مدیریت هویت و دسترسی (IAM) + کاربرد آن

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با مدیریت هویت و دسترسی (IAM)، این مطلب را بخوانید.

مدیریت هویت و دسترسی (IAM) + کاربرد آن


مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست‌؟ به اطلاعاتی که کاربر می‌بیند و فعالیت‌هایی که می‌تواند به محض ورود به سیستم انجام دهد، اشاره دارد. سازمان‌های مدرن دارای محیط‌های پیچیده فناوری اطلاعات برای مدیریت هستند. با وجود ده‌ها هزار هویت از جمله نیروی کار، مطمئن شدن از اینکه کاربران همان‌هایی هستند که می‌گویند بسیار چالش برانگیز است.  حفاظت از دسترسی به منابع این شرکت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو است و جای تعجب نیست که سازمان‌ها با افزایش حملات و تهدیدات سایبری روبه‌رو شوند. برای حل این مشکل و آشنایی بیشتر با این سیستم، مزایا و اهمیت آن با ما همراه باشید.


 

IAM چیست؟ 

مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست‌؟ این سامانه تضمین می‌کند که افراد در سازمان می‌توانند به ابزارهایی که برای انجام کارهای خود نیاز دارند، دسترسی داشته باشند. این سیستم قصد دارد هکرها را دور نگه دارد.

همچنین، این اطمینان را حاصل می‌کند که کاربران مجاز می‌توانند به‌راحتی هر کاری را که نیاز دارند، انجام دهند. سیاست‌ها، فرایندها و ابزارهایی که هر شرکت برای ساختن یک سیستم مدیریت هویت و دسترسی IAM استفاده می‌کند، منحصر به‌فرد است. 

برای درک IAM بهتر است با مفاهیم اساسی هویت و دیجیتال آشنایی داشته باشید. منبع دیجیتال ترکیبی از برنامه‌ها و داده‌ها در یک سیستم کامپیوتری است که شامل برنامه‌های کاربردی و پایگاه‌های داده می‌شود. 

هویت می‌تواند یک مشتری، کارمند، عضو و شرکت‌کننده باشد. در حساب کاربری یک هویت دیجیتالی است و می‌تواند غیرانسان‌ها را مانند نرم‌افزار، دستگاه‌های اینترنت اشیا یا رباتیک نشان دهد. 

چرا مدیریت هویت و دسترسی IAM مهم است؟ 

برای پاسخ به سوال ضرورت و اهمیت مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست؟ باید گفت این سیستم به استراتژی‌های امنیت اطلاعات بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده است. آگاهی از این‌که فقط نهادهای خاصی می‌توانند به برنامه‌ها و داده‌ها دسترسی داشته باشند، هم امنیت و هم عملیات را در یک سازمان افزایش می‌دهد. این سامانه مدیران را قادر می‌کند تا بسیاری از وظایف را به‌طور خودکار انجام دهند. 

این فناوری با ویژگی‌های ارزشمندی که دارد، متناسب با همه شرکت‌ها است. فقط کافی است که مدیران، سیاست‌های دسترسی را تعریف کنند و همه بخش‌های کسب‌وکار را باتوجه به این سیاست‌ها به یکدیگر مرتبط کنند. همچنین، باید این ضمانت را حاصل کنند که اطلاعات شرکت امنیت کامل دارد. ابزارها و چهارچوب‌های این سیستم می‌توانند در موارد زیر به سازمان‌ها کمک کنند: 


• انطباق با مقررات 

IAM به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا استانداردهایی مانند سیاست‌های سختگیرانه در مورد افراد و اهداف آن‌ها داشته باشد. همچنین، کنترل دسترسی را که مطابق با قوانین و استانداردها باشد، تنظیم و اجرا می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند فعالیت کاربر را برای اثبات انطباق، پیگیری کنند. 


• امنیت داده‌ها 

هکرها برای دستیابی به داده‌های حساس به چیزی بیش از یک رمز عبور نیاز دارند. IAM می‌تواند حرکت جانبی عوامل مخرب از جمله تهدیدات داخلی را محدود کنند. 


• تحول دیجیتال

سیستم‌های مدیریت، دسترسی را برای همه کاربران و منابع موجود در یک سازمان متمرکز می‌کند و امنیت شبکه را بدون ایجاد اختلال حفظ می‌کند.


تجربه شخصی از مدیریت هویت و دسترسی IAM

در این چند سال اخیر توانستم در شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری مشغول کار شوم که تجارب زیادی را به دست آوردم. احتمالا تا به حال اصطلاح حمله سایبری را شنیده‌اید. این اصطلاح رابطه مستقیمی با اینترنت و شبکه دارد. 

متاسفانه این شرکت با این مشکل روبه‌رو شد و در سیستم اطلاعاتی نقص‌هایی به وجود آمد. می‌دانید که این حملات می‌توانند اعتبار و ارزش چند ساله سازمان را از بین ببرند و در عرض چند دقیقه، یک شرکت را ورشکسته کند و سبب کاهش اعتماد مشتریان شود. 

سازمان ازطریق مدیریت هویت و دسترسی، این مشکل را تا حدودی کنترل کرد. همچنین، توانست با این سامانه هویت فرد و داشتن مجوزهای لازم برای استفاده از منابع و اطلاعات را تایید کند. کارشناسان امنیت توانستند با حفاظت از ایمیل‌ها و پایگاه‌های داده، مانع از ورود هکرها شوند. 

به همین دلیل همه سازمان‌ها چه کوچک و چه بزرگ نیازمند IAM هستند. کانینگهام از پیشگامان الگوی طراحی و برنامه‌سازی است که می‌گوید: «سازمانی که فرایندهای مدیریت هویت کارکنان را خوب تعریف نکرده باشد، ارزش کامل را از یک پلتفرم مدیریت دریافت نخواهد کرد» 

برای برخورداری از خدمات امنیت شبکه با ما در تماس باشید.

ابزارهای مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست؟ 

برای این‌که بدانید ابزارهای مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست؟ نگاهی به این فرایند در طی سال‌های اخیر داشته باشید که رشد چشم‌گیری داشته است. این سیستم به‌علت به کار بردن ابزارهای مختلف در زمینه محیط‌های چند ابری و ترکیبی، کنترل حساب‌های کاربری ممتاز و احراز هویت بر اساس عوامل خطر را راحت‌تر انجام می‌دهد. 

بنابراین، امروزه ابزارهای مدیریت جزو فاکتورهای اساسی برای مدیران امنیت محسوب می‌شوند. بسیاری از تصمیمات مهم بر مبنای فناوری‌های تشخیص هویت گرفته می‌شود. ابزارهای مهم این سیستم شامل موارد زیر می‌شود: 


احراز هویت چند عامل: به این معنی است که ارائه‌دهنده بیش از یک نوع مدرک نیاز دارد که نشان دهد شما همان کسی هستید که می‌گویید. 

• SSO: دسترسی کاربران را به منابع مورد نیازشان، بدون احتیاج به رمزهای عبور مختلف آسان می‌کند. 

• کنترل دسترسی کاربران: سامانه IAM مجوز دسترسی کاربر را در درون برنامه‌ها و اطلاعات مورد نیاز کاربر، مدیریت می‌کند.

• گزارش‌گیری: IAM به سازمان‌ها گزارشاتی را ارائه می‌دهد و ازطریق آن به سازمان‌ها کمک می‌کند. به این طریق که پیروی از استانداردها و مقررات را کنترل و خطرات احتمالی امنیتی را شناسایی می‌کند. 



مزایای مدیریت هویت و دسترسی IAm چیست؟ 

باتوجه به شناختی که از این سیستم دارید، می‌توانید پاسخی برای سوال مزیت‌های مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست، برای افراد‌ ارائه دهید. این سامانه اولین خط محافظتی را در برابر تهدیدات سایبری چه از داخل چه خارج ارائه می‌دهد. 

همچنین، کنترل بیشتری بر دسترسی کاربران دارد. این سیستم برای شرکت‌های بزرگ و کوچک کاربرد دارد. یک سرمایه‌گذاری مناسب برای همه شرکت‌هایی است که به زیرساخت‌های ابری و کار از راه دور متکی هستند. از جمله ویژگی‌ها و مزایای این سیستم موارد زیر را می‌توان نام برد: 

  1. نرده‌های حفاظ مجوز و دسترسی ریز را تنظیم می‌کند. IAM از ورود غیرمجاز به شبکه جلوگیری می‌کند. همچنین، سرقت هویت و دستیابی به اطلاعات محرمانه را از بین می‌برد.
  2. از مهم‌ترین مزیت‌های این سامانه می‌توان گفت درصورتی که افراد از کارت‌های هوشمند استفاده می‌کنند، دیگر نیازی به حفظ کردن رمزهای پیچیده ندارند.
  3. این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد از یک مجموعه اعتبار برای همه دارایی‌ها استفاده کنند. درخواست‌های رمز عبور خودکار باعث صرفه‌جویی در زمان هم می‌شود. 
  4. اشتراک‌گذاری فایل‌ها و داده‌ها بین شرکا روان‌تر و ایمن‌تر می‌شود و کاربران می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند و آزادانه همکاری داشته باشند.
  5. هزینه مدیریت و دسترسی به شبکه می‌تواند به‌طور تصادفی افزایش یابد. IAM این مشکل را با دسته‌بندی دارایی‌های متنوع و ایجاد یک نقطه دسترسی واحد به آن‌ها حل می‌کند.
  6. مدیریت طرف‌های خارجی مانند فروشندگان می‌تواند یک حلقه ضعیف در زنجیره امنیت باشد. IAM می‌تواند مجوزهایی را برای اشخاص ثالث ارائه دهد که برای انجام نقش خود نه بیشتر، به آن نیاز دارند.

خدمات پشتیبانی شبکه شرکت ها و سازمان ها با آراد آرپانت

راه‌حل‌های مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست؟ 

راه‌حل‌های مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست؟ می‌توان گفت برای ساده‌سازی و خودکارسازی این سامانه، شرکت‌ها به راه‌بردهایی تکیه می‌کنند. وظایف و گردش‌های کاری در سازمان‌ها به‌صورت دستی، سخت یا غیرممکن است. درحالی که سازمان‌ها برای مدیریت عملکردهای امروزی از این سامانه استفاده می‌کنند. 

اکنون از هوش مصنوعی و یادگیری استفاده می‌کنند تا رویکردی پویاتر برای احراز هویت و مجوز ایجاد کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به‌دنبال شاخص‌های فعالیت مشکوک باشد. مانند بسیاری از تلاش‌های ناموفقی که برای ورود به سیستم در مدت زمان کوتاه انجام می‌شود. از جمله راه‌حل‌های سیستم مدیریت می‌توان موارد زیر را نام برد: 


مدیریت هویت مرکزی

مدیریت دسترسی به منابع در سطح هویت یک اصل کلیدی اعتماد صفر است. بنابراین، داشتن مدیریت بر هویت‌ها می‌تواند این رویکرد را ساده‌تر کند.


کنترل مبتنی بر ختم شی

به کاربران فقط باید مجوز انجام وظایف داده شود و هیچ امتیازی بیش از آنچه باید انجام دهند، داده نشود. این سیاست‌ها می‌تواند اطمینان حاصل کند که منابع بدون توجه به جایی که به آن‌ها دسترسی دارند، ایمن هستند. 


خط مشی اعتماد صفر

سیاست اعتماد صفر به این معنی است که راه یک سازمان به‌طور مداوم کنترل و ایمن می‌کند. همچنین، تضمین می‌کند که هر یک از اعضای سازمان شناسایی شده و دسترسی آن‌ها مدیریت می‌شود. 


حساب‌های دارای امتیاز امن

همه حساب‌ها در یک سیستم مدیریت یکسان ایجاد نمی‌شوند. حساب‌های دارای ابزارهای ویژه یا دسترسی ممتاز به اطلاعات حساس را می‌توان ردیفی از امنیت و پشتیبانی ارائه کرد. با وضعیتی که دارند به عنوان دروازه‌بان سازمان، سازگار هستند.


آموزش و پشتیبانی

ارائه‌دهندگان IAM برای کاربرانی که بیشتر درگیر محصول هستند از جمله مدیران، اغلب خدمات مشتری را آموزش و ارائه می‌دهند. 



سخن پایانی

کاربران می‌توانند با دانستن این‌که مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست خط‌مشی‌های امنیتی در سرتاسر شبکه اعمال کنند. همچنین، مراقب حفاظت از داده‌ها، شرکت‌ها و هویت افراد باشند. این سامانه کارکرد حیاتی دارد که به‌طور تقریبی برای هر سازمانی مفید است. بهره‌وری شرکت با استفاده از این سیستم پیشرفته و خودکار، افزایش می‌یابد. کار دستی کم‌تری برای مدیران سیستم و تکنسین‌های فناوری اطلاعات به وجود می‌آورد. زمان اضافی برای انجام کارهای شرکت و خطاهای احتمالی هم کاهش پیدا می‌کند. در نهایت سهولت استفاده و حذف رمزهای عبور، رضایت کاربر را افزایش می‌دهد. آراد آرپانت با ارائه خدمات امنیت شبکه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مدیریت هویت و دسترسی IAM را بهتر در دست بگیرند. 



سوالات متداول


مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست؟

مجموعه‌ای از سیاست‌ها و ابزارهای استفاده شده توسط سازمان‌ها است. برای این‌که اطمینان حاصل شود که افراد سطح دسترسی مناسب را به منابع فنی سازمان دارند. همچنین، این سامانه هویت افراد را مدیریت می‌کند. 


مزیت‌های مدیریت هویت و دسترسی IAM چیست؟ 

به سازمان کمک می‌کند تا خطرات امنیت داخلی و خارجی را رفع کند. رمزهای عبور ضعیف که به‌راحتی به خطر می‌افتد، حذف می‌کند. با هزینه پایین‌تری نسبت به گذشته کار می‌کند همچنین، بهره‌وری با این سیستم‌ها افزایش پیدا می‌کند.


چرا مدیریت هویت برای سازمان‌ها ضروری است؟ 

سازمان‌ها برای عدم سوء استفاده از اطلاعات شرکت‌ها به این سامانه احتیاج دارند. همچنین، خطر نقض داده‌های داخلی و خارجی را کاهش می‌دهد و به‌ درستی هویت‌ها را مدیریت می‌کند. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟