رابط برنامه نویسی کاربردی (API) چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

همه چیز درباره رابط برنامه نویسی یا api را در این مطلب بخوانید و با تمام نکات امنیت آن آشنا شوید.

api چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

Api مخفف کلمه Application Programming Interface به معنای رابط برنامه‌نویسی کاربری است. api یک واسطه نرم‌افزاری است که به دو برنامه این اجازه را می‌دهد که با هم صحبت کنند. اگر به برنامه‌نویسی علاقه‌مند باشید و کمی وارد این حوزه شده باشید با تحقیق در مورد برنامه‌ها به api برخورد کرده‌اید. api موارد استفاده گوناگونی دارد. زمانی که شما از فیس‌بوک تلفن همراه خود استفاده می‌کنید یا زمانی که وضعیت پیام خود را چک کنید در حال استفاده از api هستید. به‌طورکلی می‌توان گفت api همه‌جا وجود دارد درحالی‌که شما توجهی به وجود آن ندارید. در ادامه این مقاله از سایت آراد آرپانت همراه ما باشید تا پاسخ سؤال api چیست و سایر سؤالاتی که در این زمینه برای شما ایجاد شده است را در اختیار شما قرار دهیم.

api چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده برای api چیست بیان کنیم باید بگوییم که api مانند یک باجه در یک شرکت دیگر است که اطلاعات خاصی را در اختیار اپلیکیشن ما قرار می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر طراحی سیستم api توسط یک شرکت که اطلاعات قابل‌ارائه دارد، انجام می‌شود. یک تعریف کلی برای api وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

 یک api رابط پیاده‌سازی توسط نرم‌افزار است که به دیگر برنامه‌ها اجازه می‌دهد با آن ارتباط داشته باشند.

تاریخچه api 

در سال 2000 میلادی در بخشی از شرکت SOA اولین رابط‌های برنامه‌نویسی کاربری به‌صورت آزمایشی ایجاد و از این شرکت خارج شدند. SOA مخفف Service Oriental Architecture است. بعد از آن و در زمان ترکیدن اولین حباب COM تمام سیستم‌عامل‌ها برای یکپارچه‌سازی محصولات در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی به دنبال راهکارهای ابتکاری بودند. در این زمان بهترین ابزار apiها وب بودند که روی زیرساخت‌های موجود HTTP ساخته شده بودند.

api چیست و معماری آن چگونه است؟

پس از پاسخ به این سؤال که api چیست نوبت به شناخت معماری آن می‌رسد. یک api یا رابط برنامه‌نویسی کاربری از سه قسمت کاربر (User)، کلاینت (Clinet) و سرور (Server) تشکیل شده است.

  • کاربر (User): کاربر کسی است که یک درخواست یا request را با ip سیستم خود درست می‌کند یا به‌عبارت‌دیگر یک خدمت را به‌وسیله نرم‌افزار درخواست می‌کند.
  • کلاینت (Clinet): کامپیوتری که درخواست کاربر با مک آدرس متفاوت را به سمت سرور می‌فرستد.
  • سرور (Server): کامپیوتری که به درخواست‌های کاربران پاسخ می‌دهد، به این نوع کامپیوتر سرور گفته می‌شود.

ترتیب شکل‌گیری این موارد این‌گونه است که نفر اول یک سرور را که اطلاعات داخل آن نگهداری می‌شود درست می‌کند. زمانی که این سرور شروع به کار می‌کند برنامه‌نویس‌ها اسنادی (Documentation) که شامل نحوه استفاده از سرویس‌ها با جزئیات آن است را منتشر می‌کنند. در این مستندات همه End pointها یعنی قسمتی که برنامه‌نویس‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای خود می‌توانند به سرور متصل شوند و اطلاعات را دریافت کنند و جایی که می‌توانند داده‌های خالص را پیدا کنند، نوشته شده است. Documentation ساختار تمام داده‌های روی سرور را به برنامه‌نویس‌هایی که خارج از محیط شرکت هستند توضیح می‌دهد. 

امنیت در رابط برنامه‌نویسی کاربری یا api

رابط برنامه‌نویسی کاربری یا api علاوه بر ارائه یک سرویس، یک لایه امنیتی هم محسوب می‌شود. به‌عبارت‌دیگر زمانی که از api استفاده می‌کنید داده‌های تلفن همراه شما هرگز به‌صورت کامل در دسترس سرور قرار نمی‌گیرد و سرور نیز هرگز به‌صورت کامل در اختیار تلفن همراه شما قرار نمی‌گیرد، بلکه هر دو با بسته‌های کوچک از داده ارتباط دارند و فقط مواردی که لازم است را به اشتراک می‌گذارند. یعنی استفاده از api می‌تواند بخشی از خدمات امنیت شبکه سایت و شبکه شما باشد. رابط برنامه‌نویسی کاربری به‌اندازه‌ای ارزشمند است که بخش اعظمی از درآمد بسیاری از مشاغل را تشکیل می‌دهد. شرکت‌های بزرگی وجود دارند که از api خود کسب درآمد می‌کنند که از جمله آن می‌توان به ایبی، آمازون و گوگل اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با امنیت سیستم عامل، مطلب فایروال چیست و چه کاربردی دارد؟ را بخوانید.

api چیست و با استفاده از آن چه‌کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم api یا رابط برنامه‌نویسی کاربری روشی است که با استفاده از آن دو کامپیوتر می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و صحبت کنند. سرور اطلاعات را در اختیار خودش دارد و زبان ارتباط را نیز مشخص می‌سازد، قسمت کلاینت نیز از این زبان استفاده می‌کند تا اطلاعات را از سرور درخواست کند. به‌خاطر محدودیت‌هایی که زبان و سینتکسی برای توانایی‌های api فراهم می‌کند، api فقط می‌تواند 4 نوع عمل زیر را انجام دهد:

  • حذف‌کردن (Delete): این عمل اطلاعاتی که روی سرور قرار دارد را حذف می‌کند.
  • جاگذاری (Put): با استفاده از جاگذاری می‌توانید داده‌ای که از قبل وجود دارد را جایگزین کنید یا چیزی را به آن اضافه کنید
  • دریافت (Get): داده‌هایی نظیر وضعیت یا داده‌های مشخص (مثل نام و نام خانوادگی) را از سرور درخواست می‌کند.
  • ارسال (Post): تغییرات ایجاد شده را از طریق کلاینت برای سرور ارسال می‌کند. علاوه بر این می‌توانید عمل ارسال را مانند اضافه‌کردن اطلاعات به سرور در نظر بگیرید.
مشاوره خدمات امنیت شبکه آراد آرپانت

api چیست و چرا به رابط برنامه‌نویسی کاربری نیاز داریم؟

بسیاری از سرویس‌ها، برنامه‌ها و شرکت‌ها به دلیل نیاز به هماهنگ‌سازی و دسترسی آسان به api روی می‌آورند. بدون رابط برنامه‌نویسی کاربری چرخه عملکرد بسیاری از سرویس‌ها از کار می‌افتد یا ناقص عمل می‌کند. به طور مثال در یک فروشگاه اینترنتی اگر در درگاه پرداخت api وجود نداشته باشد، فروشگاه اینترنتی رونق خود را از دست می‌دهد. به دلیل نیاز به‌اشتراک‌گذاری مقدار زیادی از داده‌ها در بخش‌های مختلف و با سیستم و افراد متفاوت و دلیلی که پیش‌ازاین گفته شد api موردتوجه زیادی قرار گرفت. api در اولین اقدام خود به‌عنوان یک پنجره یا درب به یک برنامه نرم‌افزاری عمل می‌کند و به بقیه برنامه‌ها این اجازه را می‌دهد که بدون نیاز به توسعه‌دهنده برای به اشتراک گذاشتن کل کد خود با آن ارتباط برقرار کنند. 

انواع api چیست؟

انواع api در خدمات پشتیبانی شبکه را در ادامه مطلب می‌توانید ببینید:

Api سخت‌افزاری 

اولین نوع api که در مقاله api چیست به آن می‌پردازیم api سخت‌افزاری است. زمانی که با اجرای یک برنامه مانند گیم حرفه‌ای فشار زیادی را به سیستم خود وارد می‌کنید، مشاهده می‌کنید که فن سیستم شروع به حرکت سریع می‌کند؛ زیرا سی‌پی‌یو نسبت به حالت عادی فشار بیشتری را تحمل می‌کند و به دنبال آن داغ می‌شود و نیاز به خنک‌شدن دارد. این سازوکار از طریق ارتباط بین apiهای سخت‌افزاری انجام می‌شود.

api زبان برنامه‌نویسی

زبان برنامه‌نویسی مانند جاوا از یک هسته اصلی تشکیل شده است که شامل مواردی مثل سینتکس‌های جاوا، دیتا تایپ‌ها و نحوه ساخت متغیر است. در کنار این هسته اصلی تعداد زیادی کلاس مختلف توسط توسعه‌دهندگان جاوا منتشر شده که تحت عنوان Java api شناخته می‌شود.

کیت‌های توسعه نرم‌افزار

کیت‌های توسعه نرم‌افزار یا SDK نوع دیگری از api هستند که در ادامه مقاله api چیست به آن می‌پردازیم. SPK توسط شرکت‌های مختلفی نظیر گوگل و فیس‌بوک عرضه می‌شوند تا دولوپرها با استفاده از این کیت‌ها اقدام به توسعه نرم‌افزار کنند. Android SDK نمونه‌ای از کیت‌های توسعه نرم‌افزار است.

خدمات پشتیبانی شبکه در آراد آرپانت

کلام آخر

با پیشرفت تکنولوژی افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید همواره اطلاعات خود را بروز نگه دارند. api یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تکنولوژی است که برای استخراج اطلاعات خاص از یک نرم‌ افزار دیگر کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این نمونه‌های برجسته api خدمات زیادی را به کاربران عرضه می‌کنند مثلاً google api به کاربران این امکان را می‌دهد که کدهای خود را به کل خدمات گوگل بفرستند و از api برنامه‌هایی مانند translate و map استفاده کنند. Api فیس‌بوک نیز امکان دسترسی به ابزارهای بازیابی فیس‌بوک و نمودارهای اجتماعی را از طریق برنامه‌نویسی به شما می‌دهد. اگر به حوزه تکنولوژی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید، می‌توانید به سایت آراد آرپانت مراجعه کنید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟