همه چیز در مورد شبکه اترنت

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با شبکه اترنت، این مطلب را بخوانید.

همه چیز در مورد شبکه اترنت


شبکه اترنت چیست‌‌؟ در همه جا قبل از این‌که وای فای به بازار بیاید اترنت راهی برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر بود. اگر می‌خواهید از اتصال اینترنت خود بهترین بهره را ببرید، اترنت انتخاب صحیحی است. همچنین، برای هر سازمانی که سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان بالا را ارج می‌نهد، انتخاب می‌شود. اترنت در ابتدا به‌دلیل قیمت ارزان، محبوبیت زیادی پیدا کرد. اما در ادامه پیشرفت فناوری شبکه، توانایی آن را برای تکامل، ارائه سطوح بالاتر و عملکرد پایدار تضمین کرد. برای این‌که دانش کافی از اترنت، نحوه کارکرد آن و کاربردها و مزایای آن داشته باشید با ما در وبلاگ آراد آرپانت همراه باشید. 


توضیحاتی در مورد شبکه اترنت 

شبکه اترنت چیست؟ اترنت به عنوان یک فناوری شبکه تعریف می‌شود که شامل پورت، کابل، پروتکل شبکه و تراشه کامپیوتری است. برای اتصال یک دسکتاپ یا لپتاپ به یک شبکه محلی (LAN) است. همچنین، برای انتقال سریع داده ازطریق کابل‌های کواکسیال یا فیبر نوری، لازم است. اترنت در دهه ۱۹۷۰ توسعه پیدا کرد که رایانه‌ها را در یک شبکه ازطریق اتصال سیمی به‌هم متصل کرد. 

با استفاده از این وسیله می‌شود چاپگرها و لپ‌تاپ‌ها را در ساختمان‌ها و منازل مسکونی و حتی جوامع کوچک متصل کرد. شبکه‌های سیمی نسبت به شبکه‌های بی‌سیم قابل اعتمادتر است و کم‌تر مستعد تداخل هستند. به این دلیل اترنت برای شبکه‌های سیمی رایج‌تر است. به‌خاطر همین بسیاری از کسب‌وکارها و سازمان‌ها از این شبکه استفاده می‌کنند.

اتصال اترنت ازطریق کابل فیزیکی ایجاد می‌شود که فقط می‌توان بین دستگاه‌های مجاور ایجاد کرد. به‌طور معمول در شبکه‌هایی استفاده می‌شود که مکان یک عامل اصلی در ارتباط است. این مکان می‌تواند خانه، دفتر، کتابخانه یا هر جای دیگری باشد. در این مکان همه کامپیوترها با استفاده از اترنت به یک شبکه متصل می‌شوند. 

انواع شبکه اترنت چیست؟

آیا می‌دانید انواع شبکه اترنت چیست؟ شبکه اترنت را می‌توان در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد که هر یک ویژگی‌های مخصوص به‌ خود را دارند. این شبکه دارای 2 نوع اترنت سریع و گیگابایتی است که در اترنت سریع انتقال داده‌ها ازطریق کابل فیبر نوری با سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه انجام می‌شود.

گیگابایت که جایگزین اترنت سریع شد، می‌تواند انتقال داده‌ها را با سرعت ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه انجام دهد که امروزه رواج زیادی دارد. همچنین، نیازی به تغییر پروتکل یا تغییر در برنامه و نرم‌افزار شبکه نیست. به‌طور کلی انواع اترنت بر اساس توپولوژی عبارت‌اند از:


1. اترنت خطی

در این نوع اترنت همه سیستم‌های کامپیوتری و اجزای شبکه ازطریق کابل RG58 به‌صورت زنجیره‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند. در این نوع شبکه با خارج شدن یکی از گره‌ها از مدار، تمام شبکه از کار می‌افتد. باتوجه به محدودیت‌ها و ساختار ساده‌ای که دارد درحال حاضر دیگر این نسخه، منسوخ شده است. 


2. اترنت ستاره‌ای با استفاده از هاب

دستگاهی که تمام گره‌های شبکه را در یک نقطه مشترک به‌هم وصل می‌کند و از نتیجه آن هم‌بندی ستاره‌ای به وجود می‌آید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایش این است که اگر یکی از گره‌ها از کار بیفتد، ارتباط حفظ می‌شود و شبکه به کار خود ادامه می‌دهد. اما باید گفت که هاب‌ها، آدرس مقصد بسته‌ها را نمی‌توانند بخوانند.


3. اترنت ستاره‌ای با استفاده از سوئیچ

با آمدن این نوع شبکه مشکلات برخورد سیگنال‌ها و ضعف‌های دیگر برطرف شد. عملکرد سوئیچ هم مانند هاب است با این تفاوت که سوئیچ می‌تواند آدرس مقصد بسته‌ها را بخواند. همچنین، بسته ارسالی را مستقیم از گروه مبدا به مقصد برساند. در این نوع شبکه می‌توانند به‌طور همزمان تمام گره‌ها برای یکدیگر پیغام بفرستند. 


نحوه انجام کار شبکه اترنت چیست؟ 

برای پاسخ به این سوال که چگونگی کار شبکه اترنت چیست؟ می‌توان گفت اترنت 2 واحد انتقال بسته و فریم را تعریف می‌کند. هر فریم در بسته‌ای پیچیده می‌شود که حاوی چندین وایت اطلاعات است تا اتصال را برقرار کند و مشخص کند که فریم از کجا شروع می‌شود. شبکه اترنت در ابتدا روی کابل‌های کواکسیال اجرا شده است. اما فریم درحال حاضر یک شبکه اترنت معمولی است که از درجات ویژه‌ای از کابل‌های جفت تابیده یا فیبر نوری استفاده می‌شود. فریم شامل محموله داده‌های درحال انتقال است، همچنین موارد زیر را شامل می‌شود: 

  • اطلاعات تصحیح خطا برای تشخیص مشکلات انتقال 
  • آدرس‌های فرستنده و گیرنده برای کنترل دسترسی‌ها
  • اطلاعات کیفیت خدمات و برچسب VLAN

اگر 2 دستگاهی که یک هاب مشترک دارند سعی کنند داده‌ها را همزمان منتقل کنند، بسته‌ها با هم برخورد می‌کنند و مشکلات اتصال ایجاد می‌شود. برای کاهش این ترافیک دیجیتالی، دستگاه‌ها قادر شدند که خالی بودن مسیر را چک کنند. بعد سوئیچ‌ها جایگزین هاب شدند به این دلیل که هاب‌ها نمی‌توانستند بین بخش‌های مختلف شبکه تمایز قائل شوند. همچنین، امکان ارسال داده از نقطه A به نقطه B با استفاده از‌ هاب وجود نداشت. درصورتی که سوئیچ‌ها توانستند به‌طرز هوشمندانه‌ای اطلاعات را از یک دستگاه به دستگاه مقصد ارسال کنند. همین باعث شد که کارایی و امنیت شبکه اترنت ارتقا پیدا کند.


کاربردهای شبکه اترنت چیست؟

اترنت اتصال مطمئن و پرسرعتی برای دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف فراهم می‌کند. همچنین، استفاده‌های متعددی در کاربردهای خانگی دارد. در کل دستگاه‌هایی که با اترنت وصل می‌شوند، کم‌تر در برابر اختلالات شبکه‌ای آسیب‌پذیر هستند. برخی از کاربردهای رایج اترنت شامل موارد زیر است:

  • سرگرمی خانگی: بازی آنلاین، کنفرانس ویدیویی، پخش چند رسانه‌ای با کیفیت بالا توسط اترنت راحت‌تر انجام می‌شود. 
  • راه‌اندازی دفترخانه: اترنت برای راه‌اندازی کار از راه دور یا دفاتر خانگی، اتصال اینترنتی سریع‌تر و مطمئن‌تری را فراهم می‌کند. همچنین، بهره‌وری کیفیت کنفرانس ویدیویی را بهبود می‌بخشد. 
  • شبکه خانگی: اترنت اتصال رایانه‌ها، چاپگرها، تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی را برای اشتراک‌گذاری داده‌ها امکان‌پذیر می‌کند. 
  • سیستم‌های سینمای خانگی: از اترنت می‌توان برای اتصال اجزای سینمای خانگی استفاده کرد و تجربه کلی سرگرمی را بهبود بخشید. 
  • امنیت خانه و نظارت: اترنت یک پیوند پایدار و ایمن برای دوربین‌های امنیتی خانه و سیستم‌های نظارتی فراهم می‌کند و ذخیره‌سازی ویدیو را تضمین می‌کند.
  • تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های پخش: اترنت اتصال مطمئن‌تر و سریع‌تری را برای تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های استریم ارائه می‌دهد. همچنین، پخش روان محتوای با کیفیت بالا را تضمین می‌کند. 

اجزا و عملکرد شبکه اترنت چیست؟ 

درصورتی که اجزای سخت‌افزار شبکه اترنت را نشناسید، نمی‌توانید از بسیاری از امکانات آن به درستی استفاده کنید. هر کدام از این تجهیزات بر عملکرد کلی تاثیر می‌گذارند. بنابراین، بهتر است نگاهی به سخت‌افزارها و نحوه عملکردی که اترنت را تشکیل می‌دهند، داشته باشید. 

اجزای اترنت

کاربرد اجزا

کارت اترنت

کامپیوتر از آن برای انتقال و دریافت بسته‌های داده استفاده می‌کند.

هاب

برای هدایت داده‌های درون رایانه‌ای در سراسر شبکه است.

کابل

چندین سیم که امکان انتقال داده از هر 2 جهت را فراهم می‌کنند.

کابل فیبر نوری

در تماس‌های با سرعت بالا در شبکه‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

مسیریاب‌ها

ارسال بسته‌ها ازطریق بهترین مسیر به مقصد را تضمین می‌کند.


اگر جزء افرادی هستید که می‌خواهید در شرکت خود از شبکه‌های کامپیوتری استفاده کنید، بهتر است قبل از نصب و راه‌اندازی شبکه اقداماتی را انجام دهید و بررسی و تحقیقاتی را به عمل آورید. باتوجه به تجربه‌ چند ساله که من در استفاده از اترنت دارم، سرعت و عملکرد بهتر آن را نسبت به وای‌فای به وضوح دیده‌ام. 

هرچند باید به این نکته اشاره کنم که ردیابی این‌که کدام کابل باعث ایجاد مشکل شده است، کمی دشوار است. در کل با کمک این شبکه در شرکت‌های خود می‌توانید کارایی ارتباطات داده را افزایش دهید. 


ویژگی‌ها و مزایای شبکه اترنت چیست؟ 

کاربرانی هستند که درخصوص سوال مزایای شبکه اترنت چیست؟ به دنبال اطلاعاتی می‌گردند. باتوجه به مزایای زیادی که اترنت دارد، باعث شده است که محبوبیت زیادی پیدا کند. این فناوری هم در شبکه‌های خانگی و هم در شبکه‌های بزرگ، کاربرد دارد. همچنین، فهم پیاده‌سازی مدیریت و نگهداری آن‌ها آسان است. 

در ضمن، تجهیزات مورد استفاده در شبکه اترنت به ‌خوبی با دیگر تجهیزات از کمپانی‌های مختلف، سازگاری دارد. به‌طور حتم تاکنون هنگام اتصال به اینترنت وای‌فای متوجه بروز تداخل بین امواج شده‌اید. این تداخل باعث کاهش کارایی وای‌فای می‌شود. درحالی که استفاده از شبکه اترنت هیچ دردسری را ندارد و اینترنت پرسرعت را تجربه خواهید کرد. برخی از مزایای اترنت عبارت‌اند از: 

  • به‌طور کلی در برابر نویز مقاوم است. 
  • سرعت بالا دارد. 
  • قابل اطمینان است. 
  • هزینه نسبتا کمی دارد. 
  • سازگاری به عقب دارد. 
  • امنیت داده‌ها بالا است. 
  • می‌تواند به عنوان فایروال‌های رایج استفاده شود.
  • به کارگیری اترنت روی شبکه‌هایی با همبندی‌ها یا توپولوژی‌های مختلف امکان‌پذیر است. 

سخن پایانی 

اکنون دیگر از سوال شبکه اترنت چیست؟ اطلاعات کاملی دارید. امروزه یکی از پرکاربردترین فناوری‌ها در سراسر جهان است که در شبکه‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شبکه نسبت به وای‌فای امنیت و کارایی بالاتری دارد. 

همچنین، سرعت بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از این تکنولوژی کامپیوترها دیگر قادرند که از طریق یک پروتکل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. باتوجه به انواع و کارکردهای خاصی که دارد، می‌توانید شبکه مورد نیاز خود را خریداری کنید. اما لازم به ذکر است که این تکنولوژی همچنان در حال پیشرفت و توسعه است. 


سوالات متداول


شبکه اترنت چیست؟

اترنت نحوه انتقال داده‌ها را میان سیستم‌های کامپیوتری در شبکه محلی مدیریت و کنترل می‌کند. 


مواردی از مزایای اترنت را نام ببرید؟ 

در شبکه اترنت داده‌ها با سرعت زیادی دادوستد می‌شود. همچنین هزینه پایین، سازگاری تجهیزات با اترنت، مدیریت و نگهداری آسان از دیگر ویژگی‌های آن است. 


انواع شبکه اترنت چیست؟ 

اترنت با هدف برقراری ارتباط ایجاد شده است. دارای انواع اترنت خطی، سوئیچ و هاب است که هر کدام کارکردهای خاص خود را دارند. 

خدمات تخصصی دواپس (Devops) با آراد آرپانت
آراد آرپانت؛ ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟