بیت باکت یا گیت هاب؟ کدام سرویس git بهتر است؟

برای پی بردن به تفاوت گیت هاب و بیت باکت متن زیر رو مطالعه نمایید.

مقایسه گیت هاب و بیت باکت؛ کدام سرویس git بهتر است؟

در دنیای توسعه نرم‌افزار، استفاده از سیستم‌های کنترل نسخه یا VCS امری بسیار حیاتی است. از جمله سیستم‌های کنترل نسخه پرکاربرد و محبوب می‌توان به Git اشاره کرد. اما برای مدیریت یک پروژه نیاز به یک میزبان سرویس Git هم دارید. اصلی‌ترین گزینه در این زمینه شامل بیت باکت یا گیت هاب می‌شود. این دو سرویس از پرکاربرد‌ترین ابزار گیت هستند که امکانات بیشتری در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند و ابزارهای مفیدی را برای همکاری، مدیریت و پیشرفت پروژه‌های نرم‌افزاری فراهم می‌کنند.

در این مقاله از آراد آراپانت، با بررسی جامع و مقایسه‌ای دقیق تصمیم گیری شما را بین گیت هاب یا بیت باکت در خدمات پشتیبانی شبکه، ساده‌تر خواهیم کرد. بنابراین، اگر شما نیز به دنبال انتخاب بهترین سرویس Git برای پروژه خود هستید، همراه ما باشید تا این دو سرویس پرکاربرد را بیشتر بشناسید.

آشنایی بیشتر با بیت باکت

Bitbucket یک سرویس میزبانی سیستم کنترل نسخه Git است که توسط شرکت Atlassian ارائه می‌شود. اگر شما هم از ترلو استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که شرکت Atlassian این برنامه مدیریت تیم را ساخته است. این سرویس به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا پروژه‌های نرم‌افزاری خود را در یک مخزن مرکزی مدیریت کرده و به صورت همزمان با تیم یا توسعه دهندگان دیگر همکاری کنند.

ویژگی های بیت باکت

  • ارائه مخازن خصوصی بی‌نهایت برای سیستم‌های کنترل نسخه Mercurial و Git.
  • کاهش زمان کلون کردن با پشتیبانی از Git Large File Storage (LFS).
  • پشتیبانی از واسط‌های برنامه‌نویسی (API) شخص ثالث و ادغام ساده با Trello.
  • سازگاری با اکثر سیستم‌عامل‌ها از جمله Mac، Windows و Android.
  • امکان ادغام مستقیم با ابزارهای Jira، Bamboo، Crucible و Jenkins.
  • پشتیبانی از احراز هویت خارجی برای GitHub، Google، Facebook و Twitter.
  • ارائه یک رابط برنامه‌نویسی کامل (REST API) برای ایجاد ویژگی‌های سفارشی.
  • توانایی بررسی چند فایل به کمک Bitbucket Snippet
  • امکان محدود کردن دسترسی به شاخه‌ها توسط مدیریت کامل مجوزهای شاخه.

برخی از معایب بیت باکت

  • بعد از سنگین شدن پروژه سرعت بیت باکت کمی افت پیدا می‌کند.
  • کار کردن با API کمی دشوار است
  • محدودیت 5 مخزن خصوصی در حالت رایگان.
  • دسترسی محدود به کاربرانی که در بیت با کت عضو نیستند.
مشاوره تلفنی با کارشناس خدمات شبکه

گیت هاب بزرگترین منبع کد برای برنامه نویس‌‌ها

گیت‌هاب (GitHub) بدون شک یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های توسعه است و به عنوان یکی از بزرگترین جوامع برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. با بیش از 40 میلیون کاربر و 100 میلیون ریپازیتوری در سراسر جهان، گیت‌هاب به طور گسترده به عنوان مرکز کنترل نسخه گیت شناخته می‌شود و بزرگترین میزبان کد منبع در جهان محسوب می‌شود.

ویژگی های گیت هاب

  1. میزبانی ریپازیتوری‌ها: گیت‌هاب به شما اجازه می‌دهد تا ریپازیتوری‌های گیت خود را بر روی سرورهای آن میزبانی کنید. این به شما امکان می‌دهد تا کدهای خود را آپلود کنید، به اشتراک بگذارید و با تیم خود یا جامعه گسترده‌تری از توسعه‌دهندگان همکاری کنید.
  2. ابزارهای همکاری و نسخه‌برداری: گیت‌هاب ابزارهایی برای همکاری و مدیریت نسخه‌ها ارائه می‌دهد. از جمله ابزارهای ویرایش کد، بررسی کدها، مدیریت تغییرات و هماهنگی در توسعه چندنفره.
  3. امکان تعامل و نظارت: شما می‌توانید نظرات و بازخوردهای مربوط به کدها و پروژه‌های خود را در گیت‌هاب دریافت کنید و با توسعه‌دهندگان دیگر درباره آنها به بحث و تبادل نظر بپردازید.
  4. پشتیبانی از جریان کار: گیت‌هاب ابزارهایی برای ایجاد و مدیریت جریان کارهای در حال توسعه را فراهم کرده است. شما می‌توانید قوانین خود را برای ارسال و تایید تغییرات در پروژه تعریف کنید.
  5. جامعه گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان: گیت‌هاب یک جامعه گسترده از توسعه‌دهندگان دارد که می‌توانید با آن‌ها در ارتباط باشید، پروژه‌های مشابه را بررسی کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید.
  6. پشتیبانی بیش از 200 زبان برنامه نویسی مختلف 
خدمات دواپس با آراد آرپانت

گیت هاب یا بیت باکت: مقایسه دقیق‌تر

بیت باکت یا گیت هاب در پروژه‌های با تعداد کم تفاوت آنچنانی ندارند اما بزرگترین تفاوت این است که بیت باکت در درجه اول برای مخازن خصوصی استفاده می‌شود، در حالی که گیت هاب گزینه بهتری برای مخازن عمومی است. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید از گیت هاب برای مخازن خصوصی و بالعکس استفاده کنید، فقط اینها تخصص‌های دو پلتفرم هستند که با آن معرفی می‌شوند.

افزونه‌ها و برنامه‌های کمکی

در مقایسه سرویس های گیت، بین بیت باکت یا گیت هاب باید به این مورد مهم اشاره کرد که بیت باکت به لطف بازار افزونه‌های atlassian در این مورد برتری نسبی نسبت به گیت هاب دارد. و با بیش از 2300 افزونه و برنامه‌های کمکی که در بیت باکت و نرم افزارهای atlassian، قابل استفاده است.

با این حال، بازار GitHub تعداد زیادی برنامه و قابلیت برای گیت هاب را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کنند تا عملکرد و خودکارسازی پروژه خود را توسعه دهید.

خصوصی سازی شاخه‌ها (برنچ)

فرض کنید شما می‌خواهید شاخه‌ای که در حال کارکردن روی آن هستید را برای همکاران خود غیر فعال کنید یا دسترسی‌ها را محدود کنید. این قابلیت هم در گیت هاب و هم در بیت باکت وجود دارد با این تفاوت که در بیت باکت این قابلیت در اکثر پلن‌ها وجود دارد ولی در گیت هاب در حالت عمومی این قابلیت به صورت رایگان فعال است و در حالت خصوصی باید از یکی از طرح‌های پولی استفاده کنید.

انجمن‌ها و پشتیبانی در بیت باکت و گیت هاب

در کل بیت باکت برای شرکت‌ها طراحی شده و به همین دلیل اکثر کاربران آن در مخازن (ریپازیتوری)های خصوصی فعالیت دارند. درحالی که گیت هاب بیشتر حالت عمومی دارد و کاربران آن در سراسر دنیا کدهای خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و درباره آن صحبت می‌کنند. به همین دلیل جامعه گیت هاب بسیار گسترده‌تر است.

مقایسه هزینه طرح‌ها

انتخاب بین بیت باکت یا گیت هاب کمی دشوار است زیرا هر دو قابلیت‌های زیادی دارند و این موضوع کاملا بستگی به تیم و پروژه‌ای که قرار است به انجام برسد دارد. اما وقتی که نیاز به برخی از قابلیت‌های پولی شود باید طرح‌های هر دو را بررسی کرد تا نیازهای خود را مرتفع کنیم

بیایید با قیمت گذاری Bitbucket شروع کنیم. در طرح هاست ابری رایگان آن، می توانید مخازن خصوصی و عمومی نامحدود با حداکثر پنج کاربر ایجاد کنید. این شامل 1 گیگابایت فضای ذخیره سازی فایل بزرگ Git (LFS) برای ذخیره فایل‌های بزرگ غیر متنی است. پس از آن، نرخ‌ها 3 دلار برای هر کاربر در ماه افزایش می‌یابد.

در گیت هاب می‌توانید به شکل نامحدودی مخازن عمومی و خصوصی ایجاد کنید به این شرط که بیشتر از 500 مگابایت نشود. پلن‌های پولی گیت هاب از 4 دلار در ماه شروع می‌شوند.

در ادامه جدولی از مقایسه قیمت‌ها و قابلیت‌های این دو پلتفرم را برای درک بهتر در اختیارتان قرار می‌دهیم.

پلتفرم

نام پلن

قیمت (ماهانه)

مخزن خصوصی

تعداد کاربران محدود

CI/CD

ذخیره سازی LFS

سازگاری با Jira

گیت‌هاب

Free

رایگان

دارد

ندارد

دارد

دارد

دارد

گیت‌هاب

Team

$4 به ازای هر کاربر

دارد

بی‌نهایت

دارد

دارد

دارد

گیت‌هاب

Enterprise

21 $ به ازای هرکاربر

دارد

براساس تماس

دارد

دارد

دارد

بیت‌باکت

Free

رایگان

دارد

5

دارد

ندارد

ندارد

بیت‌باکت

Standard

$3 به ازای هر کاربر

دارد

5

دارد

دارد

دارد

بیت‌باکت

Premium

$6 به ازای هر کاربر

دارد

بی‌نهایت

دارد

دارد

دارد

کلام آخر

انتخاب پلت فرم مناسب برای میزبانی و نگهداری کدها جهت کارکردن روی یک پروژه مشترک یا اشتراک گذاری با همکاران از چالش‌هایی است که هر تیمی در ابتدا برای حل کردن آن باید راهی بیندیشد. همانطور که دیدیم، بیت باکت و گیت هاب هر دو دارای مزایای منحصر به فردی هستند که آنها را برای هر نوع تیمی که در حال توسعه پروژه هستند یکسری کاربرد دارند. به طور خلاصه می‌توان گفت:

  • GitHub: یک پلتفرم منبع باز قدرتمند است که به خوبی برای مدیریت پروژه‌های شخصی یا تیم‌های کوچک که به راحتی با عموم به اشتراک می‌گذارید مجهز است.
  • Bitbucket: یک راه حل مقرون به صرفه است اگر یک شرکت یا کسب و کار به دنبال یک سرویس میزبانی امن (خدمات امنیت شبکه) برای کد خصوصی و اختصاصی خود باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده در این مقاله از بلاگ آراد آرپانت به راحتی می‌توانید انتخابی بین این پلتفرم‌های جذاب داشته باشید.

مشاوره خدمات امنیت شبکه
این مقاله را اشتراک گذاری کن: