DevOps و Agile چه تفاوتی دارند؟

تعریف دو مفهوم DevOps و Agile چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ چرا و چطور باید از آن‌ها استفاده کرد؟

DevOps یا Agile؟ کدامیک بهتر است؟

یک نرم افزار برای اینکه بتواند توسعه پیدا کند نیازمند روش‌هایی است. در گذشته از روش آبشاری استفاده می‌کردند که این روش بیشتر روی زمان توسعه نرم افزار تمرکز داشت و بعدها دو روش دیگر آمد که از آن برای توسعه نرم افزار استفاده می‌کنند. دو روشی که مهندسان نرم افزار آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند روش Agile و روش DevOps است. با این حال ممکن است از خود بپرسید که تفاوت DevOps و Agile در چیست؟ 

در توضیح تفاوت DevOps و Agile باید به روش کار هر یک صحبت کنیم. روش Agile بیشتر در عمر بهینه سازی نرم افزار زوم می‌کند و DevOps بیشتر بر این موضوع تاکید دارد که عملیات نرم افزار را به روش درست توسعه دهد و با استفاده از 3 روش، تیم‌های توسعه نرم افزار بتوانند به خوبی کار کنند. در این مقاله قصد داریم که در مورد تفاوت DevOps و Agile بیشتر توضیح بدهیم و بگوییم که بین Agile یا DevOps کدام یک بهتر است؟ پس در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

تفاوت DevOps و Agile – روش Agile چیست؟

این روش، روشی است که تغییرات کوچک را در توسعه نرم افزار کنترل می‌کند و با آزمایش و تست‌های تکراری می‌تواند به توسعه نرم افزار کمک کرده و باعث تمرکز بیشتر توسعه نرم افزار می‌شود. از این روش به جای روش آبشاری استفاده می‌کنند که به عنوان چرخه ساختاری و خطی شناخته شده است. با استفاده از این روش می‌توان پروژه نرم افزاری را به خوبی مدیریت کرد (راهنمای انتخاب بهترین برنامه برای مدیریت پروژه و تسک) و تغییرات اساسی در نرم افزار به وجود آورد. اگر از روش Agile استفاده شود می‌توان بین تیم‌ها ارتباط برقرار کرد و با همکاری پروژه را در جهت پیشرفت پیش برد. این روش دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم و اگر از این روش استفاده کنید می‌توانید از مزایایی که در بخش زیر گفته شده بهره‌مند شوید.

1- ارتباط بین افراد و تیم‌ها

یکی از مزایای استفاده از روش Agile ارتباط بین افراد تیم است. با استفاده از این روش ارتباط بین افراد در تیم بهبود پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که پروژه نرم افزاری در جهت مثبت پیشرفت پیش برود. ارتباط موثر بین تیم‌ها باعث پیشرفت و کارایی بهتر کار می‌شود. درواقع باید برای توضیح تفاوت DevOps و Agile به مزایای هریک اشاره کنیم که ارتباط بین افراد و تیم‌ها یکی از مزایای اصلی روش Agile است.

2- همکاری‌های مشترک و منظم

با استفاده از روش Agile می‌توان بین کارهای تیمی نظم برقرار کرد و در نهایت منجر به همکاری‌های مشترک می‌شود و کارها با نظم پیش می‌رود و همین می‌تواند کار را در مسیر موفقیت هدایت کند. حتی شما می‌توانید در این روش با مشتری به طور منظم در ارتباط باشید و با آن‌ها مذاکره کنید.

3- حل مشکلات و پاسخ به تغییرات برنامه

یکی از تفاوت‌هایی که این روش با روش آبشاری دارد این است که در این روش به تغییرات برنامه پاسخ داده می‌شود و تیم می‌تواند با همکاری یکدیگر مشکلات و تغییرات برنامه را رفع کنند و در هر دوره که نرم افزار تغییر می‌کند با استفاده از این روش می‌توان برنامه را متناسب با تغییرات سازگاری و تطبیق داد.

تفاوت DevOps و Agile – روش DevOps چیست؟

تا این قسمت از مقاله که به توضیح تفاوت DevOps و Agile پرداختیم با روش Agile آشنا شدید. حال به سراغ خدمات دواپس برویم. اصطلاح دواپس در واقع اصول توسعه نرم افزار است که تیم‌های توسعه دهنده نرم افزار از این روش استفاده می‌کنند. این روش شامل اصول‌هایی است که می‌توان در پروژه نرم افزاری پیاده سازی و به بهبود توسعه نرم افزار کمک کرد. در روش دواپس می‌توانید ارتباط‌های قوی بین افراد تیم برقرار کنید و اطلاعات را بین افراد به اشتراک بگذارید. با استفاده از این روش ابتدا هدف‌ها را مشخص و بر طبق هدف و اصول‌ها پروژه‌های نرم افزاری را برای شروع آماده می‌کنند. روش دواپس با روش‌های قبلی تفاوت‌هایی دارد و در این روش پروژه نرم افزاری را بعد از ساخت پروژه آن را آزمایش می‌کنند و سپس به طور مداوم روی پروژه نظارت کامل دارند. 

هدفی که روش DevOps در نظر می‌گیرد این است که پروژه از نظر کیفیت باید دارای ساختار با کیفیت باشد و همچنین نیاز کاربران را رفع کند و بتواند برای کاربران کارآمد باشد. در ادامه مزایای این روش را مانند روش قبل مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بهتر بتوانید تفاوت DevOps و Agile را متوجه شوید.


برای آشنایی بیشتر با تعریف فرآیندهای دواپس مطلب زیر را بخوانید:

دواپس DevOps چیست و استفاده از آن، چه مزایایی دارد؟


1- کنترل کردن نسخه و تغییرات نرم افزار

مهندسان توسعه نرم افزار در نرم افزار کدهایی را تغییر می‌دهند و زمانی که می‌خواهند کدها را به یک مخزن ارسال کنند لازم است که کدهای تغییر داده شده تایید شود این پیگیری و تایید توسط تیم نرم افزار انجام می‌شود.

2- ادغام کردن بخش های پروژه

تیم نرم افزاری کدها را در نرم افزار با یکدیگر ادغام می‌کنند و این روش چگونه صورت می‌گیرد. در این روش ابتدا کارها به قسمت‌هایی کوچک تقسیم می‌شوند و همین بخش‌های کوچک کدهای مختلفی را تغییر می‌دهند و در نهایت با هم ادغام می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که کارهای توسعه نرم افزار به صورت سریع و مطمئن پیش رود.

3- تحویل و استقرار مداوم در نرم افزار

با مشارکت سازی تیم‌ها می‌توانند کارها را به روش سریع انجام بدهند و همین ویژگی روش DevOps باعث می‌شود که نرم افزار به موقع تحویل داده شود و همچنین تمام تغییرات ایجاد شده می‌تواند به صورت مداوم به روزرسانی شود.

4- تست کردن عملیات نرم افزار

استفاده از روش دواپس باعث می‌شود که نرم افزار در هر مرحله تغییر و به روزرسانی آزمایش و تست شود و همین آزمایش می‌تواند باعث پیشرفت و توسعه مفید نرم افزار شود. با آزمایش در هر مرحله می‌توان ریسک و خطاها را متوجه شد و همچنین ارزیابی پروژه را افزایش می‌دهد.

5- نقص کمتر و سود بیشتر

با استفاده از روش دواپس نقص‌های برنامه کمتر می‌شود، زیرا پروژه با دقت کامل پیش می‌رود و همچنین در نهایت از انجام کارهای تکراری جلوگیری می‌شود و همین موضوع می‌تواند در صرف هزینه‌ها صرفه جویی شود. با صرفه جویی در هزینه‌ها قطعا سود بیشتری به دست می‌آید.

خدمات دواپس با آراد آرپانت

DevOps یا Agile؛ کدامیک بهتر است؟

همان طور که گفته شد از این روش‌ها برای توسعه نرم افزار استفاده می‌کنند. ممکن است بین این دو روش تفاوت‌هایی وجود داشته باشد و با توجه به این تفاوت‌ها می‌توان گفت که کدام روش بهتر است. در ادامه تفاوت‌های DevOps و Agile را بیان می‌کنیم.

1- وظیفه و هدف

در روش Agile بر تغییرات مداوم و کوچک برنامه بیشتر تمرکز می‌کنند اما در استفاده از روش دواپس مهندسان بیشتر روی تست، به روزرسانی و منتشر شدن تغییرات تاکید دارند.

2- پیاده سازی نرم افزار

روش Agile این هدف را در نظر می‌گیرد که در قالب چهارچوب کار کند، اما در روش دواپس چارچوب معنایی ندارد و هدف این روش همکاری قوی تیم است زیرا معتقد است که اگر تیم به روش قوی حرکت کند می‌تواند پروژه را در مسیر موفقیت پیش ببرد.

3- تعداد افراد موجود در تیم

روش Agile معتقد است که اگر تیم کوچک‌تر باشد کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود، اما در روش دواپس چنین نیست این روش اعتقاد دارد که اگر تیم بزرگ باشد کار با اصول مطمئن و با سرعت بالا در مسیر موفقیت حرکت می‌کند.

4- بازخورد‌های موجود

در روش دواپس بازخوردها توسط اعضای تیم گرفته می‌شود اما در روش Agile بازخوردهای پروژه توسط مشتری‌ها به ثبت می‌رسد.

5- سرعت و بازه زمانی کار

روش دواپس به موضوعی که در طی انجام پروژه دقت می‌کند این است که این روش می‌خواهد از تغییراتی که در برنامه می‌دهد مطمئن شود و بداند که آیا این تغییرات اصولی است و ریسکی در تغییرات به وجود می‌آید یا نه، اما در روش Agile تغییرات سریع انجام می‌شود و احتمال دارد که خطایی به وجود بیاید درحالی که روش دواپس قصد دارد که قبل از اجرا برنامه را تست کند و تمام خطاها را تشخیص دهد.

6- کیفیت کار انجام شده

پروژه‌هایی که با روش دواپس انجام می‌شوند تمام اصول برنامه نویسی را پیش می‌برند و همین باعث می‌شود که پروژه با کیفیت بالا انجام شود.

سخن آخر 

در این مقاله از بلاگ آراد آرپانت، تفاوت DevOps و Agile را مورد بررسی قرار دادیم و همچنین در مورد هر کدام توضیحات و مزایای آن‌ها را ذکر کردیم. با این حساب انتظار داریم که شما بتوانید تفاوت DevOps و Agile را بشمارید. در نهایت با توجه به ویژگی‌ها متوجه شدیم که استفاده از روش دواپس در مقابل روش Agile بهتر است و می‌توان با استفاده از روش DevOps در خدمات پشتیبانی شبکه، امنیت سایبری و مدیریت ترافیک شبکه را با کیفیت بالا در جهت پیشرفت با ارتباط قوی تیم پیش برد.

مشاوره تلفنی با کارشناس خدمات دواپس
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟