همه چیز در مورد ابزارهای مدیریت سرور از راه دور + معرفی بهترین ابزارها

برای کسب اطلاعاتی جامع و کاربردی در رابطه با بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور، این مطلب را مطالعه نمایید.

معرفی بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور

در دنیای پرشتاب فناوری امروز سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف به منظور ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات خود و همچنین میزبانی از وب‌سایت و برنامه‌ها از سرور استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده که بحث مدیریت سرور به منظور نظارت بر اجزای مختلف سرور در راستای تضمین عملکرد بهینه آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد. برای مدیریت سرورها از ابزارهای مختلفی می‌توان استفاده کرد که این امکان را فراهم می‌کنند که بتوان بخش‌های مختلف سرور و عملکرد آن‌ها را زیر نظر داشته و پارامتر‌ها و عواملی که می‌توانند بر عملکرد و امنیت آن تأثیر بگذارند (معرفی خدمات امنیت شبکه)، شناسایی کرد. در این مقاله از بلاگ آراد آرپانت قصد دارین بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور را بررسی کرده و با قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم. 

بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور کدام است؟

یکی از دلایل اهمیت استفاده از بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور این است که می‌توانند به بهبود راندمان تجهیزات مختلف سرور و ارتقای عملکرد آن‌ها کمک کنند. تشخیص خطاها در عملکرد سرور و اعمال بهینه‌سازی‌های لازم در بسیاری از کسب و کارها اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل آشنایی با بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور این امکان را فراهم می‌کند که بتوان هر نوع خطا و تهدید امنیتی (مثل حمله سایبری) را پیش از وقوع شناسایی کرده و با این کار بازده کلی سرور را افزایش داد. 

خدمات دواپس با آراد آرپانت

نرم‌افزار مدیریت سرور PRTG

شرکت Paessler AG نرم‌افزاری با عنوان PRTG را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور توسعه داده است که به کمک آن می‌توان متریک‌های مختلف مانند پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی، CPU و حافظه را تحت نظارت قرار داد. با استفاده از این نرم‌افزار و به لطف قدرت مانیتورینگ سریع و دقیق آن می‌تواند خطاها و اختلالات مختلف در سیستم را به راحتی تشخیص داد. این نرم‌افزار به یک رابط کاربری ساده و کارآمد مجهز شده است که به کمک آن می‌توان سرور و بخش‌های مختلف آن را به سرعت و به راحتی مانیتور کرد. 

این نرم‌افزار امکان ترسیم نمودارهای تحلیلی را به مدیران سرور به منظور بررسی و تحلیل اطلاعات می‌دهد. این نرم‌افزار قابلیت پشتیبانی از انواع دستگاه‌ها و سیستم‌های عامل مختلف را دارد. با استفاده از نسخه رایگان این نرم‌افزار می‌توان تا 100 متریک را به صورت رایگان دریافت کرد. 

برای دریافت خدمات دواپس از آراد آرپانت، کلیک کنید.

نرم‌افزار مانیتورینگ و مدیریت سرور SolarWinds

این نرم‌افزار را می‌توان یکی از بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور دانست که به مدیران سرور مجازی و غیرمجازی و شبکه این اجازه را می‌دهد که به صورت مداوم سیستم را تحت نظارت قرار دهند و مشکلات مختلف مانند قطعی سیستم، کاهش عملکرد، محدودیت منابع و ویروس‌ها را در سریع‌ترین زمان شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کرد. پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی، امکان تحلیل داده‌های بسیار حجیم، رابط کاربری ساده و کاربرپسند، قابلیت ادغام با ابزارهای مانند ServiceNow و Microsoft Teams و قابلیت داشبوردهای تنظیم شدنی از مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های این نرم‌افزار به حساب می‌آید. 

نرم‌افزار مانیتورینگ و مدیریت سرور ناگیوس (Nagios)

ناگیوس یکی از بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور به حساب می‌آید که به صورت متن‌باز طراحی شده است. این نرم‌افزار می‌توان به صورت خودکار و در بازه‌های زمانی معین مشکلات مختلف سیستم را هشدار دهد. اعلان‌های خودکار و گزارش‌های پیشرفته یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار مدیریت سرور ناگیوس به حساب می‌‌آید. این نرم‌افزار می‌تواند بخش‌های مختلف سرور مانند پهنای باند، فضای دیسک و CPU را مانیتور کرده و مشکلات مختلف را شناسایی و برای مدیران سرور ارسال کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این نرم‌افزار قابلیت پیکربندی و سفارشی‌سازی بسیار خوبی دارد. این نرم‌افزار می‌تواند از ابزارهای پیشرفته‌ای برای تشخیص خودکار خطاها و رفع آن‌ها و همچنین پیش‌بینی نیازمندی‌های سیستمی استفاده کند. 

خدمات امنیت سایبری با آراد آرپانت

نرم‌افزار مدیریت سرور OpManager

اگر به دنبال یک ابزار جامع برای مدیریت سرور هستید OpManager یکی از بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور است که امکان نظارت زنده ادمین را بر سلامت سرور و اجزای مختلف آن فراهم می‌کند. این نرم‌افزار برای ارائه گزارش‌ها و مانیتورینگ سرور ابری و غیر ابری و اجزای مختلف آن از رویکرد مبتنی بر وب استفاده می‌کند. این نرم‌افزار از ابزارهای مختلفی برای نظارت بر پارامترهای مختلف در سرور مانند پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و CPU استفاده می‌کند. برخورداری از قابلیت‌های پیشرفته برای تشخیص و رفع خطاها، پیش‌بینی نیازمندی‌های سیستم و مدیریت پروفایل برخوردار است. ارائه گزارش‌های مفصل و در عین حال ساده یکی دیگر از ویژگی‌های این نرم‌افزار است که می‌تواند برای شناسایی دقیق مشکلات سیستم و ارائه راه‌حل‌های کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد.

نرم‌افزار مدیریت سرور زبیکس (Zabbix)

یکی دیگر از بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور زبیکس (Zabbix) نام دارد که از آن می‌توان به منظور نظارت بر عملکرد سیستم‌های IT و سرورهای مختلف استفاده کرد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان وضعیت سرورها، شبکه‌ها، برنامه‌های کاربردی و اجزای مختلف سرور را به صورت زنده تحت نظارت قرار داد و وضعیت آن‌ها را به صورت زنده مشاهده و پایش کرد. توانایی جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف مانند سرورهای ویندوزی و لینوکسی (امنیت در لینوکس بیشتر است یا ویندوز؟)، دستگاه‌های مختلف سرور و شبکه، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های وب از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار است. جمع‌آوری این اطلاعات می‌تواند در شناسایی مشکلات و خطاهای سیستم مفید بوده و در سریع‌تر زمان به آن‌ها پاسخ دهد. 

امکان نظارت زنده بر سرور و شبکه (معرفی خدمات پشتیبانی شبکه)، داشبوردهای تنظیم شدنی، ارائه گزارش‌های دقیق از عملکرد شبکه، مدیریت و پیکربندی آسان، امکان شخصی‌سازی گزارش‌ها، اعلان‌های تلفنی و ایمیلی در صورت بروز خطا و مشکل در سیستم از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار به حساب می‌آید. 

ابزار مدیریت سرور دیتاداگ (Datadog)

دیتاداگ یکی دیگر از بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور است که می‌توان از آن به منظور نظارت بر وضعیت سیستم و قسمت‌های مختلف آن، جمع‌آوری لاگ‌ها، متریک‌ها، رویدادها و همچنین تحلیل عملکرد و جستجوی خطاهای سیستم استفاده کرد. این نرم‌افزار امکان اتصال به بیش از 400 نوع ابزار و سرویس دیگر را داشته و امکان مانیتورینگ و پایش سرویس‌های مختلف را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار داشبورد قدرتمندی به منظور نمایش گزارش‌های تحلیل به جهت نمایش وضعیت‌ قسمت‌ها و بخش‌های مختلف سرور دارد که می‌توان از آن برای پیش‌بینی خطاها و مشکلات آینده و همچنین ارائه پیشنهاد به منظور بهبود عملکرد سیستم استفاده کرد. رمزنگاری دوطرفه و مدیریت دسترسی و مانیتورینگ لاگ‌ها (اهمیت آنالیز لاگ یا Log Analysis در امنیت سایبری شبکه) و ترافیک داده از مهم‌ترین مزایای امنیتی این نرم‌افزار است. 

مشاوره خدمات امنیت شبکه و پشتیبانی شبکه

 نرم‌افزار مانیتورینگ و مدیریت سرور Sematext

یکی از قدرتمندترین و بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور Sematext نام دارد که به منظور مانیتورینگ و عیب‌یابی شبکه و سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات متفاوت از بخش‌های مختلف سرور می‌توان به مدیران شبکه این امکان را بدهد که نظارت مستمر و مؤثر بر عملکرد سرور داشته باشند؛ مدیران با این نرم‌افزار می‌توانند مشکلات را در کمترین زمان تشخیص داده و راه‌حل‌های مناسب برای رفع آن را ارائه نمایند. امکان جمع‌آوری و نمایش داده‌های مربوط به عملکرد سرور به صورت زنده و لحظه‌ای یکی از ویژگی‌های برجسته این ابزار محسوب می‌شود که امکان شناسایی سریع مشکلات و خطاها و اقدام جهت رفع آن‌ها را میسر می‌کند. 

سخن آخر

امروزه سرورها در سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف به منظور ذخیره‌سازی داده‌های مختلف (پشتیبان گیری ابری) و همچنین میزبانی از برنامه‌های کاربردی، وب‌سایت و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرور یکی از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است که برای ارائه عملکرد بهینه باید به صورت مستمر تحت نظارت و پایش قرار بگیرد؛ این نظارت مستمر باعث می‌شود که خطاها و مشکلات احتمالی در کمترین زمان شناسایی شده و اقدامات لازم در راستای رفع آن‌ها صورت بگیرد. استفاده از بهترین ابزارهای مدیریت سرور از راه دور امکان پایش لحظه‌ای سرورها و شناسایی خطاهای احتمالی را برای مدیران میسر می‌کند. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن: