همه چیز در مورد ابزارهای تست سرعت اینترنت شبکه + معرفی 5 ابزار

برای کسب اطلاعاتی جامع و کاربردی در رابطه با ابزارهای برتر تست سرعت اینترنت شبکه، این مطلب را مطالعه نمایید.

5 ابزار تست سرعت اینترنت شبکه


در حال حاضر به دلیل اینترنتی ‌شدن بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها عمده‌ی مردم به دنبال دسترسی به اینترنتی باکیفیت هستند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دخیل در کیفیت اینترنت، سرعت آن است. اگر شما هم به دنبال تست سرعت اینترنت هستید، باید بدانید که روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم؛ پس تا انتها با آراد آرپانت همراه باشید.

انواع تست سرعت اینترنت

پیش از معرفی ابزارهای تست سرعت اینترنت باید نوع تست و سرور خود را مشخص کرده و بعد از آن به سراغ سنجش سرعت بروید. باید بدانید که بررسی سرعت می‌تواند به شکل سریع یا دقیق انجام شود که نتایج حالت دوم دیرتر مشخص خواهند شد.

نکات مهم پیرامون سنجش سرعت اینترنت

سنجش سرعت اینترنت چه نکاتی دارد؟

  • در صورت دانلود فایل‌های گوناگون آن‌ها را متوقف کرده و سایر مرورگرهای باز احتمالی را نیز ببندید تا نتیجه‌ی بهتری حاصل شود.
  • برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است تست سرعت اینترنت را در ساعت مختلفی از شبانه‌روز انجام دهید.
  • صرفاً با یک دستگاه به اینترنت متصل شوید و سایر دستگاه‌های متصل را قطع کنید.
  • در صورت داشتن آنتی‌ویروس یا برنامه‌هایی با قابلیت آپدیت خودکار بهتر است این قابلیت را غیرفعال کنید.
  • پیش از تست سرعت اینترنت شبکه، vpn خود را قطع کنید. (تفاوت vpn و vps)
  • در صورتی که سرعت شبکه و سرور شما زیاد باشد ممکن است سرعت به‌‌دست آمده از سرعت ارتباط اینترنتی فعلی شما بیشتر شود؛ البته در صورت پایین بودن سرعت شبکه و سرور هم نتیجه به‌دست آمده کمتر از سرعت ارتباط اینترنتی تعریف‌شده خواهد بود.
خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

تست سرعت اینترنت چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید پیش از تست سرعت اینترنت در خدمات پشتیبانی شبکه به آن توجه کنیم این است که بعد از اتمام این سنجش به چه اطلاعات و پارارمترهایی دست پیدا می‌کنیم؟ قسمتی از این اطلاعات به شرح زیر هستند:

پینگ

پینگ اینترنت اصطلاحی آشنا برای همه‌ی گیمرها و طرفداران بازی‌های آنلاین بوده و در حقیقت معیاری است که به کمک آن می‌توان فاصله‌ی زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه را اندازه‌گیری کرد. در این حالت سیگنالی به یک کامپیوتر ارسال شده و مدت زمان دریافت پاسخ برحسب میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود؛ چنانچه کامپیوتر دریافت‌کننده در فاصله‌ی دوری قرار گرفته یا اینکه شبکه شلوغ باشد مدت زمان دریافت پاسخ طولانی شده و پینگ افزایش می‌یابد.

برمبنای آمارها حجم پینگ معمولی بین دو مکان در یک شهر، دو شهر و دو قاره باید به ترتیب برابر با کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه، ۳۰ تا ۶۰ میلی‌ثانیه و ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌ثانیه باشد. 

سرعت دانلود

از دیگر پارامترهایی که در تست سرعت شبکه به مقدار آن دست پیدا می‌کنیم سرعت دانلود است که در حقیقت مدت زمان لازم برای بازیابی داده‌ها از سرور تست سرعت و اتصال به سرور ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما را مشخص می‌کند. 

سرعت دانلود که برمبنای مگابیت بر ثانیه (Mbps) مشخص می‌شود معمولاً از پارامتر سرعت آپلود چند برابر بیشتر است.

جیتر

تمامی داده‌ها در اینترنت از قبیل صدا، متن، تصویر، ویدیو و... به شکل بسته در شبکه جابه‌جا می‌شوند. این بسته‌ها با سرعت مشخصی (فریم بر ثانیه) حرکت کرده و بعد از رسیدن به مقصد از حالت بسته خارج شده و به شکل همان داده‌ی اولیه در می‌آیند. هر کدام از این بسته‌ها در مجموع از 3 قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که شامل هدر، بدنه و فوتر است.

در حقیقت قسمت‌های فوق هستند که ترتیب و تقدم بسته‌ها را در مقصد مشخص می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که سرعت انتقال بسته‌ها از حالت ثابت تغییر کرده و کم یا زیاد شود، مقدار جیتر که همان تفاوت زمانی در دریافت دو بسته است هم افزایش می‌یابد. جیتر می‌تواند بر روی تجربه‌ی کاربری تأثیر چشمگیری داشته باشد.

سرعت آپلود

با انجام تست سرعت اینترنت شما می‌توانید از سرعت آپلود هم که همان مدت زمان لازم برای اتصال کاربر به سرور تست سرعت برای ارسال داده‌ها است، مطلع شوید. با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که در آپلود داده‌ها خلاف جهت مسیر دانلود حرکت می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: 

پلن‌های قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

ابزارهای تست سرعت اینترنت شبکه

حال که با پیش‌نیازهای موردنیاز آشنا شدیم به سراغ معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت اینترنت شبکه می‌رویم.

1. M-Lab Internet Speed Test

یکی از رایج‌ترین وب‌سایت‌های موجود برای بررسی سرعت اینترنت M-Lab است که توسط گروهی از دانشمندان و محققان و با حمایت مستقیم گوگل توسعه پیدا کرده است. روند کار با این ابزار چندان پیچیده نیست: کافی است که بعد از ورود به وب‌‌سایت با قوانین آن موافقت کرده و روی دکمه‌ی Begin کلیک کنید تا بعد از چند ثانیه نتایج برای شما نمایش داده شوند.

نکته: این روش صرفاً برای تست سرعت اینترنت پایین‌تر از 700 مگابیت کاربرد داشته و برای اینترنت‌های گیگابایتی پاسخگو نیست.

2. Ookla

یکی از قدرتمندترین و بهترین ابزارهای تست سرعت اینترنت، سایت معروف Ookla Speedtest است که تمامی ویژگی‌های موردنیاز کاربران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. از جمله مزایای استفاده از این سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ساخت حساب کاربری و تغییر تنظیمات
  • دقت بالا در اندازه‌گیری سرعت
  • ذخیره‌ی تاریخچه‌ی تست‌های انجام شده در زمان‌های مختلف
  • دارای نسخه‌ی اپ برای تست در تلفن‌های اندرویدی و iOS
  • سرورهای گسترده در سراسر جهان
  • تشخیص موقعیت جغرافیایی کاربر و اتصال او به یک سرور محلی
  • امکان ‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

3. Speedof.me

یکی از ابزارهای موجود که در کنار تست سرعت اینترنت، پایداری آن را هم مشخص می‌کند Speedof.me است. در زمان بررسی و تست این وب‌سایت اطلاعات لازم در مورد نوسانات سرعت را در زمان دانلود و آپلود نیز به شما نمایش خواهد داد.

از دیگر مزایای این ابزار می‌توان به استفاده‌ی راحت و بدون دردسر از آن بر روی تلفن همراه بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن خاص اشاره کرد. البته باید اشاره کنیم که این وب‌سایت چندان هم بی‌عیب و نقص نیست و امکان تغییر سرور در آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: نشانی آی پی چیست و چطور باید آن را پیدا کرد؟

مشاوره خدمات امنیت شبکه

4. Fast.com

کمپانی نتفلیکس برای اطمینان از سرعت بالای اینترنت کاربرانش به سراغ راه‌اندازی سرویس تست اینترنت خود کرد که محیط کاربری ساده‌ای داشته و استفاده از آن پیچیدگی خاصی ندارد. برای این منظور کافی است که آدرس فوق را در مرورگر خود تایپ کرده تا بعد از ورود سرعت به‌صورت خودکار اندازه‌گیری شود.

از دیگر قابلیت‌های این سرویس می‌توان به امکان اشتراک‌گذاری نتایج در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن مناسب اندروید و iOS اشاره کرد.

5. Bandwidth Place

یکی از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های تست سرعت اینترنت که کار خود را از سال 2002 آغاز کرد،‌ Bandwidth Place برای مدیریت پهنای باند است. از سال 2013 روند بررسی سرعت در این سایت با استفاده از زبان HTML5 انجام می‌شود؛ بنابراین نیازی به دانلود برنامه ندارد.

بعد از انتخاب تست این وب‌سایت به‌صورت خودکار به نزدیک‌ترین سرور متصل شده و امکان انتخاب سرور هم به‌صورت دستی در آن وجود دارد. در آخر باید اشاره کنیم که می‌توانید نتایج به‌دست آمده را هم با سایرین به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: mac address چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

سخن پایانی

ما در این مطلب به معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت اینترنت و نکات مهمی که باید در زمان استفاده از آن‌ها رعایت کنید، پرداختیم. شما می‌توانید با استفاده از وب‌سایت‌های معرفی‌شده از وضعیت و کیفیت اینترنت خود اطلاعات نسبی به‌دست آورده و از صحت ادعای شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت هم مطلع شوید. البته عوامل مختلفی می‌توانند بر سرعت اثر گذاشته و منجر به افت کیفیت آن‌ شوند؛ پس پیش از هر چیز باید به دنبال برطرف‌کردن آن‌ها بروید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان آرادآرپانت تماس بگیرید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟