بررسی کامل تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه، این مطلب را بخوانید.

تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه چیست؟

در دنیای امروز همه‌ی ما به طریقی نیازمند کامپیوتر و شبکه هستیم، به طوری که تصور زندگی و کار بدون وجود آن‌ها تقریباً‌ غیرممکن است. یکی از مفاهیم رایج شبکه که به طور گسترده توسط کارشناسان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اکتیو و پسیو نام دارد، از آنجایی که تجهیزات شبکه اساس و بنیاد هر سازمانی را تشکیل می‌دهد اطلاع از تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه برای صاحبان مشاغل و تمامی افراد علاقمند ضروی است تا بتوانند مناسب‌ترین نوع را انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تا انتهای این مطلب از وبلاگ آراد آرپانت، ارائه‌دهنده بهترین خدمات مشاوره و طراحی شبکه و سرور در تهران، همراه باشید.


شبکه چیست؟

براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت medium.com شبکه را می‌توان به صورت مجموعه‌ای از دستگاه‌های متصل به هم که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تعریف کرد. حال این شبکه ممکن است فیزیکی باشد مثل دستگاه‌هایی که با کابل به یکدیگر متصل شده‌اند یا می‌تواند به شکل دستگاه‌های ویرالسی باشد که با استفاده از بلوتوث یا وای‌فای در ارتباط با یکدیگر هستند. 

شبکه‌ها کاربردهای گسترده‌ای دارند و می‌توان از آن‌ها برای اشتراک‌گذاری فایل، دسترسی به اینترنت و برقراری ارتباط با دستگاه‌های دیگر استفاده کرد.


بررسی تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه

شبکه‌های پسیو مجموعه تجهیزاتی هستند که هیچ‌گونه تغییر و تأثیری بر روی داده‌های قابل انتقال در شبکه ندارند، اما در مقابل شبکه‌های اکتیو شامل تجهیزاتی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم منجر به تغییر در داده‌های شبکه می‌شوند.

با این حساب از مهم‌ترین خدمات پسیو و اکتیو در شبکه می‌توان به ترتیب به کابل‌کشی و نصب انواع نرم‌افزار بر روی آن اشاره کرد.

انواع خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه با آراد آرپانت

معرفی شبکه اکتیو 

حال که با تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه به صورت کلی آشنا شدیم باید به طور جداگانه به بررسی مفهوم آن‌ها بپردازیم. حقیقت این است که شبکه اکتیو متشکل از اجزای اکتیو مثل تقویت‌کننده، روتر، سوئیچ و هاب است که داده‌ها را بین دستگاه‌های گوناگون منتقل می‌کنند.

اجزای ذکر شده سینگال‌های عبوری از شبکه را تقویت کرده و رسیدن آن‌ها به مقصد موردنظرشان را بدون از دست دادن کیفیت یا قدرت تضمین می‌کنند. براساس تجربه‌ی کارشناسان و مشاوران ما استفاده از شبکه‌های اکتیو برای کسب‌وکارهای بزرگ، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی مناسب‌تر است و نمونه‌هایی از آن هم شامل LAN، WAN و MAN است. 


منظور از خدمات اکتیو شبکه چیست؟

خدمات اکتیو در شبکه در حقیقت شامل راه‌اندازی کامل آن است و این موضوع یکی از مهم‌ترین تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه محسوب می‌شود. کارشناسان آرادآرپانت بعد از تهیه و ساخت زیرساخت به سراغ نصب انواع نرم‌افزارها و راه‌اندازی آن‌ها و پیکربندی شبکه می‌روند و به این ترتیب خدمات اکتیو شبکه را در اختیار یک سازمان قرار می‌دهند. 

تعدادی از متداول‌ترین خدمات اکتیو شبکه در جدول زیر شرح داده شده است:


خدمات active در شبکه

پیکربندی و تنظیمات مرتبط با کاربران

نصب سیستم‌عامل‌های کلاینت و سرور مثل ویندوز سرور

نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارهای تحت شبکه مثل آنتی‌ویروس‌ها، SQL Server و...

تنظیم و پیکربندی تجهیزات اکتیو مثل روتر، سوئیچ، مودم و...

نگاهی به مفهوم شبکه پسیو

شبکه پسیو نوعی شبکه است که در آن هیچ جزء اکتیو مثل تقویت کننده برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها وجود نداشته و در عوض به ویژگی‌های ذاتی محیط انتقال مثل مقاومت، ظرفیت و القا برای انتقال سیگنال بین دستگاه‌ها وابسته است و این مشخص‌ترین تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه محسوب می‌شود. 

رایج‌ترین مثال شبکه پسیو یک مدار الکتریکی ساده متشکل از منبع ولتاژ، مقاومت و بار است. در این مدار، منبع ولتاژ انرژی الکتریکی لازم برای هدایت مدار را فراهم کرده و مقاومت و بار با همکاری یکدیگر مقاومت موردنیاز برای محدود کردن جریان و ایجاد افت ولتاژ‌ در سر بار را فراهم می‌کنند.


خدمات پسیو شبکه چیست؟

مهم‌ترین بخش در یک شبکه راه‌اندازی تجهیزات زیرساختی در آن است. با این حساب خدمات پسیو شبکه شامل نصب و راه‌اندازی زیرساخت‌ها در آن است که وارد مرحله‌ی پیکربندی نمی‌شود؛‌ بنابراین این خدمات کاملاً تخصصی بوده و شامل موارد زیر هستند:

  • نصب داکت و ترانکینگ شبکه
  • نصب رک و اتاق سرور
  • طراحی شبکه و نقشه‌ی آن
  • نصب دوربین مداربسته تحت شبکه
  • نصب فیزیکی تجهیزات موجود در شبکه مثل سرور، روتر و سوئیچ
  • کابل‌کشی تلفن
  • نصب سانترال
  • نصب سنسورها و تجهیزات هوشمندسازی به منظور کنترل شبکه و زیرساخت آن
  • کابل‌کشی شبکه
  • کابل‌کشی برق و UPS
  • نصب سیستم‌های اعلام و اطفا حریق برای بخش‌های حساسی مثل اتاق سرور
  • نصب پریز و کیستون‌ها و...

آراد آرپانت ارائه دهنده بهترین خدمات پشتیبانی شبکه

بررسی مزایا و معایب شبکه اکتیو و پسیو

حال که با تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه آشنا شدیم باید ببینیم که مزایا و معایب هرکدام از این شبکه‌ها برای کسب و کارهای گوناگون چیست؟


مزایای شبکه اکتیو

استفاده از شبکه اکتیو در یک سازمان می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  1. یک شبکه اکتیو می‌تواند داده‌ها را بدون از دست دادن سیگنال تا مسافت طولانی‌تر منتقل کند؛ به دلیل اینکه اجزای به کار رفته در آن اعم از تقویت‌کننده و سوئیچ، سیگنال را تقویت کرده و به منتقل شدن آن تا مسافت‌های دورتر کمک می‌کنند.
  2. شبکه اکتیو در مقایسه با پسیو عملکرد بهتری از خود نشان داده و قابل اعتمادتر است. برای مثال این شبکه قادر است خطاهای موجود را در فرآیند انتقال داده شناسایی و تصحیح کرده و اطمینان حاصل کند که این داده‌ها به صورت دقیق و کارآمد منتقل می‌شوند.
  3. با وجود اینکه هزینه‌ی موردنیاز برای نصب و نگهداری از شبکه اکتیو بیشتر از پسیو است، اما در مقابل مقیاس‌پذیرتر، قدرتمندتر و قابل اعتمادتر از شبکه پسیو محسوب شده و استفاده از آن در درازمدت برای مجموعه‌ی شما سودمندتر خواهد بود.
  4. با توجه به مقیاس‌پذیر بودن این شبکه می‌توانید دستگاه‌های جدید را بدون نگرانی در مورد افت کیفیت یا کاهش سیگنال به آن اضافه کرده و شبکه اکتیو را همزمان با گسترش نیازهای کسب و کار خود توسعه دهید.


معایب شبکه اکتیو

با وجود تمامی مزایای شرح داده شده این شبکه معایب مشخصی دارد که باید حتماً‌ در نظر بگیرید:

  1. یک تفاوت مهم پسیو و اکتیو در شبکه پیچیدگی شبکه‌های اکتیو است که راه‌اندازی و عیب‌یابی آن‌ها را دشوارتر می‌کند؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل در شبکه ممکن است تعمیر آن مدت زمان بیشتری طول بکشد که به خودی خود اثر منفی بر روی فعالیت‌های تجاری سازمان شما خواهد داشت.
  2. مقیاس‌پذیری شبکه اکتیو نامحدود نیست و در صورت عدم توجه به این مسئله ممکن است سرعت شبکه و کارایی آن تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش یابند.
  3. شبکه‌های اکتیو نیازمند سوئیچ‌ها و روترهای بیشتر هستند که خرید و نگهداری از آن‌ها در مقایسه با شبکه پسیو گران‌تر است؛ علاوه بر این نیروی کار بیشتری برای نگهداری از این شبکه‌ها مورد نیاز است.
  4. شبکه‌های اکتیو به دلیل داشتن تجهیزات و اجزای فراوان، بیشتر در معرض نفوذهای امنیتی هستند؛ چرا که هکرها نقاط ورودی احتمالی بیشتری خواهند داشت. در نتیجه اقدامات امنیتی قوی‌تر و نظارتی مستمر بر روی شبکه‌های اکتیو لازم است.


مزایای شبکه پسیو

مزایای شبکه پسیو آن را به گزینه‌ی مناسبی برای موقعیت‌های خاص تبدیل می‌کند:

  1. تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه این است که شبکه پسیو پیچیدگی کمتری دارد؛ بنابراین نیاز آن به تعمیر، نگهداری،‌ راه‌اندازی و بهره‌برداری در مقایسه با شبکه فعال کمتر است.
  2. به دلیل نبود اجزای اکتیو که هک شوند، شبکه‌های پسیو امنیت بیشتری را در اختیار یک سازمان قرار می‌دهند و از این نظر برای ارتباطات نظامی و دولتی مناسب هستند. 


معایب شبکه پسیو

درست است که شبکه‌های پسیو به دلیل سادگی و هزینه‌ی پایین گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسند، اما معایب زیر را هم دارند:

  1. این شبکه‌ها برد محدودتری دارند؛ بنابراین هر چه دستگاه از آن‌ها دورتر باشد، قدرت سیگنال‌دهی آن‌ها کاهش می‌یابد.
  2. شبکه‌های پسیو توانایی مدیریت ترافیک شبکه را ندارند و این مسئله اولویت‌بندی دستگاه‌ها یا برنامه‌های خاص را دشوار می‌کند که نتیجه‌ی آن عملکرد ضعیف و سرعت کمتر به ویژه در زمان استفاده سنگین از شبکه است.
  3. شبکه‌های پسیو توانایی تقویت سیگنال ندارند و در صورت نیاز باید به سراغ نصب تجهیزات اضافی مثل تقویت کننده بروید که هزینه‌های کلی نگهداری و راه‌اندازی شبکه شما را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی

در این مطلب با تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه، مزایا و معایب این دو شبکه و مفهوم خدمات پسیو و اکتیو آشنا شدیم. به دلیل حساسیت شبکه در فعالیت‌های یک کسب و کار نصب و نگهداری آن باید توسط یک مجموعه‌ی حرفه‌ای مثل آراد آرپانت انجام شود. شما می‌‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت خدمات مشاوره شبکه با شماره تلفن 02191031749 تماس بگیرید.


سوالات متداول

در این قسمت به برخی از رایج‌ترین سوالات در رابطه با تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه پاسخ داده‌ایم:


۱. تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه چیست؟

منظور از خدمات پسیو راه‌اندازی زیرساخت و خدمات اکتیو نصب نرم‌افزارها، راه‌اندازی و پیکربندی آن است.


۲. شبکه اکتیو چیست؟

متشکل از اجزای اکتیو مثل تقویت کننده و سوئیچ است که داده‌ها را بدون افت کیفیت و در فواصل دور بین دستگاه‌های مختلف منتقل می‌کنند.


۳. استفاده از شبکه اکتیو چه مزایایی به دنبال دارد؟ 

از جمله مزایای استفاده از شبکه اکتیو می‌توان به مقیاس‌پذیری، حفظ کیفیت اطلاعات و انتقال آن‌ها تا مسافت دورتر اشاره کرد.


۴. منظور از شبکه پسیو چیست؟

شبکه پسیو نوعی شبکه است که در آن هیچ جز اکتیو مثل تقویت کننده برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها وجود ندارد.


۵. استفاده از شبکه پسیو چه مزایایی را به دنبال دارد؟

از جمله مزایای استفاده از این شبکه می‌توان به پیچیدگی کمتر، هزینه‌ی پایین‌تر نگهداری و راه‌اندازی و امنیت بیشتر آن‌ اشاره کرد.

برای دریافت خدمات مشاوره شبکه با کارشناسان آراد آرپانت در تماس باشید!
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟