GitLab و GitHub چیست؟

برنامه‌نویسان با استفاده از گیت قادر هستند تغییرات را به‌صورت آنلاین در پروژه اعمال کرده و سوابق تغییرات را نیز به‌راحتی مشاهده کنند. علاوه بر این موارد، امکان کارکردن به‌صورت هم‌زمان و گروهی نیز بر روی پروژه‌های گوناگون وجود دارد.

GitLab چیست؟ آشنایی با GitHub و GitLab

پیشبرد پروژه‌های برنامه‌نویسی در سطح گسترده و بزرگ به همکاری تیم‌های ماهری از توسعه‌دهندگان نیازمند است. درگذشته به دلیل محدودیت‌های موجود برنامه‌نویس‌ها به‌صورت نوبتی بر روی یک پروژه کار می‌کردند که به‌خودی‌خود روند پیشرفت پروژه را با کندی مواجه می‌کرد. به همین دلیل در سال 2011 از پروژه‌ای به نام GitLab رونمایی شد که به برنامه‌نویسان در سازمان‌دهی فایل‌های گوناگون پروژه کمک می‌کرد. اگر می‌خواهید بدانید که GitLab چیست و چه کاربردهایی دارد، مطالعه‌ی این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

Git چیست؟

پیش از پاسخ‌دادن به پرسش GitLab چیست؟ بهتر است با مفهوم گیت آشنا شویم. گیت نوعی سرویس منبع‌باز است که اولین‌بار در سال 2005 توسط فردی به نام لینوس توروالدز، خالق هسته‌ی سیستم‌عامل لینوکس (خدمات لینوکس)، توسعه یافت. امکانات گسترده‌ی گیت، این سرویس را به پرکاربردترین سیستم کنترل نسخه حال حاضر در جهان تبدیل کرده است.

برنامه‌نویسان با استفاده از گیت قادر هستند تغییرات را به‌صورت آنلاین در پروژه اعمال کرده و سوابق تغییرات را نیز به‌راحتی مشاهده کنند. علاوه بر این موارد، امکان کارکردن به‌صورت هم‌زمان و گروهی نیز بر روی پروژه‌های گوناگون وجود دارد.

GitLab چیست؟

بعد از آشنایی کلی با گیت، به سراغ بررسی مفهوم گیت لب می‌رویم. GitLab چیست؟ گیت لب نوعی مخزن گیت مبتنی بر وب است که امکان برنامه‌ریزی، کدزنی، تست، اجرا و نظارت بر تغییرات را در یک مکان مشخص در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

این سیستم اولین‌بار در سال 2011 منتشر شد و از آن زمان تاکنون در تاریخ بیست و دوم هر ماه به‌روزرسانی می‌شود. از جمله امکانات GitLab می‌توان به فراهم‌کردن مخازن باز، مخازن خصوصی رایگان، پیگیری مشکلات و بررسی ویکی‌ها اشاره کرد. با وجود این قابلیت‌ها افراد تیم می‌توانند به‌سادگی در بخش‌های مختلف از برنامه‌ریزی تا راه‌اندازی و نظارت با یکدیگر همکاری کنند.

کاربرد GitLab چیست؟

باتوجه‌به توضیحات قسمت قبل می‌توان نتیجه گرفت که گیت لب کاربردهای گوناگونی دارد که تعدادی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • ساخت یک پروژه جدید
  • ساخت قطعات کد
  • واکشی کدهای پروژه
  • نظر دادن
  • ارسال درخواست ادغام جدید
  • نوشتن ویکی
  • اضافه‌کردن تگ‌ها
  • دانلود پروژه
  • اضافه‌کردن اعضای جدید و...

خدمات پشتیبانی ایمیل با آراد آرپانت

مشخصات و ویژگی‌های گیت لب

پیش از پرداختن به مزایا و معایب استفاده از این سرویس بهتر است که با مهم‌ترین مشخصات و ویژگی‌های آن آشنا شوید:

  1. برنامه‌ریزی
  2. کدزنی
  3. تأیید (Verification)
  4. امنیت
  5. انتشار نرم‌افزار
  6. نظارت
  7. پیکربندی
  8. عملکرد تجاری
  9. هاستینگ و نصب
  10. قیمت

منظور از مشخصه‌ی برنامه‌ریزی در GitLab چیست؟ در گیت لب ابزارهای برنامه‌ریزی متعددی به‌منظور هماهنگی تیم شما در نظر گرفته شده است؛ در نتیجه شما با استفاده از آن‌ها قادر هستید زمان موجود را به‌خوبی مدیریت کرده و پیشرفت پروژه خود را نیز به‌دقت پیگیری کنید.

ابزارهای branching گیت لب امکان ساخت، مشاهده و مدیریت داده و کدهای پروژه را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ بنابراین با استفاده از آن می‌توانید ضمن برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی، پیشبرد مراحل گوناگون پروژه را پیگیری کرده و از عملکرد صحیح تمامی افراد تیم خود نیز اطمینان حاصل کنید.

منظور از تأیید در GitLab چیست؟ 

با استفاده از امکانات موجود در این سیستم می‌توانید انواع مختلفی از تست‌ها را اجرا کرده و کیفیت کدهای خود را تأیید کنید.

در دنیای حال حاضر، امنیت یکی از مهم‌ترین مواردی است که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان باید در اپلیکیشن‌های مختلف به آن توجه کنند. باتوجه‌به این مسئله، گیت لب تست‌های امنیتی (خدمات امنیت شبکه) مختلفی از قبیل DAST، SAST، اسکن وابستگی و کانتینر و... را در اختیار تیم‌ها قرار داده و امکان ساخت برنامه‌های ایمن را فراهم می‌کند.

مفهوم انتشار نرم‌افزار در GitLab چیست؟ تیم شما با استفاده از گیت لب می‌تواند انتشار اپلیکیشن‌های مختلف را مشاهده کرده و خودکار کند؛ با این کار چرخه‌ی تحویل به میزان چشمگیری کوتاه شده و فرایندها نیز ساده‌تر می‌شوند.

مدیر پروژه با استفاده از قابلیت‌های فراوان گیت لب می‌تواند از بروز مشکلات نرم‌افزاری جلوگیری کرده و اپلیکیشن را با اطمینان کامل از عملکرد صحیح همه‌ی قسمت‌ها منتشر کند.

عملکرد پیکربندی در GitLab چیست؟ 

گیت لب به دلیل یکپارچگی قدرتمند با Kubernetes قابلیت پیکربندی اپلیکیشن‌ها و زیرساخت‌های گوناگون را به‌سادگی برای شما فراهم می‌کند.

شما با استفاده از گیت لب می‌توانید نحوه‌ی عملکرد کسب‌وکار خود را تحلیل کنید. به‌علاوه امکان مدیریت و بهبود عملکرد تیم و چرخه‌ی تحویل نرم‌افزار با استفاده از معیارهای گوناگون ساده‌سازی فرایندها و افزایش دفعات انتشار نرم‌افزار که در این سرویس موجود است، وجود دارد.

به دلیل منبع‌باز بودن گیت لب بسیاری از برنامه‌نویسان ترجیح می‌دهند که آن را روی لینوکس نصب کنند. البته امکان نصب این سرویس روی ویندوز هم وجود دارد؛ اما محدودیت‌های مشخصی را روی این سیستم‌عامل از خود نشان می‌دهد که برای برطرف‌کردن آن می‌توانید از GitLab Runner استفاده کنید. آراد آرپانت برای خدمات لینوکس می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

بعد از نصب گیت لب، ساخت حساب کاربردی و ورود به سیستم با گزینه‌های مختلفی اعم از ساخت یک پروژه یا گروه مواجه می‌شوید. به‌علاوه می‌توانید به‌سراغ پروژه‌های عمومی مرتبط با کار خود در این برنامه بروید و مشکلات موجود را برطرف کنید.

  • رایگان: در طرح رایگان 5 گیگابایت حافظه، 10 گیگابایت انتقال در ماه، 400 دقیقه CI/CD در ماه و امکان استفاده توسط پنج کاربر در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  • پریمیوم: در طرح پریمیوم تمامی مشخصات طرح رایگان به‌علاوه‌ی بررسی سریع‌تر کد، برنامه‌ریزی سازمانی، کنترل انتشار، CI/CD پیشرفته، 10 هزار دقیقه CI/CD در هر ماه و پشتیبانی اضافی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
  • نهایی: در این طرح تمامی موارد طرح پریمیوم به‌اضافه‌ی تست امنیتی پیشرفته، مدیریت آسیب‌پذیری، پایپ لاین‌های انطباق، مدیریت پورتفولیو، 50 هزار دقیقه CI/CD در هر ماه، پشتیبانی و کاربران مهمان رایگان در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: امنیت در لینوکس بیشتر است یا ویندوز؟

مزایای گیت لب

مزایای استفاده از GitLab چیست؟ این سرویس قدرتمند مزایای مختلفی دارد که می‌توانیم آن‌ها را به‌صورت زیر خلاصه کنیم:

  • مدیریت برتر نسخه‌های کد در گیت لب امکان ردیابی آسان تغییرات، مدیریت بخش‌های مختلف و ادغام آن‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
  • موارد فوق منجر به حفظ ثبات و اطمینان کد شده و میزان تلاش و زمان موردنیاز برای پروژه را کاهش می‌دهند.
  • مهم‌ترین مزیت GitLab چیست؟ یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم مشخصه‌های مدیریتی قوی از قبیل ردیابی مشکلات،‌ ترسیم تابلو کانبان (نوعی تابلو تصویری) و... است.
  • از دیگر مزایای گیت لب می‌توان به مشخصات بررسی کد اشاره کرد که منجر به همکاری کارآمد و ارسال بازخورد در بین افراد یک تیم می‌شود.
  • به دلیل منبع‌باز بودن گیت لب برنامه‌نویسان می‌توانند مشخصات دلخواه را در آن ایجاد کرده و نسخه‌ی سفارشی مورد‌نظر خود را از این سرویس بسازند.

معایب گیت لب

معایب استفاده از GitLab چیست؟ در کنار مزایای بی‌شماری که در قسمت‌های قبل گفته شد، استفاده از این سیستم می‌تواند معایب زیر را نیز به دنبال داشته باشد:

  • رابط کاربری گیت لب می‌تواند برای افراد مبتدی و کاربران جدید تا حد زیادی گیج‌کننده باشد.
  • مهم‌ترین عیب GitLab چیست؟ شاید بتوان گفت مهم‌ترین عیب این سیستم اختلال در عملکرد آن است که گاهی اوقات در زمان برخورد با مخازن بزرگ یا حجم کاری سنگین CI/CD بروز می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه آن چیزهایی که باید درباره هاست ایمیل بدانید

خدمات ایمیل هاستینگ با آراد آرپانت

سخن آخر

شما با مطالعه‌ی این مطلب بلاگ آراد آرپانت می‌توانید به پاسخ جامعی در مورد سؤال (GitLab چیست؟) و مشخصات اصلی این سیستم دست پیدا کنید. ابزارهای گوناگون موجود در این مخزن مبتنی بر وب، ضمن فراهم‌کردن بستری برای ذخیره‌ی پروژه، راندمان کاری تیم شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و منجر به صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی شما خواهند شد. همراهان عزیز می‌توانند پرسش‌های خود در مورد کاربردهای گیت لب را با ما و کارشناسان خدمات پشتیبانی شبکه در میان بگذارند.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟