پشتیبان‌گیری ابری در پشتیبانی شبکه | مزایا و معایب

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با مزایا و معایب پشتیبان گیری ابری در پشتیبانی شبکه، این مطلب را مطالعه نمایید.

مزایا و معایب پشتیبان گیری ابری در پشتیبانی شبکه

استفاده از فناوری ابری رشد فزاینده‌ای در طی چند سال اخیر یافته است. از حافظه ابری تا رایانش ابری، به نظر می‌رسد که همگان این روزها از فضای ابری برای بسیاری از فعالیت‌های خود در شبکه استفاده می‌کنند. اما پیش از آنکه ابر به آنچه امروز مشاهده می‌شود تبدیل شود، به‌عنوان ابزاری جهت پشتیبان گیری داده‌ها استفاده می‌شد. همچنان پشتیبان گیری ابری اهمیت زیادی در فضای ابری دارد. اگر این نوع پشتیبان گیری به‌درستی در پشتیبانی شبکه اجرا شود، راهکار مؤثری برای ایمنی داده‌ها محسوب خواهد شد. 

پشتیبان گیری ابری چیست؟

پشتیبان گیری (بکاپ‌گیری) ابری به معنای ذخیره‌سازی فایل‌ها و اطلاعات در سرورهای خارجی است. یکی از مزیت‌های پشتیبان گیری ابری، آزاد کردن سرورهای داخلی و رایانه‌ها است. این نوع پشتیبان گیری، به‌سرعت به بخش مهمی از تمامی طرح‌های کسب‌وکار تبدیل شده است. 

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

نحوه عملکرد پشتیبان گیری ابری

پشتیبان گیری ابری فرآیند انتقال نسخه‌هایی از داده‌های شما به سیستم حافظه راه دور است. ارائه‌کننده سرویس واسط، عموماً میزبان این سیستم حافظه بوده و هزینه کاربران را بر اساس ظرفیت، پهنای باند یا تعداد کاربران تعیین می‌کند. بدین ترتیب، در صورت خرابی تجهیزات اختلال یا از دست رفتن داده‌ها، همچنان می‌توان به فایل‌های ذخیره شده، دسترسی داشت. 

یک سازمان می‌تواند نحوه بکاپ‌گیری ابری شامل تعداد نسخه‌ها و زمان‌بندی پشتیبان گیری را تعیین کند. به‌طور مثال، شما می‌توانید پشتیبان گیری در خدمات پشتیبانی شبکه را طی هر ساعت، روز، هفته یا ماه انجام دهید. همچنین می‌توانید در مورد ادامه پشتیبان گیری جهت ذخیره کردن نسخه‌های قدیمی با نسخه‌های جدید یا جایگزینی نسخه‌های قدیمی با جدید، تصمیم بگیرید. ما توصیه می‌کنیم که چندین نسخه از داده‌ها را در دوره‌های زمانی متفاوت ذخیره کنید. بدین ترتیب، اگر به هر دلیلی سیستم شما دچار اختلال شد و سرویس پشتیبان گیری شما نسخه ناقص را کپی کرد، بتوانید از نسخه‌های دیگر استفاده کنید. 

مشاوره تلفنی با کارشناس خدمات دواپس

مزیت‌های پشتیبان گیری ابری 

استفاده از سرویس بکاپ‌گیری ابری، مزیت‌های زیادی به همراه دارد. برخی از این مزیت‌ها عبارت‌اند از: 

قابلیت اطمینان و سادگی

هنگام آماده شدن تنظیمات بکاپ ابری، می‌توان به‌سادگی آن را نگهداری کرد. می‌توان بکاپ‌های زمان‌بندی شده خودکار را به‌سادگی ایجاد کرد و به حفظ جریان داده‌های ذخیره شده شما کمک کرد. همچنین کسب‌وکارها نباید نگران حفظ زیرساخت‌ها باشند. شما می‌توانید با اطمینان کافی، شاهد ذخیره شدن نسخه‌های داده‌های خود را به‌صورت امن و بدون این‌که اقدام خاصی را انجام دهید، باشید. 

صرفه‌جویی در هزینه‌ها 

 بکاپ‌گیری ابری برای تمامی سازمان‌های کوچک تا متوسط که داده‌های زیادی ندارند، صرفه اقتصادی بسیار زیادی خواهد شد. حفظ مراکز داده و سرورهای محلی، بسیار پرهزینه و دشوار خواهد بود. ازاین‌رو، تغییر رویکرد به یک راهکار ابری می‌تواند موجب کمک به سازمان‌ها جهت صرفه‌جویی در این هزینه‌ها شود. 

بیشتر بخوانید: هزینه خدمات دواپس برای یک شرکت کوچک و متوسط چقدر است؟

امنیت بالا

شما می‌توانید با نگهداری داده‌ها در محیطی دیگر و به‌صورت مجزا از شبکه خود، از کسب‌وکار خود در برابر برخی از انواع تهدیدات سایبری مانند باج افزار یا حمله DDOS، محافظت کنید. حتی اگر شما با نشت داده‌ها در فضای کسب‌وکار خود مواجه هستید، می‌توانید به بکاپ‌های امن در فضای ابری دسترسی داشته باشید. علاوه براین، بسیاری از ارائه‌کنندگان سرویس ابری، خدمات پایش، مدیریت و گزارش دهی را به‌صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته ارائه می‌کنند. این پروتکل‌ها موجب کمک به ارتقای امنیت همیشگی داده‌های شما می‌شود. 

اگر نگران قطع ارتباط انتقال داده‌های خود در طی فرآیند انتقال داده هستید، نگران نباشید. تمامی ارائه‌کنندگان اصلی سرویس پشتیبان گیری ابری، خدمات رمزنگاری را برای اطلاعات شما عرضه می‌کنند. بدین ترتیب، حتی در صورت قطع شدن انتقال ارتباط داده‌ها، امنیت آن حفظ خواهد شد. 

شما می‌توانید خدمات امنیت شبکه و خدمات دواپس را از آراد آرپانت دریافت کنید.

مقیاس‌پذیری

یکی دیگر از مزیت‌های مهم پشتیبان گیری ابری، مقیاس‌پذیری آن است. شما می‌توانید اطلاعات کمی را در صورت نیاز ذخیره کنید و می‌توانید صرفاً هزینه استفاده خود را پرداخت کنید. دیگر نیازی نیست نگران خرید تجهیزات جدید در آینده باشید و یا این‌که امکان خاتمه یافتن ظرفیت سرویس ابری وجود داشته باشد. صرفاً آنچه را که نیاز دارید، مصرف خواهید کرد. 

مشاوره خدمات امنیت شبکه و پشتیبانی شبکه

معایب پشتیبان گیری ابری

هرچند گرفتن بکاپ ابری مزیت‌های متعددی دارد، اما باید به برخی از معایب آن نیز پیش از استفاده، توجه داشت. هر چیزی در زندگی معایب و مزایایی دارد و بکاپ‌های ابری نیز از این قاعده، مصون نیستند. برخی از اصلی‌ترین معایب آن‌ها عبارت‌اند از: 

سرعت

سرعت یکی از عوامل مهم در بکاپ‌های ابری است، در‌واقع ممکن است در حین کپی و ذخیره شدن اطلاعات شما توسط ارائه‌کننده، سرعت شبکه کاهش یابد (10 ترفند ساده برای رفع کندی سرعت اینترنت). درنتیجه، سازمان‌ها باید به‌طور راهبردی به دنبال برنامه‌ریزی پیرامون زمان‌بندی بکاپ ها باشند به‌نحوی‌که این عامل، تأثیری بر قابلیت‌ها و عملیات یک کسب‌وکار، نداشته باشند. 

هزینه زیاد داده‌ها 

همانند آنچه در بالا اشاره شد، در مورد شرکت‌هایی که داده‌های زیادی ندارند، بکاپ‌های آنلاین می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشند. بااین‌حال، در مورد سازمان‌هایی که باید حجم انبوهی از اطلاعات را ذخیره کنند، ممکن است این هزینه‌ها به‌سرعت افزایش یابند. با توجه به مقیاس‌پذیری سرویس و سرور ابری، شما باید از میزان داده‌های موردنیاز خود جهت پشتیبان گیری و میزان هزینه آن، مطلع باشید. در غیر این صورت، ممکن است با هزینه‌هایی سنگین و غیرقابل‌انتظار، مواجه شوید. 

از دست رفتن کنترل

ازآنجایی‌که بکاپ‌های ابری از خدمات ارائه‌کنندگان واسط بهره می‌برند، بسیاری از سازمان‌ها نگران استفاده از این نوع سرویس هستند. در واقع آن‌ها احساس می‌کنند که ممکن است کنترل داده‌های خود را از دست بدهند. این داده‌ها در زیرساخت‌های واسط ذخیره شده و توسط واسط مدیریت می‌شود. بااین‌حال، این موضوع بدان معنا نیست که داده‌ها با امنیت و محافظت کمتری، نگهداری می‌شوند. 

ازآنجایی‌که داده‌ها دیگر صرفاً در محدوده شما نگهداری نمی‌شوند، باید تحقیقات کاملی را هنگام انتخاب ارائه‌کننده سرویس انجام دهید. سعی کنید تمامی اطلاعات لازم را در مورد تجهیزات شرکت‌ها، تاریخچه و رویه‌های امنیتی آن‌ها (فیزیکی و دیجیتال) کسب کنید. 

کلام پایانی 

اگر در حال حاضر به دنبال استفاده از پشتیبان گیری ابری هستید، متخصصان آراد آرپانت به شما توصیه می‌کنند که تمامی جوانب اعم از مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید. سرویس‌های بکاپ ابری جزو بهترین و تازه‌ترین خدمات برای نگهداری اطلاعات تمامی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ محسوب می‌شوند. این سرویس‌ها می‌توانند سبب صرفه‌جویی در هزینه، زمان و کاهش معنادار وقوع حملات سایبری شوند. بکاپ های ابری می‌توانند در صورت هک شدن شبکه شما، منابع ارزشمندی تلقی شوند. برخی از سازمان‌ها با مشکلات بسیار زیادی در مواجهه با یک حمله سایبری روبرو شده‌اند. بسیاری از آن‌ها پس از نشت اطلاعات، با تعطیلی مواجه شده‌اند. بنابراین توجه به مزیت‌های پرشمار این سرویس‌ها، برای شما راهگشا خواهد بود. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟