همه چیز در مورد ریموت دسکتاپ

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با ریموت دسکتاپ، این مطلب را بخوانید.

ریموت دسکتاپ چیست؟

در دنیای امروز برای سهولت در دسترسی و انجام فعالیت‌های گوناگون از راه دور نرم‌افزارهای متنوعی ساخته شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ریموت دسکتاپ اشاره کرد. شما با وجود این نرم‌افزار می‌توانید از راه دور و از طریق یک دستگاه دیگر مثل تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ به کامپیوتر شخصی خود متصل شده و به این ترتیب فعالیت‌های مختلف را بر روی آن انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و رسیدن به یک پاسخ جامع در مورد پرسش ((ریموت دسکتاپ چیست؟)) تا انتهای این مطلب از وبلاگ آراد آرپانت، برترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات پشتیبانی شبکه و سرور در تهران با ما همراه باشید.


بررسی ماهیت ریموت دسکتاپ

ریموت دسکتاپ چیست؟ براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت cyberlinkasp.com ساده‌ترین تعریفی که می‌توان برای ریموت دسکتاپ ارائه داد به شرح زیر است:

((ریموت دسکتاپ شبیه به نرم‌افزارهای کنترل از راه دور است که به کاربران اجازه می‌دهد به یک کامپیوتر خاصل متصل شده و از طریق اینترنت آن را کنترل کنند به شکلی که انگار در آن لحظه در مقابل کامپیوتر قرار دارند. با این کار، کاربر می‌تواند برنامه‌ها و فایل‌های موجود در دستگاه میزبان را از هرنقطه‌ای در کره‌ی زمین کنترل کند.))


ریموت دسکتاپ چطور کار می‌کند؟

حال که به پاسخ کلی در مورد ریموت دسکتاپ چیست دست پیدا کردیم باید با نحوه‌ی عملکرد این ابزار هم آشنا شویم. نرم‌افزار ریموت دسکتاپ کنترل صفحه‌، موس و کیبورد دستگاه را گرفته و آن را به دستگاه دیگری منتقل می‌کند تا کاربر بتواند از راه دور این تغییرات را مشاهده یا کنترل کند. 

در بیشتر موارد این روش توسط متخصصان پشتیبانی فنی برای رفع مشکلات موجود در کامپیوتر مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی از موارد این نرم‌افزارها امکان دسترسی به صدا را نیز فراهم کرده و صدای کامپیوتر ریموت را هم به دستگاه کنترل منتقل می‌کنند.

نگاهی به کاربرد ریموت دسکتاپ

حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که کاربرد ریموت دسکتاپ چیست؟ کاربران از ریموت دسکتاپ با اهداف مختلفی استفاده می‌کنند که تعدادی از آن‌ها مطابق با جدول زیر است.

پرینت اسناد از دستگاه ریموت

کاربرد ریموت دسکتاپ چیست؟

دسترسی به کامپیوتر خانه از لوکیشن‌های مختلف

دسترسی به کامپیوتر محل کار از خانه یا در زمان سفر

انتقال فایل‌های گوناگون از یک دستگاه به دستگاه دیگر

رفع مشکلات کامپیوتری

نمایش موارد گوناگون از قبیل یک فرآیند خاص یا کاربرد یک نرم‌افزار مشخص

پیگیری وظایف اداری


مزیت استفاده از ریموت دسکتاپ برای کسب و کارهای مختلف

مزیت استفاده از ریموت دسکتاپ چیست؟ متخصصان و سازمان‌های فعال در زمینه‌ی IT از ریموت دسکتاپ به صورت گسترده به منظور پشتیبانی از راه دور و بهود امنیت اطلاعات استفاده می‌کنند. با این حال نباید از اهمیت این نرم‌افزار در گسترش دورکاری غافل شویم. در مجموع می‌توان مزایای استفاده از این نرم‌افزار را به صورت زیر خلاصه کرد:


امکان اتصال آسان به دستگاه از لوکیشن‌های گوناگون 

مهم‌ترین مزیت ریموت دسکتاپ چیست؟ امکان اتصال به دستگاه و کارکردن از هر لوکیشنی بدون نیاز به شبکه و سخت‌افزارهای اضافه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از ریموت دسکتاپ برای سازمان‌های گوناگون محسوب می‌شود. باید بدانید که کارکنان فقط به یک مرورگر و دسترسی به اینترنت برای اتصال به کامپیوتر ریموت نیاز دارند.


اعمال تغییرات پروژه از راه دور

تیم‌های فناوری اطلاعات با استفاده از ریموت دسکتاپ می‌توانند پچ‌ها، آپدیت‌ها را از راه دور بر روی دستگاه‌های کاربران خود اعمال کرده و ضمن شناسایی نواقص احتمالی، آن‌ها را نیز برطرف کنند؛ بنابراین دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای انجام فعالیت‌های ذکر شده نیست.


کاهش هزینه‌های ناشی از حضور فیزیکی کارکنان

حضور فیزیکی کارکنان به معنای پرداخت هزینه‌های مشخص به منظور فراهم کردن امکانات لازم برای کارکردن آن‌ها است؛ در حالی که با ریموت دسکتاپ، هزینه‌های جانبی در این زمینه برای کارکنان و سازمان کاهش می‌یابد.


دسترسی به نسخه‌های مشابه پروژه و تبادل آسان اطلاعات

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی ریموت دسکتاپ، دسترسی همه‌ی کارکنان یک شرکت از لوکیشن‌های گوناگون به نسخه‌های مشابه پروژه و تبادل آسان و بدون مشکل اطلاعات است. با وجود این نرم‌افزار کارکنان حتی در زمان سفرهای خود در اقصی نقاط دنیا هم می‌توانند وارد سیستم شده و تغییرات لازم را بر روی پروژه‌ها انجام دهند.

خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه با آراد آرپانت

چالش‌های استفاده از ریموت دسکتاپ

ریموت دسکتاپ با وجود تمام مزایایی که دارد می‌تواند چالش‌های زیر را هم به دنبال داشته باشد:

  • استفاده از ریموت دسکتاپ به پهنای باند نیاز دارد و در صورت نبود آن ممکن است مشکلات عملکردی گوناگون، تأخیر در حرکت موس و زمان پاسخگویی اتفاق بیفتد.
  • پروتکل دسکتاپ ریموت (RDP) عملکرد مناسبی در پخش ویدیو بر روی دستگاه راه دور ندارد؛ چرا که باید فریم‌ها را تغییر دهد که نتیجه‌ی آن اثر بر روی ویدیو و افت کیفیت آن است.
  • مهم‌ترین چالش استفاده از ریموت دسکتاپ چیست؟ هزینه‌بر بودن استفاده از تعدادی از این ابزارها یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی سازمان‌هایی است که از آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • همه‌ی ابزارهای دسکتاپ ریموت ویژگی‌های مشابهی را ارائه نمی‌دهند؛ بنابراین یکی از چالش‌های پیش روی کارکنان انتخاب نرم‌افزاری است که تمامی ویژگی‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد.


نرم‌افزار ریموت دسکتاپ پیش‌فرض ویندوز

احتمالاً می‌دانید که ویندوز به صورت پیش‌فرض نرم‌افزاری برای ریموت دسکتاپ دارد که با فعال‌سازی می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. برای این منظور کافی است که به بخش control panel رفته و بر روی system کلیک کنید.

بعد از آن با انتخاب Remote settings و گزینه‌ی Allow connections from computers running any version of Remote Desktop می‌توانید از طریق کامپیوترهای دیگر هم به این سیستم متصل شوید.

معرفی چند نرم‌افزار ریموت دسکتاپ

باید بدانید که علاوه بر ریموت دسکتاپ پیش‌فرض ویندوز، نرم‌افزارهای گوناگونی وجود دارند که می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید؛ چرا که تعدادی از آن‌ها برای استفاده‌های شخصی و سایرین هم برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ طراحی شده‌اند و پیچیدگی بیشتری در مقایسه با نمونه‌های شخصی دارند. 

تعدادی از این نرم‌افزارها شامل موارد زیر هستند:

  • AnyDesk
  • VNC Viewer
  • Splashtop
  • Chrome Remote Desktop
  • Team Viewer
  • Microsoft Remote Desktop

روش اتصال در نرم‌افزارهای مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ اما در مجموع در همه‌ی آن‌ها سیستم موردنظر باید IP استاتیک داشته و قابلیت دسترسی هم در آن فعال شده باشد. علاوه بر آن بهتر است که نرم‌افزارهای نصب شده در هر دو کامپیوتر مبدأ و مقصد از یک ورژن باشند تا در فرآیند اتصال شما مشکلی ایجاد نشود.


سخن پایانی

در این مطلب به پاسخ جامعی در مورد پرسش ((ریموت دسکتاپ چیست؟))‌ دست یافتیم و با کاربردها و مزایای این نرم‌افزار و انواع مختلف آن نیز آشنا شدیم. همان‌طور که مشاهده کردید با کمک ریموت دسکتاپ می‌توان بخش بزرگی از فعالیت‌های یک شرکت را از راه دور پیگیری کرده و تغییرات لازم برای کاربران را هم بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل اعمال کرد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره در مورد خدمات مشاوره شبکه مجموعه آراد آرپانت می‌توانید با شماره تلفن 02191031749 تماس بگیرید.


سوالات متداول

در این قسمت به سوالات متداولی که درباره ریموت دسکتاپ پرسیده می‌شوند پاسخ داده ایم:

۱. ریموت دسکتاپ چیست؟

نوعی نرم‌افزار کنترل از راه دور است که به کاربران اجازه می‌دهد به یک کامپیوتر خاص متصل شده و از طریق اینترنت آن را کنترل کنند.

۲. کاربرد ریموت دسکتاپ چیست؟

از جمله کاربردهای ریموت دسکتاپ می‌توان به رفع مشکلات کامپیوتری، پرینت اسناد از دستگاه ریموت، پیگیری وظایف اداری و... اشاره کرد.

۳. استفاده از ریموت دسکتاپ چه مزایای دارد؟

ریموت دسکتاپ مزایای گوناگونی دارد که در متن به آن‌ها اشاره شده است.

۴. چالش‌های پیش رو در زمان استفاده از ریموت دسکتاپ چیست؟

نیاز به پهنای باند زیاد، تأخیر در عملکرد و هزینه‌بر بودن استفاده تعدادی از چالش‌های پیش روی کارکنان در زمان استفاده از ریموت دسکتاپ هستند.

۵. انواع نرم‌افزارهای ریموت دسکتاپ کدام است؟

نرم‌افزارهای ریموت دسکتاپ مختلفی وجود دارند که تعدادی از آن‌ها در متن معرفی شده‌اند.

خدمات امنیت شبکه با آراد آرپانت
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟