5 روش ساده برای کاهش هزینه‌های پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه کاهش هزینه‌های پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری، این مطلب را مطالعه نمایید.

کاهش هزینه‌های پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری با ۵ روش ساده


قسمت بزرگی از بودجه فناوری اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به هزینه‌های پشتیبانی شبکه اختصاص داده شده و هرگونه تغییر در این شبکه از قبیل توسعه، افزایش ظرفیت، ارتقا یا خرید دستگاه‌های جدید با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ممکن است هزینه‌های زیادی را برای مجموعه‌ها ایجاد کند. با توجه به این مسئله بیشتر شرکت‌ها به دنبال راهکار‌هایی برای کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه هستند. اگر می‌خواهید با بهترین و کارآمدترین روش‌ها در این زمینه آشنا شوید تا انتها با آراد آرپانت همراه باشید.

منظور از خدمات پشتیبانی شبکه چیست؟

پیش از آشنایی با روش‌های کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه بهتر است با مفهوم کلی این عبارت آشنا شویم. همان‌طور که می‌دانید هر شبکه کامپیوتری متشکل از قسمت‌های مختلفی مانند سرور، روتر، کامپیوتر، فایروال، پرینتر، سوئیچ و... است. به‌کلیه‌ی فعالیت‌هایی که این شبکه را به‌روز، فعال و سازنده نگه می‌دارند، خدمات پشتیبانی شبکه گفته می‌شود که نتیجه‌ی آن تضمین کارایی سیستم‌های رایانه‌ای شما است.

پس با این حساب خدمات پشتیبانی می‌تواند شامل عیب یابی شبکه و نگهداری و طراحی و توسعه به منظور افزایش عملکرد و بهره‌وری باشد که توسط فردی به نام متخصص فناوری اطلاعات انجام می‌شود؛ اما همه‌ی این خدمات در کنار مزایایی که دارند می‌توانند هزینه‌های هنگفتی برای کسب‌وکار شما ایجاد کنند. در نتیجه باید با استفاده از راهکارهای مشخص که در قسمت بعد به آن‌ها می‌پردازیم درصدد کاهش این مبلغ برآمد.

مشاوره تلفنی با کارشناس خدمات شبکه

راهکارهای کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه کامپیوتر

پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که همه‌ی روش‌های شرح داده شده در این بخش ممکن است برای شبکه شما کارایی نداشته باشد؛ بنابراین باید همواره از راهنمایی‌های مشاوران ما در مجموعه‌ی آراد آرپانت بهره ببرید.

راه حل 1: کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه با مجازی‌سازی

مجازی‌سازی در حقیقت استفاده از منابع سخت‌افزاری و سخت‌افزار در یک سیستم به منظور راه‌اندازی و استفاده از بیش از یک سیستم‌عامل به‌صورت همزمان است. این روش در انواع سیستم‌عامل‌های رایج پشتیبانی شده و می‌تواند نقش مؤثری در کاهش هزینه های پشتیبانی و پیاده‌سازی شبکه ایفا کند. اما چطور؟

یکی از مشکلات اساسی شبکه‌ها و سازمان‌های بزرگ سرور آن‎ها است که می‌تواند در طول زمان هزینه‌های هنگفتی مانند هزینه‌های برق مورداستفاده، کاربرد تجهیزات خنک‌کننده، محل قرارگیری سرور، هزینه‌های مرتبط با سخت‌افزار و کارشناسانی که وظیفه‌ی مراقبت و نگهداری از این محل را برعهده دارند، به مجموعه وارد کند. 

با توجه به مسئله‌ی فوق اهمیت مجازی سازی شبکه و سرور که امکان راه‌اندازی چند ماشین و سرور مجازی را روی یک سرور فراهم می‌کند، مشخص می‌شود.

مزیت مجازی‌سازی برای کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه

مجازی‌سازی در کنار کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه مزایای گوناگون زیر را نیز به‌دنبال خواهد داشت:

  • کاهش هزینه‌های مرتبط به زیرساخت فیزیکی
  • افزایش امنیت
  • استفاده صحیح و بهینه از منابع سخت‌افزاری موجود
  • به‌روزرسانی بدون دردسر
  • مستقل بودن ماشین مجازی از منابع سخت‌افزاری و نرم افزاری (مثلا برای استفاده از نرم افزار جیرا و کانفلوئنس و بیت باکت)
مشاوره خدمات دواپس

راه حل 2: استفاده از قطعات با مصرف انرژی پایین

در یک شبکه کامپیوتری تمامی اجزای موجود از قبیل سوییچ‌ها، سرورها، پرینترها، سنسورها، تجهیزات مرتبط با ذخیره‌سازی و... به‌صورت شبانه‌روزی مشغول کار و مصرف انرژی هستند. همان‌طور که مشخص است قسمت بزرگی از هزینه‌های موجود به مصرف انرژی شبکه اختصاص داده می‌شود؛ با این حساب راه‌حل چیست؟

کارشناسان باید تا جای ممکن از دستگاه‌هایی با مصرف انرژی پایین یا کارآمد استفاده کنند. برای مثال تعدادی از روترها و سوئیچ‌ها مجهز به قابلیتی هستند که انرژی درگاه‌های بدون استفاده را قطع کرده و در صورت غیرفعال بودن شبکه به حالت انتظار در می‌آیند.

راه حل 3: خودکارسازی (اتوماسیون) افزایش یا کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه؟

یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه اتوماسیون یا خودکارسازی است که به استفاده از نرم‌افزار برای خودکار کردن و مدیریت شبکه و امنیت آن اشاره دارد. انجام این کار منجر به بهبود کارایی و عملکرد شبکه خواهد شد.

در حال حاضر بیشتر تغییرات شبکه‌ها به شکل دستی انجام می‌شود که به‌ نوبه‌ی خود می‌تواند هزینه‌های زیادی را به‌دنبال داشته باشند و منجر به بروز خطاهای پیکربندی شود. نتیجه‌ی نهایی این خطاهای پیکربندی، عدم سازگاری در شبکه است. با استفاده از خودکارسازی یا اتوماسیون احتمال بروز این مشکل به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

مزیت اتوماسیون در کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه

در کنار موارد شرح داده شده در قسمت قبل مجموع مزایای اتوماسیون به شرح زیر هستند:

  • رشد و گستردگی راحت‌تر سازمان‌ها و شرکت‌ها
  • خودکارسازی فرایندهای گوناگون مانند عیب‌یابی شبکه، کنترل ترافیک، بررسی وضعیت تجهیزات، ایجاد تغییر در پیکربندی شبکه و...
  • یکپارچگی و نظم سازمان‌ها
  • امکان خاموش‌کردن دستگاه‌های IP تلفنی، دوربین‌های داخل شرکت و سایر تجهیزات غیرضروری در شب
  • امکان مدیریت تجهیزات شبکه از راه دور

دریافت تعرفه خدمات پشتیبانی شبکه

راه حل 4: کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه با توجه به شبکه بی‌سیم

 انعطاف‌پذیری فوق‌العاده شبکه‌های بی‌سیم می‌تواند به میزان قابل توجهی بهره‌وری و راندمان را افزایش دهد. در حقیقت می‌توان مزیت شبکه‌های بی‌سیم را به شکل زیر خلاصه کرد:

  • کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه
  • افزایش ظرفیت دستگاه‌های موجود در شبکه
  • مدیریت بهتر ترافیک در نقاط حساس
  • کاهش نیروی انسانی، کابل‌کشی، اکسس‌پوینت، سوییچ و...
  • راه‌اندازی سریع و بدون دردسر

کارشناسان توصیه می‌کنند که سازمان‌های بزرگ برای مدیریت دفاتر و شعبات کوچک و موقتی که دارند از این شبکه استفاده کنند چرا که می‌توان به‌راحتی آن را جابه‌جا و راه‌اندازی کرد. به‌علاوه معمولاً در اتاق‌های کنفرانس و جلسه هم از این سیستم استفاده می‌شود چرا که به کابل کمتری نیاز داشته و می‌تواند مجموع هزینه‌ها را تا سقف مشخصی کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: هزینه خدمات دواپس برای یک شرکت کوچک و متوسط چقدر است؟


مزیت شبکه‌های بی‌سیم جدید 

همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از شبکه بی‌سیم می‌تواند هزینه های پشتیبانی شبکه کامپیوتری را کاهش دهد؛ البته شبکه‌های جدید مبتنی بر استانداردهای 802.11ac و 802.11ax مزیت‌های دیگری نیز دارند که به شرح زیر است:

  • ‌بهره‌مندی از ابزارها و قابلیت‌های نرم‌افزاری گوناگون به منظور مدیریت و کنترل ترافیک دستگاه‌ها
  • امکان دسترسی به سرعت‌های بالای چند گیگابایتی
  • وجود سوییچ‌های گیگابایتی با درگاه‌های زیاد

راه حل 5: کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه با نظارت و مانیتورینگ همیشگی

نظارت دائمی و مستمر بر یک شبکه‌ی کامپیوتری که به منظور شناسایی نواقص احتمالی و اطمینان از عملکرد صحیح همه‌ی بخش‌ها انجام می‌شود، مانیتورینگ نام دارد. در این فرآیند نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه اجزای مختلف شبکه و عملکرد هر یک از آن‌ها را به دقت بررسی کرده و در صورت بروز هرگونه اخلال یا نقص، مشکل را به مدیر شبکه اطلاع می‌دهد.

امروزه با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان وضعیت شبکه را به‌صورت دقیق بررسی کرده و از کارایی ابزارهای موجود نیز اطمینان حاصل کرد.

مزیت و نقش مانیتورینگ در کاهش هزینه پشتیبانی از شبکه

همان‌طور که اشاره کردیم مانیتورینگ شبکه می‌تواند در زمینه‌ی شناسایی نواقص بسیار کمک‌کننده باشد، سایر مزایای این فرآیند شامل موارد زیر است:

  • به‌صفر رساندن دان‌تایم شبکه
  • ارتقای امنیت و بهبود آن
  • کاهش هزینه‌ها
  • افزایش بازده و کارایی شبکه
  • سرعت‌بخشیدن به روند عیب‌یابی

چرا آراد آرپانت؟

برون‌سپاری پشتیبانی شبکه به مجموعه آراد آرپانت ضمن کاهش هزینه‌های شما بدون هیچ‌گونه افت کیفیت، منجر به افزایش سرعت برطرف‌کردن مشکلات، زمان پاسخگویی و کیفیت سرویس‌دهی نیز می‌شود. کارشناسان ما به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه در کنار شما امنیت شبکه شما را تضمین خواهند کرد.

سخن آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید پشتیبانی شبکه فرآیند بسیار مهمی است که می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای سازمان و شرکت شما به‌دنبال داشته باشد. البته همواره می‌توان با برون‌سپاری خدمات به مجموعه‌ی قدرتمندی همچون آراد آرپانت از کاهش هزینه های پشتیبانی شبکه و عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره خدمات پشتیبانی شبکه در مورد پلن‌های متفاوت خدمات دواپس و خدمات امنیت شبکه، قیمت و خدمات هر بسته از طریق شماره تلفن ۹۱۰۳۱۷۴۹-۰۲۱ با کارشناسان خدمات پشتیبان شبکه آراد آرپانت تماس بگیرید.

برای امنیت شبکه خود با ما تماس بگیرید
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟