همه چیز در مورد مدیریت سرور + نحوه‌ی کارکرد آن

برای کسب اطلاعاتی جامع و کاربردی در رابطه با مدیریت سرور و نحوه‌ی کارکرد آن، این مطلب را مطالعه نمایید.

مدیریت سرور چیست و چه کار می‌کند؟


امروزه بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف برای اکثر عملکردهای مربوط به فناوری اطلاعات که شامل ذخیره‌سازی داده‌ها، میزبانی وب‌سایت، ایمیل‌ها، برنامه‌ها و غیره می‌شود به زیرساخت سرور وابسته هستند. با توجه به این موضوع که تأمین سرورهای فیزیکی هزینه بالایی در بر دارد به همین دلیل بسیاری از این سازمان‌ها و کسب ‌و کارها از خدمات ارائه دهندگان این زیرساخت استفاده می‌کنند. با همه این شرایط بسیاری از سازمان‌ها استفاده از سرورهای فیزیکی را ترجیح می‌دهند. در این شرایط موضوعی که اهمیت زیادی پیدا می‌کند، بحث مدیریت سرور است؛ این کار به دانش فنی و تخصصی بالایی نیاز دارد تا سرور بتواند با انجام یک سری اقدامات بهترین کارایی ممکن را داشته باشد. با آراد آرپانت همراه باشید.

مدیریت سرور چیست؟


به کلیه فعالیت‌های نظارت و نگهداری از سرورها که باعث می‌شود آن‌ها عملکرد قابل قبول و بهینه داشته باشند، مدیریت سرور گفته می‌شود که جزیی از خدمات پشتیبانی شبکه است. مدیریت سخت‌افزار، نرم‌افزار،‌ امنیت و پشتیبان‌گیری نیز از جمله فعالیت‌های عملیاتی زیر مجموعه مدیریت سرور هستند که در کارآمدی محیط فناوری اطلاعات نقش اساسی ایفا می‌کنند. از مهم‌ترین اهداف کلیدی مدیریت سرور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • افزایش قابلیت اطمینان سرور از طریق کاهش سرعت خرابی آن
  • حفظ ایمنی سرور و محافظت از محیط آن
  • تغییر مقیاس سرورها و کلیه عملیات‌های مرتبط با آن در طول زمان در راستای رفع نیازهای سازمان

بیشتر بخوانید: انواع روش های عیب یابی شبکه و تشخیص مشکلات شبکه

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

مبانی مدیریت سرور چیست؟


مدیریت سرور یکی از حوزه‌های مهم است که می‌تواند مانند یک چتر تمام فعالیت‌های مربوط به فناوری اطلاعات (IT) را تحت پوشش قرار دهد. به همین دلیل آگاهی نسبت به ویژگی‌ها و مبانی مختلف مدیریت سرور امری ضروری محسوب می‌شود. 


مدیریت سخت‌افزار


یکی از مبانی مهم مدیریت سرور که در واقع شروع کار به حساب می‌آید،‌ مدیریت سخت‌افزار است. در سرور همه چیز به عملکرد سخت‌افزار بستگی دارد. در سرورهای مختلف تعدادی سخت‌افزار کلیدی و مهم وجود دارد که به عنوان بخش مهمی از استراتژی مدیریت سرور باید مورد توجه قرار بگیرند:

  • واحد پردازش مرکزی (CPU): حکم مغز یک سرور را دارد که تمام محاسبات برای اجرای برنامه‌ها در آن انجام می‌شود. به همین دلیل این قطعه یکی از قطعات کلیدی سرور است که باید تحت نظارت مدام باشد تا فشار زیادی بر آن تحمیل نشود. یکی از بهترین روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان از وارد شدن فشار بیش از حد به CPU جلوگیری کرد، ارتقاء سایر منابع سرور به منظور کاهش فشار کاری CPU است. 
  • سیستم خنک کننده: یکی از مواردی که می‌تواند نتایج فاجعه‌باری در مدیریت سرور به همراه داشته باشد،‌ افزایش بیش از حد دمای CPU است. سیستم‌های خنک‌کننده در سرورها نقش مهمی در مدیریت راحت‌تر سرور ایفا می‌کنند. این سیستم‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که در صورتی که دمای سرور بیش از اندازه افزایش پیدا به تکنسین امکان می‌دهند که بتواند سخت‌افزار را پیش از ورود به مرحله بحرانی خاموش کند. به همین دلیل سیستم خنک کننده یکی از اجزای مهم سرور است که باید تحت نظارت مداوم قرار داشته باشد. 
  • حافظه با دسترسی تصادفی (RAM): این حافظه که به عنوان حافظه کاری شناخته می‌شود، ذخیره‌ساز موقتی است که برای عملیات سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد RAM با عملکرد سرور رابطه مستقیم دارد و پر شدن حافظه آن در طول استفاده می‌توان باعث مختل شدن عملکرد سرور شود. 
  • هارد دیسک: ابزاری برای ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات بر روی سرورها به حساب می‌آید که داده‌ها و اطلاعات مهمی بر روی آن ذخیره می‌شوند. در صورتی که ظرفیت هارد دیسک تکمیل شود با توجه به اینکه در بسیاری از موارد برای ذخیره‌سازی حافظه پنهان نیز به کار گرفته می‌شود، می‌تواند باعث بروز مشکلات عملکردی در سرور شود. به همین دلیل نظارت کامل و مستمر بر روی هارد دیسک از اهمیت زیادی برخوردار است و در مدیریت سرور باید اطمینان حاصل کرد که همواره مقدار ظرفیت ذخیره‌سازی مورد نیاز در دسترس قرار دارد. 
  • محیط عملیاتی سرور: یکی دیگر از جنبه‌هایی که به عنوان مدیریت سخت‌افزار سرور شناخته می‌شود، شرایط محیطی است که سرور در آن نگهداری می‌شود. شرایط محیط نگهداری سرور باید کاملا بهینه باشد؛ باید رطوبت محیط کنترل شده و محل نگهداری سرور خنک باشد. همچنین به دلایل امنیتی نباید افراد متفرقه به سرور و محیط نگهداری آن دسترس داشته باشند. 

شما می‌توانید خدمات امنیت شبکه و خدمات دواپس را از آراد آرپانت دریافت کنید. 

مشاوره پلن‌های قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

مدیریت نرم‌افزار


یک زیرساخت IT مانند سرور برای انجام فعالیت‌های خود نیاز به نرم‌افزار دارد. با توجه به اینکه نرم‌افزار نیز باید مانند سخت‌افزار تحت نظارت دائمی قرار داشته باشد به همین دلیل یکی از مبانی مهم در مدیریت سرور مربوط به نرم‌افزار و برخورداری از درک صحیح در محیط IT است که به شناسایی مشکلات عملکردی و انجام عیب‌یابی آسان‌تر کمک خواهد کرد. 


امنیت


یکی از مهم‌ترین مبانی در مدیریت سرور که نگرانی کلیدی در تمام جنبه‌های فناری اطلاعات به حساب می‌آید، امنیت است. مدیریت سرور باید یک شبکه امن از درون به بیرون داشته باشد. بدون شک سیاست‌های امنیت اطلاعات در مدیریت سرور در سازمان‌های مختلف متفاوت است؛ با این حال چند نکته مهم در این زمینه وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • به‌روزرسانی نرم‌افزارهای سرور در زمان مورد نیاز
  • نصب‌ آنتی‌ویروس و به‌روزرسانی منظم آن
  • نصب فایروال بر روی سیستم و پیکربندی آن در راستای جلوگیری از ورود ترافیک شبکه غیر مجاز به شبکه سرور
  • تعیین یک رمز عبور مناسب با امنیت بالا و همچنین تعیین سطوح دسترسی افراد مختلف
  • رمزگذاری ذخیره‌سازی داده‌های حساس و داده‌هایی که در حال انتقال هستند
  • استفاده از ابزارهای مخصوص مانیتورینگ سرور به منظور افزایش سطح امنیت
مشاوره خدمات امنیت شبکه

پشتیبان‌گیری از داده ها


چهارمین و آخرین مبانی در مدیریت سرور مربوط به پشتیبان‌گیری از داده‌ها است که امنیت و تداوم یک کسب و کار را تضمین می‌کند. در صورتی که داده‌های مربوط به یک کسب و کار یا سازمان در اثر عوامل مختلف از دست برود، ضررها جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و ممکن است باعث پایان حیات یک کسب و کار شود. به همین دلیل یکی از مبانی مهم و اساسی در بحث مدیریت سرور استفاده از ابزارهایی برای ایجاد یک پشتیبانی قوی از اطلاعات و داده‌های مختلف است. نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه، پشتیبانی محلی، سرور ابری و سرور مجازی از بهترین گزینه‌ها برای پشتیبان‌گیری از سرورهای فیزیکی و مجازی به حساب می‌آیند. 

یکی از نکات مهمی که در اینجا باید مورد اشاره قرار بگیرد، مدیریت پشتیبان‌گیری است؛ بک آپ گرفتن از داده‌ها و اجرای صحیح آن کافی نبوده و این فایل‌های پشتیبان باید به صورت منظم تحت آزمایش قرار بگیرند تا بتوان از این طریق از عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل کرد. 

منبع تغذیه در سرور نیز یکی از قسمت‌هایی است که باید حالت ذخیره داشته باشد زیرا در صورتی که برق به هر دلیل قطع شود،‌ امکان پاک شدن و از بین رفتن داده‌ها و اطلاعات روی سرور وجود دارد. به منظور حفظ عملکرد منبع تغذیه سرور گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به منابع تغذیه اضطراری اشاره کرد که می‌توانند برق مورد نیاز سرور در زمان قطعی شبکه سراسری را برای مدت زمانی تأمین کند. 


سخن آخر

سرورها یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در حوزه فناوری اطلاعات در کسب و کارها و سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این تجهیزات مهم معمولا به منظور ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات، میزبانی از وب‌سایت، برنامه‌ها و غیره استفاده می‌شود که نقش مهمی در تداوم عملکرد و حیات یک کسب و کار ایفا می‌کنند. موضوع دیگری که در کنار برخورداری از سرور در کسب و کارهای مختلف اهمیت پیدا می‌کند، مدیریت سرور است که با یک سری اقدامات و عملیات‌ها می‌تواند ادامه فعالیت و عملکرد بهینه سرور را تضمین کند. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟