آشنایی با فایروال نسل آینده یا NGFW و ویژگی‌های آن

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با فایروال نسل آینده (NGFW) این مطلب را مطالعه نمایید.

فایروال نسل آینده (NGFW) چیست؟

اگر با سیستم‌های کامپیوتری یا شبکه کار کرده باشید حتما نام فایروال به گوش شما خورده است. فایروال (Firewall) به یک نرم‌افزار یا سخت‌افزار گفته می‌شود که می‌تواند از دسترسی غیر مجاز به سیستم‌های کامپیوتری جلوگیری کرده و همچنین ترافیک رد و بدل شده در داخل شبکه را کنترل کند. در واقع فایروال را می‌توان یک ابزار امنیتی دانست که یک برنامه نرم‌افزاری یا دستگاه اختصاصی در شبکه است. در سال‌های اخیر خبرهایی از فایروال نسل آینده به گوش می‌رسد که نسل سوم و جدید فایروال‌های سنتی و قدیمی هستند که می‌توانند امنیت شبکه و سیستم‌های کامپیوتری را در سطح بسیار بالاتری تأمین کنند. با این مطلب از بلاگ آراد آرپانت همراه باشید.

آشنایی با فایروال نسل آینده (NGFW) 

فایروال نسل بعدی یا Next Generation Firewall به عنوان یک دستگاه امنیتی در شبکه شناخته می‌شود که قابلیت‌های آن فراتر از فایروال‌های قدیمی یا نسل قبلی است. در فایروال‌های قدیمی به طور معمول ترافیک شبکه ورودی و خروجی بازرسی می‌شود. به عنوان مثال این فایروال‌ها می‌توانند ترافیک‌های پورت 443 را مسدود کنند. اما در فایروال نسل آینده ویژگی‌های جدیدی وجود دارد که می‌توان به آگاهی و کنترل برنامه و جلوگیری از نفوذ یکپارچه و تهدیدات ابری اشاره کرد. در واقع در فایروال‌ نسل جدید بر اساس نوع نرم‌افزار مورد استفاده، پورت و ترافیکی نرم‌افزار از آن استفاده می‌کند می‌توان پورت‌ها را مسدود یا اجازه عبور داد. 

از مهم‌ترین قابلیت‌های فایروال نسل آینده می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قابلیت‌های استاندارد فایروال مانند بازرسی دقیق
  • پیشگیری از نفوذ یکپارچه
  • قابلیت آگاهی و کنترل برنامه به منظور تشخیص و مسدود کردن برنامه‌های مخاطره‌آمیز
  • قابلیت رفع تهدیدات امنیتی با تکنیک‌های مشخص
  • قابلیت ارتقای مسیرها به منظور قابلیت گنجایش فیدهای اطلاعاتی
  • برخورداری از منابع هوشمند به منظور تشخیص تهدیدات امنیتی

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

فایروال نسل بعدی (NGFW) چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها فایروال نسل آینده نسبت به فایروال سنتی این است که می‌توان خدمات امنیت شبکه بهتر و قوی‌تری را فراهم کند. فایروال‌های سنتی توانایی محدودی دارند و ممکن است در مسدود کردن ترافیک از طریق یک درگاه خاص عملکرد خوبی داشته باشند اما در اعمال قوانین خاص برنامه، محافظت از شبکه در برابر بدافزارها و شناسایی و مسدود کردن رفتارهای ناهنجار، ناتوان هستند. به همین دلیل در صورت استفاده از فایروال سنتی، مهاجمان این امکان را دارند که از طریق یک درگاه غیر استاندارد امکان شناسایی را دور بزنند. 

اما فایروال نسل آینده می‌تواند به خوبی از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کند. این فایروال‌ها قادر هستند در برابر مجموعه گسترده‌ای از تهدیدات پیشرفته امنیتی که همیشه در حال تغییر هستند از سیستم‌ها و شبکه محافظت نمایند. این فایروال‌ها از ویژگی برخوردار هستند که می‌توانند بدون نیاز به مداخله کارکنان در بخش فناوری اطلاعات (شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات) با استفاده از اتوماسیون هوشمند سیاست‌های امنیتی را اعمال کنند. 

یکی دیگر از مزایای مهم فایروال نسل آینده ارائه زیرساخت‌های امنیتی ساده‌ است که باعث می‌شود نگهداری، به‌روزرسانی و کنترل آن‌ها ساده‌تر و با هزینه کم‌تر انجام شود. این فایروال می‌تواند چندین ویژگی امنیتی را ترکیب کرده و حوادث امنیتی شبکه را به وسیله یک سیستم واحد گزارش دهد. 

پلن‌های قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

ویژگی‌های فایروال نسل آینده چیست؟

فایروال نسل بعدی می‌تواند ویژگی‌های مهمی را در اختیار سازمان‌های بزرگ و کوچک، شرکت یا کسب و کارهای مختلف قرار دهد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این فایروال‌ها که سازمان‌های مختلف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیشگیری از نفوذ و ایجاد امنیت پیشرفته

بدون شک اصلی‌ترین وظیفه یک سیستم فایروال، پیشگیری از نفوذ (سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS) و حفظ امنیت شبکه است. در سیستم‌های کامپیوتری و شبکه معمولا اقدامات پیشگیرانه به صورت صد در صد مؤثر نیستند و به همین دلیل فایروال باید از ویژگی‌های پیشرفته‌ای برخوردار باشد که بتوان بدافزارها را در کمترین زمان ممکن شناسایی کند. قابلیت زیر در فایروال نسل بعدی این امکان را فراهم می‌کند که امنیت بالایی در پشتیبانی شبکه و سیستم‌های سازمان وجود داشته باشد:

  • قابلیت پیشگیری و جلوگیری از حملات پیش از ورود به سیستم
  • مجهز به نسل جدید IPS داخلی در راستای شناسایی تهدیدات مخفی و اقدام سریع برای توقف آن‌ها
  • امکان فیلتر کردن URL به منظور اجرای سیاست‌های امنیتی لازم
  • قابلیت Sandboxing داخلی به منظور محافظت در برابر بدافزارهای پیشرفته از طریق تجزیه و تحلیل مداوم رفتار فایل‌‌ها
  • بهره‌مندی از اطلاعات امنیتی کلاس جهانی به منظور محافظت از سیستم در برابر تهدیدات نوظهور

دید جامع شبکه

یکی از ویژگی‌های شبکه این است که هرگز نمی‌توان از آن در برابر تهدیداتی که نمی‌بینید و اطلاعی از وجود آن‌ها ندارید، محافظت کنید؛ به همین دلیل همیشه باید همه اتفاق‌هایی که در شبکه رخ می‌دهد را کنترل کرده تا بتوانید شرایط بد را تشخیص دهید و نسبت به توقف سریع آن‌‌ها اقدام کنید. دید جامعی که فایروال نسل آینده از شبکه ارائه می‌کند می‌تواند موارد زیر را نشان دهد:

  • فعالیت تهدید کننده امنیت در بین کاربران، هاست‌ها، شبکه‌ها و دستگاه‌ها
  • محل و زمان وقوع تهدید و امکان وقوع آن در مناطق دیگر شبکه
  • برنامه‌ها و وب‌سایت‌های فعال
  • ارتباطات بین ماشین‌های مجازی سازی شبکه، انتقال فایل و غیره

گزینه‌های منعطف مدیریت و بکارگیری

برای فایروال نسل بعدی فرقی ندارد که سازمان یا کسب و کار شما چه اندازه‌ای داشته باشد؛ این فایروال می‌تواند شرایط خاص و منحصر به فرد مربوط به سازمان شما را به خوبی فراهم کند:

  • امکان استفاده از یک پنل مدیریت on-box یا مرکزی برای همه کاربران
  • شخصی‌سازی مطابق با ویژگی‌های مورد نیاز سازمان
  • قابلیت استفاده از برنامه‌های ابری یا برنامه‌های قابل نصب بر روی سیستم
  • امکان انتخاب طیف گسترده‌ای از سرعت‌های توان عملیاتی

سریع‌ترین زمان برای تشخیص

فایروال‌های نسل فعلی یا قدیمی به منظور شناسایی تهدید به 100 تا 200 روز زمان نیاز دارند که مدت زمان طولانی به حساب می‌آید. اما فایروال نسل می‌تواند تهدیدهای مختلف را در مدت زمان چند ثانیه شناسایی کند. این فایروال شرایطی را فراهم می‌کند که بتوان در طی چند ساعت یا چند دقیقه یک نفوذ موفقیت‌آمیز به سیستم را تشخیص داد (به کمک تست نفوذ شبکه). همچنین با استفاده از این فایروال می‌توان هشدارها را در اولویت قرار داد تا بتوان برای از بین بردن تهدیدها به صورت دقیق و در کمترین زمان اقدام کرد. 

اتوماسیون و ادغام محصولات

یکی از ویژگی‌های فایروال نسل آینده این است که یک ابزار جدا از سیستم نیست؛ در واقع این فایروال با سایر معماری‌های امنیتی سیستم ارتباط برقرار کرده و به بهترین شکل کار خود را انجام می‌دهد. این فایروال می‌توان به شکل یکپارچه با سایر ابزارهای همان وندور ادغام شود. همچنین این قابلیت را دارد که اطلاعات مربوط به تهدید، داده‌های رویداد و خط مشی و اطلاعات زمینه‌ای را با ابزارهای مختلف امنیتی ایمیل (هاست ایمیل چیست؟)، وب، Endpoint و شبکه به اشتراک بگذارد. فایروال نسل بعدی یک سری وظایف امنیتی مانند ارزیابی اثرات، مدیریت سیاست و تنظیم و شناسایی کاربر را به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی انجام می‌دهد. 

مشاوره خدمات دواپس

چرا به فایروال نسل بعدی نیاز داریم؟

امروزه یکی از مواردی که بیش از هر زمان دیگری شبکه‌های داخلی را در معرض آسیب قرار داده، تهدیدات امنیتی هدفمند و پیچیده است. فایروال‌های سنتی از فناوری استفاده می‌کنند که به بازرسی پورت یا پروتکل وابسته است و به همین دلیل در محیط‌های مجازی که تخصیص آدرس‌ها و پورت‌ها به صورت پویا انجام می‌شود، کارایی ندارند. در فایروال نسل آینده از فیلتر بسته‌های عمیق به منظور بررسی محتویات بسته استفاده می‌شود، فیلتر لایه 7 برنامه فراهم می‌شود و امکان نظارت و مسدود کردن فعالیت‌های مشکوک نیز وجود دارد که قابلیت‌های ضروری به منظور تضمین امنیت در یک محیط پیچیده و پویا هستند. 

سخن آخر

با پیشرفت روزافزون فناوری تهدیدات امنیتی و حملات سایبری که می‌تواند به سیستم‌ها و شبکه‌های مختلف آسیب جدی وارد کند، پیچیده‌تر و هدفمند‌تر می‌شوند؛ به همین دلیل شناسایی سریع این تهدیدات و اتخاذ راه‌حل به منظور جلوگیری از نفوذ و رفع آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. فایروال نسل آینده با توجه به برخورداری از امنیت بهتر و قوی‌تر نسبت به فایروال نسل قدیمی می‌تواند به بهترین شکل ممکن و در سریع‌ترین زمان تهدیدات امنیتی را تشخیص داده و از نفوذ و وارد شدن آسیب به شبکه جلوگیری کند. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟