همه چیز در مورد رک شبکه

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با رک شبکه، این مطلب را بخوانید.

همه چیز در مورد رک شبکه + ویژگی ها و کاربردهای آن

شبکه برای عملکرد صحیح و بدون نقص خود متشکل از تجهیزات و ابزارهای گوناگونی است که یکی از آن‌ها رک نام دارد. اما رک شبکه چیست؟ رک در حقیقت وسیله‌ای کاربردی است که برای نگهداری از تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار گرفته و به این ترتیب منجر به سازمان‌دهی و ایمنی این ابزارها خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این وسیله و مشخصات آن با ما تا انتهای این مطلب از وبلاگ آراد آرپانت برترین ارائه دهنده‌ی خدمات پشتیبانی شبکه در تهران همراه باشید.


نگاهی به رک شبکه و مزایای استفاده از آن

رک شبکه چیست؟ مطابق با مطالب موجود در وب‌سایت racksolutions.com رک شبکه را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

((رک شبکه در حقیقت نوعی شاسی فریم فلزی است که بخش‌های سخت‌افزاری مختلف شبکه و سرور مثل پچ پنل، روتر و سوئیچ و... را در کنار یکدیگر نگه داشته و ضمن سازماندهی منجر به حفظ ایمنی آن‌ها نیز می‌شود.)) 

با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از رک می‌تواند از ابزارها و وسایل شبکه در برابر آسیب‌ها فیزیکی گوناگون و سرقت محافظت کرده و در عین حال به دلیل جمع کردن تجهیزات در یک نقطه منجر به اشغال فضای کمتری از محیط کار شود.

کاربرد رک شبکه چیست؟

حال که به تعریف کلی در مورد ماهیت رک شبکه رسیدیم، باید ببینیم که کاربرد آن چیست؟ شما با استفاده از رک می‌توانید:


۱. امنیت شبکه را افزایش دهید 

شما با استفاده از رک شبکه برای سخت‌افزارهای خود لایه‌ی امنیتی جدیدی را به سیستم اضافه کرده و با این کار میزان امنیت اطلاعات را هم افزایش داده‌اید. با وجود رک دسترسی افراد غیرمجاز به سرور و تجهیزات شبکه قطع شده و حتی کارکنان بخش نظافت هم نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کند. 

از طرفی دیگر وجود رک شبکه باعث می‌شود احتمال آسیب به تجهیزات شبکه در اثر ضربه، افتادن و بلایای طبیعی به میزان چشمگیری کاهش یابد.


۲. کارایی را بهبود ببخشید

مهم‌‌ترین کاربرد رک شبکه چیست؟ همان‎طور که می‌دانید سیستم‌های پردازشی، گرما و حرارت زیادی تولید می‌کنند که در اثر نبود تهویه مناسب این گرما می‌تواند به صورت مستقیم بر روی سلامت و کارایی آن‌ها اثر بگذارد. 

با وجود اینکه رک یک محفظه‌ی فلزی بوده و به سرعت گرم می‌شود، به دلیل داشتن تجهیزات خنک کننده از قبیل فن می‌تواند منجر به گردش هوا شده و به این ترتیب کارایی را بهبود ببخشد. 


۳. از تجهیزات و سرور راحت‌تر نگهداری کنید

تعدادی از مدل‌های رک‌ها چرخ‌دار بوده و بعضی از آن‌ها هم طبقات کشویی دارند؛ بنابراین نیازی نیست روی سرور خم شده تا بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. از طرفی دیگر با وجود این امکانات سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر تجهیزات و سرور راحت‌‌تر انجام شده و مدت زمان کمتری هم برای انجام تعمیرات و ارائه‌ی خدمات لازم است.

آراد آرپانت؛ ارائه دهنده بهترین خدمات امنیت شبکه

معرفی انواع رک شبکه

حال که به پاسخ جامعی در مورد پرسش ((رک شبکه چیست؟)) رسیدیم بهتر است با انواع مختلف آن نیز آشنا شویم. رک‌ها بر اساس ابعاد، اندازه و نوع نصب خود در دو دسته‌ی کلی رک ایستاده و رک دیواری تقسیم می‌شوند که مشخصات آن‌ها به شرح زیر است:


بررسی مشخصات رک ایستاده

رک شبکه مدل ایستاده چیست؟ رک ایستاده در سایزهای مختلف ۱۲ تا ۴۷ یونیت تولید و به بازار عرضه شده و از آن در دیتاسنترها و شبکه‌هایی با تجهیزات زیاد استفاده می‌شود. جالب است بدانید که از بین سایزهای مختلف این رک، مدل ۲۲ یونیت کاربرد بیشتری در مقایسه با سایرین داشته و قابلیت مهم تمامی آن‌ها امکان نصب پاور ماژول با پورت‌های زیاد و نصب ۱ تا ۴ فن است که با جریان و گردش هوا به خنک نگه‌داشتن تجهیزات شبکه و سرور و کارایی هر چه بهتر آن‌ها کمک می‌کند.


رک دیواری چیست؟

رک دیواری به دلیل ابعاد کوچک‌تر خود گزینه‌ی مناسبی برای سامان‌دهی شبکه‌های خانگی بوده و عمدتاً برای این کار توسط کارشناسان مجموعه‌ی ما استفاده می‌شود؛ البته در بعضی از موارد رک‌های دیواری قسمتی از یک شبکه بزرگ‌تر محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که سایز رک شبکه دیواری از ۴ تا ۱۲ یونیت متغیر بوده و عمق آن‌ها نیز می‌تواند بین ۳۵، ۴۵ یا ۶۰ سانتی‌متر باشد.


رک ایستاده در برابر رک دیواری

با وجود شباهت‌های فراوان بین رک ایستاده و دیواری این دو قطعه تفاوت‌هایی دارند که حتماً باید پیش از خرید در نظر بگیرید: یک اینکه رک‌های دیواری در مقایسه با مدل‌های ایستاده کم‌جا هستند و امکان نصب آن‌ها بر روی دیوار هم وجود دارد؛ بنابراین برای محیط‌های کوچک با محدودیت فضا بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

دو اینکه در مقابل رک‌های ایستاده فضای زیادی را اشغال می‌کنند، اما در عین حال امکان نصب چرخ بر روی آن‌ها وجود داشته و به دلیل درهای مختلفی که دارند دسترسی و جابه‌جایی آن‌ها چندان دشوار نیست و قیمت آن‌ها هم در مقایسه با مدل دیواری کمی بیشتر است.

بیشتر بخوانید: علت قطع شدن شبکه کامپیوتر و اینترنت چیست؟

بررسی تجهیزات رک شبکه

کاربرد تجهیزات رک شبکه چیست؟ حقیقت این است که رک برای انجام صحیح عملکرد خود به قطعات و ابزارهایی نیاز دارد که متعلقات رک شبکه نامیده شده و مشخصات آن‌ها به شرح زیر است:

بلانک پنل رک

با پرکردن فضای خالی موجود در رک از تجهیزات آن در برابر ضربه و آسیب محافظت می‌کند. در حال حاضر ایده‌آل‌ترین گزینه استفاده از ۱ تا ۴ یونیت بلانک پنل است.

پیچ و مهره رک

پیج و مهره مورد استفاده در رک در دو نوع چهارسو و آچارخور تولید شده و وجود آن‌ها به نصب تجهیزات مختلفی مثل روتر و پچ پنل کمک می‌کند.

پاور ماژول رک

پاور ماژول ابزاری است که برای تأمین انرژی تجهیزات موجود در رک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این قطعه در بیشتر موارد فلزی بوده و در دو نوع افقی (با ۲ تا ۹ پورت) و عمودی (بین ۲۳ تا ۳۵ پورت) تولید می‌شود.

فن رک

همان‌طور که اشاره کردیم تجهیزات موجود در شبکه و سرور گرمای زیادی تولید می‌کنند؛ بنابراین به منظور ممانعت از آسیب به تجهیزات حیاتی استفاده از فن رک ضروری است. این فن در دو نوع بوشی و بلبرینگی تولید شده و در کنار سیستم کنترل دما قرار دارد.

مدیریت کابل رک

بهم‌ریختگی کابل‌ها در کنار ایجاد ظاهری آشفته باعث می‌شود رسیدگی به تجهیزات موجود در داخل رک هم دشوار شود؛ به همین دلیل همواره استفاده از نگهدارنده‌ی کابل که صرفاً یک یونیت فضا اشغال می‌‌کند توصیه می‌شود.

سینی رک

سینی رک شبکه چیست؟ سینی بخشی از رک است که قطعات و تجهیزات را از یکدیگر جدا کرده و منجر به برقراری نظم در داخل آن می‌شود. سینی‌ها در دو نوع کلی ثابت و متحرک تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لایت پنل رک

این قطعه عمدتاً در مدل‌های ایستاده وجود داشته و نور لازم را برای بررسی و تعمیر تجهیزات فراهم می‌کند.

سخن پایانی

مجموعه‌ی آراد آرپانت برترین ارائه دهنده‌ی خدمات شبکه در سطح شهر تهران است که در ضمن ارائه‌ی خدمات اکتیو شبکه و خدمات پسیو شبکه، با ارائه‌ی مشاوره بهترین نوع شبکه را برای کسب و کار شما مشخص کرده و رک ایستاده یا دیواری مورد نیاز آن را هم نصب می‌کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره با شماره تلفن 02191031749 تماس بگیرید.


سوالات متداول

سوالات متداول درباره رک شبکه را می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید. 

۱. رک شبکه چیست؟

نوعی شاسی فریم فلزی است که بخش‌های سخت‌افزاری مختلف شبکه را در کنار یکدیگر نگه داشته و ضمن سازماندهی منجر به حفظ ایمنی آن‌ها نیز می‌شود.


۲. رک شبکه چه کاربردی دارد؟

استفاده از رک شبکه می‌تواند باعث امنیت بیشتر، کارایی بالاتر و نگهداری آسان‌تر از تجهیزات و سخت‌افزارهای شبکه و سرور شود.


۳. انواع رک شبکه چه نام دارند؟

انواع رک شبکه شامل مدل‌های دیواری، ایستاده، لابراتوار و Outdoor هستند.


۴. مهم‌ترین تفاوت رک دیواری و ایستاده چیست؟

مهم‌ترین و واضح‌ترین تفاوت بین رک دیواری و ایستاده ابعاد آن‌ها است که در رک ایستاده بیشتر است.


۵. متعلقات رک شبکه چیست؟

در، پاور ماژول، سینی، بلانک پنل، فن و لایت پنل از جمله متعلقات رک شبکه هستند.

برای دریافت خدمات مشاوره شبکه با ما تماس بگیرید.
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟