Bitbucket چیست؟ با مزایا و معایب Bitbucket آشنا شوید

بیت باکت سیستمی است که امکان مدیریت مخازن کدها را در اختیار توسعه‌دهندگان یک تیم قرار می‌دهد.

bitbucket چیست و چه کاربردی دارد؟

مجموعه‌ی بیت باکت در سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را به‌عنوان استارتاپ حوزه‌ی هاستینگ آغاز کرد. بعد از آن در سال ۲۰۱۰ با خرید این مجموعه توسط شرکت نرم‌افزاری Atlassian مشخصات مختلفی مثل پشتیبانی از مخزن گیت نیز به آن اضافه شد. پس در حقیقت بیت باکت سیستمی است که امکان مدیریت مخازن کدها را در اختیار توسعه‌دهندگان یک تیم قرار می‌دهد. اگر به دنبال پاسخ جامعی برای پرسش (bitbucket چیست؟) هستید و می‌خواهید با سایر کاربردهای این سیستم به‌صورت دقیق آشنا شوید، مطالعه‌ی این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

bitbucket چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، بیت باکت نوعی سیستم مدیریت مخزن Git است که تیم‌های حرفه‌ای به کمک آن قادر به کنترل چرخه‌ی کلی توسعه‌ی نرم‌افزار و مدیریت مخازن کدها در Git هستند.

Bitbucket قسمتی از خانواده‌ی نرم‌افزارهای کاربردی Atlassian است که ضمن ارائه‌ی رابط کاربری جذاب، امکان بهره‌مندی از سایر ابزارهای این مجموعه یعنی نرم افزار کانفلوئنس، جیرا و... را نیز برای به حداکثر رساندن توانایی‌های تیم‌های حرفه‌ای فراهم کرده است. 

جالب است بدانید که برای استقرار این سیستم و بهره‌مندی از امکانات آن 3 گزینه‌ی مختلف پیش روی شما قرار دارد که برای آشنایی با آن‌ها باید قسمت بعد را مطالعه کنید:

فضای ابری بیت باکت

bitbucket cloud چیست؟ فضای ابری بیت باکت بر روی سرورهای شرکت Atlassian قرار گرفته و با استفاده از URL فعال می‌شود. پایپ لاین‌های موجود در این فضا به کاربر اجازه می‌دهند تا فرایند توسعه، تست و اجرا را به‌سرعت انجام دهد.

سرور بیت باکت

منظور از bitbucket server چیست؟ سرور بیت باکت به‌صورت مستقیم در محل نصب شده و در دسترس کاربر قرار می‌گیرد؛ اما برخلاف حالت قبلی از تست داخلی و توسعه پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین به میزان فراوانی به Bamboo (نوعی نرم‌افزار) وابسته است.

دیتاسنتر بیت باکت

مشابه سرور بیت باکت است با این تفاوت که روی سرورهای متعددی در یک خوشه قرار می‌گیرد. مزایای bitbucket datacenter چیست؟ وجود چند سرور در حال اجرا باعث افزایش میزان تحمل داده‌های سنگین در مقایسه یا یک سرور واحد می‌شود.

به‌علاوه به دلیل وجود خوشه‌های متعدد اگر یکی از آن‌ها کند شود، سایر نودها حجم کاری خود را با سرورهای موجود به اشتراک گذاشته و تمامی درخواست‌ها بدون مشکل انجام می‌شوند. از جمله‌ی آخرین مزایای دیتاسنتر می‌توانیم به Smart Mirroring اشاره کنیم.

با وجود این قابلیت، سرعت شبیه‌سازی Git برای تیم‌های جداگانه‌ای که بر روی مخازن بزرگ کار می‌کنند، به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

کاربرد bitcucket

یکی از پرسش‌هایی که در خدمات پشتیبانی شبکه و خدمات دواپس، ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که (کاربرد bitbucket چیست؟) در پاسخ به این سؤال باید اشاره کنیم که این سیستم کاربردهای گسترده‌ای دارد که تعدادی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • کنترل دسترسی
  • درخواست واکشی اطلاعات
  • مدیریت گردش کار
  • ردیابی روند کلی توسعه به دلیل ادغام با جیرا

روش استفاده از bitbucket چیست؟

یکی از پرسش‌های مطرح این است (نحوه‌ی استفاده از bitbucket چیست؟) برای اطلاع از این مسئله مطالعه‌ی این بخش را از دست ندهید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای آغاز به کار سیستم کنترل نسخه در بیت باکت باید در قدم اول یک پروژه ایجاد کنیم. برای این منظور وارد برنامه شده و در تب Project روی گزینه‌ی create Project کلیک کنید.
  2. روش ایجاد مخزن در bitbucket چیست؟ برای این کار باید روی علامت + کلیک کنید.
  3. بعد از ساخت مخزن جدید به‌منظور شبیه‌سازی مخزن Git به ماشین محلی 
برای شبیه سازی مخزن، باید از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنید:

  • در مخزن روی دکمه‌ی clone کلیک کنید.
  • دستور clone را کپی کرده و مقصد موردنظر خود را برای شبیه‌سازی مخزن انتخاب کنید.
  • بعد از آن باید به سراغ ساخت انشعاب یا زیر مجموعه برویم. برای این کار روی دکمه‌ی branches کلیک کرده و با یک انشعاب فعال به نام Master مواجه می‌شویم. بعد از آن بر روی Create branch در گوشه‌ی سمت راست کلیک کنید.
  • برحسب نیاز پروژه می‌توانید تغییراتی را در زیرمجموعه ایجاد کنید.

دریافت تعرفه خدمات دواپس

مشخصات بیت باکت

بعد از رسیدن به یک پاسخ کلی در مورد پرسش (bitbucket چیست؟) بهتر است به سراغ بررسی مشخصات این سیستم برویم که شامل موارد زیر هستند:

  • وجود گزینه‌های متعدد از قبیل خطوط تحویل مداوم، خدمات واکشی به‌منظور بررسی نظرات و کدها، پایپ لاین‌ها، فرایند تأیید دومرحله‌ای، لیست سفید IP و... که مدیریت کدها و نظرات را آسان‌تر می‌کند.
  • امکان نصب آن در بیشتر سیستم‌عامل‌ها از قبیل مک، ویندوز و اندروید وجود دارد.
  • فراهم‌کردن سرویس‌های ذخیره‌سازی فایل‌های بزرگ Git، ردیابی مشکلات، ویکی‌ها، ادغام‌ها و افزونه‌ها
  • مشخصه‌ی نظارت هوشمند توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا فایل‌های کد یا قسمت‌هایی از آن را تعویض کرده و از سرورهای شخص ثالثی که به زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی متکی هستند، استفاده کنند.
  • امکان یکپارچه‌سازی آن با ترلو و جیرا وجود دارد.
  • به دلیل دسترسی به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کنترل نسخه، کارکردن با آن راحت‌تر است.
  • در SOC تایپ 2 به همراه تمامی ابزارهای یکپارچه امنیتی در دسترس است.
  • URL وب‌سایت‌های استاتیکی که روی سرورهای bitbucket میزبانی می‌شوند به شکل io.domain.in است.

مزایا و معایب bitbucket چیست؟

باتوجه‌به مجموعه‌ی موارد گفته شده می‌توان مزایا و معایب این سیستم را به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

مهم‌ترین مزایای bitbucket چیست؟

  • استفاده از این سیستم برای تیم‌های کوچک و سیستم‌های مدیریت جستجوی قوی رایگان است.
  • واکشی مخازن توسط بیت باکت انجام شده و استفاده از آن برای استادان و دانشجویان نیز رایگان است.
  • مهم‌ترین مزیت bitbucket چیست؟ یکی از مهم‌ترین مزایای این نرم‌افزار امکان اجرای آن بر روی پلتفرم‌های مختلف است.
  • ابزار ردیابی قوی در بیت باکت با استفاده از ابزار یکپارچه‌ی جیرا توسعه‌یافته است.
  • دسترسی به مخازن خصوصی و عمومی در بیت باکت به‌هیچ‌عنوان پیچیده نیست و به‌سادگی انجام می‌شود.
  • عملکرد bitbucket مبتنی بر مکانیسم مدیریت کد منبع است.
  • از دیگر مزایای بیت باکت می‌توانیم به یکپارچگی آن با سایر ابزارهای خدمات دواپس مثل جیرا، Jenkins و... اشاره کنیم.
  • با استفاده از این ابزار قدرتمند می‌توانید انطباق کدها را به‌راحتی مدیریت کرده و امنیت آن‌ها را نیز حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: دواپس DevOps چیست و استفاده از آن، چه مزایایی دارد؟

معایب bitbucket چیست؟

در کنار تمامی مزایای ذکر شده در بالا باید اشاره کنیم که استفاده از بیت باکت چند عیب مشخص دارد که برای اطلاع از آن‌ها می‌توانید موارد زیر را مطالعه کنید:

  • مهم‌ترین عیب bitbucket چیست؟ استفاده از آن صرفاً برای پنج نفر از افراد تیم قابل تمدید است و در صورت افزایش تعداد افراد باید مبلغ مشخصی به تعداد هرکدام از آن‌ها پرداخت کنید.
  • درصورتی‌که فرایندها بسیار سنگین باشند، ثبات و بهره‌وری این برنامه به میزان مشخصی کاهش می‌یابد.
  • استقرار مخزن راه‌اندازی با استفاده از برنامه‌های خارجی انجام می‌شود.
  • فعال‌سازی برنامه‌های شخص ثالث سازگار با بیت باکت چندان آسان نیست.

بهترین جایگزین‌ها برای بیت باکت

مطالعه‌ی معایب بالا ممکن است باعث شکل‌گیری این پرسش در ذهن شما شود: (بهترین جایگزین برای bitbucket چیست؟) برای دسترسی به مشخصاتی مشابه این سیستم مدیریتی می‌توانید از یکی از موارد زیر استفاده کنید:

بیشتر بخوانید: انواع پروتکل های ارتباطی شبکه و کاربرد آن ها

دریافت تعرفه خدمات دواپس

سخن آخر

با مطالعه‌ی این مطلب توانستیم به پاسخی جامع در مورد پرسش (bitbucket چیست؟) دست پیدا کنیم و متوجه شدیم که با استفاده از این سیستم می‌توان فرآیند پیشبرد پروژه‌های گوناگون برنامه‌نویسی و توسعه را به راحتی پیگیری و مدیریت کرد. البته در کنار مزایای گوناگون بیت باکت باید به معایب آن نیز توجه کرده و با توجه به کاربردهای موردنظر خود مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرد. شما می‌توانید پرسش‌های خود را در زمینه‌ی سایر کاربردهای این نرم‌افزار فوق‌العاده با آراد آرپانت در میان بگذارید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟