با استاندارد OWASP آشنا شوید!

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با استاندارد OWASP، این مطلب را بخوانید.

استاندارد OWASP چیست؟


آیا تا به حال با کلمه استاندارد OWASP مواجه شده‌اید؟ در این مورد باید بگوییم که استاندارد می‌تواند زمینه را برای انجام آزمایش کنترل‌های امنیتی فنی برنامه‌های کاربردی وب فراهم کند. از طرفی دیگر این استاندارد قادر است فهرستی از الزامات توسعه ایمن را در اختیار افراد توسعه دهنده قرار دهد. اگر می‌خواهید بیشتر با این استاندارد آشنا شوید، تا انتهای مطلب از وبلاگ آراد آرپانت با ما همراه باشید.


مرور بر تاریخچه استاندارد OWASP 

برای دانستن یک تاریخچه در مورد اقدامات و فعالیت‌های اواسپ، نیاز داریم که به سال ۲۰۰۱ برگردیم که در این سال نخستین بار اواسپ به عنوان یک مجموعه غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. اواسپ کار خود را با جمع آوری روش‌های برنامه نویسی ایمن کرد و در نهایت فعالیت رسمی آن آغاز شد. 

لازم به ذکر است که در این زمان هنوز اواسپ به این درجه معروفیت نرسیده بود و در دید مردم معتبر به حساب نمی‌آمد. موضوعی که درخصوص تاریخچه استاندارد OWASP وجود دارد، این است که این استاندارد یک پروژه غیر دولتی یا متدولوژی است که شما می‌توانید به عنوان یک کارشناس برنامه نویس تحت وب، معیارهای استاندارد را برای امن‌تر شدن نرم‌افزار به کار ببرید. 

در واقع باید بگوییم که این استاندارد می‌تواند این معیارها را برای شما تشریح کند و راهکارهای لازم را پیش رویتان قرار دهد. لازم به ذکر است که این متدولوژی، به یک فرد یا یک سازمان خاص منحصر نیست و به عنوان یک پروژه کاملاً متن باز شناخته می‌شود.

یکی از نکاتی که در مورد استاندارد OWASP وجود دارد، این است که هر شخصی در هر جای دنیا که باشد، می‌تواند به آن بپیوندد و در آن شرکت کند. جامعه آماری که در زمینه‌های مختلفی از جمله شرکت در تالارهای گفتمان، تولید مقالات، معرفی و تولید نرم‌افزار امنیتی وب، متدولوژی‌های امنیتی و همینطور تولید مستندات فعالیت می‌کنند، به صورت کاملاً رایگان این کار انجام می‌دهند.

این افراد می‌توانند نتیجه فعالیت خود را در مستند نهایی پروژه مورد نظر مشاهده کنند. این پروژه در ابتدای کار به عنوان یک استاندارد مطرح نشد، ولی امروزه به عنوان یک معیار امنیتی طراحی و همینطور تولید امنیت در نرم‌افزارهای تحت وب Baseline مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهبود امنیت نرم ‌افزار با استاندارد OWASP

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چه پروژه‌هایی با استاندارد  OWASP مرتبط هستند؟ مسلماً پروژه‌های خوبی وجود دارند که با این استاندارد دارای ارتباط هستند. به عنوان مثال یکی از پروژه‌های خوب که با استاندارد مرتبط است، مربوط به جامعه‌ای از فناوران، مبشران و توسعه دهندگان است. 

ما جامعه‌ای از فناوران توسعه دهندگان و مباشران هستیم که می‌توانیم امنیت نرم‌ افزار را بهبود ببخشیم. این بنیاد برای بهبود امنیت نرم ‌افزار، موارد زیر را ارائه می‌دهد:

  1. اعتبار: استاندارد در جامعه AppSec جا دارد و به خوبی شناخته شده است. به‌طور کلی این بخش به جهت رسمیت یافتن در حوزه شبکه‌ای، جزء معتبرترین شناسه‌ها به‌شمار می‌رود.
  2. قابلیت مشاهده: وب سایت هر سال بیش از ۶ میلیون بازدید کننده دارد و این رقم زیادی است.
  3. منابع: نشست‌ها و بودجه پروژه، برای برنامه‌های واجد شرایط در دسترس هستند و می‌توان برای سازماندهی بهتر از آن‌ها استفاده کرد. منابع این استاندارد از جامعیت مناسبی برخوردار هستند و هر یک به‌طور جداگانه در جهت بهبود فرآیند امنیت سیستم عمل می‌کنند.
  4. انجمن: فصل‌های محلی و همینطور کنفرانس‌های ما، می‌توانند پروژه‌ها را با کاربران مرتبط کنند. پروژه‌های استاندارد به عنوان مجموعه‌ای از وظایف مرتبط شناخته می‌شوند که دارای اعضای تیم تعریف شده و نقشه راه هستند. پروژه‌های ما منبع باز دارند و توسط جامعه داوطلبان ما ساخته شده‌اند. 

رهبران پروژه استاندارد، مسئول تعریف نقشه راه، چشم انداز و همینطور وظایف پروژه هستند. رهبر پروژه همچنین پروژه را به خوبی تبلیغ می‌کند و تیم را تشکیل می‌دهد‌. استاندارد در حال حاضر دارای بیش از ۱۰۰ پروژه فعال است و هر هفته درخواست پروژه‌های جدید هم، ارسال می‌شود‌.

در بخش بالا به معرفی و بررسی امکانات قابل ارائه در کلینیک استاندارد OWASP  پرداختیم. افراد می‌توانند با کسب اطلاعات جامع و کامل در این حوزه به بهره‌وری مطلوب از این روش بپردازند.


اصول اختصاصی در استاندارد OWASP

در این بخش قصد داریم در مورد اصول اختصاصی در استاندارد OWASP صحبت کنیم. اصول طراحی امنیت ساخت برنامه‌های وب برای کمک به توسعه دهندگان، بسیار ایمن ایجاد شده‌اند. این اصول به شرح زیر هستند: شناخت مهاجمان

  • شناخت مهاجمان
  • تحریک حملات سایبری
  • برنامه نویسان و کارکنان ناراضی 
  • سازمان‌ها جنایی با هدف تخریب
  • اسکریپت
  • شفاف سازی دارایی

قبل از این که هرگونه راهکار امنیتی ارائه شود، شناسایی و طبقه‌ بندی داده‌هایی که این برنامه با آن‌ها سر و کار دارد، ضروری است. اطلاعات مالی پردازش برنامه، باید نسبت به وبلاگ یا انجمن وب، محدودیت‌های بسیار سخت‌تری داشته باشند. 

در نهایت باید اضافه کنیم که خطرناک‌ترین نوع حملاتی که توسعه کنندگان باید به کنترل آنها بپردازند برنامه نویسان و کارکنان ناراضی هستند. دلیل این کار این است که آنها معمولاً به سیستم‌های حساس دسترسی بالایی دارند.

آراد آرپانت؛ ارائه دهنده انواع خدمات نگهداری شبکه

نقش استاندارد OWASP در امنیت اطلاعات 

یکی از موضوعات مهمی که در مورد برنامه‌های وب وجود دارد و باید به آن توجه شود، امنیت اطلاعات وبسایت است. اما آیا راهی وجود دارد تا بتوان امنیت اطلاعات را حفظ کرد یا افزایش داد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، استاندارد OWASP نقش مهمی در افزایش آگاهی در مورد خطرات امنیتی برنامه‌های مختلف وب ایفا می‌کند. 

از طرفی دیگر این استاندارد می‌تواند منابع آموزشی مختلفی را ارائه دهد و همینطور راهنمایی‌های لازم را در اختیار توسعه دهندگان و سازمان‌ها قرار دهد. به این شکل تهدیدهای بالقوه و همینطور آسیب پذیری‌های موجود در برنامه‌های تحت وب، کنترل می‌شوند.


بهره‌گیری از اصول امنیتی در استاندارد OWASP

یکی از ویژگی‌های مثبتی که استاندارد OWASP دارد، برخورداری از پروژه امنیتی است. اما آیا می‌‌توان از اصول امنیتی در استاندارد بهره گرفت؟ پروژه امنیتی برنامه OWASP چیست؟ 

پروژه امنیتی این برنامه یک بنیاد غیرانتفاعی به حساب می‌آید که می‌تواند در مورد نحوه توسعه خرید و همینطور نگهداری برنامه‌های نرم‌افزاری قابل اعتماد و ایمن، راهنمایی‌هایی را ارائه دهد. OWASP به خاطر این ویژگی که دارد، در وب معروف است. 

این استاندارد لیستی در مورد مسائل امنیتی برتر دارد و هر چند سال یکبار، با تغییر ریسک‌ها و همینطور ظهور ریسک‌های جدید، به روز می‌شود. این لیست قادر است خطرناک‌ترین نقص‌های امنیتی برنامه وب را به خوبی توضیح دهد و توصیه‌هایی را برای مقابله با آن‌ها پیش روی کاربران قرار دهد.

 OWASP به دنبال این است که به طراحان، توسعه دهندگان، معماران و همینطور صاحبان مشاغل، در مورد خطراتی که با رایج‌ترین آسیب‌پذیری‌های امنیتی برنامه‌های وب مرتبط هستند، آموزش دهد. این استاندارد از محصولات امنیتی منبع باز و همینطور تجاری پشتیبانی می‌کند.

اگرچه امنیت شبکه کاری یا وب سایت دشوار است، اما به لطف کارهایی که توسط  OWASP انجام شده است، این روند به شکل راحت‌تری طی می‌شود. این پروژه می‌تواند لیست کاملی از اصول طراحی امنیتی را ارائه دهد که برنامه نویسان باید به خوبی آن‌ها را رعایت کنند. 

پیروی از این گونه اصول، اطمینانی به وجود خواهد آورد که برنامه ایمن است و خطر حمله سایبری موفقیت آمیز را هم کاهش می‌دهد.


تدابیر استاندارد OWASP برای پیکربندی امنیتی اشتباه

یکی از مسائل مهمی که در مورد پیکربندی امنیتی وجود دارد، این است که گاهی اوقات این پیکربندی دچار اشتباهاتی می‌شود. پیکربندی نادرست امنیتی در برنامه‌های مختلف تلفن همراه‌، به پیکربندی نادرست مجوزها، تنظیمات امنیتی و همینطور کنترل‌ها اشاره دارد که تمام این موارد می‌توانند به دسترسی‌های غیر مجاز و آسیب پذیری منجر شوند. 

عوامل تهدید که می‌توانند از این پیکربندی‌های نادرست امنیتی سوء استفاده کنند، مهاجمانی هستند که هدف آن‌ها، دسترسی غیر مجاز به داده‌های حساس یا انجام اقدامات مخرب است. عوامل تهدید این امکان را دارند که یک مهاجم با دسترسی فیزیکی به دستگاه و همینطور یک برنامه مخرب در دستگاه باشند که از پیکربندی امنیتی نادرست برای انجام کارهای غیر مجاز در زمینه برنامه آسیب پذیر هدف، سوء استفاده می‌کند. 

اگر ایمن سازی امنیتی مناسب در هر کدام از قسمت‌های اپلیکیشن رعایت نشده باشد یا اپلیکیشن مجوزهای پیکربندی نادرست روی سرویس‌های ابری داشته باشد، از منظر پیکربندی امنیتی نادرست و آسیب پذیر است. اگر جدیدترین وصله‌های امنیتی نصب نشده باشند و سیستم‌هام هم به صورت کامل به روز نشده باشند، آسیب پذیر هستند.

بررسی مشکلات احراز هویت در OWASP

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی مشکلات احراز هویت در استاندارد OWAPS بپردازیم قصد داریم در مورد چگونگی تست احراز هویت مطالبی را ارائه دهیم. برخی از مهم‌ترین روش‌های انجام این فرآیند به شرح زیر هستند:

1

آزمایش اعتبارنامه های منتقل شده از طریق یک کانال رمزگذاری شده

2

تست اعتبار پیش فرض

3

تست مکانیزم ضعیف قفل کردن

4

آزمایش اعتبارنامه‌های منتقل شده از طریق یک کانال رمزگذاری شده

5

تست اعتبار پیش فرض

6

تست مکانیزم ضعیف قفل کردن

7

آزمایش برای دور زدن طرحواره احراز هویت

8

آزمایش اعتبارنامه های منتقل شده از طریق یک کانال رمزگذاری شده

9

تست برای آسیب پذیری رمز عبور به خاطر بسپار

10

آزمایش برای دور زدن طرحواره احراز هویت

11

تست مکانیزم ضعیف قفل کردن

12

تست اعتبار پیش فرض

13

تست نقاط ضعف حافظه پنهان مرورگر

14

تست خط مشی رمز عبور ضعیف

15

پاسخ به سؤالات امنیتی

16

آزمایش برای عملکردهای ضعیف تغییر یا بازنشانی رمز عبور

17

تست برای احراز هویت ضعیف در کانال جایگزین

18

آزمایش احراز هویت چند عاملی


تایید هویت کاربر، مدیریت جلسه برای محافظت احراز هویت و بررسی اصول مختلف آن، دارای اهمیت زیادی هستند. ممکن است در این بین، ضعف‌هایی هم در نحوه احراز وجود داشته باشند. این ضعف‌ها در صورتی هستند که برنامه به حملات خودکار مانند پر کردن اعتبار که در آن مهاجم فهرستی از رمزهای عبور معتبر و همینطور نام‌های کاربری را دارد، بروز پیدا می‌کنند. 


مزایای استفاده از استاندارد OWASP

برخی از مزایای این استاندارد به شرح زیر است:

1. این روش یک پروژه جامع امنیتی باز و آزاد است که دانش و ابزارهای زیادی را برای کمک به هر شخصی که در توسعه، ایجاد‌، آزمایش، پیاده‌سازی و پشتیبانی از یک برنامه وب فعالیت دارد، فراهم می‌کند. 

2. از این طریق اطمینان حاصل می‌شود که امنیت از ابتدا تا انتها به وجود آمده و محصول تا حد ممکن امن است. 

3. از جمله مزایای اصلی که می‌توان برای شرکت‌ها و متخصصان فناوری استاندارد OWASP فراهم کرد، تأمین امنیت به شیوه کاملا تخصصی و هوشمندانه است.

4. کمک می‌کند تا برنامه‌ها بتوانند در مقابل حملات سایبری زره پوش شوند و مقاومت خوبی از خود نشان دهند. 

5. از طرف دیگر می‌تواند به کاهش میزان خطاها و همینطور خرابی‌های عملیاتی در سیستم‌ها کمک خوبی بکند. 

6. قادر است به رمزگذاری قوی‌تر کمک کند و همینطور پتانسیل موفقیت برنامه را هم افزایش دهد.

7. همچنین تصویر شرکت توسعه دهنده نرم‌افزار را هم بهبود می‌بخشد. 

یکی از توصیه‌هایی که در زمینه استفاده از این استاندارد داریم، این است که اگر هنوز آن را دنبال نمی‌کنید یا همکاری با آن را آغاز نکرده‌اید، این فرصت می‌تواند برای شروع شما عالی باشد. 

نشان دادن به مشتریان که شرکت شما از طریق همکاری با اطلاعات به طور فعال در جامعه شرکت می‌کند، می‌تواند دیدگاه آن‌ها را نسبت به کسب و کار تغییر دهد.  از طرفی دیگر این امکان را فراهم می‌کند که به صورت قابل توجهی، تصویر کسب و کار در بازار بهبود پیدا کند.

خدمات نرم افزار شبکه با شرکت آراد آرپانت

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که استاندارد OWASP چیست و چه کاربردی دارد. همانطور که اشاره کردیم، این استاندارد یک متدولوژی است و یک راهکار است که به کاربران خود نشان می‌دهد که منحصر به یک سازمان یا یک شرکت خاصی نیست. 

اگر شما تمایل داشته باشید، می‌توانید به آن بپیوندید و فعالیت خود را آغاز کنید. این استاندارد به عنوان یک سازمان غیر دولتی ثبت شده است. از طرفی دیگر باید گفت که این سازمان در پی جلوگیری از حملات مختلف سایبری که به عنوان حملات روتین و معمول در برنامه‌های کاربردی بودند، با گذشت زمان شناخته‌تر شد و قدرت آن هم افزایش پیدا کرد.


سوالات متداول 


تاریخچه استاندارد OWASP چیست؟ 

این استاندارد فعالیت خود را به عنوان یک پروژه جامع آنلاین در سال ۲۰۰۱ آغاز کرد و اکنون به عنوان یک نیروی جهانی برای امنیت برنامه‌های کاربردی وب، تکامل پیدا کرده است. این روش جزء یکی از تدابیر پیشرفته در حوزه بهبود امنیت سازمانی به‌شمار می‌رود.


نمای کلی استاندارد OWASP چیست؟ 

نمای کلی این استاندارد، سازمانی است که به امنیت برنامه‌های وب اختصاص دارد. به طور کلی این روند جزء اصلی‌ترین اهداف سازمانی است که باعث بهبود و تسریع امنیت سیستم می‌شود. 


آیا تمام افراد می‌توانند به این استاندارد بپیوندند؟ 

بله تمامی افراد در هر جای دنیا که باشند، می‌توانند در این استاندارد شرکت کنند و از تامین امنیت شبکه‌ای و دسترسی بی‌پایان این روش استفاده داشته باشند.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟