تفاوت آی پی عمومی Public و خصوصی Private به زبان ساده!

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با تفاوت آی پی خصوصی Private و عمومی Public این مطلب را مطالعه نمایید.

تفاوت آی پی خصوصی Private و عمومی Public چیست؟


اگر با مسائل مربوط به اینترنت و شبکه آشنایی داشته باشید بدون شک با نام IP آشنایی دارید. واژه IP مخفف Internet Protocol است که در واقع شناسه اصلی دستگاه‌های مختلف در اینترنت و شبکه است که از طریق آن می‌توان دستگاه‌ها را شناسایی کرد. در واقع آی پی راه ارتباطی بین سیستم‌های مختلف در شبکه است و می‌توان با استفاده از آن بین کامپیوترها، روترها و وب‌سایت‌های مختلف تمایز ایجاد کرد. آی پی معمولا در دو نوع خصوصی (Private) و عمومی (Public) وجود دارد که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت شبکه عمومی و خصوصی پرداخته و با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم. 

آدرس IP یا آی پی چیست؟

همانطور که اشاره شد واژه IP مخفف Internet Protocol به معنای پروتکل اینترنتی است (انواع پروتکل های شبکه)؛ آدرس آی پی در واقع شناسه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان دستگاه‌های مختلف را در شبکه‌ها شناسایی کرد. با استفاده از آی پی این امکان وجود دارد که بتوان بین سیستم‌های شبکه ارتباط برقرار کرد و از این طریق کامپیوترها، روترها و وب‌سایت‌های مختلف را از یکدیگر متمایز کرد. 

این امکان وجود دارد که کاربران برای سیستم خود یک نام تعیین کرده باشند تا بتوانند با استفاده از آن دستگاه خود را شناسایی کنند. اما به طور کلی سیستم‌های کامپیوتری با اعداد بهتر کار می‌کنند؛ به این معنی که زمانی که دستگاه شما بخواهد با دستگاه دیگری در شبکه یا اینترنت ارتباط برقرار کند، از آدرس آی پی استفاده کرده و اطلاعات را به IP مقصد ارسال می‌کند. 

پیش از بررسی تفاوت شبکه عمومی و خصوصی باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد آی پی دقیقا مانند زمانی است که می‌خواهید یک نامه را به یک آدرس خاص ارسال کنید. در واقع IP مانند آدرس پستی بوده و به کامپیوتر اجازه می‌دهد که داده‌ها را از این طریق به سایر دستگاه‌ها ارسال کند. زمانی که از یک وب‌سایت در اینترنت بازدید می‌کنید در واقع کامپیوتر، گوشی، تبلت و لپ‌تاپ شما به آدرس IP سرور وب‌سایت متصل شده و محتوای مورد نظر را از این طریق بارگیری می‌کند و به صورت تصویری به شما نمایش می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه آرادآرپانت چه مزایایی دارد؟

خدمات شبکه با آراد آرپانت

آدرس آی پی عمومی (Public IP) چیست؟

برای بررسی تفاوت شبکه Private و Public باید با مفهوم این دو موضوع در خدمات پشتیبانی شبکه آشنا شویم. آی پی عمومی نوعی از آدرس IP به حساب می‌آید که در واقع آدرس اصلی است که با کل شبکه مرتبط است. در واقع دستگاه‌های متصل به شبکه یا اینترنت هر کدام آدرس آی پی مرتبط با شبکه را دارند. امروزه بیشتر شبکه‌های داخلی به منظور اتصال به اینترنت از روتر استفاده می‌کنند که IP عمومی آن توسط ارائه دهنده خدمات یا ISP در اختیار روتر قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع که تمام دستگاه‌های مختلف در یک محیط مانند منزل از طریق روتر به اینترنت متصل می‌شوند زمانی که آنلاین می‌شوند از آی پی عمومی روتر استفاده می‌کنند. تمامی روترها و مودم‌های اینترنتی دارای یک آی پی عمومی و یک آی پی اختصاصی هستند که آی پی عمومی برای ارتباط با اینترنت و آی پی خصوصی برای شبکه داخلی استفاده می‌شود. 

آدرس آی پی خصوصی (Private IP) چیست؟

به منظور بررسی تفاوت شبکه عمومی و خصوصی باید با آدرس آی پی خصوص (Private) آشنایی کافی داشته باشیم. آی پی خصوصی آدرسی است که تنها به منظور دستگاه‌های داخل شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر دستگاه‌هایی که خارج از شبکه قرار دارند نمی‌توانند به این آدرس‌ها دسترسی داشته باشند. در واقع IP خصوصی آدرسی است که به منظور ارتباط دستگاه‌های داخل یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا روتر بتواند تشخیص دهد که اطلاعات دریافتی را به کدام دستگاه ارسال کند. 

آدرس‌های آی پی خصوصی که در شبکه‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است به صورت مشابه در هزاران شبکه دیگر نیز به کار گرفته شود. به عنوان مثال اگر آدرس آی پی گوشی هوشمند شما در شبکه داخلی منزل 192.169.100.17 باشد این آدرش منحصر به فرد نبوده و ممکن است فرد دیگری در همسایگی شما با همین آدرس به دستگاه روتر خود و اینترنت متصل شود. با توجه به اینکه این آی پی‌ها در دو شبکه جداگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند تداخلی با یکدیگر نخواهند داشت. 

بیشتر بخوانید: mac address چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

پلن‌های قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

آدرس‌های IP عمومی و خصوصی چگونه با‌هم کار می‌کنند؟

پیش از اینکه به بررسی تفاوت شبکه عمومی و خصوصی بپردازیم بهتر است ابتدا شباهت‌های روش عملکرد این دو آدرس را مورد بررسی قرار دهیم. برای درک بهتر تشبیه عملکرد آدرس‌های آی پی عمومی و خصوصی از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید که شما در یک محوطه دانشگاهی در حال سکونت هستید و قصد دارید برای فردی که صاحب صندوق شماره 561 است نامه‌ای ارسال کنید. برای این کار به راحتی می‌توانید بر روی پاکت نامه صندوق شماره 561 را نوشته و آن در داخل صندوق پستی دانشگاه بیاندازید تا کارکنان پست نامه را به شخص مورد نظر تحویل دهند.

اما در صورتی که محل سکونت شما در خارج از محوطه دانشگاه باشد برای ارسال نامه به صاحب صندوق شماره 561 در صورتی که فقط شماره صندوق را بر روی پاکت درج کنید و آن در صندوق پست بیاندازید، کارکنان پست نمی‌دانند که نامه را باید به کدام مقصد برده و تحویل چه فردی بدهند. زیرا صندوق‌های زیادی با این شماره در یک کشور وجود دارد. برای این کار باید نامه را به آدرس محوطه دانشگاهی ارسال کرده و در ادامه شماره صندوق را درج کنید تا تحویل فرد مورد نظر شود. در این مثال آدرس محوطه دانشگاهی در واقع همان آی پی عمومی و شماره صندوق آی پی خصوصی است. 

بیشتر بخوانید: امنیت در لینوکس بیشتر است یا ویندوز؟

مشاوره خدمات دواپس

تفاوت شبکه عمومی و خصوصی در چیست؟

در خصوص تفاوت شبکه Private و Public باید گفت که آی پی عمومی آدرسی است که به اینترنت متصل شده و در سراسر این شبکه منحصر به فرد است اما آی پی خصوصی مربوط به شبکه داخلی بوده و به اینترنت دسترسی ندارد. 

دیگر تفاوت شبکه عمومی و خصوصی این است که آی پی عمومی قابلیت مسیریابی و دسترسی در اینترنت دارد اما آی پی خصوصی به راحتی قابل دسترسی و مسیریابی نخواهد بود. در واقع با استفاده از فناوری NAT این امکان وجود دارد که بتوان تمامی آی پی‌های خصوصی را با استفاده از یک آی پی عمومی به اینترنت وصل کرد. 

برای اینکه بتوان مسیریابی صحیح آی پی عمومی را انجام دارد، این آی پی باید بعد از اختصاص داده شدن در روترها و موم‌های اینترنتی پیکربندی شود. همچنین به منظور بدست آوردن یک آی پی عمومی باید هزینه پرداخت شود تا بتوان آن را ثبت کرد در حالی که برای ثبت آی پی خصوص نیاز به پرداخت هزینه وجود نداشته و به راحتی از طریق هر دستگاهی می‌توان ثبت آن را انجام داد. 

سخن آخر

به منظور پیدا کردن درک صحیح از روش کارکرد و عملکرد اینترنت آشنایی با شباهت و تفاوت شبکه عمومی و خصوصی در خدمات امنیت شبکه ضروری است. آی پی عمومی در اینترنت و شبکه این امکان را برای همه شبکه‌های محلی فراهم می‌کند که بتوانند به صورت گسترده در شبکه اینترنت شناسایی شوند. اما آی پی خصوصی می‌تواند میزان استفاده از آدرس‌های آی پی عمومی را کاهش داده و شرایطی را فراهم کند که روتر و مودم اینترنت بتوان ترافیک شبکه همه دستگاه‌های متصل را مدیریت کند. با تمام شباهت و تفاوت شبکه Private و Public این دو نوع آی پی از اهمیت زیادی در دنیای اینترنت برخوردار هستند و باعث اتصال دستگاه‌های مختلف به شبکه جهانی اینترنت می‌شوند. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟