همه چیز درباره خدمات DevOps

تعریف دواپس DevOps و وظایف دواپس کار را در اینجا بخوانید.

دواپس DevOps چیست و استفاده از آن، چه مزایایی دارد؟

اولین چیزی که در پاسخ به سوال دواپس چیست باید بیان شود، این است که دواپس (DevOps) ترکیبی از ابزارها، روش‌ها و فلسفه‌های فرهنگی است. متدولوژی devops به سازمان‌ها کمک می‌کند برنامه‌ها و خدمات خود را با سرعت بیشتری نسبت به زمانی که از زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای سنتی استفاده می‌کردند، ارائه دهند. این افزایش سرعت سبب شده تا سازمان‌ها بهتر بتوانند به مشتریان رسیدگی کنند و به رقابت بپردازند.

دواپس چیست؟

در مقاله دواپس چیست، ابتدا می‌خواهیم بگوییم دواپس کیست. برای پاسخ به این سوال ابتدا تاریخچه مختصری را در مورد توسعه سرویس‌های مبتنی بر وب بیان می‌کنیم. در گذشته برای توسعه این سرویس‌ها، وب‌سایتی توسط برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده، آماده‌سازی و انتشار می‌یافت. این فرایند در سرور اصلی انجام می‌شد و بر عهده برنامه‌نویس بود. برنامه‌نویس اطلاعات کافی از امنیت، قابل‌اعتماد بودن و میزان آپتیمایز سرویس نداشت و فقط آن را نصب می‌کرد. با گذشت زمان شرکت‌هایی روی کار آمدند تا وظایف مهندسان را تفکیک کنند.

پس از آن، عملیات انجام امور شبکه و امنیت از توسعه‌دهندگان گرفته شد و مهندسان شبکه این وظیفه را بر عهده گرفتند. پس از مدتی بر خلاف انتظار، مشکلات برطرف نشدند؛ چراکه مهندس شبکه در شرکت‌ها وظیفه ایجاد سرور مجازی را داشتند و برنامه‌نویس باید فرایند توسعه‌ی سرویس‌ها را انجام می‌داد. در نهایت تصمیم بر این شد که تمرکز برنامه‌نویسان روی برنامه‌نویسی و تمرکز مهندسان شبکه بر شبکه و زیرساخت‌ها معطوف شود. در این راستا سمت جدیدی به نام دواپس به وجود آمد. دواپس ترکیبی از دو کلمه development و operation (عملیاتی) است. طبق مواردی که گفته شد، مهندس شبکه همان operation محسوب می‌شود.

حال به پاسخ سوال اصلی برسیم. دواپس بین برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده و مهندس شبکه ارتباط برقرار می‎کند و از اینکه برنامه‌های نوشته شده به مرحله عملیات بروند، برنامه‌نویس را مطمئن می‌کند. به عبارت دیگر دواپس وظیفه‌ عملیاتی‌کردن سرویس را از Developer می‌گیرد. همچنین به مهندس شبکه کمک می‌کند که تمرکزش را فقط بر کار خود بگذارد. دواپس مهندسی است که بین دو لایه زیرساخت و Application فعالیت دارد.

مفهوم دواپس چیست؟

سوال دواپس چیست نیز دومین سوالی است که در این مقاله devops باید به آن پاسخ دهیم. همان‌طور که گفته شد فعالیت دواپس بین دو لایه زیرساخت و Application اتفاق می‌افتد. وظیفه دواپس تضمین Up time بودن، مقیاس‌پذیر بودن، قابل‌اطمینان بودن و امنیت سرویس است. 

کار دواپس این است که نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی شده را به مرحله‌ی عملیاتی انتقال دهد. دواپس به Set up کردن وب‌سروری می‌پردازد تا کد‌ها بر وب‌سرور اجرا شوند. همچنین در صورت داشتن Database برای سرویس، دواپس باید به راه‌اندازی high available Database برای آن اقدام کند. High available یعنی داشتن سرورهای Redundant به‌جای یک نود.

مقیاس‌پذیری یک سرویس یعنی زمانی که ترافیک یا حجم درخواست بیشتر از حد مشخصی شود، سرویس‌های بیشتری پاسخگو باشند.

امنیت سرویس نیز مورد دیگری است که اهمیت دارد. دواپس باید در زمان رخ‌دادن Attack، با استفاده از CDN (content Delivery network) جلوی بسته‌شدن پورت‌های اضافی را بگیرد. از وظایف دواپس می‌توان به جداکردن لایه‌های Private از لایه‌های Public، قطع اتصال اینترنت در صورت عدم نیاز، نصب آخرین ورژن آنتی‌ویروس و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

Reliable بودن یعنی باید دواپس به مدیریت فرآیند Backup restore بپردازد و مکانیزم مشخص و ایده مشخصی برای log management داشته باشد. تمام فرآیندهای Reliable بودن، امنیت، مقیاس‌پذیری و High available بودن از لایه زیرساخت بالاتر و از لایه اپلیکیشن پایین‌تر هستند.

خدمات دواپس با آراد آرپانت

نحوه انجام فرآیند دواپس چیست؟

در خدمات دواپس تیم‌های تحقیق و توسعه (R&D) و عملیات همگام باهم کار می‌کنند. همچنین مهندسان به شکل یک تیم واحد در تمام مراحل عملیات، تست محصول، تحقیق و توسعه و غیره همکاری لازم را باهم دارند. در نهایت نیز باید مهارت‌های خود را بیشتر کنند.

تیم‌‎های تضمین کیفیت و امنیت در بعضی از رویکردهای DevOps ممکن است با تیم‌های تحقیق، توسعه و عملیات به‌صورت نزدیک‌تری همکاری کنند. اگر بر مفهوم امنیت در تیم تمرکز شود، این رویکرد DevSecOps نامیده می‌شود. 

در این تیم‌ها برای اتوماتیک کردن فرآیندهای زمان‌بر و وابسته به اشخاص، از روش‌ها و ابزارهایی بهره می‌برند. تکنولوژی‌های جدیدی برای توسعه سریع و قابل اعتماد برنامه‌ها شامل ابزارهایی همچون Unified CI/CD Projects، Deployment Automation، Build and test code و Software Release Workflow هستند.

مزایای دواپس چیست؟

در این قسمت از مقاله دواپس چیست، قصد داریم مزایای دواپس را بررسی کنیم.

1- سرعت

زمانی که سرعت انجام فرآیندها بالا رود، سازگاری با تغییرات بازارهای رقابتی، نوآوری و رشد نیز موثرتر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود و این مورد یکی از مزایای رویکرد دواپس برای تیم‌های تحقیق و توسعه و عملیات به شمار می‌آید.

2- توسعه محصول و تحویل سریع‌تر آن

در صورت بهره‌گیری از رویکرد دواپس، بهبود محصول و نوآوری سریع‌تر انجام می‌شود. زمانی که نسخه‌های برنامه با سرعت بیشتری توسعه و انتشار یابد، باگ‌ها و مشکلات احتمالی زودتر رفع می‌شود، شناسایی نیاز کاربران انجام شده و مزیت‌های سازمان در بازار رقابتی افزایش می‌یابد. برای اتوماتیک کردن فرآیند انتشار نرم افزار، از ساخت تا پیاده‌سازی، باید فرآیندهایی همچون یکپارچه‌سازی و تحویل مداوم انجام شود.

3- قابل اطمینان بودن

زمانی که از کیفیت به‌روزرسانی نرم‌افزار و تغییرات زیرساخت مطمئن شدید، ضمن اینکه تجربه کاربری مطلوب برای مصرف‌کنندگان را ایجاد کرده‌اید، سرعت رشد مداوم محصول نیز قابل اطمینان خواهد بود. با استفاده از فرآیند CI/CD همه تغییرات صورت گرفته را به طور کاربردی و موثر بررسی کنید. همچنین برای اطلاع از کارایی می‌توانید از فرآیندهای Logging، کنترل و نظارت مطلع شوید.

4– مقیاس پذیر بودن

چهارمین مزیت در مطلب Devops چیست، قابلیت مدیریت و تغییر زیرساخت است که در حین مقیاس‌پذیری از ویژگی‌های رویکرد دواپس به حساب می‌آید. شما می‌توانید برای مدیریت بهتر و با ریسک کمتر سیستم‌های پیچیده یا در حال تغییر، از اتوماتیک سازی و سازگاری بهره ببرید.

5- بهبود یافتن وضعیت همکاری

فرآیندهای DevOps به شما و تیمتان کمک می‌کند که فرهنگ همکاری را گسترش دهید و همچنین تاکید زیادی بر ارزش‌هایی نظیر حس مالکیت دارد. با همکاری نزدیک تیم‌های توسعه‌دهندگان و عملیات، مسئولیت‌های زیادی به اشتراک گذاشته می‌شود و جریان‌های کاری آن‌ها نیز ترکیب می‌گردد. این امر سبب کاهش ناکارآمدی شده و در وقت صرفه‌جویی می‌شود.

6- امنیت

با به‌کارگیری تکنیک‌های مدیریت و پیکربندی و سیاست‌های انطباق خودکار می‌توان بدون بروز هیچ مشکل و خطری از مدل دوآپس استفاده کرد. آراد آرپانت، به غیر از خدمات دواپس، خدمات امنیت شبکه را هم ارائه می‌دهد.

دلیل اهمیت دواپس چیست؟

با توسعه نرم‌افزارهای مختلف و اینترنت، تمام صنایع از بانکداری گرفته تا خرید و سرگرمی با تغییر روبرو شدند. امروزه نرم‌افزارها فقط برای خدمات پشتیبانی شبکه یا بخش‌های دیگر از یک کسب‌وکار نیستند، بلکه جزء جدایی‌ناپذیر آن‌ها به‌حساب می‌آیند. این نرم‌افزارها برای ارتباط شرکت‌ها با مشتریان و خدمت‌رسانی به آن‌ها است. همچنین با استفاده از برنامه‌های مختلف می‌توان بهره‌وری کارها را افزایش داد. همان‌طور که کارخانه‌ها در گذشته با تغییر طراحی و تولید کالا، آن‌ها را بهینه می‌کردند، امروزه نیز باید همین روند در تولید اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف انجام شود.

سخن آخر

در این مطلب از آراد آرپانت سعی کردیم به سوال دواپس چیست پاسخ دهیم. در ادامه نیز نحوه انجام فرآیند دواپس و مزایای آن را بررسی کردیم. امیدواریم این مقاله با موضوع دواپس برای شما کاربردی باشد و به سوالات شما پاسخ داده باشد. درصورتی‌که می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید می‌توانید راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان آراد آرپانت دریافت کنید.

مشاوره تلفنی با کارشناس خدمات دواپس
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟