بررسی هزینه دواپس برای شرکت کوچک و متوسط

چه چیزهایی روی هزینه و قیمت خدمات دواپس یک شرکت تاثیر می‌گذارد؟ در این مطلب بخوانید.

هزینه خدمات دواپس برای یک شرکت کوچک و متوسط چقدر است؟

همه کسب‌وکارهایی که با نرم‌افزارها سروکار دارند احتمالا به یک کارشناس دواپس (DevOps) نیاز دارند. وظیفه کارشناس دواپس این است که بین بخش توسعه و بخش عملیات ارتباط برقرار کند تا منجر به ساخت و توسعه نرم‌افزارها شود. کلمه DevOps ترکیب دو کلمه Development و Operations است که ترجمه آن به فارسی «عملیات توسعه» می‌شود. بنابراین می‌توان گفت این شخص باید با دریافت بازخوردها از دو بخش عملیاتی و توسعه نرم‌افزاری، زمان توسعه نرم‌افزار را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید هزینه خدمات دواپس چقدر است، در این مطلب از آراد آرپانت همراه ما باشید.

وظایف مهندس دواپس چیست؟

پیش از اینکه به بحث هزینه خدمات دواپس بپردازیم می‌خواهیم کمی در مورد این شغل صحبت کنیم و وظایف و شرایط یک مهندس دواپس را بررسی کنیم. مهندس DevOps، بالاترین سمت را در فرآیند دواپس دارد. این شخص باید نظارت و پشتیبانی سیستم‌عامل مورد استفاده در عملیات دوآپس را انجام دهد. فردی که این عنوان را دارد باید بسیار باتجربه باشد و آشنایی کامل را با نحوه کار و ادغام سیستم‌های عامل در فرایندهای کسب‌وکار داشته باشد. به عبارت دیگر مهندس دواپس باید طبق نیاز نرم‌افزار پشتیبانی شده به مدیریت زیرساخت IT بپردازد.

بیشتر بخوانید: دواپس DevOps چیست و استفاده از آن، چه مزایایی دارد؟

خدمات دواپس با آراد آرپانت

شرایط لازم برای یک مهندس دواپس چیست؟

می‌خواهید بدانید هزینه خدمات دواپس چقدر است؟! ابتدا لازم است بدانید که مهندس دواپس باید یک سری توانایی و قابلیت داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شود.

  • بتواند مشکلات رایج در سیستم‌های مختلف را برطرف کند.
  • توانایی این را داشته باشد که مسائل مربوط به خودکارسازی سیستم‌ها را ارزیابی، تحلیل و طراحی کند.
  • برنامه‌نویسی زبان‌های اسکریپتی ازجمله روبی، پایتون، پرل و غیره را به‌خوبی بداند و تجربه زیادی در این زمینه داشته باشد.
  • به مباحث CI و CD مسلط باشد و بتواند با ابزارهای Jenkins، Maven و غیره کار کند.
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای مدیریت پیکربندی همچون SaltStack، Puppet و غیره را داشته باشد.
  • مهارت‌های نرم را بداند و به یادگیری مباحث جدید علاقه داشته باشد و به‌سرعت آن‌ها را بیاموزد.

دلایل اهمیت دواپس چیست؟

شرکت‌ها باید برای اینکه به فرآیند طراحی و تولید محصول یا سرویس خود سرعت بدهند از دواپس استفاده کنند. این روش به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا کارها را به بهترین شکل و باکیفیت، امن، ارزان و سریع انجام دهند. کسب‌وکارها باید برای کسب رضایت و اعتماد مشتری نرم‌افزارها را به‌صورت مستمر به‌روزرسانی کنند و به رفع نیاز مشتری بپردازند. در نتیجه با کمی هزینه خدمات دواپس می‌توانند نتایج خوبی بگیرند.

امروزه باید کسب‌وکارها بتوانند با سرعت و به طور صحیح به‌روزرسانی نرم‌افزار را انجام دهند و کاربری آسانی را برای مشتری آماده کنند. در این صورت مشتری به هدف خود می‌رسد و به آن سازمان اعتماد بیشتری پیدا می‌کند. در این شرایط به دلیل پیشرفت فناوری، امکان توسعه نرم‌افزارها به‌صورت سنتی وجود ندارد. بنابراین دواپس برای بهبود امنیت (از جمله خدمات امنیت شبکه)، کیفیت و سرعت توسعه نرم افزار وارد کار شده است.

مشاوره تلفنی خدمات دواپس با آراد آرپانت

تفاوت دواپس با سایر روش‌های سنتی توسعه نرم افزار چیست؟

در روش سنتی تیم توسعه منابع مورد نیاز پروژه را به‌تنهایی تهیه می‌کند. تیم عملیات هم به انجام جداگانه کارهای اجرای پروژه می‌پردازد. اما در فرآیند دواپس هر دو گروه با مشورت و همکاری هم تمام نیازهای پروژه و منابع لازم برای اجرای آن را مشخص می‌کنند. پس در همین مورد اول مشخص شد که پرداخت هزینه خدمات دواپس برای پیشرفت شرکت‌ها لازم است.

دومین تفاوت این دو روش این است که در فرآیندهای سنتی تیم عملیات هیچ نظارت و اطلاعی از کار تیم توسعه ندارد؛ اما در دواپس هر دو تیم باهم کار می‌کنند و بر فرآیندها نظارت دارند. در این هم از ابزارهای نظارتی مشترک همچون (APM (Application Performance Monitoring استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: DevOps یا Agile؟ کدامیک بهتر است؟

آشنایی با برخی ابزارهای دواپس

دواپس دارای ابزارهای مختلفی هست که هرکدام اهداف متفاوتی دارند و به‌عنوان زنجیره ابزار DevOps شناخته می‌شوند. ابزارها در تمام مسیر تولید، توسعه، مدیریت و تحویل نرم‌افزار کاربرد دارند. سازمان مربوطه از این ابزارها برای کنترل، نظارت، پیکربندی، انتشار، بسته‌بندی، اعتبارسنجی، ایجاد و برنامه‌ریزی نسخه موردنظر استفاده می‌کند. هر کارفرما بسته به نیاز پروژه این ابزارها را مشخص می‌کند که ممکن است بر هزینه خدمات دواپس نیز تاثیر داشته باشد. برخی از این تکنولوژی‌ها و ابزارها شامل گیت لب، داکر، کوبرنیتز، ansible هستند. برخی از این ابزارها را در این قسمت معرفی می‌کنیم.

Docker

این ابزار به کمک توسعه‌دهندگان می‌آید تا به‌جای ماشین‌های مجازی از طریق کانتینرهایی با وابستگی‌های موردنیاز، با سهولت و سرعت کدها را ساخته، بسته‌بندی کرده و در نهایت آن‌ها را مستقر کنند. با استفاده از داکر محیط توسعه نرم‌افزار در تمام مراحل توسعه و تولید به‌صورت یکنواخت حفظ می‌شود. داکر برای اینکه برنامه‌ها را در بسته‌هایی که کانتینر نام دارند ارائه دهد، از مجازی‌سازی استفاده می‌کند. وظیفه داکر جداسازی کانتینرها از یکدیگر، بسته‌بندی فایل‌های پیکربندی و کتابخانه‌ها و فراهم‌کردن قابلیت امنیت و انتقال آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: داکر چیست و چگونه کار می‌کند؟

Gitlab

بدون اغراق می‌توان گیت لب را بهترین ابزار در سال ۲۰۲۰ در چرخه‌ دواپس دانست. کار گیت لب فراهم‌کردن امکان مدیریت مخازن گیت است که با رابط کاربری مبتنی بر وب بسیار ساده‌ای که دارد، کاربران را بسیار خشنود می‌کند. این ابزار امکاناتی در سطوح مختلف دارد که امکان استفاده رایگان و آزمایشی از آن‌ها وجود دارد. همچنین از خدمات آن می‌توان به‌صورت ابری و یا محلی استفاده کرد. مزایای اصلی گیت لب شامل ادغام نامحدود، ادغام یکپارچه، منبع باز بودن و بلوغ است.

بیشتر بخوانید: GitLab چیست؟ آشنایی با GitHub و GitLab

هزینه خدمات دواپس به چه مواردی بستگی دارد؟

حال که فهمیدید اهمیت دواپس چقدر است می‌خواهیم هزینه خدمات دواپس را بررسی کنیم. شرکت‌هایی که برای انجام کارهای خود به مهندس دواپس نیاز دارند باید یک قرارداد بین طرفین تنظیم کنند و موارد مختلفی را درون آن قید کنند تا بعدا دچار مشکل نشوند. 

  • کارفرما نیروی مقیم می‌خواهد یا امکان انجام کار به‌صورت دورکاری وجود دارد.
  • باید مشخص شود که چه تعداد پروژه از سمت کارفرما تعریف شده است
  • تکنولوژی‌های مورد استفاده در پروژه شامل چه مواردی هستند.
  • مدت‌زمان انجام پروژه چقدر است.
  • در نهایت نیز باتوجه‌به همه مواردی که برای سازمان اهمیت دارد، حقوق مهندس دواپس یا هزینه خدمات دواپس مشخص شود.


خدمات شبکه با آراد آرپانت

بهترین راه برای استفاده از خدمات دواپس چیست؟

ما در اینجا برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم. شما می‌توانید به‌جای استخدام یک مهندس دواپس در شرکت خود، از مجموعه‌های مختلف کمک بگیرید تا این فرآیند را برای شما انجام دهند و هزینه خدمات دواپس را به آن‌ها پرداخت کنید. به عبارت دیگر دواپس شرکت خود را برون‌سپاری کنید. مجموعه آراد آرپانت در این مسیر در کنار شما هستند. حال این کار چه سودی دارد؟ در این قسمت از مطلب، مزایای برون‌سپاری دواپس را بررسی می‌کنیم.

  • با دریافت نیروی مقیم و ریموت از شرکت نسبت به استخدام رسمی نیرو باید مبلغ کمتری را پرداخت کنید.
  • نیروی آراد آرپانت یک روز یا دو روز در هفته تمام کارهای شما را انجام می‌دهد.
  • برای انجام خدمات توسط مجموعه آراد آرپانت ضمانت و گارانتی وجود دارد. نیروی فرییلنسر ممکن است کار شما را نیمه کاره رها کرده و به جای دیگر برود یا اینکه نتواند مشکل شما را حل کند. اما آراد آرپانت تضمین می‌کند که مشکل شما توسط متخصصین ما، حل و برطرف می‌شود. 
  • هزینه خدمات دواپس شما با دریافت خدمات از شرکت‌های معتبر همچون آراد آرپانت نسبت به استخدام نیروی دواپس در شرکت کمتر خواهد شد.
  • مجموعه آراد آرپانت تعهد nda یا عدم افشای اطلاعات را به شما ارائه می‌دهد؛ اما در کمتر قرارداد استخدام نیرو فریلنسر، عدم افشای اطلاعات و امنیت داده‌ها، رعایت می‌شود. .
  • احتمال این وجود دارد که کارشناس دواپس استخدامی شما پیشنهاد کاری با حقوق و مزایای بیشتری را دریافت کند و از شرکت شما جدا شود؛ اما تیم آراد آرپانت تا انتهای مسیر در کنار شما هستند.

کلام آخر

در این مطلب از آراد آرپانت سعی کردیم ابتدا اهمیت دواپس و وظایف مهندس دواپس را بررسی کنیم، سپس به شما بگوییم که هزینه خدمات دواپس به چه مواردی بستگی دارد. به‌طورکلی نمی‌توان عدد ثابتی را برای پاسخ به این سوال اعلام کرد چرا که این هزینه به موارد زیادی وابسته است. همان‌طور که در قسمت‌ قبلی گفته شد، با دریافت خدمات دواپس و خدمات پشتیبانی شبکه از تیم آراد آرپانت می‌توانید هزینه خدمات دواپس را کاهش دهید و از نیروی متخصص استفاده کنید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟