نیروی پشتیبانی آی تی IT کیست و وظایف آن چیست؟

شرح و حدود وظایف کارشناس فناوری اطلاعات را در این مطلب بخوانید و آن آشنا شوید.

شرح وظایف نیرو‌ی it و شبکه چیست؟

اگر قلب شما هم با شنیدن فناوری اطلاعات و it به تپش می‌افتد، به شما تبریک می‌گوییم؛ چرا‌که به حوزه‌ی درستی علاقمند شده‌اید. با توجه به نقش گسترده‌ی تکنولوژی در امر روزمره و علی‌الخصوص کار‌ی، وجود افراد‌ی که بلد این کار باشند، همیشه لازم است. کسانی که بیش‌تر از بقیه و بطور تخصصی با تکنولوژی سر‌و‌کار داشته باشند. چنین افراد‌ی با انجام وظایف نیرو‌ی it و شبکه شانس زیاد‌ی برای استخدام‌شدن دارند؛ اما آیا می‌دانید که جایگاه شغلی این افراد چیست؟ کارشناسی فناوری اطلاعات (IT) یا مسئول آی تی بهترین عنوانی است که می‌توان به آن‌ها داد. 

سوالی که پیش می‌آید، این است که در حال حاضر شغل‌ها‌ی دیگر‌ی هم هستند که با فناوری و تکنولوژی سر‌و‌کار دارند‌، پس کارشناسی فناوری اطلاعات چه فرقی با آن‌ها دارد؟ شاید بهتر باشد که برای یافتن پاسخ، امروز با همراهی آراد آرپانت با وظایف مسئول آی تی و بعلاوه هویت آن آشنا شویم.

کارشناس فناوری اطلاعات کیست؟

رشته فناوری اطلاعات یا IT به‌عنوان یک گرایش میان‌رشته‌ای شناخته می‌شود. در نتیجه شخصی که به تحصیل و کار در این رشته می‌پردازد، باید دانش زیاد‌ی را در حوزه‌ها‌ی مختلفی کسب کند. پاسخ‌گویی به مشکلات سخت‌افزار‌ی، به‌روز‌رسانی نرم‌افزار سیستم، نظارت بر مدیریت بانک‌ها‌ی اطلاعاتی و مدیریت درست سیستم بر امنیت اطلاعات (معرفی خدمات امنیت شبکه) از جمله وظایف نیرو‌ی it و شبکه هستند که باید بادقت انجام شوند. بااین‌حال بیایید نگاه دقیق‌تر‌ی به وظایف شخصی که در حوزه‌ی مدرن IT کار می‌کند بیندازیم. به نظر شما یک مسئول و یا مهندس it چه مسئولیت‌ها‌یی به عهده دارد؟

وظایف نیرو‌ی it و شبکه

اگر تابه‌حال درباره‌ی مسئولیت‌ها‌یی که یک مهندس فناوری اطلاعات بر عهده دارد کنجکاو بوده‌اید، هم‌اکنون می‌توانید به جواب برسید. وظایف مسئول آی تی را می‌توان بر حسب محل کار به 2 دسته اصلی سازمان‌ها‌ی دولتی و همچنین غیردولتی تقسیم کرد:

شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی

  • برقراری ارتباطات اینترنتی و انجام امور داده‌ای
  • راه‌اندازی، نگهداری و توسعه Data Center
  • ارائه‌ی گزارش کار
  • مدیریت و هماهنگی شبکه‌ها‌ی رایانه‌ای بخش‌ها‌ی مختلف و همچنین برقراری ارتباط میان آن‌ها
  • به‌روز‌رسانی سامانه‌ها‌ی اطلاعاتی
  • پیگیری امور مربوط به خدمات دواپس
  • اجرا و ابلاغ سیاست‌ها‌ی شورا‌ی فناوری اطلاعات
  • پشتیبانی از سیستم‌ها‌ی سخت‌افزار‌ی و نرم‌افزار‌ی
  • پیروی از آیین‌نامه فناوری اطلاعات
  • جمع‌آوری انواع داده‌ها و ارائه‌ی سرویس‌ها‌ی مناسب برای دسترسی آسان به آن‌ها
  • رسیدگی به امور مربوط به خدمات نگهداری شبکه

شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات در سازمان‌ها‌ی غیردولتی یا خصوصی

وظایف نیرو‌ی it و شبکه تنها به یک کار ساده محدود نمی‌شود. باتوجه‌به نیاز‌ها‌ی هر سازمان و همچنین کار‌ی که انجام می‌دهند، مدیران انفورماتیک مسئولیت‌ها‌ی مختلفی را به عهده‌ی کارشناس آی تی می‌گذارند. به‌عنوان مثال فرض کنید که اگر مسئول آی تی با هدف کار رو‌ی شبکه کامپیوتر‌ی به یک مجموعه‌ی کار‌ی پیوسته باشد، باید کار‌ها‌یی از جمله طراحی، اجرا‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار، پشتیبانی و نظارت را انجام دهد. البته راه‌اندازی سیستم عامل ویندوز و نصب برنامه‌ها‌ی آن را هم نباید از قلم انداخت.

گاهی اوقات هم سازمانی قصد دارد که برای دستیابی به اهداف و برنامه‌ای که در نظر گرفته است، یک وب‌سایت اختصاصی و حرفه‌ای راه‌اندازی کند. در این حالت وظایف کارشناس it حتی تا این زمینه هم گسترش می‌یابد و مدیریت سایت نیز انجام می‌دهد.

حوزه‌ها‌ی متنوع کار‌ی کارشناس فناوری اطلاعات

کار در حوزه‌ی آی تی تنها به سازمان‌ها مربوط نمی‌شود. بخش‌ها و زیر‌شاخه‌ها‌یی از آی تی مثل بیمارستان، شرکت و آموزش‌وپرورش هم هستند که مسئولیت‌ها‌ی آن‌ها کمی متمایز است. در نتیجه تصمیم گرفتیم که به وظایف نیرو‌ی it و شبکه در آن‌ها به طور مستقل بپردازیم.

شرح وظایف کارشناسی فناوری اطلاعات در بیمارستان

نیروی it در بیمارستان باید تمام امور مرتبط با تکنولوژی از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار، بررسی عملکرد درست آن‌ها، وب‌سایت بیمارستان، قرارداد‌ها، امور ستاد‌ی و... را بر عهده بگیرد و از پس انجام آن‌ها بر بیاید. در ضمن در مواقع لازم فرد باید بتواند که در حوزه‌ی کار‌ی خود، راه و چاه لازم را به همکاران خود نیز بیاموزد.

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

شرح وظایف مسئول آی تی در آموزش و پرورش

  • نظارت بر اوضاع تکنولوژی‌ها و دستگاه‌ها‌ی موجود در محل کار و رفع عیوب آن‌ها
  • به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزار‌ها (لینوکس یا ویندوز؟)
  • فراهم‌کردن آرشیو منظم، نگهداری درست از نرم‌افزار‌ها محتوا‌ها‌ی آموزش‌وپرورش
  • ارائه‌ی پیشنهاداتی جهت بهبود محتوا‌ها‌ی آموزشی
  • برنامه‌ریزی درست و تلاش برای استفاده از محتوا‌ها‌ی آموزشی در قالب فناوری‌ها‌ی نوین

وظایف نیرو‌ی it و شبکه در شرکت

  • مدیریت شبکه و کنترل سطوح دسترسی
  • نظارت بر شبکه‌ها‌ی مورد‌استفاده در شرکت
  • تهیه‌ی بکاپ از نرم‌افزار‌ها، سیستم‌عامل‌ها و تلاش برای نگهداری آن‌ها
  • برطرف‌کردن مشکلات کاربران
  • بررسی سخت‌افزار‌ها و تعیین نوع آن‌ها جهت اتصال به شبکه

و دیگر وظایف مسئول آی تی که باتوجه‌به اقتضا‌ی هر شرکتی فرق می‌کند.

مهارت‌های لازم برای کارشناس فناوری اطلاعات

شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات به‌تنهایی برای معرفی شخص شاغل در این زمینه کافی نیست؛ اما چرا؟ در حقیقت وظیفه، مسئولیتی است که شخص باتوجه‌به جایگاه خود ملزم به انجام آن است. با این اوصاف مهارت چیست؟ مهارت، توانایی‌ها‌یی است که کسب آن‌ها برای انجام بهتر وظیفه لازم است. در نتیجه شما هرچقدر مهارت بیشتر‌ی به دست آورید، شانس بیش‌تر‌ی برای پیشرفت خواهید داشت، چه به‌عنوان مسئول و نیرو‌ی it و چه شغل دیگر. 

خب، پس بهتر است همین حالا با مهارت‌های لازم جهت انجام وظایف نیرو‌ی it و شبکه آشنا شویم.

  • توانایی بودجه‌بندی
  • مدیریت زمان
  • توانایی رهبری و مدیریت
  • برخورداری از مهارت‌ها‌ی ارتباطی
  • مسلط بودن به برنامه‌ها‌ی کاربرد‌ی سازمان
  • توانایی تحلیل
  • مهارت‌ها‌ی فنی

موارد‌ی که گفته شدند، از جمله توانایی‌ها‌ی عمومی هستند که هر مهندس و یا کارشناس آی تی باید از آن‌ها برخوردار باشد. در رابطه با تسلط به نرم‌افزار‌ها‌ی کاربرد‌ی که به آن اشاره کردیم، باید گفت که یک کارشناس it لازم است مطابق نوع شغل و همچنین سازمانی که در آن مشغول به کار می‌شود، کار با سیستم‌عامل‌ها و زبان‌ها‌ی برنامه‌نویسی مختلفی را بیاموزد. خب، حالا که تکلیف مهارت‌ها‌ی لازم و وظایف نیرو‌ی it و شبکه روشن شد، بهتر است بدانیم که دستیابی به جایگاه کارشناسی فناوری اطلاعات چه شرایطی را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: دواپس DevOps چیست و استفاده از آن، چه مزایایی دارد؟

مشاوره خدمات دواپس آراد آرپانت

شرایط استخدام مسئول آی تی

داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌ها‌ی فناوری اطلاعات، سیستم‌ها‌ی مدیریت اطلاعات، علوم کامپیوتر و یا حوزه‌ها‌یی مرتبط با آن‌ها نیز از سایر شروط لازم برای کار به‌عنوان مسئول آی تی و انجام وظایف نیرو‌ی it و شبکه است. بااین‌حال تنها داشتن مدرک کافی نیست و باید در کنار مهارت‌ها‌ی آکادمیک، به مهارت‌ها‌ی حرفه‌ای خود که کمی قبل به بخشی از آن‌ها اشاره شد نیز بها داده و آن‌ها را پرورش دهید.

آینده شغلی مسئول آی تی یا کارشناسی فناوری اطلاعات

با وجود تمام چیز‌ها‌یی که در رابطه با مهارت‌ها و وظایف نیرو‌ی it و شبکه گفته شد، احتمالا هم‌اکنون منتظر‌ید که در رابطه با بازار کار آن نیز بدانید. همان‌طور که خود‌تان شاهد آن هستید، تکنولوژی چیز‌ی است که نه‌تنها هرگز از مد نمی‌افتد، بلکه روز‌به‌روز رشد می‌کند و فرا‌گیر‌تر از قبل می‌شود. در نتیجه همیشه نیاز به مسئول آی تی احساس می‌شود. به علاوه گرایش‌ها‌ی رشته فناوری اطلاعات و همچنین مکان‌ها‌یی که می‌توان در آن‌ها مشغول به کار شد نیز به‌هیچ‌وجه کم نیست. پس آینده شغلی خدمات Help Desk همین حالا هم تضمین‌شده است، چه برسد به زمان آینده که فناوری پر‌قدرت‌تر و پر‌رنگ‌تر از حال ظاهر می‌شود. 

سخن پایانی

احتمالا با مقاله‌ای که آراد آرپانت ارائه کرد، تابه‌حال متوجه شده‌اید که برای قرارگیری در جایگاه یک مسئول آی تی، باید ضمن کسب انواع مهارت‌ها، طیف وسیعی از وظایف مسئول آی تی را هم انجام دهید. پس چطور است که از همین حالا شروع کنید؟ دانش و مهارت خود را گسترش دهید و در حوزه‌ی کار‌ی که با موقعیت‌ها‌ی بسیار و مدرنیته بودنش هرگز شما را نا‌امید نمی‌کند، مشغول به کار شوید. مطمئنا با این خط فکر‌ی و توانایی‌ها‌یی که در اختیار خواهید داشت از عهده‌ی وظایف نیرو‌ی it و خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری برخواهید آمد.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟