همه چیز درباره سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS

در این مطلب می‌توانید با انواع سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS آشنا شوید و همه چیز را درباره آن، بدانید.

سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

کسب‌وکارهای امروزی برای همه چیز، از میزبانی برنامه‌ها بر روی سرورها گرفته تا ارتباطات، به فناوری متکی هستند. با تکامل فناوری، سطح حمله‌ای که مجرمان سایبری به آن دسترسی دارند نیز گسترده‌تر می‌شود به‌این‌ترتیب، باهدف محافظت از هر لایه از خود سازمان‌ها در هر صنعت و اندازه‌های عمودی، وضعیت امنیتی خود و زیرساخت‌های دیجیتال از حملات سایبری را افزایش می‌دهند.

در یک سازمان تجاری مشترک، داشتن یک استراتژی برای غربالگری علائم احتمالی خرابی‌ها تصادفات و خطرات فوری ضروری است. خطرات سازمان کنونی به‌تدریج گیج‌کننده می‌شوند و ظرفیت ورود به محکم‌ترین چارچوب‌های امنیتی را نیز دارند. پس بیایید ابتدا تعریف سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS را بیاموزیم و سپس در این مقاله از بلاگ آراد آرپانت، با تکنیک‌های آن آشنا شوید.

سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS چیست؟

سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS یک ابزار امنیتی‌سازمانی است که به طور طبیعی خطرات مورد انتظار را تشخیص می‌دهد و به آنها پاسخ می‌دهد. در واقع سیستم‌های تشخیص نفوذ و پیشگیری، شبکه‌ها را از نظر حوادث و تهدیدات احتمالی رصد می‌کنند، به مدیران هشدار می‌دهند و از حملات احتمالی جلوگیری می‌کنند. 

یک سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS امنیت شبکه و فناوری پیشگیری از تهدید است که ترافیک شبکه را برای کشف و جلوگیری از حملات تجزیه‌وتحلیل می‌کند. یک IPS در برابر طیف وسیعی از تهدیدات سایبری مانند باج‌افزار، حمله دیداس، حرکت جانبی، بهره‌برداری از آسیب‌پذیری و سایر حملات محافظت می‌کند. با این‌حال، IPS تنها یکی از اجزای معماری امنیتی‌سازمانی است و انتخاب IPS مناسب برای امنیت سایبری شرکت‌ها حیاتی است.

سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS چگونه کار می‌کند؟

به طور معمول، یک سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS داده‌های مربوط به رخدادهای شناسایی شده را ثبت می‌کند، به مدیران امنیتی اطلاع می‌دهد و گزارش‌هایی را تولید می‌کند. یک IPS به طور طبیعی می‌تواند بازدارنده و تازه‌سازی‌های امنیتی را دریافت کند تا بی‌وقفه خطرات اینترنتی ایجاد کند که می‌تواند به محافظت از یک سازمان کمک کند.

با یک مثال ساده‌تر می‌توان این‌گونه بیان کرد که سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS مانند چمدان و چک امنیتی در فرودگاه است. برای ورود به فرودگاه بلیت یا کارت پرواز لازم است و مسافران پس از ورود به آن تا زمانی که بررسی‌های امنیتی لازم انجام نشده باشد، اجازه سوارشدن به پروازهای خود را ندارند. به طور مشابه، یک سیستم تشخیص نفوذ (IDS) فقط ترافیک بد یا نقض خط‌مشی را نظارت و هشدار می‌دهد. این سیستم سلف سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) است که به‌عنوان سیستم تشخیص و پیشگیری از نفوذ نیز شناخته می‌شود. علاوه بر نظارت و هشدار، IPS همچنین برای جلوگیری از حوادث احتمالی با دوره‌های اقدام خودکار کار می‌کند.

ویژگی‌های سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS ایمن

در ادامه با برخی از ویژگی‌های سیستم IPS آشنا خواهید شد:

دید

با Cisco Secure Management Center، می‌توانید داده‌های متنی بیشتری را از شبکه خود ببینید و خدمات امنیت شبکه خود را به‌دقت انتخاب و تنظیم کنید. برنامه‌ها، نشانه‌های سازش، نمایه‌های میزبان، مسیر فایل، جعبه ‌شنود، اطلاعات آسیب‌پذیری و قابلیت مشاهده سیستم‌عامل در سطح دستگاه را مشاهده کنید. از این ورودی‌های داده برای بهینه‌سازی امنیت از طریق توصیه‌های خط‌مشی یا سفارشی‌سازی Snort استفاده کنید.

اثر

IPS امن هر دو ساعت یکبار قوانین و امضاهای خط‌مشی جدیدی دریافت می‌کند، بنابراین امنیت شما همیشه به‌روز است. Cisco Talos از بزرگ‌ترین شبکه تشخیص تهدید در جهان استفاده می‌کند تا کارایی امنیتی را برای هر محصول امنیتی سیسکو به ارمغان بیاورد. این هوش تهدید پیشرو در صنعت به‌عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل می‌کند که دائماً با تهدیدات جدید به‌روز می‌شود.

هزینه عملیاتی

از اتوماسیون ایمن IPS برای افزایش کارایی عملیاتی و کاهش هزینه‌های اضافی با جداکردن رویدادهای قابل‌اجرا از نویز استفاده کنید. تهدیدات را برای کارکنان خود اولویت‌بندی کنید و امنیت خود را از طریق توصیه‌های خط‌مشی مبتنی بر آسیب‌پذیری‌های شبکه بهبود بخشید. از قوانین فعال و غیرفعال‌کردن آنها مطلع شوید و رویدادهای مربوط به دستگاه‌های موجود در شبکه خود را فیلتر کنید.

انعطاف‌پذیری

گزینه‌های استقرار انعطاف‌پذیر IPS ایمن نیازهای شرکت را برآورده می‌کند. می‌توان آن را در محیط، در توزیع/هسته مرکز داده یا پشت فایروال برای محافظت از دارایی‌های حیاتی، دسترسی مهمان و اتصالات WAN مستقر کرد. IPS امن را می‌توان برای بازرسی درون‌خطی یا تشخیص غیرفعال مستقر کرد.

ادغام

بدون تغییرات سخت‌افزاری عمده یا زمان قابل‌توجهی برای پیاده‌سازی، IPS را ایمن به شبکه خود متصل کنید. با مرکز مدیریت فایروال، چندین برنامه امنیتی را از یک صفحه واحد فعال و مدیریت کنید. به طور یکپارچه بین Secure IPS، Secure Firewall و Secure Endpoint حرکت کنید تا امنیت خود را بهینه کنید و داده‌های شخص ثالث را از طریق Cisco Threat Intelligence Director دریافت کنید.

مشاوره خدمات امن سازی شبکه آراد آرپانت

چرا سیستم‌های پیشگیری از نفوذ مهم هستند؟

محیط‌های کسب‌وکار شبکه‌ای مدرن به سطح بالایی از امنیت و خدمات پشتیبانی شبکه نیاز دارند تا از ارتباطات ایمن و قابل‌اعتماد اطلاعات بین سازمان‌های مختلف اطمینان حاصل شود. یک سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS به‌عنوان یک فناوری حفاظتی قابل‌تطبیق برای امنیت سیستم بعد از فناوری‌های سنتی عمل می‌کند. توانایی جلوگیری از نفوذ از طریق یک اقدام خودکار، بدون نیاز به مداخله IT به معنای هزینه کمتر و انعطاف‌پذیری عملکرد بیشتر است. حملات سایبری پیچیده‌تر می‌شوند، بنابراین مهم است که فناوری‌های حفاظتی با تهدیدات خودسازگار شوند.

انواع دیگر سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS

4 نوع قابل‌توجه از سیستم‌های جلوگیری از نفوذ وجود دارد. هر نوع دارای تخصص دفاعی منحصربه‌فرد خود است.

1. سیستم پیشگیری از نفوذ مبتنی بر شبکه (NIPS)

به طور معمول، یک سیستم پیشگیری از نفوذ مبتنی بر شبکه در مکان‌های کلیدی شبکه قرار می‌گیرد، جایی که ترافیک را رصد می‌کند و تهدیدات سایبری را اسکن می‌کند.

2. سیستم پیشگیری از نفوذ بی‌سیم (WIPS)

همان‌طور که انتظار دارید، سیستم‌های پیشگیری از نفوذ بی‌سیم شبکه‌های Wi-Fi را نظارت می‌کنند و به‌عنوان دروازه‌بان عمل می‌کنند و دستگاه‌های غیرمجاز را حذف می‌کنند.

یک سیستم پیشگیری از نفوذ بی‌سیم (WIPS) به طور مشابه با یک سیستم پیشگیری از نفوذ شبکه استاندارد با چند تفاوت عمل می‌کند. WIPS به‌جای اینکه بین فایروال و روتر شبکه کار کند، فرکانس‌ها را برای نقاط دسترسی بی‌سیم (WAP) سرکش و غیرمجاز به شبکه کنترل می‌کند. هنگامی که WIPS این نقاط دسترسی غیرمجاز را شناسایی کرد، یک مدیر از این نقض مطلع می‌شود و اتصال را قطع می‌کند.

3. سیستم پیشگیری از نفوذ مبتنی بر میزبان (HIPS)

برخلاف سیستم جلوگیری از نفوذ شبکه، سیستم پیشگیری از نفوذ مبتنی بر میزبان (HIPS) یک راه حل نرم افزاری نصب شده است که برای جلوگیری از حملات بدافزار با نظارت بر کد، گزارش ها، دایرکتوری ها، رجیستری ها و فایل ها طراحی شده است. این با نرم افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار متفاوت است، که به منظور جلوگیری از نصب و اجرای بدافزار از طریق امضاهای فعالیت شناخته شده و اکتشافی است. HIPS فقط به دنبال بدافزار نیست. 

در عوض، HIPS هدف گسترده‌تری از ردیابی هرگونه تغییر غیرمنتظره در سیستم فایل رایانه، تجزیه‌وتحلیل فایل‌های گزارش سیستم و برنامه‌ها، و اسکن اجزای سیستم برای شناسایی هر گونه بی‌نظمی دارد. در فرایندهای خود، ممکن است بدافزار را در یک سیستم شناسایی کند، اما این تمرکز اصلی نیست.

4. تحلیل رفتار شبکه (NBA)

با بسکتبال حرفه‌ای اشتباه نگیرید، NBA روی ترافیک شبکه متمرکز است تا حرکت‌های عجیب‌وغریب و جریان‌هایی را که ممکن است با حملات سایبری انکار سرویس توزیع شده (DDoS) مرتبط باشد، شناسایی کند.

سخن آخر

سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS نوعی نرم‌افزار امنیتی شبکه است که فعالیت‌های مخرب را در یک شبکه شناسایی می‌کند، اطلاعات مربوط به فعالیت مذکور را گزارش می‌کند و اقداماتی را برای مسدود کردن یا توقف وقوع خودکار فعالیت انجام می‌دهد. ما در این مقاله درباره سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS صحبت کرده‌ایم و در ادامه چگونگی کارکرد آن و انواع مختلف آن را بیان کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات سودمندی دریافت کنید.

خدمات پشتیبانی شبکه در آراد آرپانت
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟