در استخدام کارشناس devops به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از آنکه استخدام کارشناس devops را انجام دهید، بهتر است نگاهی به این مطلب داشته باشید تا با وظایف مهندس دواپس، آشنا شوید.

چطور کارشناس دواپس پیدا کنیم؟

به مجموعه‌ای از فرایندهای توسعه نرم‌افزار DevOps یا دواپس گفته می‌شود. تمرکز دواپس روی همکاری، ارتباط، عملیات و یکپارچه‌سازی تیم‌های توسعه است. در دنیای امروز فرصت‌های شغلی بسیاری برای کارشناسان دواپس وجود دارد، پس افرادی که به دواپس علاقه‌مند هستند می‌توانند به‌راحتی وارد بازار کار شوند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که پیشرفت در زمینه دواپس نیازمند به‌روز نگه‌داشتن مهارت و دانش تخصصی در این رشته است. در این مقاله از سایت آراد آرپانت قصد داریم با ذکر مطالب مهم و کاربردی در مورد دواپس به استخدام کارشناس دواپس توسط شما کمک کنیم و علاوه بر این مطالب جذاب و مناسبی را برای علاقه‌مندان به این حرفه به ارمغان بیاوریم.

دواپس چیست؟

زمانی که به دنبال استخدام کارشناس دواپس هستید ابتدا باید اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشید. دواپس (DevOps) از دوکلمه Development به معنای توسعه و Operations به معنای عملیات تشکیل شده است. به‌طورکلی دواپس شامل مجموعه اقداماتی است که به همکاری و ارتباط تیم‌های توسعه نرم‌افزار تمرکز دارد تا فرایند توسعه نرم‌افزار سریع‌تر و بهتر صورت گیرد. DevOps ترکیبی از مفاهیمی نظیر بهترین بازار، بهترین عملکرد و تغییر فرهنگ در راستای توسعه نرم‌افزار است. با استفاده از راهکار دواپس تیم‌های توسعه، تیم‌های عملیات فناوری اطلاعات و تیم‌های امنیت (خدمات امنیت شبکه) می‌توانید با یکدیگر همکاری کنند. همکاری این تیم‌ها در راستای آزمایش و توسعه نرم‌افزار و همچنین ارائه بازخورد منظمی از کار با نرم‌افزار در طول چرخه توسعه نرم‌افزار انجام می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر با خدمات DevOps مطلب دواپس DevOps چیست و استفاده از آن، چه مزایایی دارد؟ را بخوانید. 

خدمات پشتیبانی دواپس با آراد آرپانت

برای استخدام کارشناس دواپس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

زمانی که قصد استخدام کارشناس دواپس را دارید باید به نکته توجه کنید که باید فردی کارآزموده و لایق را انتخاب کنید. فردی که استخدام می‌کنید باید تمام نیازمندی‌ها را برای جایگاهی که تصاحب می‌کند داشته باشد. در ادامه این مطلب به معرفی برخی ویژگی‌های حائز اهمیت که در زمان استخدام کارشناس دواپس مهم است، می‌پردازیم:

تحصیلات

مدرک کارشناسی در زمینه برنامه‌نویسی، علوم کامپیوتر یا سایر رشته‌های مرتبط با مهندسی شاخصه اصلی استخدام کارشناس دواپس است. علاوه بر تحصیل در دانشگاه، علاقه‌مندان به دواپس برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنند و دانش خود را افزایش دهند. کسب مدرک یا گواهینامه‌های این دوره‌های آموزشی یک امتیاز مهم در زمان استخدام کارشناس دواپس محسوب می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر نیز امتیاز بسیار مهمی است و با داشتن آن می‌توانید شانس خود را برای استخدام در بخش‌های مهم‌تر افزایش دهید.

کارآموزی

اگر می‌خواهید در حوزه خدمات دواپس پیشرفت کنید و به یک کارشناس حرفه‌ای و موفق تبدیل شوید باید اطلاعات گسترده‌ای درباره بسیاری از فناوری‌ها کسب کنید. راه‌های مختلفی برای کسب این اطلاعات وجود دارد؛ اما کارآموزی و کارورزی در میان این روش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به معرفی سه حوزه اصلی که کارشناسان دواپس باید تمام تمرکز خود را روی آنها بگذارند می‌پردازیم:

سیستم‌های عامل

برای درک بهتر این بخش باید بگوییم که سیستم‌عامل، سهم اصلی هر فناوری تعاملی است. این در حالی است که مهندس یا کارشناس دواپس باید به سیستم‌عامل‌های مختلف نظیر اندروید،IOS و ویندوز آشنایی کافی را داشته باشد. در میان تمام سیستم‌های عامل یک کارشناس دواپس باید تمرکز خود را روی سیستم‌عامل‌های لینوکسی بگذارد و فرصت یادگیری خود را بیشتر صرف آن کند. دلیل اهمیت لینوکس آن است که لینوکس یک سیستم‌عامل باز است که بسیاری از فعالان حوزه IT از آن استفاده می‌کنند (شرح وظایف نیروی it و شبکه چیست؟).

رایانش ابری

با گسترش روزافزون فناوری محاسبات یا ذخیره‌سازی و پردازش ابری، یک کارشناس دواپس باید با اصول اولیه این فناوری در پلتفرم‌های گوناگون آشنایی کامل داشته باشد. سرویس وب آمازون، گوگل کلود و Azure جزو محبوب‌ترین سرویس‌های یارانش ابری به شمار می‌روند.

برنامه‌نویسی

 منظور از مهارت برنامه‌نویسی استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند برای ساخت سایت سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است. امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی برای طراحی و ساخت سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها وجود دارد؛ اما زبان برنامه‌نویسی پایتون برای یادگیری و تمرین و استفاده کارشناس دواپس بهتر است. زبان برنامه‌نویسی پایتون یک‌زبان تطبیق‌پذیر است و به‌صورت گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد. خوب است بدانید بسیاری از کارفرمایان در زمان استخدام کارشناس دواپس از متقاضی انتظار دارند که با اصول اولیه این زبان برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشد.

مهارت‌ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث قبولی فرد در مصاحبه می‌شود مهارت‌های او است. این مهارت‌ها هستند که یک کارشناس دواپس را از دیگر همکارانش متمایز می‌کند. یک کارشناس دواپس باید مهارت‌های خود را تقویت کند و در کنار آن مهارت‌های جدید دیگری نیز کسب کند. مهارت‌های بسیاری وجود دارند که کسب‌کردن آنها برای یک کارشناس دواپس بسیار مفید است؛ اما برخی از آنها از سایر مهارت‌ها برتری دارند در ادامه به برخی از مهارت‌هایی که در زمان استخدام کارشناس دواپس از اهمیت زیادی برخوردار است می‌پردازیم:

  • مهارت‌های تحلیل و بررسی
  • مهارت‌های فنی
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌های مدیریت زمان

بیشتر بخوانید: DevOps یا Agile؟ کدامیک بهتر است؟

کارشناس دواپس کیست؟

یک کارشناس دواپس فردی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات است. او باید دانش گسترده‌ای در زمینه توسعه و عملیات‌هایی مثل مدیریت زیرساخت، کدنویسی، مدیریت سیستم و ابزارهای دواپس داشته باشد. یک کارشناس یا مهندس دواپس باید از مهارت‌های بین‌فردی برخوردار باشد تا بتواند محیطی مشارکتی بین اجزای مختلف و مجزا سازمان فراهم کند. کاهش پیچیدگی توسعه محصول و ازبین‌بردن شکاف بین تیم‌های نگهداری محصول و توسعه نرم‌افزار به عهده مهندس دواپس است.

وظایف کارشناس دواپس

در این قسمت از مقاله قصد داریم وظایف کارشناس دواپس و خدمات پشتیبانی شبکه را بیان کنیم:

  • بازرسی و نظارت بر بیلدهای جدید جهت‌شناسی و تشخیص ایراد نرم‌افزاری که موجب تهدیدات امنیتی می‌شود
  • کمک به توسعه و برنامه‌ریزی کدهای جدید برای ایجاد سیستم‌های جدید 
  • داشتن درک کامل نسبت به مسئولیت‌ها و اهداف دو گروه توسعه و عملیات
  • نظارت بر عرضه و انتشار قابلیت‌ها و امکانات جدید از بخش توسعه کارکنان، برای تضمین کیفیت و کاربردی‌بودن نرم‌افزار


مشاوره خدمات شبکه آراد آرپانت

چرا باید از دواپس استفاده کنیم؟

توسعه نرم‌افزار به روش سنتی بسیار دشوار بود و اکثر فرایندهای توسعه محصول به شکل دستی انجام می‌شد، به همین خاطر خطاهای بسیاری در روند تولید نرم‌افزار اتفاق می‌افتاد. این معایب باعث فرسودگی کارکنان و ناپایداری چرخه انتشار نرم‌افزار می‌شد. علاوه بر این در دوران توسعه سنتی نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان به دنبال ارائه ویژگی‌های جدید به کاربران و رفع اشکال سریع نرم‌افزار بودند. تیم‌های عملیاتی نیز تمرکز خود را روی ثبات محصول می‌گذاشتند و می‌خواستند مطمئن شوند که همه چیز به‌خوبی کار می‌کند. در توسعه سنتی محصول هر کدام از تیم‌ها در پی تحقق دو ویژگی ثبات و چابکی بودند؛ اما به دلیل تناقض این دو هدف هیچ‌کدام از گروه‌های توسعه‌دهندگان و واحد عملیات با چنین سازوکاری برای توسعه نرم‌افزار موافق نبودند تا اینکه روش ارائه شده توسط دبویس و شیفر به رفع این تناقض و توسعه نرم‌افزار کمک کرد. راه‌حل ارائه شده توسط این دو به سازمان‌ها کمک کرد تا با استفاده از ابزارها و روش‌هایی نوین و خاص نیاز هر دو تیم را بر طرف کنند.

کلام آخر

سازمان‌های بسیاری در سراسر دنیا به افرادی نیاز دارند که در حوزه دواپس از مهارت کافی برخوردار باشند، چه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ چه شرکت‌ها و سازمان‌های نو پا به داوپس نیاز دارند. در زمان استخدام کارشناس دواپس به این نکته توجه داشته باشید که وظایفی نظیر پیاده‌سازی و به‌کارگیری اصول دواپس و جایگزینی آنها با رویکردهای قدیمی و سنتی، تهیه و مدیریت زیرساخت، مدیریت سیستم و کنترل امنیت و مهندسی انتشار به عهده کارشناس دواپس است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت آراد آرپانت مراجعه کنید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟