سیاست های امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات و مفاهیم اساسی آن را در این مطلب بخوانید.

سیاست های امنیت اطلاعات

این یک واقعیت کاملاً شناخته شده است که همه سازمان‌ها برای دستیابی به انطباق به سیاست‌ها، رویه‌ها و قوانین مکتوب نیاز دارند. به یک مثال عملی از ساخت خانه فکر کنید. برای توسعه هر سازه محکمی، به یک‌پایه محکم نیاز دارید. خط‌مشی‌ها اساس یک سازمان هستند. خط‌مشی‌ها اصول و دستورالعمل‌هایی هستند که به‌منظور هدایت تصمیم‌گیری و اطمینان از انجام اقدامات منسجم تعریف و تصویب می‌شوند. 

این مقاله سیاست های امنیت اطلاعات را پوشش می‌دهد و برخی از بهترین روش‌ها را برای سیاست های امنیت اطلاعات برای کمک به کسب‌وکار شما در دستیابی به اهداف امنیت داده‌اش برجسته می‌کند.

سیاست های امنیت اطلاعات چیست؟

سیاست های امنیت اطلاعات که گاهی به‌عنوان خط‌مشی امنیت سایبری یا خط‌مشی امنیت داده نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از قوانین و رویه‌هایی است که داده‌های یک سازمان را ایمن نگه می‌دارد. یک کسب‌وکار معمولاً سیاست‌ های امنیت اطلاعات خود را طوری طراحی می‌کند که کاربران و شبکه‌هایش حداقل معیارهای امنیت فناوری اطلاعات (IT) و امنیت حفاظت از داده‌ها را رعایت کنند.

در واقع سیاست های امنیت اطلاعات اقداماتی را که سازمان برای جلوگیری و کاهش حملات سایبری انجام خواهد داد، تشریح می‌کند و نقش و مسئولیت‌های کارکنان را در حفظ امنیت سیستم‌ها و داده‌های سازمان مشخص می‌کند.

چرا سیاست های امنیت اطلاعات مهم است؟

به بیان ساده، سیاست های امنیت اطلاعات طرحی است که تلاش‌های سازمان را به سمت حفاظت از داده‌ها و شبکه‌ها در برابر تهدیدات امنیتی و حملات سایبری هدایت می‌کند. ایجاد سیاست های امنیت اطلاعات مؤثر و مطابق با تمام الزامات انطباق، گامی حیاتی در جلوگیری از حوادث امنیتی مانند نشت داده‌ها و نقض داده‌ها است.

سیاست های امنیت اطلاعات و خط‌مشی‌های امنیت فناوری اطلاعات ممکن است از اسناد سطح بالا که اصول و اهداف کلی امنیت داده‌های یک سازمان را تشریح می‌کنند تا خط‌مشی‌هایی که مسائل خاصی را پوشش می‌دهند، مانند امنیت شبکه یا مدیریت رمز عبور (راهنمای انتخاب پسورد قوی و امن)، متغیر باشد.

عناصر سیاست های امنیت اطلاعات

 در ادامه، عناصر مهم در سیاست های امنیت اطلاعات را بررسی خواهیم کرد:

هدف

مؤسسات به دلایل مختلفی سیاست های امنیت اطلاعات را ایجاد می‌کنند:

ایجاد یک رویکرد کلی برای امنیت اطلاعات

برای شناسایی و جلوگیری از به‌خطرافتادن امنیت اطلاعات مانند سوءاستفاده از داده‌ها، شبکه‌ها، سیستم‌های کامپیوتری و برنامه‌های کاربردی.

حفظ شهرت شرکت باتوجه‌به مسئولیت‌های اخلاقی و قانونی آن

برای رعایت حقوق مشتریان. ارائه سازوکارهای مؤثر برای پاسخگویی به شکایات و سؤالات مربوط به عدم انطباق واقعی یا ادراک شده با خط‌مشی، یکی از راه‌های دستیابی به این هدف است.

دامنه

سیاست های امنیت اطلاعات باید بدون استثنا به همه داده‌ها، برنامه‌ها، سیستم‌ها، امکانات، سایر زیرساخت‌های فناوری، کاربران فناوری و اشخاص ثالث در یک سازمان معین بپردازد.

اهداف امنیت اطلاعات

اینها اهدافی هستند که مدیریت با آنها موافقت کرده است و همچنین استراتژی‌هایی که برای دستیابی به آنها استفاده می‌شود.

در پایان، امنیت اطلاعات به سه‌گانه مربوط می‌شود:

  • محرمانه بودن: داده‌ها و اطلاعات از دسترسی غیرمجاز محافظت می‌شوند (احراز هویت چند عاملی)
  • صداقت: داده‌ها دست‌نخورده، کامل و دقیق هستند
  • در دسترس بودن: سیستم‌های IT در صورت نیاز در دسترس هستند
دریافت تعرفه خدمات امنیت شبکه

بیانیه سیاست

این بخشی از خط‌مشی است که رویکرد سازمان به امنیت اطلاعات را توضیح می‌دهد. ممکن است محیطی را که سازمان در آن فعالیت می‌کند، قوانین و مقرراتی که به آن ملزم شده است یا حتی انواع اطلاعاتی که سازمان در آن اداره می‌کند را توضیح دهد. باید از این زمینه برای توضیح اینکه سازمان تا چه حد امنیت اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی خود را جدی می‌گیرد، استفاده کند.

طبقه‌بندی داده‌ها

سیاست های امنیت اطلاعات باید داده‌ها را به‌صورت دسته‌بندی طبقه‌بندی کند. یک راه خوب برای طبقه‌بندی داده‌ها در پنج سطح است که نیاز روزافزون به حفاظت را بیان می‌کند:

  • سطح 1: اطلاعات عمومی
  • سطح 2: اطلاعاتی که سازمان شما انتخاب کرده است تا محرمانه بماند، اما افشای آن آسیب مادی ایجاد نمی‌کند
  • سطح 3: در صورت افشای اطلاعات، خطر آسیب مادی برای افراد یا سازمان شما وجود دارد
  • سطح 4: اطلاعات در صورت فاش‌شدن خطر زیادی برای آسیب جدی به افراد یا سازمان شما دارد
  • سطح 5: اطلاعات در صورت فاش‌شدن آسیب شدیدی به افراد یا سازمان شما وارد می‌کند

پشتیبانی داده‌ها و عملیات

پس از طبقه‌بندی داده‌ها، باید نحوه مدیریت داده‌ها در هر سطح را مشخص کنید. این بخش از سیاست های امنیت اطلاعات شما به‌طورکلی سه جزء دارد:

  • مقررات حفاظت از داده‌ها: سازمان‌هایی که اطلاعات شناسایی شخصی (PII) یا داده‌های حساس را ذخیره می‌کنند باید طبق استانداردهای سازمانی، بهترین شیوه‌ها، استانداردهای مطابقت صنعت و مقررات محافظت شوند.
  • الزامات پشتیبان‌گیری از داده‌ها: نحوه پشتیبان‌گیری از داده‌ها، سطح رمزگذاری استفاده شده و ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث را مشخص می‌کند.
  • حرکت داده‌ها: نحوه انتقال داده‌ها را مشخص می‌کند. داده‌هایی که در طبقه‌بندی داده‌های بالا طبقه‌بندی می‌شوند باید به طور ایمن با رمزگذاری ارتباط برقرار کنند و از طریق شبکه‌های عمومی منتقل نشوند تا از حملات انسان در وسط جلوگیری شود.

آموزش آگاهی از امنیت

یک سیاست کامل امنیت اطلاعات که هیچ‌کس از آن پیروی نمی‌کند بهتر از نداشتن سیاست نیست. باید کارکنان خود درک کنند که چه چیزی از آنها خواسته می‌شود. آموزش باید برای اطلاع کارکنان از الزامات امنیتی، از جمله حفاظت از داده‌ها، طبقه‌بندی داده‌ها، کنترل دسترسی و تهدیدات امنیتی عمومی انجام شود .

مسئولیت‌ها و وظایف کارکنان

این جایی است که شما سیاست های امنیت اطلاعات خود را عملیاتی می‌کنید. این بخش از خط‌مشی امنیت اطلاعات شما باید صاحبان موارد زیر را مشخص کند:

  • برنامه‌های امنیتی (مثل فایروال)
  • سیاست های قابل‌قبول استفاده
  • امنیت شبکه (اطلاعات بیشتر درباره خدمات امنیت شبکه آراد آرپانت)
  • امنیت فیزیکی
  • تداوم کسب‌وکار
  • مدیریت دسترسی 
  • آگاهی امنیتی
  • پاسخ حادثه
  • ارزیابی ریسک
  • امنیت داده‌ها
  • بازیابی فاجعه
  • مدیریت حوادث

ویژگی‌های سیاست امنیت اطلاعات

یک سیاست امنیت اطلاعات کارآمد دارای ویژگی‌های زیر است:

تکیه بر ارزیابی اولیه ریسک

انجام ارزیابی ریسک امنیتی می‌تواند به شما در شناسایی دارایی‌های حیاتی سازمان، کشف آسیب‌پذیری‌ها و اولویت‌بندی ریسک‌ها کمک کند؛ بنابراین، می‌توانید تلاش‌های خود را در جهت درست متمرکز کنید تا تصمیم بگیرید که چه سیاست‌ها و الزامات امنیت اطلاعات را توسعه دهید.

هدف، اهداف و محدوده به‌وضوح بیان شده است

به‌خاطر داشته باشید که اگر پرسنل قوانین و اقدامات امنیتی اطلاعات شما را غیرضروری و پرزحمت بدانند، می‌توانند خرابکاری کنند. با تشریح محدوده، هدف و اهداف هر ISP، می‌توانید آگاهی کارکنان خود را در مورد اینکه چرا راه‌حل‌ها، سیاست‌ها و رویه‌های فناوری اطلاعات خاص اجرا می‌شوند و برای چه کسانی اعمال می‌شوند، افزایش دهید.

مسئولیت‌های تعریف شده

هر ISP باید بیان کند که چه کسی خط‌مشی را ایجاد کرده است، چه کسی مسئول به‌روز نگه‌داشتن آن، انجام خدمات پشتیبانی شبکه و همسویی با اهداف امنیتی سازمان است، و چه کسی مسئول اجرای رویه‌های امنیتی موردنیاز است.

تعاریف روشن از اصطلاحات مهم

به‌خاطر داشته باشید که مخاطبان سیاست های امنیت اطلاعات اغلب غیرفنی هستند. برای جلوگیری از ابهام و افزایش وضوح، مطمئن شوید که زبان ISPها ساده است و تمام اصطلاحات فنی مهم توضیح داده شده است.

الزامات واقع‌بینانه و قابل‌درک

اجرای ISPهای بیش از حد پیچیده ممکن است سخت باشد. خط‌مشی‌ها باید از سطح قابل‌اعتماد حفاظت از داده‌ها اطمینان حاصل کنند، اما برای قابل‌اجرا کردن آن‌ها، نیازمندی‌هایی را در نظر بگیرید که پیروی و پیاده‌سازی آن آسان باشد.

اطلاعات به طور منظم به‌روز می‌شود

برای رسیدگی به روندها و چالش‌های امنیت سایبری مدرن، ISPها باید به طور مرتب بررسی و به‌روز شوند. خط‌مشی‌های مربوط به موضوع نیازمند به‌روزرسانی‌های مکرر هستند، زیرا فناوری‌ها، چالش‌های امنیتی و سایر عوامل دائماً تغییر می‌کنند.

مشارکت مدیریت عالی

بدون حمایت رهبران یک سازمان، هر ISP احتمال شکست بالایی دارد. مدیریت دانش الزامات امنیتی سطح بالای یک سازمان را در اختیار دارد و به برقراری ارتباط بین ISPها و اعمال آنها در بین کارکنان کمک می‌کند.

سخن آخر

ما برای کمک به شما اینجا هستیم. در این مقاله از بلاگ آراد آرپانت؛ ارائه دهنده‌ی خدمات تخصصی امنیت شبکه و خدمات دواپس، درباره سیاست های امنیت اطلاعات صحبت کرده‌ایم و عناصر سیاست های امنیت اطلاعات را توضیح داده‌ایم. امیدواریم اطلاعات سودمندی برای شما باشد. اما در نظر داشته باشید که برای پیاده سازی سیاست‌های امنیت اطلاعات و امنیت داده در فضای وب و فضای سایبری، باید از متخصص امنیت شبکه و امنیت سایبری کمک بگیرید. در این زمینه، آراد آراپانت می‌تواند راهنمایی‌های لازم را درباره دریافت بهترین خدمات امنیت سایبری شبکه به شما بدهد. 

خدمات امنیت شبکه در آراد آرپانت
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟