همه چیز در مورد بهینه سازی شبکه و نحوه‌ی کارکرد آن

برای کسب اطلاعاتی جامع و کاربردی در رابطه با بهینه سازی شبکه و نحوه کارکرد آن، این مطلب را مطالعه نمایید.

بهینه‌ سازی شبکه چیست و چگونه انجام می‌شود؟


در دنیای امروز شبکه‌ها بخش مهمی از کسب‌وکارها محسوب شده و زندگی انسان‌ها تا میزان زیادی به وجود آن‌ها وابسته است. در حقیقت یکی از اهداف گسترش شبکه‌ها تسریع ارتباطات انسانی است که اضافه شدن روزافزون کاربران ممکن است بار و فشار زیادی را به آن‌ها تحمیل کند. در چنین شرایطی است که لزوم بهینه سازی شبکه‌ها مطرح می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی انجام این کار تا انتها با آراد آرپانت همراه باشید.

مفهوم بهینه سازی شبکه چیست؟

بهینه سازی شبکه یک اصطلاح کلی است که به مجموعه‌ای از ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌های گوناگون برای نظارت، مدیریت و بهبود عملکرد شبکه اشاره می‌کند. برای این منظور در اولین قدم باید مجموعه‌ای از معیارهای عملکردی شبکه را اندازه‌گیری کرده و مشکلات پیرامون را نیز شناسایی کرد که شامل بررسی میزان ترافیک، پهنای باند، تأخیر حاصل از موارد زیرساختی و امنیتی و... می‌شود.

مشاوره تلفنی با کارشناس خدمات شبکه

مزیت بهینه سازی شبکه برای کسب‌وکارهای گوناگون چیست؟

حال که با مفهوم کلی بهینه سازی شبکه آشنا شدیم، باید بدانیم که به‌کارگیری آن چه مزیتی را برای کسب‌وکارهای مختلف به دنبال خواهد داشت. مجموع مزایای بهینه سازی به شرح زیر هستند:

آنالیز مؤثر و پیگیری وضعیت امنیت شبکه

یکی از فاکتورهای مهم در تحلیل و امنیت شبکه مشاهده‌ی ترافیک است. شما با نظارت و بررسی دقیق ترافیک شبکه می‌توانید تهدیدهای احتمالی را شناسایی کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درصدد برطرف‌‌کردن آن‌ها بر بیاید.

علاوه بر موارد فوق می‌توان از اطلاعات به‌دست آمده برای پیش‌بینی عملکرد کلی شبکه در آینده هم استفاده کرد.

بهبود عملکرد و کارایی شبکه

با بهینه سازی شبکه موانع موجود در سرعت انتقال اطلاعات برطرف می‌شود و به این ترتیب تأخیر و نوسان کاهش یافته، مدت زمان پاسخگویی سریع‌تر شده و در نهایت عملکرد و کارایی شبکه نیز بهبود می‌یابد.

افزایش بهره‌وری کارکنان

مشکلات موجود در شبکه از قبیل از دست رفتن بسته‌ها، تأخیر و خرابی‌های گوناگون می‌تواند مانع دسترسی کارکنان به اطلاعات و ابزارهای حیاتی شود؛ بنابراین در کار آن‌ها اختلال ایجاد خواهد شد. در چنین شرایطی با بهینه سازی شبکه می‌توان موانع موجود را برطرف کرده و بهره‌وری کارکنان را نیز افزایش داد.

بهبود تجربه‌ی مشتریان

دریافت خدمات بهتر توسط مشتریان به معنای رضایت آن‌ها است که منجر به ادامه‌ی همکاری با شما، افزایش درآمد و در نهایت خرسندی هر چه بیشتر سهامداران و شرکا خواهد شد.

بهبود تجربه مشتریان از طریق چرخه ci cd و دریافت خدمات دواپس ممکن است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02191031749 تماس بگیرید.

کاهش هزینه‌های پشتیبانی

بعد از بهینه سازی شبکه میزان ترافیک در زیرساخت‌های قدیمی کاهش یافته و به این ترتیب مدت زمان موردنیاز و هزینه‌های مرتبط با پشتیبانی IT نیز با کاهش مواجه می‌شود.

ضرورت بهینه سازی شبکه

باید بدانید که بهینه سازی علاوه بر بهره‌مندی از مزایای فوق به دلایل زیر لازمه‌ی کسب‌وکارهای مختلف است:

  • جمع‌آوری همزمان داده‌ها و اشتراک‌گذاری آن‌ها
  • آوردن دستگاه‌های بیشتر به محل کار
  • امکان استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری بیشتر
  • رشد روز افزون تهدیدها و حملات سایبری

مشاوره خدمات دواپس

عوامل مؤثر بر عملکرد کلی شبکه

پیش از به‌کارگیری تکنیک‌های گوناگون به منظور بهینه سازی شبکه و خدمات پتشیبانی شبکه باید از عملکرد کلی آن مطلع شده و پارامترهای دخیل در آن را شناسایی کرد. در زمان ارزیابی عملکرد شبکه باید حتماً به فاکتورهای زیر توجه کنید:

دسترسی

دسترسی در هر شبکه نشان‌دهنده‌ی عملکرد صحیح مجموعه‌ی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موجود در آن است. در صورت بروز اختلال در دسترسی، شبکه قابلیت‌های گوناگون خود را از دست می‌دهد. برای اطلاع از دسترسی می‌توان زمان کار را بر کل زمان در هر دوره تقسیم کرد که در ایده‌آل‌ترین حالت برابر با 100% دسترسی و 0% زمان توقف است.

بهره‌وری

از دیگر فاکتورهای مهمی که پیش از بهینه سازی شبکه باید به آن توجه کنید بهره‌وری است. در مواردی که اجزای مختلف شبکه به میزان بیشتر از 70% استفاده شوند، کندی سرعت اتفاق افتاده که می‌تواند در درازمدت به تأخیرهای بسیار طولانی تبدیل شود. 

در چنین شرایطی با اندازه‌گیری بهره‌وری می‌توان از ترافیک دقیق بخش‌های مختلف و زمان وقوع بیشترین ترافیک مطلع شده و به دنبال راه‌حلی برای برطرف‌کردن آن برآمد.

نوسانات شبکه

نوسان نشان‌دهنده‌ی میزان ناهماهنگی تأخیر در سراسر شبکه است. در مواردی که تأخیر بین بسته‌های داده ناسازگار است توانایی شبکه در ارتباطات دو طرفه دستخوش اختلالات بزرگی شده و سیستم‌های تلفن VoIP، کنفرانس‌های ویدیویی و... هم با مشکل مواجه می‌شوند.

تأخیر

تأخیر نشان‌دهنده‌ی مدت زمان حرکت داده‌ها بین دو سخت‌افزار مختلف در یک شبکه است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تأخیر پایین‌تر به معنای پاسخگویی سریع‌تر در شبکه است. ممکن است تأخیر در قسمت‌های گوناگون صرفاً چند میلی‌ثانیه باشد؛ اما قرارگرفتن آن‌ها در کنار یکدیگر منجر به بروز تأخیر طولانی‌مدت خواهد شد.

گم‌شدن بسته‌های داده

بسته‌ها قسمت‌های کوچکی از داده‌ها هستند که بین نقاط مختلف شبکه جابه‌جا می‌شوند. در حقیقت اطلاعات گوناگون در شبکه به بسته‌های مختلفی تقسیم شده و بعد از رسیدن به مقصد دوباره با هم ادغام می‌شوند تا فایل اصلی بازسازی شود؛ اگر یکی از بسته‌ها به مقصد نرسد شبکه فقط همان را مجدداً ارسال می‌کند.

ماجرای فوق به ندرت اتفاق می‌افتد، اما اگر بسته‌های داده به مقدار فراوانی از دست بروند می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود یک مشکل بزرگ در شبکه بوده و عملکرد کسب‌وکار را هم با اختلال جدی مواجه کند. 

دریافت تعرفه خدمات پشتیبانی شبکه

تکنیک‌های گوناگون بهینه سازی شبکه

حال که با عوامل مؤثر بر عملکرد شبکه آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که چطور می‌توان فرآیند بهینه سازی شبکه را اجرا کرد. تکنیک‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

تعادل بار

با برقراری توازن بار در سرورهای مختلف شبکه می‌توان احتمال وجود یک کلوگاه را به حداقل رساند.

طراحی شبکه و بهبود سخت‌افزار

در بعضی از موارد به منظور بهینه سازی شبکه باید سخت‌افزار یا توپولوژی شبکه را تغییر دهید (پشتیبانی سخت افزار شبکه) تا مشکلات موجود برطرف شوند. برای مثال در شرایطی که ترافیک VLANها به طور ناکارآمد ردیابی می‌شود باید طراحی شبکه را تغییر داد یا در صورتی که یک روتر یا سوئیچ قدیمی در حال ایجاد بار ترافیکی است باید آن را تعویض کرد.

کیفیت خدمات (QoS)

با استفاده از QoS می‌توان ترافیک شبکه مشخصی را اولویت‌بندی کرده و به این ترتیب در بهینه سازی شبکه گام برداشت. مفهوم این عبارت این است که با در اولویت قراردادن خدمات حساس به تأخیر مثل VoIP در مقایسه با سرویس‌های که کمتر تحت تأثیر این حالت قرار می‌گیرند می‌توان کارایی کلی شبکه را به میزان چشمگیری افزایش داد.

تنظیم بافر روتر

در شرایط ترافیک بالای شبکه، بافرهای روتر می‌توانند به میزان زیادی افزایش یافته و باعث افتادن بسته‌ها شوند؛ در نتیجه با تنظیم و مشخص‌کردن نحوه‌ی اختصاص‌دادن حافظه بافر می‌توان مشکلات موجود در این بخش را برطرف کرد.

فشرده‌سازی

یکی از قابلیت‌های عمده‌ی دستگاه‌های شبکه فشرده‌سازی بار است که با استفاده از آن میزان داده‌های ارسال‌شده از طریق شبکه و استفاده از بافر کاهش یافته و به این ترتیب قدم‌های لازم برای بهینه سازی شبکه برداشته می‌شود.

ذخیره داده

یکی از راهکارهای موجود برای بهینه سازی شبکه ذخیره‌ی داده‌هایی که است که به‌صورت مکرر استفاده می‌شوند. با انجام این کار میزان استفاده از منابع دستگاه‌های شبکه و پهنای باند به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود.

بهینه‌سازی TCP

با انجام این کار دستگاه‌های مسیریاب روش پردازش ترافیک شبکه TCP برای کاهش RTT کلی را تنظیم می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب با مفهوم بهینه سازی شبکه و اهمیت پشتیبانی شبکه برای کسب‌وکارهای گوناگون آشنا شدیم. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به شبکه‌ای روان با عملکردی مناسب استفاده از ابزارها و خدمات گروه حرفه‌ای آراد آرپانت است که مدت‌ها است در زمینه‌ی شبکه و بهینه سازی آن فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق شماره تلفن ۹۱۰۳۱۷۴۹-۰۲۱ با مشاوران مجموعه تماس بگیرید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟