آشنایی با انواع قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با نکات و الزامات انواع قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه، این مطلب را بخوانید.

آشنایی با انواع قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه


قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه برای بسیاری از مشاغل اثرگذار است و یک نیاز محسوب می‌شود. سازمان‌ها با این قرارداد می‌توانند بر توسعه کسب‌وکار خود، تصمیم گیری آگاهانه و به دست آوردن مشتریان جدید تمرکز کنند. در عین حال آن‌ها می‌توانند، اطمینان کسب کنند که سایر وظایف توسط کارشناسان متخصص در همان زمینه، انجام می‌شود. 

برای ایجاد یک قرارداد، احتیاج به یک راهنما و اطلاعات کامل برای تهیه آن دارید. اگر قصد داشتن بینش کافی از جنبه‌های قانونی و فنی قراردادهای برونسپاری را دارید، در این مقاله از آراد آرپانت با ما همراه باشید.

 

قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه چیست؟ 

قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه یک سند قانونی است که شامل خرید خدمات مدیریت شبکه برای تقویت، نگهداری و پشتیبانی محل یا زیرساخت شبکه اصلی یا دارایی‌های سازمانی است. به عبارتی دیگر، تمام عناصر یک پروژه را تضمین می‌کند. شبکه‌ها به چند دلیل کلیدی به این قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه نیاز دارند که شامل موارد زیر است: 

  • هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد 

این قرارداد گزینه‌ای جذاب برای مشاغلی است که به‌دنبال ساده کردن عملیات و دستیابی به صرفه‌جویی در هزینه هستند.

  • امکان دسترسی به مهارت‌های تخصصی را می‌دهد

ممکن است در داخل سازمان این مهارت‌ها در دسترس نباشند. برونسپاری پشتیبانی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به شایستگی‌های اصلی خود تمرکز کنند و کارایی و بهره‌وری را افزایش دهند.

  • انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کند 

شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به سرعت، ترتیبات خود را در پاسخ به نیازهای تجاری درحال تغییر، تنظیم کند. سازمان‌ها با به اشتراک گذاشتن مسئولیت‌ها با شرکای برونسپاری در حوزه‌های خاص خود برتر هستند و موجب کاهش ریسک می‌شوند. 

انواع قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه

انواع قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه می‌تواند طیف وسیعی از فعالیت‌های تجاری را پوشش دهد. باتوجه به نوع قراردادی که با فروشنده برونسپاری منعقد می‌کنید، می‌توانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید: 

1. قرارداد زمان و مواد

در این خصوص زمان به نرخ ساعتی از پیش تعیین شده برای هر یک از اعضای تیم، اشاره دارد. درحالی که مواد به منابعی مانند: تجهیزات و نرم‌افزاری خاص، مربوط می‌شود. به عبارتی دیگر این قرارداد مشخص می‌کند که چه چیزی به تیم برونسپاری برای زمان و موادشان بدهکار هستید. اگر پروژه بلندمدتی دارید که به انعطاف‌پذیری زیادی نیاز دارد، این نوع قرارداد را انتخاب کنید. این کار، زمانی که کالاها و خدمات طبق الزامات تحویل داده شوند، خاتمه می‌یابد.

2. قرارداد تیم اختصاصی

یک تیم اختصاصی از راه دور استخدام می‌کنید تا به عنوان پشتیبانی تیم داخلی شما عمل کند. آن‌ها به شکل انحصاری می‌توانند، چندین کار را همزمان انجام دهند. این قرارداد به‌طور معمول دارای استراتژی یا بند خروج نیست. برای پروژه‌هایی که نیاز به همکاری مستمر دارند، مانند توسعه وب ایده‌آل است.

3. قرارداد قیمت ثابت

این قرارداد به‌طور معمول در برونسپاری فناوری اطلاعات، استفاده می‌شود. انعطاف‌پذیری زیادی را ارائه نمی‌دهد؛ دلیل این است که الزامات هر 2 طرف از قبل تعریف شده است. این قرارداد زمانی شروع می‌شود که شما پیشنهاد شرکت برونسپاری را بپذیرید و با قیمت ثابت، موافقت کنید. با این حال اگر محدوده پروژه تغییر کند، باید یک دستور تغییر برای آن ایجاد کنید. 

آراد آرپانت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه

موارد کلیدی که باید در قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه لحاظ کنید

قبل از این‌که یک قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه با شرکت خاصی ایجاد کنید از اعتبار آن، اطمینان کافی را به دست آورید. درصورتی که مشکلی نداشت، ادامه دهید و یک توافق برونسپاری را با رعایت موارد زیر ایجاد کنید:

شرح خدمات 

اولین چیزی که قرارداد به آن نیاز دارد، شرح دقیق پروژه و محدوده آن است. همچنین، می‌توانید خدمات برونسپاری را در اینجا قرار دهید. این بخش شامل موارد زیر است:

  1. تمام خدمات مورد نیاز 
  2. شرح هر عنصر از خدمات 
  3. استانداردهای خدمات عمومی، مانند انطباق با استانداردهای بین المللی 

هزینه‌ها و پرداخت

شریک برونسپاری باید کل مبلغ قابل پرداخت برای خدمات ارائه شده را بداند. مقدار واقعی به مواردی مانند محدوده پروژه و نیاز به نیروی کار، بستگی دارد. علاوه‌بر این، باید مشخص کنید که ارائه‌دهنده خدمات، مسئول تمام پرداخت‌های مالیاتی در محل سکونت است. آن‌ها همچنین، باید مسئولیت پرداخت حقوق کارکنان و پیمانکاران مستقل را بر عهده بگیرند.

مدت قرارداد

مدت قرارداد برای موفقیت معامله برونسپاری شما ضروری است. در حالت ایده‌آل باید این بند، دلایل فسخ زود هنگام را نیز مشخص کند. در غیر این صورت، ممکن است در یک توافق بلندمدت با مشکل روبرو شوید. این امر به نفع شما نیست؛ بنابراین توصیه می‌شود با استفاده از یک قرار کوتاه‌مدت با نقاط عطف کوچک‌تر و دست یافتنی، آغاز کنید. اگر کارها به خوبی انجام شد، می‌توانید آن را تمدید کنید.

نمایندگی‌ها، ضمانت‌ها و تعهدات

شرکت برونسپاری تضمین می‌کند که خدمات آن‌ها با مقررات خاص صنعت، مطابقت دارد. در غیر این صورت، متحمل هرگونه هزینه خواهند بود. همچنین، کسب‌وکار شما ضمانت‌هایی در مورد دارایی‌ها یا تجهیزات خود ارائه می‌دهد. به‌طور کلی هر 2 طرف باید ضمانت‌هایی را بر عهده بگیرند.

غرامت

برای قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه بند غرامت، تصریح می‌کند که پیمانکار تنها مسئول هرگونه خسارتی است که به‌دلیل سهل انگاری متحمل می‌شود. همچنین، باید از شرکت شما محافظت کند و این بند، برای خسارت وارده هم درحین و هم بعد از پروژه، اعمال می‌شود.

مدیریت خاتمه و خروج

قرارداد شما باید یک بند خروج صریح داشته باشد. درصورتی که معامله به نتیجه‌ نرسد یا اگر باعث ضرر شود، خاتمه زود هنگام به شما این امکان را می‌دهد که کنترل سرویس برونسپاری را دوباره به دست بگیرید. همچنین، می‌توانید آن را به دیگری انتقال دهید. این بند شامل موارد زیر است: 

  1. مراحل بازگرداندن دارایی‌ها و تجهیزات تجاری 
  2. جریمه‌های ارائه‌دهنده خدمات برای عدم انجام آن 
  3. ارائه هرگونه بدهی برای لغو

آمار قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه

با شروع برخی آمارها و پیش‌بینی‌های جالب در مورد بازار جهانی، بیش از ۹۰ میلیارد دلار اندازه بازار برای قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه، تخمین زده شده است. بر اساس تحقیقات گراند ویو انتظار می‌رود بازار جهانی برونسپاری فرایند کسب‌وکار به ۵۲۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ هم برسد. جدول زیر آمار مربوط به کشورهای برونسپاری برتر را نشان می‌دهد. 

کشور برونسپاری

درصد

هند

59 درصد

فیلیپین

۳۵.۹ درصد

کالیفرنیا

36 درصد

قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه به یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده هر کسب‌وکاری تبدیل شده است که رقابت و رشد شرکت‌ها را شکل می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هند برترین کشور برای برونسپاری خدمات تجاری است. 

تجربه شخصی من از قراردادهای برونسپاری پشتیبانی شبکه

در چند سال اخیر، کسب‌وکارها به‌روز رسانی و با دنیای دیجیتال، تلفیق شده‌اند. یکی از اعضای یک مجموعه‌ی بزرگ از فروش محصولات با برند معتبر می‌گوید: اوایل کار، چند باری از همکاران در مورد مشکلاتی که برای اطلاعات مشتریان به وجود آمده بود، خبرهایی می‌شنیدم. طولی نکشید که مدیر مجموعه، این بحران را با پشتیبانی فناوری اطلاعات داخلی رفع کرد. این امر به‌صورت فزاینده‌ای باعث افزایش مشتریان و توسعه زیر مجموعه‌های فروش شرکت شد. درحال حاضر با قراردادهای برونسپاری پشتیبانی شبکه روند رو به رشد فروش و کاهش هزینه‌ها به وضوح دیده می‌شود. ضمن این‌که وقت و انرژی کارکنان، متمرکزتر است. 

 بررسی نکات قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه

قبل از قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه شرایط را به دقت بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ هزینه یا بند پنهانی، وجود ندارد که بتواند چالش‌هایی در آینده‌ ایجاد کند. یک قرارداد با ساختار مناسب باید از منافع هر 2 طرف، محافظت کند. هنگام انتخاب نوع مناسب برونسپاری برای کسب‌وکار خود، موارد زیر را در نظر بگیرید: 

• شهرت 

برای تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در مورد شهرت شرکت برونسپاری، وقت بگذارید. دانستن نظرات و گفتگو با سایر مشاغلی که با این شرکت شریک شده‌اند، بینش‌های ارزشمندی را به شما ارائه می‌دهد. 

• ملاحظات بودجه و هزینه 

بودجه و منابع مالی را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که برونسپاری، انتخابی است که با اهداف صرفه‌جویی در هزینه شما، همسو است.

• سطح کیفیت و خدمات 

استانداردهای کیفیت مطلوب و سطوح خدمات را برای عملکردهای برونسپاری تعیین کنید. شرکایی را انتخاب کنید که سابقه اثبات شده‌ای در رعایت این استانداردها دارند.

• امنیت و حریم خصوصی داده‌ها 

اطمینان حاصل کنید که شریک برونسپاری از اقدامات امنیتی قوی برای محافظت از داده‌ها و اطلاعات حساس، برخوردار است.

• منطقه زمانی و مکانی 

منطقه زمانی و مکانی ارائه‌دهنده برونسپاری را در نظر بگیرید؛ به‌خصوص زمانی که با برونسپاری جهانی، سروکار دارید. این امر بر ارتباطات و گردش کار، تاثیر مشهود می‌گذارد. 

خدمات مشاوره شبکه با آراد آرپانت

سخن پایانی

با ترکیب عناصری که در بالا توضیح داده شد، می‌توانید یک قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه را ایجاد کنید که با الزامات و نیازهای سازمان شما هماهنگ باشد. همچنین، این قرارداد می‌تواند به دستیابی به اهداف پروژه‌هایی که دارید، کمک کند. 

ضمن این‌که برای تضمین کیفیت همکاری و رسیدن به بهترین نتایج، ابتدا باید یک شریک برونسپاری قابل اعتماد و باتجربه را انتخاب کنید. به این دلیل که عدم وجود یک قرارداد بی‌خطر، ممکن است هزینه و زمان زیادی را برای شما به‌همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است از خطراتی که کسب‌وکارتان را تهدید می‌کند، پیشگیری کنید.

سوالات متداول: 

قرارداد برونسپاری پشتیبانی شبکه چیست؟ 

یک روش تجاری است که در آن سازمان، وظایف یا فرایندهای خاصی را به ارائه‌دهندگان خدمات خارجی یا فروشندگان شخص ثالث واگذار می‌کند. 

چرا شرکت‌ها از برونسپاری استفاده می‌کنند؟ 

قرارداد برونسپاری پشتیبانی در کنار صرفه‌جویی در زمان و منابع، می‌تواند کارایی کلی را افزایش دهد. علاوه‌بر این باعث توسعه کار و کاهش هزینه‌ها می‌شود. 

چند مورد از نکات و الزامات قرارداد برونسپاری را نام ببرید؟ 

باتوجه به هدف و نیازهای خود سطح کیفیت و خدمات را برای عملکردهای برونسپاری تعیین کنید. شرکایی را انتخاب کنید که سابقه و تجربه زیادی در این زمینه دارند. همچنین، هزینه‌های برونسپاری را با عملیات داخلی مقایسه کنید. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟