تفاوت متخصص پشتیبانی شبکه با پشتیبان عادی

برای کسب اطلاعاتی جذاب و کاربردی در رابطه با دوره‌های متخصص پشتیبانی شبکه مطلب زیر را مطالعه نمایید.

دوره‌هایی که متخصص پشتیبانی شبکه را از پشتیبان عادی، متمایز می‌کند


با توجه به اتکای جامعه مدرن به سیستم‌های دیجیتال برای اهداف مختلف، پشتیبانی از شبکه به مهارت بسیار مهمی تبدیل شده است. دانشجویان و کسانی که به دنبال توسعه مهارت‌های حرفه‌ای خود هستند، به دنبال بهره‌مندی از دوره‌های پشتیبانی شبکه برای ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و دستیابی به مشاغل پردرآمد هستند. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتری در مورد پشتیبانی شبکه و انواع اطلاعات مرتبط دیگر پیرامون سیستم‌های رایانه‌ای را دارید، ما در این مقاله دوره‌های معروف پشتیبانی از شبکه را معرفی کرده و مزایای حضور در این دوره‌ها را بیان می‌کنیم. 

متخصص پشتیبانی شبکه کیست؟

متخصص شبکه، یک کارشناس حوزه فناوری است که مدیریت یک شبکه رایانه‌ای را بر عهده دارد و به دنبال ایجاد بهره‌وری هر چه بیشتر در شبکه بر اساس نیازهای یک کسب‌وکار است. متخصص شبکه می‌تواند در حوزه‌های مختلف مانند نصب، پیکربندی، پشتیبانی کاربران، خرید یا مدیریت شبکه فعالیت کند و در بخش‌های مختلف مانند عملیات کنترل، بازیابی داده یا امنیت، مدیریت کند. 

بسیاری از سازمان‌ها و صنایع همچون سازمان‌های درمانی، شرکت‌های فناوری اطلاعات، شرکت‌های آموزشی و کسب‌وکارهای بسیار بزرگ که با شبکه‌های رایانه‌ای سروکار دارند، از حضور متخصصان شبکه بهره می‌برند. هرچند که بیشتر متخصصان شبکه در فضای اداری مشغول به کار هستند، برخی از آن‌ها نیز به‌صورت دورکاری و یا با سفر به نقاط مختلف و همکاری با شرکت‌های گوناگون، فعالیت می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: اهمیت پشتیبانی شبکه چیست؟

خدمات پشتیبانی شبکه با آراد آرپانت

متخصص شبکه چه وظایفی دارد؟

پیش از آشنایی با دوره‌های پشتیبانی شبکه، لازم است تا با وظایف یک متخصص شبکه بیشتر آشنا شویم. متخصصان شبکه، تنظیمات فیزیکی شبکه مانند محل قرارگیری یک رایانه و موقعیت مکانی سرور را طراحی می‌کنند. همچنین آن‌ها به کاربران جهت دسترسی به شبکه، محافظت از داده‌های شبکه و مدیریت سازگاری نرم‌افزار کمک می‌کنند. مسئولیت‌های دیگر یک متخصص شبکه عبارت‌اند از: 

  • نگارش خط‌مشی‌های شبکه
  • پیکربندی برنامه‌های آنتی‌ویروس
  • نصب کابل‌ها و سیم‌ها 
  • مدیریت سیستم‌های فیلترینگ محتوا 
  • تفسیر داده‌های شبکه
  • جمع‌آوری داده پیرامون عملکرد شبکه 
  • محافظت از امنیت شبکه 
  • رفع مسائل شبکه در صورت بروز. 
  • نصب یا حذف نرم‌افزارها و سخت‌افزارها 
  • آموزش به کاربران در مورد نحوه عملکرد شبکه 

دوره‌های پشتیبانی شبکه

متخصصان حوزه فعالیت شبکه می‌توانند در دوره‌های پشتیبانی شبکه حضور پیدا کرده و مهارت‌ها و دانش خود را در این حوزه تقویت کنند. دوره‌های پشتیبانی شبکه، نقش معناداری در آموزش پیشرفته‌ترین فناوری‌ها به متخصصان خدمات پشتیبانی شبکه دارند.

خصوصیات بهترین دوره‌های پشتیبانی شبکه

بهترین دوره‌های پشتیبانی شبکه دارای ویژگی‌های زیر هستند: 

پوشش گسترده مفاهیم مهم

این دوره باید تمامی موضوعات اساسی مرتبط با شبکه شامل طراحی، نصب، پیکربندی، عیب‌یابی و خدمات امنیت شبکه را پوشش دهد. علاوه براین، با توجه به رشد استفاده فزاینده از فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری‌های ابری و هوش مصنوعی در پشتیبانی شبکه، آموزش آن‌ها نیز ضروری خواهد بود. 

تجربه عملی

یکی از خصوصیات بهترین دوره‌های پشتیبانی شبکه، ایجاد فرصت‌ها و تجربیات عملی با فناوری‌های شبکه از طریق شبیه‌سازی‌ها، آزمایشگاه‌ها و پروژه‌های واقعی است. متخصصان پشتیبانی شبکه با کسب تجربیات عملی ضروری، می‌توانند با مشکلات احتمالی بعدی در شرایط واقعی، دست‌وپنجه نرم کنند. 

بالا بودن اعتبار گواهی پایان دوره

لازم است تا گواهی اعطا شده در پایان آموزش دوره، از اعتبار کافی برای کارفرمایان و شرکت‌های مختلف برخوردار باشد. مدیران شرکت‌ها و صنایع با مشاهده گواهی دوره پشتیبانی شبکه، به صلاحیت لازم در مورد یک متخصص، پی می‌برند. 

حضور مدرسان مجرب

آموزش یک دوره پشتیبانی شبکه توسط مدرسان مجرب و دارای صلاحیت تدریس که تجربه کار با پروژه‌های مختلف را داشته‌اند، برای متخصصان شبکه بسیار مفید خواهد بود. 

بیشتر بخوانید: دواپس DevOps چیست و استفاده از آن، چه مزایایی دارد؟

مشاوره پلن‌های قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

مطرح‌ترین دوره‌های پشتیبانی شبکه:

در این بخش به برخی از مطرح‌ترین دوره‌های پشتیبانی شبکه، اشاره می‌کنیم. 

دوره CompTIA Network+

در این دوره پشتیبانی شبکه، متخصصان شبکه شناخت کاملی نسبت به مفاهیم شبکه مانند طراحی، نصب، پیکربندی، عیب‌یابی (انواع روش های عیب یابی شبکه و تشخیص مشکلات شبکه) و امنیت شبکه پیدا می‌کنند. در این دوره، شبکه‌های با سیم و بی‌سیم بررسی می‌گردند و نیازی به استفاده از ابزارهای هیچ عرضه‌کننده‌ای نیست. 

مدرک سطح دستیاری مایکروسافت

این مدرک شبکه برای متخصصان پشتیبانی شبکه که قصد دارند تخصص بیشتری در فناوری‌های شبکه‌ای سیسکو پیدا کنند، طراحی شده است. در این دوره، اصول بنیادین شبکه، روتینگ و سوییچینگ، فناوری‌های WAN، امنیت شبکه و شبکه بی‌سیم ارائه می‌شود. این دوره، جزو بهترین دوره‌های پشتیبانی شبکه است. 

مدرک دستیار حرفه‌ای جونیپر

 دوره‌های پشتیبانی شبکه جونیپر، به‌منظور آموزش فناوری‌های شبکه جونیپر به متخصصان پشتیبانی شبکه طراحی شده‌اند. در این دوره مفاهیم روتینگ و سوییچ، امنیت و اصول شبکه تدریس می‌شود. 

دوره همکار شبکه سیسکو

یکی از مطرح‌ترین دوره‌های پشتیبانی شبکه، دوره همکار شبکه سیسکو (CCNA) است. در این دوره، تمامی فناوری‌های شبکه سیسکو به متخصصان پشتیبانی شبکه آموزش داده می‌شود. این دوره، به‌عنوان گواهی فناوری اطلاعات (IT) (شرح وظایف نیروی it و شبکه چیست؟) در سطوح مختلف توسط شرکت سخت‌افزار شبکه سیسکو، صادر می‌شود. CCNA به‌منظور راستی آزمایی دانش متخصصان شبکه در مورد مفاهیم اصلی شبکه طراحی شده است. 

مدرک دیپلم امنیت شبکه 

برنامه آموزشی امنیت شبکه جهت توسعه و افزایش صلاحیت‌های لازم در حوزه معماری امنیت شبکه شامل طراحی و نگارش برنامه‌های رایانه، استفاده و نگهداری از پایگاه‌های داده، پیکربندی و یکپارچه‌سازی ابزارهای مختلف امنیت شبکه، نصب و تأمین امنیت شبکه‌های رایانه‌ای طراحی شده است. 

دوره آموزش سیستم‌های پیشرفته معماری AWS

معماران AWS همانند شیوه عملکرد معماران در طراحی ساختمان‌ها، راهکارهای ابری را طراحی می‌کنند. آن‌ها به سازمان‌ها جهت برآورده کردن الزامات کسب‌وکار با تعیین راهبرد برای دستیابی به بهترین سیستم ممکن، کمک می‌کنند. همچنین آن‌ها با دیگر گروه‌های پروژه AWS جهت پیاده‌سازی صحیح راهکار همکاری می‌کنند. 

دوره کارشناس حرفه‌ای VMware 

این دوره، جزو پرمخاطب‌ترین دوره‌های پشتیبانی شبکه و از طرفی، پر تقاضاترین دوره‌ها در بازار کار به شمار می‌آید. هزینه آزمون سطح VCAP در آمریکا، 450 دلار است و در کشورهای دیگر نیز برحسب این قیمت، تعیین می‌شود. فرد دارنده این گواهی، از مهارت‌های پیشرفته در طراحی راهکارهای vSphere شامل رایانش، ذخیره‌سازی، پشتیبانی شبکه و امنیت و همچنین برنامه‌ریزی ظرفیت و بازیابی از فاجعه برخوردار است. 

دوره آموزشی مبانی آزور

چه شما به‌عنوان یک تازه‌وارد تلقی شده یا جزو کارشناسان حرفه‌ای هستید، تسلط بر مفاهیم و مبانی مایکروسافت آزور می‌تواند به شما جهت تقویت رزومه خود و آمادگی بیشتر در بسیاری از فرصت‌های فنی و عملی، کمک کند. مطابق توصیه وب‌سایت راهنمای مایکروسافت، جهت حضور در این دوره، دارا بودن مهارت‌هایی مانند سابقه کاری در حوزه فناوری اطلاعات (IT) نظیر مدیریت زیرساخت‌ها، مدیریت پایگاه داده یا توسعه نرم‌افزار، بسیار مطلوب خواهد بود. 

مشاوره خدمات دواپس

مهارت‌های لازم برای کارشناس پشتیبانی شبکه 

یک کارشناس پشتیبانی شبکه پس از حضور در دوره‌های پشتیبانی شبکه، از مهارت‌های قابل قبولی برای حضور در بازار کار برخوردار می‌شود. برخی از مهارت‌های یک کارشناس شایسته در حوزه پشتیبانی شبکه عبارت‌اند از: 

  • مهارت‌های نگرش تحلیلی
  • توانایی کار گروهی 
  • شناخت سیستم‌های عامل کامپیوتر، سخت‌افزار و نرم‌افزار
  • دانش کافی پیرامون مسائل امنیتی و شناخت بهترین راهکارها در مقابله با حملات سایبری 
  • مهارت لازم در زمینه خدمات مشتریان 
  • مهارت کافی در ارتباط کلامی 
  • توانایی حل مسئله به‌صورت شناسایی مسائل و بررسی اطلاعات مرتبط جهت توسعه و ارزیابی گزینه‌های موجود و اجرای راهکارها. 
  • ارزیابی سیستم به شکل سنجش معیارها یا شاخص‌های عملکرد سیستم و اقدامات لازم به‌منظور بهبود یا اصلاح عملکرد نسبت به اهداف یک سیستم. 
  • مدیریت زمان 
  • انتخاب تجهیزات تعیین نوع ابزارها و تجهیزات لازم برای پشتیبانی از شبکه و خدمات دواپس

سخن پایانی 

بهترین دوره‌های پشتیبانی شبکه، بهترین مفاهیم و تازه‌ترین روش‌ها را در حوزه پشتیبانی شبکه ارائه می‌کنند. دوره‌های بسیار زیادی برای متخصصان و کارشناسان پشتیبانی شبکه برگزار می‌شود. اما انتخاب بهترین دوره از میان دوره‌های عادی و غیر سودمند، ضروری است. در این مقاله از بلاگ آراد آرپانت، به چند مورد از بهترین دوره‌ها در حوزه پشتیبانی شبکه اشاره شد. علاوه براین، مسئولیت‌ها و مهم‌ترین مهارت‌های کارشناسان پشتیبانی شبکه مورد اشاره قرار گرفتند. 

چیزی که مشخص است، تفاوت توانایی، دانش و تجربه متخصص شبکه با یک پشتیبان عادی سرور است. تیم فنی آراد آرپانت، تضمین می‌کند که تمامی مشکلات فنی و اختلال در شبکه شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و برطرف می‌کند. همچنین متخصصان شبکه ما آماده بررسی و نظارت 24/7 از شبکه شما هستند و در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید از برطرف شدن اختلالات و ایرادات شبکه، اطمینان داشته باشید.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟