Endpoint (نقطه پایانی) + انواع امنیت نقطه پایانی

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با Endpoint (نقطه پایانی) و انواع امنیت نقطه پایانی، این مطلب را بخوانید.

Endpoint (نقطه پایانی) چیست؟ انواع امنیت نقطه پایانی


اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که Endpoint چیست؟ باید بگوییم که Endpoint همان امنیت نقطه پایانی است که اغلب برای موفقیت کسب و کارهای مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نقاط می‌توانند راهی را برای دسترسی به فایل‌های مهم، انواع دارایی‌های دیجیتال، فرایندها و همینطور سایر افراد فراهم کنند.

این روش دارای کاربرد‌های گسترده و پیشرفت‌های در این زمینه است. با این حال گروهی از افراد درخصوص میزان عملکرد این روش بی‌اطلاع هستند. در ادامه این مقاله از آراد آرپانت به برخی نکات مهم و کاربردی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.


نحوه عملکرد Endpoint 

نحوه عملکرد Endpoint چیست؟ نحوه عملکرد امنیت نقاط پایانی، سیستم‌هایی هستند که از طریق API ارتباط برقرار می‌کنند و یکپارچه هستند. یک طرف اطلاعات را به api می‌فرستد. طرف مقابل، مشتری، درخواست‌ها را ارائه می‌دهد و api را دستکاری می‌کند. 

قسمت سروری که اطلاعات یا منابع درخواستی را ارائه می‌دهد، به عنوان نقطه پایانی api شناخته می‌شود. برای این که یک درخواست موثر بتواند توسط نقطه پایانی پردازش شود، مشتری باید یک روش، یک منبع یاب یکنواخت و یک لیست از هدرها و یک بدنه را ارائه کند.

نقاط پایانی می‌توانند در پشت سر هم با متدهای api کار کنند. از طرفی دیگر روش درخواست‌های مجازی هستند که اغلب در نحوه ارتباط با آن‌ها افعال گفته می‌شود. نقطه پایانی api نقطه‌ای است که در آن یک api یک کد را به دو برنامه نرم‌افزاری اجازه می‌دهد و راه را باز می‌کند تا آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. 

ای پی ای‌ها از طریق ارسال درخواست اطلاعات از یک برنامه وب یا وب سرور و دریافت پاسخ، کار خود را انجام می‌دهند. بدین ترتیب فرآیند کار با Endpoint  صورت می‌گیرد.

اهمیت بهره‌گیری از Endpoint

امنیت نقطه پایانی برای تمام ابعاد کسب و کارهای مختلف حیاتی است. این موضوع می‌تواند اهمیت بهره‌گیری از آن را مشخص کند. مهاجمان سایبری به شکل مداوم راه‌های جدیدی را برای بهره‌برداری از کارکنان، دزدیدن اطلاعات حساس و همینطور نفوذ به شبکه‌ها ابداع می‌کنند. 

این در صورتی است که کسب و کارهای کوچک ممکن است تصور کنند که اندازه آن‌ها خیلی کوچک است تا هدف شوند. در واقع عکس این تصور وجود دارد و ممکن است بیشتر مورد حمله واقع شوند. جنایتکاران سایبری می‌توانند از این احساس شما سوء استفاده کنند و به ویژه به کسب و کارهای کوچک حمله کنند.


روش‌های حفاظت Endpoint

در این قسمت به روش‌های حفاظت امنیت نقطه پایانی می‌پردازیم و در این زمینه باید بگوییم، هر دستگاهی که افراد در حین اتصال به شبکه با آن تعامل داشته باشند، به عنوان نقطه پایانی طبقه‌بندی می‌شود. لازم به ذکر است که انواع مختلفی از نرم‌افزارهای امنیتی نقطه پایانی، برای محافظت از این گونه دستگاه‌ها طراحی شده‌اند. 

تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، چاپگرها، تجهیزات پزشکی، ربات‌ها، سرورها، اسکنرهای دستی، دستگاه‌های اینترنت اشیا و غیره، جزء امنیت نقطه پایانی به حساب می‌آیند و به عنوان روش‌های حفاظتی شناخته می‌شوند.


وظیفه اصلی Endpoint چیست؟

ما در قسمت‌های بالا توضیح دادیم که Endpoint چیست؟ حالا قصد داریم در مورد وظیفه اصلی آن صحبت کنیم. 

امنیت نقطه پایانی، فرایند محافظت از دستگاه‌های مختلف مانند سرورها، ایستگاه‌های کاری، سایر دستگاه‌ها و غیر را در برابر تهدیدات مخرب و همینطور حملات سایبری را انجام می‌دهد.

این نرم‌افزار امنیتی به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا بتوانند از دستگاه‌هایی که کارمندان برای مقاصد کاری استفاده می‌کنند، محافظت کنند. 

همینطور به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا از سرورهایی که در شبکه یا در فضای ابری هستند هم، در مقابل تهدیدات سایبری حفاظت کنند.

از جمله وظایف دیگری که می‌توان برای این نرم‌افزارهای امنیتی نام برد، این است که برای اتصال به شبکه‌ها، یکی از رایج‌ترین اهداف به حساب می‌آیند. 

هکرها هر ۳۹ ثانیه یک نوع حمله سایبری را انجام می‌دهند که در مجموع و به صورت روزانه ۲۲۴۴ حمله انجام می‌شود. 

با توجه به آمار strategy analytics در سال ۲۰۱۸، ۲۲ میلیارد دستگاه متصل وجود داشت که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۳۸.۶ میلیارد دستگاه برسند. همینطور طبق این پیش‌بینی، تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیارد دستگاه افزایش پیدا کنند.

خدمات امنیت شبکه با آراد آرپانت

مزایای استفاده از Endpoint

استفاده از امنیت نقطه پایانی به سبب طراحی هوشمندانه و تخصصی که دارد، باعث ایجاد تسهیل در روند حفاظت از اطلاعات می‌شود. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از Endpoint  به شرح زیر است:


حفاظت از دستگاه‌ها

در مورد این موضوع باید بگوییم که علاوه بر بدافزار‌های سنتی مثل باج‌افزارها و تروجان‌ها، محافظت از حملات مبتنی بر فایل و بدون فایل و همینطور حملات اسکریپتی و دیگر اسکریپت‌های ماکروها نیز امکان حفاظت وجود دارد.


صرفه‌جویی در زمان

صرفه‌جویی در زمان هم، یکی دیگر از مزیت‌های امنیت نقطه پایانی است و با آزاد کردن کادر فنی یا ارائه دهندگان خدمات برای تمرکز بر اهداف کاری اصلی، تضمین زمانبندی وجود دارد. بنابراین تمامی دستگاه‌ها می‌توانند زمانبندی داشته باشند. 


صرفه‌جویی در هزینه

با جلوگیری از نیاز به بهبود دستگاه‌هایی که آلوده به بدافزار هستند، حفاظت از اسرار تجاری و دارایی‌های فکری دیگر، جزء مزیت‌های امنیت نقطه پایانی به حساب می‌آیند. از طرفی دیگر بهبود عملکرد دستگاه و همینطور جلوگیری از حملات باج افزاری هم، مزیت امنیت نقطه پایانی است.


رضایت از تطابق

بسیار از صنایع تحت قوانین امنیت داده‌ها عمل می‌کنند و به اقدامات احتیاطی خاصی در مقابل سرقت یا داده‌های شخصی خصوصی نیاز دارند. مانند مراقبت‌های بهداشتی، خرده فروشی و بخش دولتی. این مورد را هم، می‌توان جزء مزیت‌های امنیت نقطه پایانی به حساب آورد.

در بخش بالا به معرفی برخی از مزیت‌های مهم استفاده از روش نقطه پایانی یا Endpoint  اشاره کردیم. افراد می‌توانند به کمک بهره‌گیری از این سیستم، سطح امنیت اطلاعاتی خود را افزایش دهند. 

سخن پایانی

مطلبی که ما در این محتوا در مورد آن صحبت کردیم، مربوط به این بود که Endpoint چیست؟ با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم، مشخص شد که امنیت نقطه پایینی برای بسیاری از کسب و کارهای مهم که قصد موفقیت در کار خود را دارند، کاربردی است.‌ 

امیدواریم نکات ارائه شده در این محتوا، به شما در افزایش امنیت سایت و همینطور نگهداری از اطلاعات و وب سایت کمک کرده باشند. خوشبختانه بسیاری از نرم‌افزارهای مدیریت محتوا در هسته خود، دارای بسیاری از ابزارهای امنیتی هستند. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد‌، می‌توانید به سایت آراد آرپانت مراجعه کنید.


سوالات متداول


آیا امنیت نقطه پایانی برای کسب و کارها کاربرد دارد؟ 

بله امنیت نقطه پایانی، می‌تواند نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها داشته باشد.


استفاده از امنیت نقطه پایانی چه مزایایی را به همراه دارد؟ 

استفاده از امنیت نقطه پایانی، مزیت‌های متعددی از جمله صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه، رضایت از تطابق، حفاظت از دستگاه و غیره را به همراه دارد.


وظیفه اصلی Endpoint چیست؟ 

Endpoint  وظیفه دارد که از دستگاه و ایستگاه‌های کاری مختلف محافظت کند و امنیت آن‌ها را افزایش دهد.


آراد آرپانت ارائه دهنده خدمات تخصصی دواپس
این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟