همه چیز درباره تست نفوذ شبکه

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی تست نفوذ شبکه های کامپیوتری مطلب زیر را مطالعه کنید.

تست نفوذ شبکه های کامپیوتری چیست؟

تست نفوذ شبکه یا تست قلم که به آهن هک اخلاقی نیز گفته می‌شود، به منظور جلوگیری از نفوذ غیر مجاز شبکه کاربرد دارد و در واقع یک سرویس امنیت شبکه رایانه‌ای است. سازمان‌ها و شرکت‌ها از تست امنیتی در یک سیستم شبکه به منظور کشف و شناسایی آسیب‌پذیری شبکه استفاده می‌کنند تا با انجام آزمایش، مقاومت شبکه در برابر آسیب‌های خارجی و حملات هکرها اطمینان پیدا کنند. در اینجا ما قصد داریم به طور کلی به مفهوم تست نفوذ شبکه و مزیت‌ها و روش‌های انجام آن بپردازیم.

تست نفوذ شبکه چیست؟

تست نفوذ شبکه یک فرآیند ساده شبیه‌سازی شده است که توسط تکنسین‌هایی انجام می‌شود تا با کمک نتایج آن، توصیه‌هایی را برای رفع مشکلات در داخل شبکه، در طی آزمایش کشف کنند. هدف از انجام این تست، ارتقا امنیت شبکه رایانه‌ای و محافظت از آنست. همچنین با کمک نتایج این تست می‌توان از دستگاه‌های متصل در برابر حملات بعدی هکرها جلوگیری کرد.

در انجام این آزمایشات، روش‌هایی شبیه‌سازی می‌شود که درست شبیه به حمله هکرها به شبکه است. با این تفاوت که تست نفوذ هیچ آسیبی به شبکه وارد نمی‌کند و در نهایت گزارشات و نتایج مفیدی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. البته برای انجام این تست، دریافت مجوز از مدیریت سازمانی ضرورت دارد. ضمن اینکه باید از قبل در مورد آن برنامه‌ریزی شده باشد و در تداوم کسب و کار هیچ خللی را وارد نکند.

اجازه دهید خیلی ساده به شما بگوییم که با کمک تست نفوذ در شبکه می‌توانید شرایطی را شبیه‌سازی کنید که در آن هکرها برای شبکه‌های تجاری (مثل بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ)، دستگاه‌های متصل و یا هر برنامه دیگری برنامه‌ریزی می‌کنند. در حالی که شما از قبل این تست را انجام داده‌ و از بابت میزان امنیت شبکه در برابر هکرها اطمینان کافی را بدست آورده‌اید.

همانطور که گفتیم هدف اصلی از اجرای این تست، بررسی میزان امنیت شبکه در برابر حملات هکرهاست. پس می‌توان هرگونه نقطه ضعف در شبکه را شناسایی و آن را قبل از اینکه هکرها از آن استفاده کنند، برطرف کرد. با کمک این تست می‌توان مشکلات امنیتی واقعی شبکه را خیلی سریع شناسایی کرد و گزارشاتی را درباره نحوه سوءاستفاده یا احتمال حمله هکری گزارشاتی را تهیه کرد. 

خدمات امنیت شبکه با آراد آرپانت

چرا به تست نفوذ شبکه کامپیوتری نیاز دارید؟

دلایل زیادی وجود دارد که انجام مداوم و درست تست نفوذ شبکه را ضروری می‌کند. قبل از هر چیز باید بگوییم که این آزمایشات نفوذ در رایانه باید به طور مداوم انجام شوند تا بتوان از نتایج آن داده‌ها و گزارشات مفیدی و کاربردی را بدست آورد. به طوری که متوجه شوید در کجای مدل امنیتی مشکل وجود دارد و برای رفع آن باید چکاری را انجام دهید.

واضح‌تر بگوییم انجام تست نفوذ شبکه‌های رایانه‌ای به منظور ایجاد تعادل در امنیت و جزیی از خدمات پشتیبانی شبکه برای بررسی عملکردهای تجاری مداوم کمک زیادی کند و مانع از هرگونه سوءاستفاده‌های امنیتی در شبکه‌های مالی شود. در صورت انجام این تست می‌توان مطمئن بود در آینده به کسب و کار خللی وارد نمی‌شود و بنابراین با اطمینان بیشتری در مورد آینده برنامه‌ریزی کرد.

به طور کلی مزایای تست نفوذ شبکه رایانه‌ای عبارت است:

  • تست کنترل‌های امنیتی
  • درک معیارهای شبکه رایانه‌ای
  • ارزیابی و بررسی وضعیت امنیت شبکه
  • بررسی و پیدا کردن نقاط ضعف در امنیت شبکه
  • بررسی و ارزیابی ریسک‌ها در شبکه سازمان
  • رفع نقص و رسیدگی به مشکلات امنیتی شبکه
  • جلوگیری از هرگونه نقص و هک شبکه
  • ارتقا امنیت سیستم و کاهش آسیب‌پذیری شبکه

بیشتر بخوانید: چک لیست نکات امنیتی طراحی و افزایش امنیت سایت

انواع تست نفوذ شبکه‌های رایانه‌ای

تست های امنیت شبکه به دو شکل (دستی و خودکار) انجام می‌شود که عبارتند از:

تست نفوذ شبکه دستی

همانطور که مشخص است، به شکل دستی صورت می‌گیرد تا از این طریق بتوان آسیب‌ها و نقاط ضعف شبکه را پیدا کرد. اما این روش به زمان زیادی نیاز دارد و فقط برای شناسایی آسیب‌های ساده‌تر استفاده می‌شود. البته نتایج این تست با داده‌های واقعی‌تری همراه است. با توجه به آپدیت شدن حملات هکری، تست‌های نفوذ دستی هم باید به شکل جدیدتر و با تکنیک‌های به‌روزشده پیاده‌سازی شوند.

تست نفوذ شبکه خودکار

در مقایسه با تست نفوذ دستی، میزان داده‌های کاذب در نتایج آن بیشتر است. در این روش بدون دخالت تکنسین می‌توان تست‌های خودکار را انجام داد که سرعت‌العمل بیشتری دارند و در مدت زمان کوتاهی می‌توان نتایج را بدست آورد. از آنجا که تست‌های دستی را نمی‌توان برای تست‌های با ارقام و آمار بالا انجام داد، بهتر راهکار استفاده از روش تست نفوذ خودکار است. توصیه ما اینست که از این تست فقط برای بررسی‌های اولیه استفاده شود و بعد از انجام آن، حتما تست دستی را نیز انجام دهید.

روش‌های انجام تست نفوذ شبکه

برای اجرای تست نفوذ شبکه از چندین روش استفاده می‌شود که عبارتند از:

تست خارجی نفوذ شبکه

تست نفوذ خارجی (External testing) تنها برای امنیت اطلاعات مبتنی بر اینترنت سازمان انجام می‌شود. برای مثال برنامه‌های تحت ورق، سرورهای نام دامنه، ایمیل و یا وب سایت شرکت از جمله اطلاعاتی هستند که تست نفوذ خارجی شبکه بر روی آن‌ها اجرا می‌شود و در نهایت داده‌های ارزشمندی بدست می‌آید.

تست داخلی نفوذ

یکی دیگر از انواع تست نفوذ شبکه، تست داخلی نفوذ (Internal testing) است که باید به برنامه‌های پشت فایروال دسترسی داشته باشید. سپس حملات هکر را با یک نیروی داخلی مخرب، شبیه‌سازی کنید. برای انجام این روش می‌توانید از افرادی که به دلیل حملات هکری فیشینگ، اطلاعات او به سرقت رفته است، کمک بگیرید.

تست نفوذ Blind

در این روش، باید نام شرکت یا سازمان مورد نظر را داشته باشید تا بتوانید تست را اجرا کنید. با انجام این روش از تست نفوذ شبکه، امکان مقابله تیم امنیتی با حمله هکری در لحظه وجود دارد.

تست نفوذ Double-blind

یکی دیگر از روش‌های تست نفوذ شبکه‌های کامپیوتری است که هیچ اطلاعاتی در مورد حمله شبیه‌سازی شده وجود دارد و گویی این حمله توسط هکرها اتفاق افتاده است.

تست هدفمند (Targeted testing)

در این روش تکنسین تست نفوذ و تیم امنیتی با همدیگر در ارتباط هستند و می‌توانند حرکات همدیگر را ارزیابی کنند. در واقع باید آن را یک تمرین آموزشی به حساب آورد که تیم امنیتی خیلی سریع باید از خود واکنش نشان دهد.

بیشتر بخوانید: امنیت در لینوکس بیشتر است یا ویندوز؟

خدمات امنیت سایبری با آراد آرپانت

مراحل تست نفوذ شبکه‌های رایانه‌ای

انجام این تست طی چندین مرحله انجام می‌شود:

مرحله شناسایی (Reconnaissance)

یکی از مراحل تست نفوذ شبکه است که در آن اطلاعات شرکت (از منابع عمومی و خصوصی) به منظور تعیین استراتژی حمله جمع‌آوری می‌شود. برای انجام این مرحله می‌توانید از روش مهندسی اجتماعی، اسکن غیرمداخله‌ای شبکه، جستجوهای اینترنتی و حتی بازیابی اطلاعات ثبت دامنه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: احراز هویت چند عاملی چیست و چه تاثیری در افزایش امنیت سایت دارد؟

مرحله اسکن (Scan)

یکی دیگر از مراحل تست نفوذ شبکه است که در آن سامانه‌های هدف و یا سایت بررسی و آسیب‌پذیری‌ها شناسایی شود. برای این کار به ابزارهایی نیاز دارید که در نهایت آسیب‌های سرویس‌های باز و متن باز و مشکلات امنیتی در اپلیکیشن شناسایی می‌شود.

به دست آوردن دسترسی (Gaining Access)

چهارمین مرحله از اجرای تست نفوذ شبکه‌های کامپیوتری؛ دسترسی و نفوذ به سامان‌های شرکت است که برای انجام آن می‌توانید از روش مهندسی اجتماعی، بدافزارها و یا تزریق SQL استفاده کنید.

حفظ دسترسی (Maintaining Access)

در نهایت فردی که در حال تست شبکه است، وارد سامانه سازمانی می‌شود و می‌تواند اطلاعات را به سرقت ببرد و یا به پایگاه داده آسیب وارد کند. اما هنوز به زمان نیاز دارد که باید دسترسی خود به شبکه را حفظ کند. حتی هکرهای قانونی (فرد در حال تست نفوذ شبکه) می‌تواند برای شبیه‌سازی حملات هکری واقعی، دسترسی به شبکه را حفظ کند.

سخن آخر

حفظ امنیت شبکه برای سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد تا از ورود هکرها و حملاتی که منجر به سرقت اطلاعات می‌شود، جلوگیری کنند. تست نفوذ شبکه‌های کامپیوتری نیز به همین منظور انجام می‌شود که باید به شکل مداوم صورت بگیرید و اطلاعات آن تیم تیم امنیتی سازمان استفاده شود. امیدواریم مطالب گفته شده در بلاگ آراد آرپانت به سوالات شما درباره تست نفوذ شبکه پاسخ داده باشد.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟