آشنایی با پرکاربردترین افزونه های جیرا

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با پرکاربردترین افزونه های جیرا، این مطلب را بخوانید.

پرکاربردترین افزونه های جیرا

جیرا یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها در حوزه‌ی مدیریت پروژه است که براساس آمار ویکی‌پدیا بیشتر از ۱۸۰ هزار مشتری در سراسر دنیا داشته و شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون با استفاده از آن پروژه‌های مختلف خود را سازمان‌دهی می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت این برنامه امکان شخصی‌سازی و اضافه‌کردن قابلیت‌های بیشتر به آن با استفاده از پلاگین‌ها یا افزونه‌های گوناگون است. آشنایی با پرکاربردترین افزونه های جیرا برای تمامی مجموعه‌هایی که می‌خواهند به بالاترین میزان بازدهی در زمینه‌ی مدیریت پروژه‌ها برسند، ضروری است؛ برای این منظور تا انتهای مطلب با ما در آرادآرپانت همراه باشید.


آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • پلاگین جیرا چیست؟
  • روش نصب پرکاربردترین افزونه های جیرا
  • نصب افزونه جیرا بدون استفاده از UPM 
  • معرفی پرکاربردترین افزونه های جیرا
  • سخن پایانی
  • سوالات متداول


پلاگین جیرا چیست؟

جیرا چیست؟ چه اهمیتی برای مدیریت پروژه و تسک دارد؟ پلاگین یا افزونه‌های جیرا نوعی کد نرم‌افزاری هستند که با اضافه کردن قابلیت‌ها و امکانات جدید به این برنامه منجر به بهبود عملکرد آن می‌شوند. جالب است بدانید که در حال حاضر حدود هزار توسعه دهنده وجود دارند که بیشتر از سه هزار پلاگین را در دسترس کاربران قرار داده‌اند.

جالب است بدانید که با نصب پرکاربردترین افزونه های جیرا می‌توانید از موارد زیر بهره‌مند شوید: 

  • بهبود گردش کار برای تطابق هر چه بیشتر با کسب و کار شما
  • خودکارسازی فرآیند کار به منظور صرفه‌جویی در زمان
  • پیگیری زمان صرف شده بر روی پروژه‌ها و افزایش میزان بهره‌وری 
  • یکپارچگی با سایر ابزارهای کاربردی مثل گیت‌هاب و…

روش نصب پرکاربردترین افزونه های جیرا

در نرم‌افزار جیرا ابزاری به نام UPM وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان پلاگین‌های گوناگون را بعد از پیدا کردن، نصب، آپدیت و مدیریت کنید. البته باید توجه کنید که صرفاً کاربرانی که امتیازات مدیریتی دارند می‌توانند با استفاده از این ابزار افزونه‌ها را دانلود و نصب کنند.

برای این منظور باید به ترتیب روی بخش تنظیمات مربوط به جیرا و مدیریت برنامه‌ها یا افزونه‌ها کلیک کنید؛ البته در زمان ورود در صورت کلیک بر روی بخش install می‌توانید با یک کلیک ساده فرآیند نصب را با موفقیت طی کنید.

با وجود اینکه UPM یک ابزار فوق‌العاده است اما براساس تجربیات شخصی و بررسی‌های انجام شده توسط تیم ما گاهی اوقات در زمان کار کردن با جیرا به خوبی عمل نمی‌کردند و باعث کندی و حتی اختلال در کارکرد این برنامه می‌شدند، موضوعی که می‌تواند عملکرد سازمان شما را با اختلال جدی مواجه کند.


نصب افزونه جیرا بدون استفاده از UPM

پرکاربردترین افزونه های جیرا را می‌توان بدون نیاز به استفاده از UPM نیز نصب کرد. برای این منظور باید مراحل زیر را دنبال کنید: 

  • به بخش پنل مدیریت جیرا بروید.
  • بر روی بخش مدیریت افزونه‌ها کلیک کرده و پلاگین مورد نظر خود را در سایت شرکت Atlassian جستجو کنید.
  • بعد از انتخاب پلاگین بر روی گزینه‌ی install کلیک کنید.
  • بعد از انجام دادن تنظیمات اولیه تغییرات را ذخیره کرده و در صورت نیاز برنامه را مجددا راه‌اندازی کنید.

بیشتر بخوانید: انواع نرم افزارهای Atlassian (معرفی و ویژگی‌ها)

دریافت مشاوره خدمات نصب جیرا

معرفی پرکاربردترین افزونه های جیرا

پیش از هرچیز برای انتخاب پرکاربردترین افزونه های جیرا باید به پروژه و سازمان خود توجه کرده و با توجه به نیازی که دارید بهترین مورد را انتخاب کنید.

تعدادی از محبوب‌ترین پلاگین‌های این برنامه براساس انتخاب وب‌سایت contegix.com به شرح زیر است: 


پلاگین ScriptRunner

یکی از کاربردی‌ترین افزونه‌های جیرا است که قابلیت‌های اتوماسیون پیشرفته‌ای را به آن اضافه می‌کند که پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. برای مثال با کمک ScriptRunner می‌توان محیط کار، مشخصات و فیلدهای پیش‌فرض جیرا را تغییر داد. 

البته قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود چرا که این پلاگین می‌تواند برای ساخت گزارش‌های سفارشی با توابع و کلمات کلیدی JQL یا زبان کوئری جیرا هم استفاده می‌شود. 


پلاگین JSU Automation Suite for Jira Workflows

مجموعه‌ی نرم‌افزاری JSU Automation یک برنامه‌ی اتوماسیون محیط کار بدون اسکریپت است که با کمک آن می‌توان تسک‌های تکراری و روزانه را خودکارسازی کرده و داده‌های گوناگون را برای یکپارچگی بیشتر در موضوعات مرتبط همگام‌سازی کرد. 

شما به عنوان یک مدیر با استفاده از این افزونه در خدمات نصب جیرا و نصب کانفلوئنس می‌توانید پیش‌شرط‌های مشخصی را تعیین کنید که تا زمان تکمیل نشدن آن‌ها امکان اجرای فرآیندی خاص وجود نخواهد داشت. سایر کاربردهای این افزونه‌ی جیرا به شرح زیر است:

  • ایجاد فیلدهای سفارشی در محیط کار
  • ممانعت کاربران از کار کردن بر روی موضوعاتی که در حال حاضر در اولویت نیستند.
  • اتصال محیط‌های کاری گوناگون به یک دیگر و...


پلاگین BigGantt

یکی از پرکاربردترین افزونه های جیرا BigGantt است که دسترسی به نمودار گانت را برای شما فراهم می‌کند. شما با کمک این پلاگین می‌توانید به راحتی تایم لاین و میزان وابستگی به منابع را در پروژه‌های گوناگون به تصویر کشیده و در هر لحظه، تاریخ تحویل پروژه و وضعیت آن را ردیابی کنید.


پلاگین eazyBI Reports and Charts for Jira

درون نرم‌افزار جیرا یک منبع کامل از اطلاعات پروژه وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با پلاگین eazyBI استخراج کرده و برای هوش تجاری (Business Intelligence) مورد استفاده قرار داد. در حقیقت یکی از پرکاربردترین افزونه های جیرا قادر است که گزارش‌ها و نمودارهایی را برای تجسم داده‌های موجود در این برنامه تولید کرده و اطلاعات ذکر شده را نیز درون داشبورد قرار می‌دهد تا نظارت بر روی آن‌ها راحت‌تر انجام شود.

شما با وجود این ابزار کاربردی قادر هستید اطلاعات خود را از منابع متعددی مثل نرم افزار کانفلوئنس، گوگل شیت، پایگاه داده SQL و مواردی از این دست با داده‌های موجود در جیرا مقایسه و آنالیز کنید. 

پلاگین BigPicture

BigPicture یکی دیگر از پرکاربردترین افزونه‌ های جیرا است که در حقیقت ابزاری برای مدیریت نمونه کارهای پروژه محسوب شده و قابلیت کنترل و نظارت بر منابع، خطرات احتمالی، نقشه راه و تسک‌ها را در پروژه‌های مختلف در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

مشخصات کاربردی که با نصب BigPicture در اختیار شما قرار می‌گیرد مطابق با جدول زیر است:

ویژگی‌های پلاگین BigPicture

ساخت و مدیریت وظایف در نمودار گانت برای چند برنامه

ساخت ماتریس ریسک به منظور مدیریت و دسته‌بندی آن‌ها با توجه به شدت

مشاهده وابستگی منابع و کار اختصاص داده شده به آن با توجه به حجم کار و ظرفیت منابع

به تصویر کشیدن همپوشانی بین برنامه‌های مختلف

ساخت و به اشتراک‌گذاری نقشه راه چابک (agile) با تیم‌ها


سخن پایانی

در این مطلب با پرکاربردترین افزونه های جیرا آشنا شدیم. استفاده از این پلاگین‌ها می‌تواند قابلیت‌های گوناگونی را به برنامه‌ی جیرا اضافه کرده و به این ترتیب پیشبرد پروژه‌های گوناگون را برای شما راحت‌تر کنند. در صورت نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه و استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه می‌توانید با مشاوران مجموعه آراد آرپانت تماس بگیرید.


سوالات متداول

در قسمت زیر به چند تا از رایج ترین سوالات درباره‌ی پر کاربردترین افزونه‌های جیرا پاسخ می‌دهیم:


۱. روش نصب پرکاربردترین افزونه های جیرا چیست؟

برای این کار دو روش کلی استفاده از UPM یا بدون استفاده از آن وجود دارد که در متن به آن‌ها اشاره شده است.

۲. در زمان نصب پلاگین‌های جیرا به چه نکاتی توجه کنیم؟

پیش از هر چیز باید دید که چند فروشنده از این پلاگین پشتیبانی می‌کنند؟ چند بار می‌توان این نرم‌افزار را نصب کرد؟ و چند سال از زمان ساخت آن می‌گذرد؟ تا بتوانید مناسب‌ترین افزونه را انتخاب کنید.

۳. مزیت استفاده از پرکاربردترین افزونه های جیرا چیست؟

شما با استفاده از پرکاربردترین افزونه های جیرا می‌توانید گردش کار خود را بهبود ببخشید، زمان صرف شده بر روی پروژه‌های گوناگون را به دقت بررسی کرده و با خودکارسازی فرآیند کار در زمان خود به میزان چشمگیری صرفه‌جویی کنید.

۴. محبوب‌ترین پلاگین‌های جیرا چیست؟

تعدادی از محبوب‌ترین پلاگین‌های جیرا شامل ScriptRunner، JSU Automation، eazyBI و BigPicture هستند.

۵. مشکلات احتمالی در زمان نصب پلاگین‌های جیرا چیست؟

تعدادی از مشکلات احتمالی پلاگین‌ها شامل کارنکردن آن‌ها، کندی عملکرد و حتی از کارافتادن برنامه جیرا است.

راهنمای سرویس دسک جیرا
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟