسی کنیم که لوازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بکاپ چیست.

سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پشتیبان‌گیری از اطلاعات مجموعه‌ای از لوازم جانبی هستند که به صورت یکپارچه عرضه می‌شوند و به شما امکان می‌دهند که به صورت دائمی و اتوماتیک نسخه‌ای پشتیبان از اطلاعات را در حافظه جانبی ذخیره کنید.

این مجموعه‌ها به شما گزینه می‌دهند تا انتخاب کنید که هرچندوقت یک‌بار و کدام بخش از داده‌ها روی سیستم جانبی کپی شوند و به سادگی آن‌ها را مدیریت کنید.

  • خدمات بکاپ ابری

حتما می‌دانید که جدیدترین روش بکاپ چیست. خدمات پشتیبان‌گیری ابری، یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا بدون دردسر و مشکل خاصی، اطلاعات خود را از پایگاه‌های داده محلی در فضای ابری عمومی یا خصوصی ذخیره کنید. پشتیبان گیری، بخشی از فرآیند خدمات ویندوز هم محسوب می‌شود. 

پشتیبان‌گیری از داده‌ها در فضای ابری آسان است و به شما کمک می‌کند تا بدون محدودیت در زمان و مکان، اطلاعات خود را به سادگی بازیابی کنید. البته باید درنظر داشته باشید که با گذشت زمان و حجم، هزینه ذخیره‌سازی در فضای ابری غیررایگان افزایش خواهد یافت.

بهترین فاصله زمانی میان دریافت نسخه بکاپ چیست؟

فکر می‌کنید فواصل زمانی توصیه شده برای دریافت نسخه بکاپ چیست؟ هرچندوقت یک‌بار نیاز خواهید داشت که از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان دریافت کنید؟

فواصل زمانی توصیه شده برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات، به نوع فایل، محل استفاده، فرکانس تغییرات در اطلاعات و همچنین میزان اهمیت آن‌ها بستگی دارد.

درواقع نمی‌توان به طور دقیق و ثابت گفت که بهترین فرکانس برای دریافت نسخه بکاپ چیست بلکه همه‌چیز به موقعیت اطلاعات بستگی دارد.

شرکت‌ها معمولا به صورت هفتگی یا حتی گاه روزانه نسخه‌ای پشتیبان از اطلاعات خود تهیه و آن‌ها را در شبکه‌های محلی، شبکه‌های آفلاین یا فضای ابرای ذخیره می‌کنند.

توصیه ما این است که اگر در سیستم شخصی‌تان اطلاعات کاری را نگه می‌دارید، حتما حداقل هفته‌ای یک‌بار از آن ها پشتیبان بگیرید تا در صورت خرابی سیستم یا گم شدن فایل‌ها، این اطلاعات را از دست ندهید.

اگر نگران حذف اطلاعات شخصی‌تان هستید، خوب است که ماهانه از آن‌ها بکاپ بگیرید تا مطمئن شوید که هرگز آنها را از دست نخواهید داد.

در صورتی که خودتان نمی‌توانید  این کار را انجام دهید، از خدمات Help Desk آراد آرپانت، استفاده کنید.  

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت عمومی با شما از جواب سوال بکاپ چیست حرف بزنیم و اطلاعاتی را از روش‌های متداول پشتیبان‌گیری از داده‌ها، با شما به اشتراک بگذاریم. آیا شما به تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعاتتان اهمیت می‌دهید؟ از چه روش‌هایی برای این کار کمک می‌گیرید؟

تجربیات و نظرات خود را با آراد آرپانت، به اشتراک بگذارید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟