پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

در این مطلب می‌توانید به اطلاعات جامع و جذابی در رابطه با اهمیت پشتیبانی شبکه دست یابید.

اهمیت پشتیبانی شبکه چیست؟


پشتیبانی شبکه، فرآیند ارائه کمک‌های فنی و نگهداری جهت اطمینان از عملکرد مطلوب شبکه‌های رایانه‌ای است. این فرآیند شامل عیب‌یابی، تشخیص و حل مسائل مرتبط با شبکه و همچنین ارائه پشتیبانی سخت‌افزاری، نرم‌افزار و اجزای دیگر مرتبط با شبکه است. پشتیبانی شبکه نقش ویژه‌ای برای سازمان‌ها جهت حفظ فعالیت‌های تجاری و اطمینان از ایمنی و سلامت شبکه خود دارد. در این مقاله، می‌خواهیم با مفاهیم و اهمیت پشتیبانی شبکه و نقش آن در حفظ حیات یک شبکه بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید. 

منظور از خدمات پشتیبانی شبکه چیست؟

خدمات پشتیبانی شبکه متمرکز بر نگهداری شبکه کسب‌وکار موجود است. این سرویس‌ها شامل پایش از راه دور، تشخیص و عیب‌یابی، به‌روزرسانی منظم آنتی‌ویروس‌ها، ارتقای سیستم‌عامل، اتصال شبکه و پچ‌های برنامه هستند.

هدف از پشتیبانی شبکه، اطمینان از عملکرد مطلوب شبکه شما، در زمان اوج عملکرد آن است. کارشناسان پشتیبانی شبکه به دنبال توسعه و حفظ شبکه‌های IT و پایش عملکرد شبکه، بهینه‌سازی ظرفیت سرور و تأمین امنیت داده‌ها و شبکه‌ها هستند. همچنین آن‌ها توانایی رفع خطاهای شبکه‌های کاربران و ارتقای عملکرد شبکه را دارند. آن‌ها به‌خوبی از اهمیت پشتیبانی شبکه آگاه هستند. 

خدمات شبکه با آراد آرپانت

مزیت‌های سرویس‌های پشتیبانی از شبکه 

سرویس‌های پشتیبانی شبکه، مزایای بسیار قابل‌توجهی دارند که بر اهمیت پشتیبانی شبکه می‌افزایند. برخی از مزیت‌ها عبارت‌اند از: 

افزایش اتصال 

شبکه‌ها باعث ایجاد توانایی لازم برای افراد و کسب‌وکارها جهت برقراری ارتباط با یکدیگر در فواصل طولانی می‌شوند و امکان همکاری و اشتراک‌گذاری اطلاعات را فراهم می‌کنند. بهبود قابلیت اتصال در میان اعضای مختلف یک شرکت یا کسب‌وکار، نقش و اهمیت پشتیبانی شبکه را بیش‌ازپیش، پررنگ می‌کند.

بهبود کارایی

شبکه‌ها، امکان اشتراک‌گذاری منابع مانند پرینترها، اسکنرها و دستگاه‌های حافظه را در میان چندین کاربر فراهم می‌کنند و سبب بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها می‌گردند. 

ارتقای امنیت

سرویس‌های پشتیبانی شبکه و خدمات امنیت شبکه، قابلیت ارائه ویژگی‌های پیشرفته امنیتی مانند فایروال‌ها، سیستم‌های پیشگیری و تشخیص نفوذ و نرم‌افزار آنتی‌ویروس را جهت محافظت در برابر تهدیدات سایبری دارند. کارشناسان پشتیبانی از شبکه باید اطمینان حاصل کنند که فایروال ها، نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و معیارهای امنیتی دیگر به‌درستی عمل می‌کنند. همچنین آن‌ها شبکه را نسبت به وجود هرگونه فعالیت مخرب احتمالی، پایش کرده و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از دسترسی تائید نشده یا نشت داده‌ها، انجام می‌دهند. 

انعطاف‌پذیری بیشتر

شبکه‌ها موجب می‌شوند تا کاربران به منابع و داده‌ها در هر مکان و هر زمان با استفاده از دستگاه‌های مختلف مانند موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های تحت دسکتاپ، دسترسی داشته باشند. 

عملکرد بهتر

سرویس‌های پشتیبانی شبکه موجب کمک به بهینه‌سازی عملکرد شبکه با پیکربندی صحیح کلیه دستگاه‌ها و اولویت‌بندی صحیح ترافیک شبکه می‌شوند. این موضوع اهمیت پشتیبانی شبکه را بیشتر نشان می‌دهد. 

صرفه‌جویی در هزینه‌ها 

سرویس‌های پشتیبانی شبکه می‌توانند با اشتراک‌گذاری منابع و تسهیل در دورکاری موجب کاهش نیاز به فضای اداری پرهزینه و جابجایی‌های غیرضروری شوند. این امر، نقش و اهمیت پشتیبانی شبکه را در کاهش هزینه‌ها نمایان می‌کند. 

بیشتر بخوانید: هزینه خدمات دواپس برای یک شرکت کوچک و متوسط چقدر است؟

صرفه‌جویی در زمان 

انتقال فایل‌ها از یک رایانه به رایانه دیگر از طریق اتصال بی‌سیم یا انواع شبکه‌های دیگر، موجب صرفه‌جویی قابل‌توجه در زمان می‌شود. 

نگهداری از اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

پشتیبانی از شبکه شامل حفظ و نگهداری از اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. به‌طور مثال می‌توان به مواردی همچون به‌روزرسانی سفت افزارها، تعویض قطعات معیوب سخت‌افزار و نصب نسخه‌های به‌روز شده نرم‌افزار اشاره کرد. بدین ترتیب، کارشناسان پشتیبانی شبکه می‌توانند با به‌روز کردن زیرساخت‌های شبکه و عملکرد بهینه آن، مانع از بروز مشکلات جدی در شبکه شوند. 

مشاوره تلفنی با کارشناس خدمات دواپس

سرویس‌های رایج شبکه و قابلیت‌های آن‌ها 

DHCP، DNS، 802.1x، CDP و LLDP جزو برخی از رایج‌ترین سرویس‌های شبکه برای تأمین امنیت، عیب‌یابی و مدیریت شبکه‌های یک شرکت محسوب می‌شوند. اهمیت پشتیبانی شبکه موجب شده است تا کارشناسان از این سرویس‌ها برای تسهیل در دسترسی شبکه به برنامه‌ها و منابع استفاده کنند. 

پروتکل پیکربندی هاست پویا (DHCP)

دستگاه‌ها به آدرس پیکربندی شده IP جهت اتصال و ارتباط در شبکه‌های IP نیاز دارند. این آدرس شامل آدرس منحصربه‌فرد IP شامل Ipv4 یا Ipv6، پوشش زیرشبکه و گیت وی پیش‌فرض است. کارشناسان شبکه می‌توانند از سرور DHCP در شبکه جهت تسهیل پیکربندی اطلاعات آدرس IP به همراه دیگر سرویس‌های مهم شبکه مانند NDS استفاده کنند. 

سیستم نام دامنه

یک سرور DNS نام‌های قابل‌فهم و ساده دامنه را به آدرس IP یک برنامه یا سرور تبدیل می‌کند. به‌طور مثال، هنگامی‌که یک کاربر نام دامنه techtarget.com را در یک جستجوگر وب تایپ می‌کند، سرور DNS آن را به آدرس Ipv4 یا Ipv6 سرور تبدیل می‌کند. 

DNS از کشینگ جهت جمع‌آوری کوئری ها و پاسخ‌های قبلی استفاده کرده که منجر به زمان پاسخ سریع‌تر در آینده می‌شود. 

پروتکل زمان شبکه

پروتکل زمان شبکه (NTP)، پروتکلی است که ساعت‌های سیستم‌های رایانه را همگام‌سازی می‌کند. هنگامی‌که کارشناسان شبکه به دنبال عیب‌یابی وضعیت شبکه و مسائل عملکردی یا بررسی حوادث امنیتی هستند، آن‌ها باید مطمئن شوند که شبکه و تجهیزات زیرساختی دیگر، از نظر زمانی به‌درستی پیکربندی شده‌اند. همچنین کارشناسان شبکه می‌توانند از سرورهای NTP جهت ایجاد یک منبع متمرکز برای همگام‌سازی ساعت در اجزای زیرساخت IT استفاده کنند. 

استاندارد 802.1X

استاندارد 802.1X امکان کنترل دسترسی شبکه و احراز هویت را برای LAN ها و LAN های بی‌سیم فراهم می‌کند. با توجه به اهمیت پشتیبانی شبکه و دستیابی به اهداف امنیتی، کاربران و دستگاه‌ها باید هویت خود را پیش از دسترسی به شبکه یک شرکت، احراز کنند. 802.1X یک پروتکل سرویس شبکه رایج است طی آن، کاربران یا دستگاه‌های مستقل ملزم به احراز هویت موفقیت‌آمیز با استفاده از گواهی‌های منحصربه‌فرد پیش از دسترسی به شبکه هستند. 

پروتکل شناسایی سیسکو و پروتکل لایه دیتا لینک

پروتکل شناسایی سیسکو (CDP)، پروتکلی است که دستگاه‌های سیسکو را تشخیص داده و اطلاعات دستگاه مانند نوع سخت‌افزار، پروتکل‌ها و نسخه‌های نرم‌افزار را جمع‌آوری می‌کند. LLDP یک پروتکل شناسایی بدون نیاز به فروشنده است که طی آن دستگاه‌های مجاور شبکه می‌توانند اطلاعاتی را مانند آدرس‌های IP و MAC، ID های پروتکل و زمان عملیات را ارسال کرده و دریافت کنند. 

ادمین‌های شبکه عموماً از سرویس‌های LLDP و CDP شبکه جهت شناسایی دستگاه‌های متصل به شبکه و پشتیبانی یک از یک یا دو پروتکل استفاده کنند. این اطلاعات سبب کمک به کارشناسان شبکه جهت آگاهی از وضعیت شبکه و دستگاه‌های متصل به آن جهت مدیریت و عیب‌یابی می‌شود. 

در گذشته در مطلب انواع پروتکل های ارتباطی شبکه و کاربرد آن ها، درباره پروتکل های مختلف شبکه توضیح داده‌ایم. 

مشاوره خدمات امنیت شبکه و پشتیبانی شبکه

مسئولیت‌های کارشناس پشتیبانی شبکه 

بی‌تردید، آگاهی از اهمیت پشتیبانی شبکه و مؤلفه‌های آن بسیار ضروری است. اما کارشناسان پشتیبانی شبکه آراد آرپانت نیز می‌توانند کاربران را در اجرای هر چه‌بهتر این وظیفه مهم، یاری کنند. برخی از مسئولیت‌های کارشناسان پشتیبانی شبکه عبارت‌اند از: 

  1. همکاری با دپارتمان IT جهت استفاده و حفظ فناوری‌های شبکه 
  2. ارتقای عملکرد اینترانت و ایجاد دامنه‌های اینترنتی
  3. نصب، پیکربندی و به‌روزرسانی نرم‌افزار شبکه و همچنین حفظ سخت‌افزارها و دستگاه‌های شبکه 
  4. انجام آزمون‌های تشخیصی و رفع عیوب و همچنین آرشیو داده‌ها، بکاپ و رویه‌های بازیابی اطلاعات. 
  5. بهینه‌سازی ظرفیت سرور جهت مقابله با تقاضای ترافیک آنلاین.
  6. آزمایش پروتکل‌های شبکه و اطمینان از اتصال امن و پایدار سرور 
  7. مستندسازی فرآیندها و طرح‌های شبکه و همچنین ارتقای امنیت شبکه. 

بیشتر بخوانید: شرح وظایف نیروی it و شبکه چیست؟

کلام آخر

اهمیت پشتیبانی شبکه برای تمامی کاربران و کارشناسان امور فناوری اطلاعات، موضوعی روشن و آشکار است. پشتیبانی از شبکه سبب اطمینان از عملکرد مطلوب شبکه‌های رایانه، عیب‌یابی و حل مسائل مرتبط با شبکه و حفظ امنیت زیرساخت شبکه می‌شود. با افزایش اتکا به فناوری‌ها در عصر دیجیتال، کسب‌وکارها باید به دنبال اجرای یک سیستم پشتیبان شبکه قابل‌اطمینان جهت حداقل شدن خرابی‌ها، افزایش بهره‌وری و حفظ داده‌های ارزشمند خود در برابر حملات سایبری باشند. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟